Arama

Tartışma Nedir? Nasıl Yapılır?

Güncelleme: 7 Ocak 2017 Gösterim: 17.129 Cevap: 3
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
24 Mart 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye

Tartışma

Ad:  tartışma.JPG
Gösterim: 4551
Boyut:  50.1 KB

Tartışma, iki ya da daha çok kişinin bir konuyu ya da sorunu tüm yönleriyle kavrayabilmek için o konu üzerinde konuşması, başka bir deyişle görüş alışverişinde bulunmasıdır. Çeşitli sorunların dinleyiciler ya da televizyon izleyici­leri önünde tartışıldığı toplantılara açıkotu­rum denir. Münazarada ise konuşmacılar kar­şıt görüşte iki grup oluşturarak tartışmayı sür­dürür. Münazarada görüş alışverişi değil, ta­raf olmak söz konusudur.
Sponsorlu Bağlantılar

Bir tartışmada yer alan herkes tartışılan konuya ilişkin düşüncesini ve gerekli açıklayı­cı bilgileri öne sürerken, öteki tartışmacıların da bakış açısını anlamaya çalışır. Tartışmada genellikle bir yönetici bulunur.
Yöneticinin görevi, tartışmanın sağlıklı bi­çimde yürümesini sağlamanın yanı sıra, tartış­macıları yönlendirmek ve gerekirse denet­lemektir. Soracağı sorularla kişilerin konuya bağlı kalmasını sağladıktan başka, konudan uzaklaşanları da uyarmak zorundadır. Tartış­manın sonunda yöneticiden toplantıda ortaya çıkan sonuçları özetlemesi istenebilir.

Açıkoturum adı verilen tartışma toplantıla­rında, çeşitli sorunlar ve konular izleyicilerin önünde tartışılır. Ayrıca bazı tartışmaların ses kayıtlarının yazıya dökülerek dergi ve gazetelerde "açıkoturum" adıyla yayımlandığı da görülmektedir. Açıkoturumlar dernekler, sendika ve siyasal partiler gibi kuruluşlarca ya da sanat ve edebiyat çevrelerince düzenlenir. Açıkoturumlara radyo ve televizyon prog­ramlarında oldukça sık yer verilir.
Açıkoturum, yöneticinin tartışılacak konu­nun kapsamını açıklaması ve konuyla ilgili değişik görüşleri savunacak olan konuşmacı­ları izleyicilere tanıtmasıyla başlar. Konuşma­cılara her turda bir kez söz hakkı verilir. Yönetici konu dışına çıkan, kendisine verilen süreyi aşan ve tartışma kurallarını çiğneyerek öteki konuşmacılara karşı saygısız davranan konuşmacıların sözünü kesebilir. Açıkoturum için ayrılan süre bittiğinde de genellikle orta­ya çıkan sonuçları özetleyerek toplantıyı ka­patır.

Münazara okullarda, radyo ve televizyonda ilgiyle izlenen bir tartışma biçimidir. Münaza­ra tarafsız bir başkanca yönetilir. Canlı bir münazara için, kişilerin karşıt görüşleri savu­nacağı ilgi çekici bir konu seçilir. Konu, çoğunlukla bir "önerme" biçiminde ortaya atılır. Örneğin, "Televizyon aile yaşantısı için zararlıdır" bu türden bir önermedir. Taraflar­dan biri Önerme doğrultusunda, öbürü de önermeye karşı konuşmak için söz alır.

Münazara başlayacağı zaman önermeden yana ve önermeye karşı konuşacak olan taraflar karşılıklı oturur. Başkan önermeyi topluluğa duyurur ve her konuşmacıya ne kadar süre verildiğini açıklar. Münazaralar genellikle iki tur halinde yapılır. İlk turda her iki taraf kendi görüşünü savunur; ikinci turda ise karşı tarafın görüşü çürütülmeye çalışılır. Münazara için ayrılan süre sonunda başkan iki tarafa da görüşlerini özetlemeleri için kısa bir süre verir. Münazarayı kimin kazandığı oylama sonucu izleyicilerce belirlenir.

Tartışma, açıkoturum ve münazaralar top­luluk içinde konuşma becerisi kazandırır. Düşünceleri özgürce savunma olanağı sağla­yarak demokratik işleyiş için yararlı bir biri­kim sağlar.

TARTIŞMA
Önceden belirlenmiş bir konu hakkında birbirine zıt fikirlerin karşılıklı şekilde savunulmasına tartışma denir.
Tartışmanın amacı; çeşitli fikir ve düşünceleri ortaya koyarak iyiye, güzele ve doğruya ulaşmak, problemlerin çözümüne katkıda bulunmaktır.

TARTIŞMA VE TARTIŞMACININ ÖZELLİKLERİ
  • Konu güncel olup,üzerinde yorum yapılıp tartışılmaya uygun olmalıdır.
  • Dil, göndergesel işlevdedir.
  • Konuşmacılar birbirlerine karşı peşin hükümlü olmayıp; nazik, hoşgörülü ve sabırlı olmalıdır.
  • Tartışmacılar kendilerine verilen sürenin dışına çıkmamaya özen göstermelidirler.
  • Düşüncelerini ifade ederken kendilerini tekrara düşmemelidirler.
BAŞKANIN GÖREVLERİ
  • Konuyu sunar.
  • Konuşmacıların konu dışına çıkmalarını ve birbirlerine küfür, hakaret vb. kırıcı sözler söylemelerini engeller.
  • Konuşmacılar sürelerini aştıklarında onları uyarır.
  • Tartışma sonunda konuyu toparlar ve konunun bir raporunu hazırlar.
TARTIŞMA TÜRLERİ
PANEL
Panel; bir konunun çeşitli yönlerden aydınlatılması amacıyla, küçük bir dinleyici kitlesi önünde sohbet havasında tartışılmasıyla gerçekleştirilen sözlü anlatım türüdür.

PANELİN ÖZELLİKLERİ
  • Panelde amaç; somut sonuçlara varmaktan çok, bir konunun çeşitli yönlerden aydınlatılmasına çalışmaktır.
  • Panelde bir başkan ve en az üç konuşmacı bulunur.
  • Seçilen konunun güncel olup herkesi ilgilendirmesine dikkat edilir.
  • Panel başkanı öncelikle konuyu sunar, konuşmacıları tanıtır. Tüm konuşmacılara sırayla 10 - 15 dk.’lık süreler vererek tartışmanın düzen içerisinde sürmesini sağlar.
NOT
Başkan, dilerse konuşmacılara sorular sorabilir. Konuşmaların sonunda panelistler birbirlerine soru sorabilecekleri gibi, izleyiciler de onlara soru sorabilirler. Fakat izleyicilerin bu soru sorma süreleri uzarsa, yani tartışma izleyicilerin arasına yayılırsa o zaman bu, panel olmaktan çıkar ve foruma dönüşür.

FORUM
Eski Romalılar zamanında Roma ve diğer kentlerde halk toplantılarının yapıldığı alana forum denirdi.
Forum; toplumu ilgilendiren sosyal bir konunun bir başkan yönetiminde ve dinleyici kitlesi önünde tartışılması, dinleyicilerin de bu tartışmaya aktif şekilde katılması ile gerçekleşen tartışma türüdür
Forumu da paneli olduğu gibi bir başkan yönetir. Forumun panelden ayrılan yönü ise başkanın dinleyicilere de söz hakkı vermesidir. İzleyiciler tartışmaya aktif şekilde katılırlar. Forum,başkanın genel bir özet yapmasıyla sonlandırılır.

AÇIK OTURUM
Açık oturum; toplumu ilgilendiren herhangi bir konuda alanında uzman kişilerin bir başkan yönetiminde ve dinleyiciler önünde yaptıkları tartışma çeşididir.

AÇIK OTURUMUN ÖZELLİKLERİ
  • Geniş bir salonda dinleyici kitlesi önünde ya da radyo ve televizyonlarda yapılır.
  • Konuşmacılar 3 - 5 kişiden oluşur.
  • Bir başkan yönetiminde yapılır.
  • Açık oturumların süreleri genellikle 1- 1,5 saattir.
Açık oturum; seçilen konunun güncel olması, katılımcı sayısı ve tartışmaya seyircilerin katılmaması yönünden panelle benzerlik gösterir. Ancak bazı noktalarda birbirlerinde ayrılırlar.
Şimdi bu farklılıkları görelim:

AÇIK OTURUM - PANEL FARKI

Açık oturum;
  • Ele alınan konu ile ilgili farklı düşünceler dile getirilir.
  • Amaç; bir sonuca varmaktır.
Panel
  • Seçilen konunun sadece bir yönü farklı görüş açılarıyla ele alınır.
  • Amaç; sonuca varmak değil, bir konuyu çeşitli yönlerden aydınlatmaktır.
SEMPOZYUM (BİLGİ ŞÖLENİ)
Sempozyum; alanında uzman kişilerin, bir konunun farklı yönleri hakkında görüş sunmak amacıyla yaptıkları seri konuşmalardan oluşan toplantı çeşididir. Amaç konuyu tartışmak değil, katılımcıların inceleme ve araştırmalarıyla konuya katkıda bulunmasıdır.

SEMPOZYUMUN ÖZELLİKLERİ
  • Diğer tartışma türlerine göre daha bilimseldir.
  • Birkaç gün süren tartışmalar dizisidir.
  • Sempozyumun bölümlerine “oturum” adı verilir ve her bir oturumda ana konunun belli bir alt bölümü yer alır.
  • Konuşmacılar genellikle akademisyenlerden oluşur.
  • Katılımcılar söz konusu konuyu kendi açılarından ele alırlar.
  • Toplantı bir başkan yönetiminde gerçekleşir.
  • Konuşmacı sayısı 3 - 6 kişidir.
  • Her konuşma yaklaşık 5 - 20 dk. sürer.
  • Açık oturumda her kesimden seyirci bulunmasına karşılık, sempozyumda sadece belirli alanlarda uzman konuklar bulunur.
  • Sempozyumda konuşulanlar ve alınan kararlar bir bildiri şeklinde kamuoyuna sunulur.
  • Tartışma sonunda oturum başkanı çıkan sonucu toparlayarak seyircilere aktarır.
MÜNAZARA
İki konuşmacı grubun önceden kararlaştırılan bir konuyla ilgili birbirine zıt iki görüşü bir jüri önünde tartışması esasına dayanan tartışma türüne münazara denir. Münazarada amaç; doğruyu bulmak değil, konuyu iyi savunmaktır.

MÜNAZARANIN ÖZELLİKLERİ
  • Genellikle ilk ve ortaöğretim öğrencileri arasında yapılır.
  • Her biri en az üç kişiden oluşan iki gruptan oluşur.
  • Her grubun bir başkanı vardır.
  • Grup üyeleri konuyla ilgili savunmalarını sırayla sunarlar.
  • Grup başkanının iki, diğer üyelerin bir kez konuşma hakkı vardır.
  • Savunmalar yapılırken sağlam delillere ihtiyaç duyulur.
  • Aynı grupta yer alan üyeler, anlatımları sırasında birbirleriyle çelişebilecek sözlere yer vermemeye dikkat etmelidir.
  • Yapılan savunmalarda inandırıcılık yüksek olmalıdır.
  • En az üç kişiden oluşan bir jüri bulunur.
  • İki grubun da sunumları bittikten sonra jüri belli ölçütler dahilinde verdiği puanını açıklayarak galibi belirler.
JÜRİNİN PUAN VERMEDE YARARLANDIĞI ÖLÇÜTLER
  • Sunulan delillerle anlatımda ikna edici olma
  • Türkçeyi doğru kullanma
  • Karşı tarafın tezini çürütme
  • Ses tonu, jest ve mimikleri doğru kullanma
  • Metne bağlı kalmama
  • Kendinden emin bir duruş sergileme
  • Süreyi doğru kullanma
MsXLabs.org & Temel Britannica

Son düzenleyen Safi; 7 Ocak 2017 05:20
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
yeşil - avatarı
yeşil
Ziyaretçi
21 Mart 2010       Mesaj #2
yeşil - avatarı
Ziyaretçi

Tartışma ve Münazara


Birer cümle hâlinde ifade edilen bir tezle antitezin, iki grup arasında bir hakem heyeti -
jüri- huzurunda tartışıldığı konuşmalara münazara denir. Tartışmalarda yarışma kaygısı olmadığı hâlde, münazaralar birer fikir ve söz yarışmasıdır.
Sponsorlu Bağlantılar
Tartışmalar için geçerli olan kurallar münazaralar için de geçerlidir.

Bir başkan yönetiminde, jüri önünde yapılan münazarada gruplardaki konuşmacı sayısı bir ile dört arasında değişebilir. Her grup kendi grup sözcüsünü (veya başkanını) önceden belirler. Münazaranın uygulanış şekilleri arasında küçük farklılıklar olmakla birlikte grup sözcüleri sırasıyla gruptaki arkadaşlarını tanıtırlar ve konuyu hangi yönlerden ele alacaklarını belirtirler. Daha sonra grup üyeleri konuşmalarını yaparlar. Son olarak sözcüler savunmalarını yaparak münazarayı bitirirler. Jüri, konuşmacıların hazırlıklarını, savunmalarını ve konuşmadaki başarılarını göz önünde bulundurarak bir değerlendirme yapar ve galip tarafı ilân eder.

Münazara, bir konuda karşıt görüşleri savunan takımların fikirlerini çarpıştırdıkları bir tartışma platformudur.

Bir münazara maçının konusu, tartışılabilecek her şey olabilir; ancak ağırlıklı olarak güncel, sosyal ve siyasi meseleler tartışılır. Yarışmacılar maçın başlamasından on beş dakika önce tartışılacak konuyu ve hangi tarafı savunmaları gerektiğini öğrenirler. Münazırlar bu süre içerisinde, maç esnasında aldıkları notlarla son halini verecekleri ve sıra kendilerine geldiğinde sunacakları yedi dakikalık konuşmalarının taslağını hazırlarlar. Sunum esnasında bu notlardan yararlanmak serbesttir. Yaklaşık bir saat süren bu tartışma, jüri heyetinin maç boyunca aldığı notlara dayanarak maçın sonucunu açıklamasıyla sonlanır.
Jürinin değerlendirmesini yaparken öncelikli olarak ele aldığı, yarışmacıların argümanlarını ne kadar etkileyici sundukları değil, bu argümanların ne kadar sağlam ve tutarlı olduklarıdır.

Parlementer münazara


Köken olarak İngiliz Parlementosuna dayanmaktadır. Ufak bir İngiliz Parlementosu uyarlaması sayılabilir. Münazarada iki taraf vardır: hükümet ve muhalefet. Bir oturuma hükümet yasa tasarısı sunar.
Tartışılan konu için birkaç gün süre verileceği gibi -Amerika Parlemento Münazarası, 15 dakika süre de tanınabilir -İngiliz Parlemento Münazarası. Konular genelde soyut olmaz. Bir mecliste tartışılabilecek ya da o anda tartışılan konular ağırlıktadır. Diğer yandan toplumun genelini ilgilendiren, ama mecliste tartışılamayacak konular da belirlenebilir. Tasarı, şu an uygulanan bir yasa, kendini doğrulayan bir öneri, ya da belirli bir kesimi aşağılayan, küçük düşüren bir konu olamaz.

Kuralları


Hükümet açılış, hükümet kapanış, muhalefe açılış ve muhalefet kapanış olmak üzere 4 farklı takım ve her takımda 2 münazaracı olmak üzere bir münazara maçında toplam 8 kişi yarışır. Konuşma süresi 7 dakikadır.
Takımlar verilen konuyu belirli bir disiplin içerisinde tartışmak zorundadır ve ayrıca takımları değerlendiren bir jüri heyeti vardır. Maç sonunda bu jüri heyeti 1. 2. 3. ve 4. olan takımları açıklar ve geri bildirimde bulunur. Geri bildirim, jürinin sıralamayı hangi kriterlere göre yaptığını içerir. Bazı durumlarda konuşmacılara bireysel geri bildirim de yapılabilir.

Son düzenleyen Safi; 6 Ocak 2017 04:02
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
1 Aralık 2010       Mesaj #3
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye

Tartışma Nedir – Tartışmanın Özellikleri


Bir grubu (veya çoğunluğu) ilgilendiren, daha önceden belirlenen bir konu hakkında farklı düşünceleri olan kişilerin konuyla ilgili görüşlerini açıklamak, konuyu (veya sorunu) çözmek, muhatabın zayıf yönlerini aramak amacıyla bir araya gelerek yaptıkları karşılıklı konuşmaya tartışma denir.

Tartışma konusu; üzerinde konuşmaya ve araştırma yapmaya değer nitelikte olmalı, kanıtlanmış konular üzerinde ısrar edilmemeli, normal bir ses tonuyla konuşulmalı, saygılı olunmalı, dedikodu etmekten, bağırıp çağırmaktan, konu dışına çıkmaktan ve konuşanın sözünü kesmekten kaçınılmalıdır.
Tartışmaları bir başkan yönetir. Tartışmada başkanın görevlerini hatırlayarak başkana yardımcı olmakla bir anlamda tartışmanın kurallarına da uyulmuş olunur.

Tartışmalarda başkanın görevleri
  • Konuyu özellikleri ve sınırlarıyla dinleyicilere belirtmek.
  • Konuşmacıları dinleyicilere tanıtmak.
  • Tartışmayı başlatmak.
  • Konuşmacıların konu dışına çıkmalarını engellemek.
  • Herkese eşit konuşma süresi vermek.
  • Konuşmacılara yerine göre sorular yöneltmek.
  • Tarafsız olmak.
  • Tartışma kurallarına uymayanları uyarmak.
  • Kısa özetler yaparak konuyu toparlamak.
  • Tartışmanın sonucunu açıklamak.

TARTIŞMA YÖNTEMİ


“Tartışma” herhangi bir konunun, iki yada daha çok kimse tarafından, karşılıklı konuşarak, birbirlerinin dinleyerek ve eleştirerek incelenmesine yönelik bir yöntemdir. Bu yöntem, öğrenci etkinliğine daha fazla yer verdiği için, eğitimciler tarafından büyük bir kabul görmektedir. Önemli olan, farklı görüşlerin olması ve bunların özgür bir ortamda ifade edilebilmesidir. Bu açıdan bakıldığında, tartışma yönteminin değişik tekniklerle uygulanması olanaklıdır. Bir yaşayış biçimi olan demokrasiye insanların alışabilmesi, küçük yaşlarda yapılacak “demokrasi alıştırmaları” ile gerçekleşir. Bunu da sınıfta uygulanan “tartışma yöntemi” ile sınıf dışında uygulanan “ders dışı etkinlikler” ve özellikle, “kendi kendine yönetim örgütü” sağlar.

Tartışma Teknikleri:


Beyin Fırtınası


yaygınlıkta kullanılan tartışma tekniklerinden biridir. Burada, ele alınan konuyla ilgili olarak herkes düşüncelerini belirtir, bunların bir listesi oluşturulur ve sonra listede yer alan görüşlerin tartışması yapılır. Beyin fırtınası, özellikle çok sayıda görüş üretmenin gerekli olduğu tartışma durumlarında kullanılan bir tekniktir. Ancak, bu tekniğin başarılı biçimde uygulanabilmesi için çoğulcu, eşitlikçi ve kalıtımcı bir ortamın bulunması zorunluluğu vardır. Örneğin, “Türkiye’de trafik kazalarının önlenmesi” konusunda bir beyin fırtınası yapılıyorsa, önce herkesin aklına gelen olası önlemler sıralanmalı; ardından bunların ayrıntıları tartışılarak, işlevsel çözümler üretilmelidir.

Vızıltı Kümeleri


iyi bir hazırlıktan sonra tartışma yapmaya dayanır. Burada, alt konulara yada farklı görüşlere göre küçük kümeler oluşturulur, bu kümeler kendi konularını ayrıntılı olarak tartışarak hazırlık yaparlar, ardından öğrenci kitlesinin tümüne kümelerin sözcüleri görüşlerini sunarlar. Genelde “vızıltı22” ve “vızıltı66” en sık kullanılan tekniklerdir. Bunlardan vızıltı22 tekniğinde iki kümenin sözcüleri ikişer dakika kullanarak görüşlerini açıklarlar.

TARTIŞMA METODU


Tartışma, herhangi bir grubun, bir başkanın yönetimi altında belli bir düzen içinde hepsini ilgilendiren sorular üzerinde ve belirli bir amaca dönük karşılıklı görüşmelerdir. Sınıflarda çokça yer verilen her metottur. Tartışma metodu, öğrencilerin ilgilerini uyandırır. Anlayışlarını değerlendirme, gerçekleri kavrama, eleştirici düşünme kabiliyetini geliştirir.


İyi Bir Tartışmanın Özellikleri :
  1. Tartışma, bir sohbet değil amaçlı bir konuşmadır.
  2. Tartışmanın başarıyla sonuçlanması için üyelerin konuştukları konular üzerinde yeterli bilgilerin bulunması ve konuşmaların bulgulara dayanması gerekir.
  3. Tartışmanın konusunun anlamı olmalıdır.
  4. Tartışma bir sonuçla bitmelidir. Herhangi bir sonuca ulaşılamadığı zaman konuşulanlar toplanmalıdır.
  • Tartışmada Liderin Rolü : Tartışmanın sohbet düzeyinden daha yüksek bir seviyeye çıkması için liderin etkili olması gerekir. Bunun için; Hoş bir giriş yaparak, neyin nasıl tartışılacağı konusunu açıklayarak tartışmayı başlatmalıdır. Herkesi katılmaya teşvik ederek, gruptaki konuşmacıları enerji ile kontrol alfanda tutarak tartışmanın başarıyla devamını sağlar. Yarar gördüğü takdirde konu dışına çıkılmasına izin verir. Tartışmayı zaman zaman özetler, değerlendirmesine yardım eder. Sonunda bütün fikirleri, sonuçları özet halinde birbirine bağlamaya çalışır. Lider tartışmada rolünün sınırlı olduğunu bilmelidir. Tartışmacıya yol açmalıdır.
  • Sözcünün Rolü: Grup çalışmaların çoğunda başkandan başka bir de sözcüye ihtiyaç duyulabilir. Sözcü önemli hususları not eder. Liderin isteği üzerine zaman zaman özetler.
  • Tartışmaya Katılanların Rolü: Tartışmaya katılanlar, açık ve kesin olarak konuşmalıdırlar. Suniliğe yer vermeden açık ve yalın bir üslupla konuşurlarsa daha başarılı olacaklardır.
  • Tartışmanın Değerlendirilmesi: Öğrenci, tartışmayı sürdürmesini öğrendikçe ve tecrübe kazandıkça tartışmanın değeri artacaktır.
Son düzenleyen Safi; 6 Ocak 2017 04:05
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
1 Aralık 2010       Mesaj #4
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye

TARTIŞMA ÇEŞİTLERİ


MÜNAZARA


Birer cümle halinde ifade edilen bir tezle antitezin, iki grup arasında bir hakem heyeti (jüri) huzurunda tartışıldığı konuşmalara münazara denir. Tartışmalarda yarışma kaygısı olmadığı halde, münazaralar birer fikir ve söz yarışmasıdır.
Tartışmalar için geçerli olan kurallar, münazaralar için de geçerlidir.

Bir başkan yönetiminde, jüri önünde yapılan münazarada gruplardaki konuşmacı sayısı bir ile dört arasında değişebilir. Her grup kendi grup sözcüsünü (veya başkanını) önceden belirler. Münazaranın uygulanış şekilleri arasında küçük farklılıklar olmakla birlikte grup sözcüleri sırasıyla gruptaki arkadaşları tanıtırlar ve konuyu hangi yönlerden ele alacaklarını belirtirler. Daha sonra grup üyeleri konuşmalarını yapar. Son olarak sözcüler savunmalarını yaparak münazarayı bitirirler. Jüri, konuşmacıların hazırlıklarını, savunmalarını ve konuşmadaki başarılarını göz önünde bulundurarak bir değerlendirme yapar ve galip tarafı belirler. Münazaralar genellikle sınıf ortamında yapılan tartışmalardır.

BİLGİ ŞÖLENİ ( SEMPOZYUM)


Bir konunun çeşitli yönleri üzerinde, aynı oturumda, konunun uzmanı değişik kimseler tarafından (çoğunlukla akademik konularda) yapılan seri konuşmalara bilgi şöleni (sempozyum) denir.

Bilgi şöleni, diğer konuşma türlerine göre daha ilmi ve ciddi bir sohbet havası içinde geçer. Konuşmacılar, konuyu kendi ilgi alanları açısından ele alırlar. Mesela, Yunus Emre konulu bir bilgi şöleninde konuşmacılardan biri onun yaşadığı dönemdeki siyasi gelişmeleri ele alırken; bir başkası Yunus Emre’nin şiirlerindeki insan sevgisinden bahsedebilir.
Bilgi şöleninde amaç, konuyu tartışmak değil, uzmanları tarafından olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendirilerek konuya bir çözüm üretmektir. Konuşmaların sonunda oturum başkanı, konuyu özetler ve çıkan sonucu dinleyicilere aktarır.

Bilgi şölenini, oturum başkanı yönetir. Konuşmacı üyelerin sayısı üç ile altı arasında değişebilir.
Üyelerin konuşma süreleri genellikle beş dakikadan az, yirmi dakikadan çok olmaz. Bilgi şöleni, konunun önemine ve uzunluğuna göre oturumlar halinde, ayrı salonlarda birkaç gün boyunca da sürebilir. Bu nitelikteki konuşmalar genellikle akademik konularda olur.

AÇIK OTURUM


Geniş halk kitlelerini ilgilendiren bir konunun, uzmanlarınca bir başkan yönetiminde dinleyici grubu önünde tartışıldığı konuşmalara açık oturum denir. Açık oturum, büyük bir salonda dinleyiciler önünde yapılabileceği gibi stüdyoya davet edilen dinleyiciler önünde veya dinleyici grubu olmadan da radyoda ya da televizyonda yapılabilir.

Konuşmacı sayısının üç veya beş kişi olarak tespit edildiği açık oturumlarda başkan önce konuyu açıklar, sonra konuşmacıları tanıtır ve sırayla söz verir. Başkanın konu hakkında bilgi sahibi olması gerekir. Başkan, sırasıyla ve dönüşümlü olarak konuşmacılara sorular yöneltir, gerektiğinde kısa bir değerlendirme yapar. Tartışma boyunca tarafsız olmak, konuşmacılara verilen süreyi dengeli bir şekilde ayarlamak, tartışma kurallarının dışına çıkılmasını engellemek başkanın görevleri arasındadır.
Açık oturumun süresi konuya göre ayarlanmalıdır.

PANEL


Toplumu ilgilendiren bir konunun dinleyiciler önünde, sohbet havası içinde, uzmanları tarafından tartışıldığı konuşmalara panel denir. Açık oturum ile panel özellikleri yönüyle birbirlerine çok benzerler. Hatta bazı kitaplarda panel ile açık oturum aynı konuşma türü olarak verilir. Arada sadece üslup farkı vardır.
Panelde amaç, bir konuda karara varmaktan ziyade sorunu çeşitli yönleriyle aydınlatmak, farklı görüşlerle farklı anlayışları ortaya koymaktır.

Panelde de bir başkan bulunur. Konuşmacı sayısı 3 ile 6 arasında değişebilir. Konuşmacılar, uzmanı oldukları konunun ayrı birer yönünü ele alırlar. Konuşmalar, açık oturumda olduğu gibi başkanın verdiği sıraya ve süreye göre yapılır.
Panelin sonunda, dinleyiciler panel üyelerine soru sorabilirler. Tartışma dinleyicilere de geçerse o zaman tartışma, forum şekline dönüşür.

FORUM


Bir başkanın yönetiminde, toplumu ilgilendiren bir konuda, farklı gruplardan oluşan dinleyicilerin söz sırası alarak konuşma kuralları içerisinde yaptıkları tartışmalara forum denir.
Forum, panelin devamında yapılacaksa başkan, panelin süresini bir saat; forumun süresini de yarım saat olarak sınırlayabilir. Bu durumda, panelden sonra forum yapılacağı konuşmalara başlanmadan duyurulmalıdır.

Forum, toplu tartışmaların başlı başına bir çeşidi sayılmamakla birlikte, dinleyicilerin konu üzerinde daha aktif ve farklı bakış açılarıyla düşünmelerini sağlar. Foruma davet edilen uzmanların görüşlerine de müracaat edilerek ortaya çıkabilecek yanlış anlayışların önüne geçilir.

Esasen forumda amaç belli kararlara varmak değil, konuyu değişik anlayışlarla, farklı boyutlarıyla ortaya koymaktır.
Forumda söz alan dinleyiciler, konuyla ilgisi olmayan özel sorunlarına değinmemelidir.

Sorular kısa, açık ve net olmalı, tartışma saygı kuralları içerisinde, kıncılıktan uzak, samimi bir hava içerisinde yapılmalı, tartışmadan beklenen amaca yardımcı olunmalıdır.
  • Münazara birer cümle halinde ifade edilen bir tezle antitezin, iki grup arasında bir hakem heyeti (jüri), huzurunda tartışıldığı konuşmalarken; bilgi şöleni (sempozyum) bir konunun çeşitli yönleri üzerinde, aynı oturumda, konunun uzmanı değişik kimseler tarafından (çoğunlukla akademik konularda) yapılan seri konuşmalardır. Açık oturum geniş halk kitlelerini ilgilendiren bir konunun, uzmanlarınca bir başkan yönetiminde dinleyici grubu önünde tartışıldığı konuşmalardır. Forum ise bir başkanın yönetiminde, toplumu ilgilendiren bir konuda, farklı gruplardan oluşan dinleyicilerin söz sırası alarak konuşma kuralları içerisinde yaptıkları tartışmalardır. Görülüyor ki münazara bir fikir yarışmasıdır. Diğer tartışmalarda böyle bir durum söz konusu değildir. Tartışmalar dinleyici önünde yapılırken dinleyicilerin de aynı zamanda tartışanların aynı kimseler olduğu tartışma olan forumlar bu yönüyle diğer tartışmalardan ayrılırlar.
  • Tartışmanın hiçbir adabına uymadan yapılan ağız kavgasına, çekişmeye münakaşa denir. Tartışma ise bir grubu (veya çoğunluğu) ilgilendiren, daha önceden belirlenen bir konu hakkında farklı düşünceleri olan kişilerin konuyla ilgili görüşlerini açıklamak, konuyu (veya sorunu) çözmek, muhatabın zayıf yönlerini aramak amacıyla bir araya gelerek yaptıkları karşılıklı konuşmaya denir. Louis D. Brandeis, “Her münakaşanın temelinde birisinin cahilliği yatar.”demiştir
  • Hemen bütün tartışmalarda oturum başkanı ve üyeler vardır. Bilgi şöleni, diğer konuşma türlerine göre daha ilmi ve ciddi bir sohbet havası içinde geçer. Bilgi şöleninden amaç, konuyu tartışmak değil, uzmanları tarafından olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendirilen konuya bir çözüm üretmektir. Bu yönüyle bilgi şöleni, diğer tartışma türlerinden ayrılır. Açık oturum ile panel, toplumu ilgilendiren bir konunun dinleyiciler önünde, sohbet havası içinde, uzmanları tarafından tartışıldığı konuşmalar olduğundan birbirlerine çok benzerler. Panelin sonunda, dinleyicilerin panel üyelerine soru sorması ve dinleyicilerin de tartışmaya katılması tartışmanın forum şekline dönüşmesine neden olur. Bu nedenle panellerin forumla iç içeliği söz konusudur.
  • Açık oturum, panel, bilgi şöleni, forum gibi tartışmalar dinleyicilerin huzurunda dinleyiciler için gerçekleştirilmektedir. Bu tartışmalarda konuşmacıların tartışma konusundaki bilgi, birikim, görgü, düşünce ve kanaatlerini halka iletip onları bilgilendirmeleri ve yönlendirmeleri amaçlanır. Bu tip tartışmalarda kamuoyu yaratma endişesi konuşmacı-dinleyici ilişkisini belirleyen en önemli faktördür
Son düzenleyen Safi; 6 Ocak 2017 04:09
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.

Benzer Konular

9 Aralık 2008 / Ziyaretçi Cevaplanmış
25 Kasım 2011 / Misafir Soru-Cevap
6 Ocak 2017 / Misafir Cevaplanmış
6 Ocak 2017 / ThinkerBeLL X-Sözlük