Arama

Tristan Tzara

Güncelleme: 5 Eylül 2015 Gösterim: 6.734 Cevap: 2
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
12 Mart 2007       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Romen asıllı şair ve deneme yazarı. Dada hareketini öncüsü ve Dadaist Manifesto'nun yazarı.

Sponsorlu Bağlantılar
Asıl adı Sami Rosenstein olan Tzara, 16 Nisan 1896'da Romanya'nın Moineşti kentinde doğdu. Romence konuşan yahudi bir ailenin çocuğuydu. Öğrenim görmek için gittiği Zürih'te sanat tarihinini akışını değiştirecek yeni bir oluşumun baş kahramanlarından biri olacaktı.
I. Dünya Savaşı yıllarında Avrupa'nın önde gelen sanatçı ve aydınları, Zürih'te Hugo Ball'ın açtığı ''Cabaret Voltaire'' adlı cafede toplandılar. Savaşın barbarlığına ve Avrupa'nın akılcılık altındaki bu kıyımına protesto olarak, Tzara'nın önderliğinde yeni bir düşünce akımı başlattılar. Avrupa'nın yerleşmiş sanat anlayışını ve akılcılığını reddeden Dadaist Manifesto 1916 yılında Tristan Tzara tarafından yazıldı. Tamamen rastlantılara dayalı ve geçerli yazın kurallarının dışında bir edebiyat anlayışı geliştiren şair, şiirlerini gazeteden kesilen sözcükleri bir şapkada karıştırıp rastgele çekerek oluşturdu.

1921 yılında,yaşamının büyük bölümünü geçireceği Paris'e yerleşerek Andre Breton, Philippe Soupault, Louis Aragon ve Paul Eluard gibi şair ve yazarlarla, dilin yapısında ve kullanımında yaptıkları değişik ve çarpıcı denemelerle, kamuoyunu ve sanat çevrelerini şoka uğrattılar. Edebiyata getirdiği yeni anlayışla, Brion Gysin ve William Burroughs gibi büyük yazarların çıkış noktası oldu.

1929 yılında, Andre Breton'un önderliğinde kurulan sürrealizm akımına katılan şair, kalemini sürrealizm içinde marksist düşüncenin geliştirilmesine adadı. 1937 yılında, diğer sürrealist sanatçılar gibi Fransız Komünist Partisi'ne katıldı ve II. Dünya Savaşı'nda Fransız Direnişçileri arasında yer aldı.

Nihilist ve asi tavrıyla edebiyata yeni bir bakış açısı getiren şair, Romanya'nın dünyaya kazandırdığı en önemli isimlerden biri oldu. 25 Aralık 1965 yılında Paris'te ölen Tzara'nın en önemli eserleri, L'Homme approximatif (The Approximate Man) (1931), Parler seul (Speaking Alone) (1950), La Face intérieure (The Inner Face) (1953)dir. Ayrıca yazarın, Elif Gökteke tarafından türkçeye çevirilen, çeşitli yerlerde yayımlanan yazılarından derlenen ''Dada Manifestoları'' adında bir kitabı daha bulunmaktadır.

Soru/n felsefedir; ne yandan bakmaya başlamalı yaşama, tanrıya, düşünceye ya da herhangi başka bir şeye. Bakılan her şey sahtedir. Göreceli sonucun, akşam yemeğinden sonra pastayla kiraz arasında yapılacak olan seçimden daha önemli olduğuna inanmıyorum.

Biyografi Konusu: Tristan Tzara nereli hayatı kimdir.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
18 Ocak 2013       Mesaj #2
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Tristan Tzara (1896 Moineşti/Romanya-1963 Paris),
MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi
Sponsorlu Bağlantılar

Romen asıllı Fransız şair. Dadacılık hareketinin kurucusu olarak bilinir. Tzara, I. Dünya Savaşı sırasında Zürih'te ortaya çıkan hareketin ilk metinlerini yazdı. Bunlar "La Première Aventure Céleste de Monsieur Antipyrine" (Antipyrine'in Gökyüzündeki İlk Serüveni, 1916), "Vingtcing Poèmes" (Yirmi Beş Şiir, 1918) ve hareketin manifestoları niteliğinde olan "Sept Manifestes Dada" (Yedi Dada Manifestosu, 1924) idi. Paris'te Breton, Soupault ve Aragon ile birlikte, kamuoyunu şaşırtacak bir yaşam sürmeye başladı.

1930'dan sonra nihilizmden vazgeçerek diğer bazı arkadaşlarıyla birlikte gerçeküstü edebiyat çalışmaları yaptı. Gerçeküstücülüğü ve Marksizmi uzlaştırmayı amaçladı. 1936'da Fransız Komünist Partisi'ne girdi, II. Dünya Savaşı sırasında Fransız Direniş Hareketi'ne katıldı. Bu süreç içinde giderek lirik bir şair niteliğine bürünen Tzara, şiirlerinde insanın başkaldırı ve gündelik durumun trajedisi arasında gidip gelen ruhunun isyanını yansıttı. Olgun dönem yapıtları arasında "L'Homme Approximatif" (Yaklaşık Adam, 1931) ve "La Face İnterieure" (İç Yüz, 1953) sayılabilir. Bu yapıtlarında, anarşik bir biçimde bozulmuş olan Dadacı dilinin yerini, anlaşılması güç, ancak usta bir dil aldı.

"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
5 Eylül 2015       Mesaj #3
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  tumblr_m9gjcjfOD01r9j6pro1_1280.jpg
Gösterim: 751
Boyut:  98.4 KB

TZARA
(Tristan), rumen kökenli fransız yazar (Moineşti, Romanya, 1896 - Paris 1963) Simgecilikten etkilenerek ve alışılmadık bazı imgeler kullanarak rumence şiirler (Premiers Podmes, 1965) yazdıktan sonra Zürich'te (1916-1919) yıkıcılığa girişti. Dada akımını kurdu, bir dergi (Dada) ve bildiriler (Sepi Manifestes dada, 1924) yayımladı, akşam toplantıları, sergiler düzenledi ve uluslararası avangardın ilgi merkezi oldu. Dili zorlayarak yazdığı şiir kitaplarında (Vingt-Cinq Poemes, 1918; De nos oiseaux, 1923), oyunlarında (la Premiere Aventure cöleste de M. Antipyrıne, 1916; la Deuxieme Aventure de M. Antipyrine; le Coeur â gaz, 1921) şiirsel devrim, yaratıcılık coşkusuna eşlik etti. 1920'de Paris'e gelen Tzara, iki uzun yayın dönemi boyunca kendisini tümüyle dada'ya adayan Littörature" topluluğunca karşılandı. Sonra Tzara bu akıma önce kendisinin son verdiği sonucuna vardı Yalnız başına sürdürdüğü şiir serüvenim lAntılĞte (1923) ile özetledi. Moucho- ır de nuages (1924) adlı bir oyun, Tindicaleur des chemıns de coeur (1928) gibi şiir kitapları ve özellikle basit insanın büyük destanı niteliğini taşıyan l'Homme approximatıl (1931) adlı yapıtı, eyleminin ve temel ilkelerinin belirlenmesine katkıda bulunduğu gerçeküstücülüğe ulaşmasını sağladı (1930-1935). Düşsel düşünceyle güdümlü düşünce arasındaki ilişkileri aydınlatan deneyimsel bir düş olan Grains el issues (1935), otomatik yazının bir seçeneğini oluşturdu "Şiirin durumu üstüne deneme"sinde (1931) gerçeküstücülüğü devrimci gelenek içine oturttu. Ancak 1935'te ispanya da, sonra da işgal altondaki Avrupa'da militanlığa başlayarak eyleme katılan Tzara Komünist parti'ye üye oldu. Le Surröalisme et i'aprösguerre (1947) adlı konferansı, savaştan kaçanlara yöneltilen bir suçlama olmasına karşın güdümlü şiir kavramına karşı çıktı. Kaygı ve umudu dile getiren şiirleriyle (Midis gagnös, 1936; le Fruit permıs; la Face intârieure) çağın sıkıntılarına yöneldi. La Fuite (1947) adlı dramatik şiiri, lirik özyaşamöyküsü De mömoire d'homme (1950) ve bunu izleyen A haute flamme (1955) çocukluğun köklerıy le bağıntı kurarak şairin çağını kabullenmesini sağladılar (Juste Prösent, 1961). Ceuvrşs complötes'te (1975) toplanan, şiir (les Ecluses de la poösıe) ve sanat (le Pouvoir des images) ile ilgili yazıları yaratıcı edimi aydınlatır. Yaşamının son yıllarını, kendisine göre, yasaklara karşın şaire; içindeki dile getirme olanağı sağlayan anagramlar yardımıyla Villon'un gizini (le Secret de lAlton) çözmeye çalıştı.

Kaynak: Büyük Larousse

Benzer Konular

24 Ağustos 2015 / kompetankedi Edebiyat ww
24 Temmuz 2008 / estudiantes Spor ww
24 Ağustos 2015 / Safi Siyaset ww
24 Ağustos 2015 / Safi Edebiyat ww