Arama

Euripides

Güncelleme: 13 Temmuz 2012 Gösterim: 7.064 Cevap: 3
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
22 Şubat 2007       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Düşünce adamı, Atina'lı oyun yazarlarının en büyüğü olan Euripides, insanları bekleyen gerçek ve zorlu sorunları ortaya koyarak insanları düşünmeye zorladı. Bernard Shaw gibi Euripides de insanları tedirgin etmiş ve kızdırmıştır. Kutsal değerlere saygısızlık ve kadın düşmanlığıyla suçlanmıştır. Ama yine de üstün şiirsellikle anlatılan düşünceleri dinlenmiştir. Vatanı olan Atina'yı terkedinceye kadar da bu taşlama ve lanetlemelerin ardı arkası kesilmemiştir. Fakat ölümünden sonra bütün tragedya yazarlarının en ünlüsü, en aralanılanı olmuş ve o çağdan bu yana adı ölmez yazarlar arasında yer almıştır.

Sponsorlu Bağlantılar
Euripides, M.Ö. 480 yılında Salamis'de doğdu. O tarihte Yunanlılarla Pers İmparatorluğu arasında amansız savaşlar yaşanıyordu. Euripides'in anne ve babasına bir çok kötü yakıştırma yapılmasına rağmen gerçekte, babası Apollon tapınağı ile ligili bir görevin mirasçıısı zengin bir soydan geliyordu. Kaynaklara göre annesi de soylu bir ailenin kızıydı.
Euripides gençliğinde resim üzerine çalışmış ve sanatını sürdürme amacında olmasına rağmen yirmi beş yaşında, tragedya ve şiir yazmak için resmi bırakmıştır. İlk oyunu olan ''Pelias'ın Kızları'', M.Ö. 455 yılında sahneye konmuş ve Atina halkı o an gökyüzünden yeni bir yıldızın inmekte olduğunun farkına varmıştı. Bu yeni şairin tiyatronun tumturaklı ve ağdalı dilinden çok uzak yalın ve güçlü bir deyişi ve yeni fikirleri de beraberinde getirdiğini anlamıştı.

Euripides'in yenilikçi ve korkusuz bir yanı vardı. İlginç olayları anlatırken yeni teknik buluşlar kullanıyordu. En güçlü yönü de gerilim sahnelerindeki başarısı ve her sahnede üstün bir şiirsellik yaratmasıydı. M.Ö. 438'de Truva Savaşı'nda Akhilleus'un mızrağıyla yaralanan Telephus'un hikayesini anlattığı oyunda geçen olaylar dizisi ve bunların sahneye uygulanışı Euripides'in gücünü ortaya koyar. Bu oyun, eski Yunan sahne geleneklerine indirdiği darbe nedeniyle de büyük önem taşır. Bir dilenci ilk defa sahici paçavralarla sahneye çıkmıştı. Bu ozamanki izleyici üzerinde şok etkisi yaratmıştı. Oyunun sahneye konmasındaki gerçekçilik, Euripides'in en acmasız eleştirmeni ve Yunan tiyatrosunun en büyük komedi ustası Aristophanes'in saldırı nedenlerinin başında gelir. ''Thesmosphoriazusae'' adlı komedisinde Aristophanes, Yunanlı kadınlara, oyunlarında kadın kişilerini sevimsiz gösterdiğinden ötürü Euripides'den intikam almak üzere komplo hazırlatır.

Fakat Euripides'in kadınları, tutkularına kapılsalarda, hiç bir zaman sevimsiz değillerdir. Sadece idealleştirilmelerinin yanında yaşayan birer insan oldukları gerçeğini vurgularlar.

Euripides ayrıca geçmişin ulu tanrılarının, nasıl yeri geldiğinde hiç de tanrısal olmayan hilelere başvurduklarını açık seçik sahnede ortaya koydu. Bu, çoğu kimsenin tanrılara hakaret olarak algıladığı bir bakış açısıydı.

Euripides bir demokrattı, fakat demogoglardan ,büyük bürokratlardan, halkına savaş ve felaket getiren kayıtsız ve kaygısız önderlerden nefret ederdi. ''Yakaranlar'' ve ''Truvalı Kadınlar'' adlı oyunlarında Sparta ile süregelen savaşın iç karartan izleri görülür.

Bu ünlü tragedya yazarının hayatı üzerine söylenebilecek çok az şey olmasına rağmen, Salamis'deki topraklarında yaşadı ve şiirlerini denize bakan bir mağarada yazardı. Mümkün olduğu kadar topluma az karışan, ağırbaşlı ve somurtkan bir adamdı. İnsanlardan uzak seçtiği bu yanlız yaşam, onun tanrılardan nefret eden, toplumla ilişkilerini kesmiş, huysuz, hırçın ve kuşkucu bir kişi olarak tanınmasına yol açmıştır.

Euripides bir Atina vatandaşı olarak kendini toplum hayatından büsbütün ayrı tutmamıştır. Orduda görev almış, Magnesia konsüllüğü yapmış ve devlete parasal yardımlarda bulunmuştur. M.Ö. 408 yılında tanrılara saygısızlık ettiği gerekçesiyle komedi yazarlarının ve halkın saldırılarına maruz kalarak Atina'yı terk etmiş Makedonya kralı Archelaus'a sığınmıştır. Kral tarafından çok iyi karşılanmış ve ölmeden önceki bu on sekiz ayını huzur ve barış içinde yaşamıştır. Ölüm nedeni çelişkilidir , kimi söylentilere göre saraydaki kıskanç kişiler tarafından av köpeklerine parçalatılmıştır. ''Bacchae'' adlı oyunu öülümden sonra sahnelenmiş ve ödül almıştır.

Euripides'in kendi izinden giden üç oyun yazarı oğlu ölümünden sonra babalarının oyunlarını sahnelemişlerdir. Euripides'in 80-90 tragedyası olduğu bilinmesine rağmen günümüze yalnız 18 tanesi erişebilmiştir. ''Alcestis'', ''Medeia'', ''Phoenissae'', ''Andromache'', ''Electra'', ''Orestes'', ''Hippolytos'', ''Heceba'', ''İphigenia Aulis'te'', ''İphigenia Tauris'te'', ''Yakaranlar'', ''Bacchae'', ''Ion'',''Cylops'', ''Heraclides'', '' Helena'', '' Troades'', ''Hercules''.

Biyografi Konusu: Euripides nereli hayatı kimdir.
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
17 Kasım 2008       Mesaj #2
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın
ÖRİPİDES ya da EURİPİDES (İÖ 484-406), Aiskhylos ve Sofokles Eski Yunan'ın üç büyük trajedi yazarıdır. Bunların en genci olan Öripides, konularını eski efsane ve mitler­den alan oyunlar yazma geleneğini sürdürdü, yapıtlarında tan­rıların gazabına uğrayan ve kaderin elinde oyuncak olan kişilere yer verdi. Bunlar üstün insanlar değil, gerçek insanlara özgü duygula­rı ve kusurları olan kişilerdi. Böylece belki de izleyicilerin onlara yakınlık duyacağını düşü­nen yazann oyunları zamanında Atinahlar'ca beğenilmeyip eleştirilmiştir.
Salamis Adası'nda doğduğu sanılan Öripi­des varlıklı bir ailedendi. Atina'nın siyaset yaşamına hiç katılmadı. Zamanın düşünürle­rinden Anaksagoras'tan etkilendi. Olaylara ve geleneksel Yunan dinine karşı kuşkulu ve sorgulayıcı tutumu oyunlarından birçoğuna yansımıştır.
Sponsorlu Bağlantılar
Yaşamının büyük bir bölümünü Atina'da, savaşların aralıksız sürdüğü bir dönemde ge­çirdi. İÖ 408'den sonra ise Makedonya Kralı Arkhelaos'un çağrısı üzerine Makedonya'ya giderek orada yaşadı. Bir kaza sonucu kralın av köpekleri tarafından öldürüldüğü söylenir.

[flasht=http://img345.imageshack.us/img345/1771/msxbilgi1ld.swf]width=365 height=20[/flasht]

Öripides ilk trajedilerini İÖ 455'te, Atina' da her yıl düzenlenen Dionysos Şenlikleri için yazdı. Yaşadığı süre içinde dört, ölümün­den sonra da bir kez olmak üzere beş kez şenliğin en büyük ödülünü kazandı. Bu yarış­malara 22 kez katıldı. Yazdığı 92 oyundan yalnızca 19'u günümüze ulaşmıştır. Bunlar, 18 trajedi ile "yergi oyunu" adı verilen bir çeşit komediden oluşmaktadır. Öripides'in en ta­nınmış oyunları arasında Medeia (İÖ 431), Elektra (İÖ 418), Helena (İÖ 412) ve Bakkha-lar (İÖ 406) sayılabilir. Öripides oyunlarında, Yunan trajedileri arasında inceliği ve güzelli­ğiyle öne çıkan şiirsel bir dil kullanmıştır.


MsxLabs & TemelBritannica

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....
ener - avatarı
ener
Ziyaretçi
17 Eylül 2011       Mesaj #3
ener - avatarı
Ziyaretçi
Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi & MsXLabs.org

Euripides

(İ.Ö. 480'lerde Salamis Adası-406 Makedonya), Yunanlı trajedi yazarı. Toprak sahibi bir ailenin oğluydu. Filozof Anaksagoras'tan ders aldı. Siyasal bir etkinlik göstermemekle birlikte Atinalıların saydığı ve değer verdiği bir insandı. Ancak tiyatroyu öz ve biçim açısından yenileyen bir sanatçı olarak çağı tarafından pek anlaşılamadı. Atina'da yapılan yıllık trajedi yarışmalarında yalnızca beş birincilik alabildi. Yaşlılığında Makedonya Kralı Arkelaos'un çağrısını kabul ederek onun sarayına gitti. İki yıl sonra orada öldü. Aiskhylos ve Sophokles'le birlikte Atina'nın yetiştirdiği üçüncü büyük trajedi şairidir. Yazdığı doksan iki oyundan günümüze kalan on yedi trajedisi, bir de satir oyunu bulunmaktadır.
Başlıca trajedileri:
  • "Medea" (431)
  • "Andromakhe" (426'ya doğru)
  • "Elektra" (413)
  • "İphigenia Tauris'te" (414)
  • "İphigenia Aulis'te" (406)
  • "Orestes"tir (408)
Euripides'in dramik çatışmaları ruhsal gerekçelere dayandırması, kadın tiplerini çizerken gösterdiği ustalığı ve insanın doğasını ele alışındaki duyarlılığı, onu çağımız yazarlarına yaklaştırır ve yapıtlarına modern bir nitelik kazandırır. Trajedilerinin odak noktasında insan vardır. O zamana dek alınyazılarının, başka bir deyişle tanrıların tutsağı olarak gösterilmiş insanı, o kendi tutkularıyla savaşım içinde göstermiştir. Trajedi, insanın kendi içindedir. Aristoteles'in "şairlerin en trajik olanı" diye tanımladığı Euripides dünya tiyatro edebiyatında özel bir yer almaktadır.
Efulim - avatarı
Efulim
VIP VIP Üye
13 Temmuz 2012       Mesaj #4
Efulim - avatarı
VIP VIP Üye
Euripides (Evripides)
Vikipedi, özgür ansiklopedi

Evripides (Yunanca Ευριπίδης) (M.Ö. 480 - M.Ö. 406), Eshilos ve Sofokles'ten sonra Atina'nın yetiştirdiği üçüncü büyük trajedi şairidir. Düşünce adamı, Atina’lı oyun yazarlarının en büyüğü olan , insanları bekleyen gerçek ve zorlu sorunları ortaya koyarak insanları düşünmeye zorladı. Bernard Shaw gibi Evripides de insanları tedirgin etmiş ve kızdırmıştır. Kutsal değerlere saygısızlık ve kadın düşmanlığıyla suçlanmıştır. Ama yine de üstün şiirsellikle anlatılan düşünceleri dinlenmiştir. Vatanı olan Atina’yı terkedinceye kadar da bu taşlama ve lanetlemelerin ardı arkası kesilmemiştir. Fakat ölümünden sonra bütün tragedya yazarlarının en ünlüsü, en aralanılanı olmuş ve o çağdan bu yana adı ölmez yazarlar arasında yer almıştır.

Yaşamı ve sanat değeri

Evripides, M.Ö. 480 yılında Salamis’de doğdu. O tarihte Yunanlılarla Pers İmparatorluğu arasında amansız savaşlar yaşanıyordu. Evripides’in anne ve babasına bir çok kötü yakıştırma yapılmasına rağmen gerçekte, babası Apollon tapınağı ile ligili bir görevin mirasçıısı zengin bir soydan geliyordu. Kaynaklara göre annesi de soylu bir ailenin kızıydı. Evripides gençliğinde resim üzerine çalışmış ve sanatını sürdürme amacında olmasına rağmen yirmi beş yaşında,tragedya ve şiir yazmak için resmi bırakmıştır. İlk oyunu olan ”Pelias’ın Kızları”,M.Ö. 455 yılında sahneye konmuş ve Atina halkı o an gökyüzünden yeni bir yıldızın inmekte olduğunun farkına varmıştı. Bu yeni şairin tiyatronun tumturaklı ve ağdalı dilinden çok uzak yalın ve güçlü bir deyişi ve yeni fikirleri de beraberinde getirdiğini anlamıştı.
Evripides’in yenilikçi ve korkusuz bir yanı vardı. İlginç olayları anlatırken yeni teknik buluşlar kullanıyordu. En güçlü yönü de gerilim sahnelerindeki başarısı ve her sahnede üstün bir şiirsellik yaratmasıydı. M.Ö. 438′de Truva Savaşı’nda Akhilleus’un mızrağıyla yaralanan Telephus’un hikâyesini anlattığı oyunda geçen olaylar dizisi ve bunların sahneye uygulanışı Evripides’in gücünü ortaya koyar. Bu oyun, eski Yunan sahne geleneklerine indirdiği darbe nedeniyle de büyük önem taşır. Bir dilenci ilk defa sahici paçavralarla sahneye çıkmıştı. Bu ozamanki izleyici üzerinde şok etkisi yaratmıştı. Oyunun sahneye konmasındaki gerçekçilik, Evripides’in en acmasız eleştirmeni ve Yunan tiyatrosunun en büyük komedi ustası Aristophanes’in saldırı nedenlerinin başında gelir.”Thesmosphoriazusae” adlı komedisinde Aristophanes, Yunanlı kadınlara,oyunlarında kadın kişilerini sevimsiz gösterdiğinden ötürü Euripides’den intikam almak üzere komplo hazırlatır.
Fakat Evripides’in kadınları, tutkularına kapılsalarda, hiç bir zaman sevimsiz değillerdir.Sadece idealleştirilmelerinin yanında yaşayan birer insan oldukları gerçeğini vurgularlar. Evripides ayrıca geçmişin ulu tanrılarının, nasıl yeri geldiğinde hiç de tanrısal olmayan hilelere başvurduklarını açık seçik sahnede ortaya koydu. Bu, çoğu kimsenin tanrılara hakaret olarak algıladığı bir bakış açısıydı.
Evripides bir demokrattı, fakat demogoglardan ,büyük bürokratlardan, halkına savaş ve felaket getiren kayıtsız ve kaygısız önderlerden nefret ederdi. ”Yakaranlar” ve ”Truvalı Kadınlar” adlı oyunlarında Sparta ile süregelen savaşın iç karartan izleri görülür.Bu ünlü tragedya yazarının hayatı üzerine söylenebilecek çok az şey olmasına rağmen,Salamis’deki topraklarında yaşadı ve şiirlerini denize bakan bir mağarada yazardı. Mümkün olduğu kadar topluma az karışan, ağırbaşlı ve somurtkan bir adamdı.İnsanlardan uzak seçtiği bu yalnız yaşam, onun tanrılardan nefret eden,toplumla ilişkilerini kesmiş, huysuz, hırçın ve kuşkucu bir kişi olarak tanınmasına yol açmıştır.
Evripides bir Atina vatandaşı olarak kendini toplum hayatından büsbütün ayrı tutmamıştır. Orduda görev almış, Magnesia konsüllüğü yapmış ve devlete parasal yardımlarda bulunmuştur. M.Ö. 408 yılında tanrılara saygısızlık ettiği gerekçesiyle komedi yazarlarının ve halkın saldırılarına maruz kalarak Atina’yı terk etmiş Makedonya kralı Archelaus’a sığınmıştır. Kral tarafından çok iyi karşılanmış ve ölmeden önceki bu on sekiz ayını huzur ve barış içinde yaşamıştır. Ölüm nedeni çelişkilidir , kimi söylentilere göre saraydaki kıskanç kişiler tarafından av köpeklerine parçalatılmıştır. ”Bacchae” adlı oyunu öülümden sonra sahnelenmiş ve ödül almıştır.
Evripides’in kendi izinden giden üç oyun yazarı oğlu ölümünden sonra babalarının oyunlarını sahnelemişlerdir. Evripides’in 80-90 tragedyası olduğu bilinmesine rağmen günümüze yalnız 18 tanesi erişebilmiştir.

Eserleri


Trajedyaları
  1. Alkestis (M. Ö. 438, ikinci ödül)
  2. Medea (M. Ö. 431, üçüncü ödül)
  3. Herakleidae (yak. M. Ö. 430)
  4. Hippolitus (M. Ö. 428, birinci ödül)
  5. Andromahi (yak. M. Ö. 425)
  6. Hekabe (yak. M. Ö. 424)
  7. Yalvaranlar (yak. M. Ö. 423)
  8. Elektra (yak. M. Ö. 420)
  9. Herakles (yak. M. Ö. 416)
  10. Truvalı kadınlar (M. Ö. 415, ikinci ödül)
  11. İphigenia Tauris'de (yak. M. Ö. 414)
  12. İon (yak. M. Ö. 414)
  13. Helen (M. Ö. 412)
  14. Fenikeli kadınlar (yak. M. Ö. 410)
  15. Orestes (M. Ö. 408)
  16. Bacchae ve İphigenia Avlis'de (M. Ö. 405, ölümünden sonra, birinci ödül)
Trajedya parçaları
Bu listedeki trajedi oyunları elimizde tüm olarak değil de ancak parçalar halinde bulunmaktadır. Bunlardan bazıları sadece bir isim ve birkaç satır halindedir. Diğerlerinde ise eldeki parçalar eserin çok geniş bir kısmını kapsamaktadir ve böylece eser hakkında, kısmi da olsa, geniş bilgi elde bulunmaktadır.
  1. Telephus (M.Ö. 438)
  2. Giritliler (yak. M.Ö. 435)
  3. Stheneboea (M.Ö. 429'den önce)
  4. Bellerofon (yak. M.Ö. 430)
  5. Cresphontes (yak. M.Ö. 425)
  6. Erechtheus (M.Ö. 422)
  7. Akıllı Faethon (yak. M.Ö. 420)
  8. Melanippe (yak. M.Ö. 420)
  9. Alexandros (M.Ö. 415)
  10. Palamedes (yak. M.Ö. 415)
  11. Sisifus (yak. M.Ö. 415)
  12. Esir Melanippe (yak. M.Ö. 412)
  13. Andromeda (M.Ö. 412 Evripides'in Helen eseriyle)
  14. Antiope (yak. M.Ö. 410)
  15. Archelaus (yak. M.Ö. 410)
  16. Hipsipile (yak. M.Ö. 410)
  17. Filoktetes (yak. M.Ö. 410)
Satir oyunu
  1. Cyclops (belirsiz tarih)
Şüpheli
  1. Rhesus (Klasik Yunan Edebiyatı eksperlerin çoğu, birçok M.Ö. yüzyıl kalıntıları gösterdiği için, bu oyunun yazarının Evripides olmadığına fikir birliğindedirlar)
Sen sadece aynasin...