Arama

Öğretim Nedir?

Güncelleme: 11 Aralık 2015 Gösterim: 29.411 Cevap: 2
beşiktaşlım - avatarı
beşiktaşlım
Ziyaretçi
28 Mayıs 2009       Mesaj #1
beşiktaşlım - avatarı
Ziyaretçi
Öğretim Nedir?

Sponsorlu Bağlantılar
Eğitim gibi öğretim de önce bir bilgi sorunudur; varlıklarla, varolanlarla ilişki kurmanın bir çeşididir. Bir varlıkla, bir varolanla mesela bir insanla, yahut hayvan çeşidi ile ilişki kurabilmek için onu az-çok tanımak lazımdır. Bunun için insan, bir varlık çeşidi hakkında bilgi edinecekse kendisini o varlığın durumuna göre ayarlaması gerekir. Yoksa doğru bilgi edinemez, afaki, teorik bilgi edinmiş olur. İnsanın bilme faaliyeti, elde edilen bilginin varolana uygun olmasını hedefler. Aksi takdirde doğru bilgi (objesine uygun) elde edilmiş olmaz.

İnsanoğlu, varlıklar hakkındaki bilgisinin çoğunu öğretim yoluyla kazanır. Öyleyse öğretimin ne olduğu sorusuna cevap verebiliriz:

Öğretim, kişilere, varlıkların, varolanların bilgisini kazandırma yahut edindirme faaliyetidir.

Kişinin edindiği bilgi, onda şöyle veya böyle bir etki meydana getirir: Yani o bilgi, kişide bazen bir heyecan, bazen bir düşünce, bazen de farklı bir davranış meydana getirir. Bunların her birisi, bir tavır, bir tutumdur. Olaylar ve varlıklar karşısında insan edindiği bilginin tesiriyle bir tavır içine girer. İşte bu tavır yahut tutumun başında öğrenim gelir.

Kişinin uyanan öğrenme arzusu öğretime, yani düzenli öğrenmeye yol açar, öğrenme gerekli olmakla beraber, her insan her şeyi öğrenemez. Buna, istese de ömrü ve imkanları elvermez. Binaenaleyh, öğreneceği bilgiler arasında bir seçme yapması lazımdır. Bu seçmeyi belirlenmiş bir amaca göre alması gerekir. Öğretimin amacı, öğrencisine amaçlı, seçilmiş bilgi öğrenimini sağlamak olmalıdır. Varolanları varlık alemini tanımak öğrenim olduğuna göre, kişi öğrenim ile belli bir düşünce şekli (bir zihniyet) kazanır.

Tutum diyoruz, ama; tutum durup dururken kendi başına meydana gelir mi? Herhalde kendi başına meydana gelmez. Çünkü tutum, insanın dünyasının belli bir kısmına ait duygu, idrak ve bilgilerimizin bir terkibi (sentezi) dir. Dolayısıyla tutum belli bir objeye ve belli bazı durumlara odaklanabilir. Halbuki değer objeyi çoğu zaman aşar.

Rios - avatarı
Rios
Ziyaretçi
27 Ekim 2009       Mesaj #2
Rios - avatarı
Ziyaretçi
Öğretme faaliyetlerinin önceden hazırlanmış bir program çerçevesinde amaçlı, planlı, düzenli ve kontrollü olarak yapıldığı yerler okullardır.Okullarda yapılan öğretme faaliyetleri ise , öğretim olarak adlandırılmaktadır.

Sponsorlu Bağlantılar
“Öğretim, bir öğretmeler, öğrenmeye dönük faaliyetler manzumesi veya kurumsallaşmış öğretmeler topluluğudur.” Başka bir deyişle öğretim, öğretme ve öğrenme faaliyetlerinin bileşkesidir.Yani öğretim,öğretme ve öğrenmeyi birlikte kapsamaktadır.

“....bireyin hayat boyu süren eğitiminin okulda, planlı ve programlı olarak yürütülen kısmı bireyin öğretimini oluşturur. Öğretim, öğrenmenin gerçekleşmesi ve bireyde istenen davranışların gelişmesi için uygulanan süreçlerin tümüdür.”

“Öğretim, öğretmenin uyarıcı ve öğrenme durumları ( çevre, ortam) yaratarak, öğrencilerin amaçlar yönünde davranışlar geliştirmesine yardım etmesidir.”

“Öğretim, öğrenmeyi kolaylaştıracak etkinlikleri düzenleme, gerekli araç ve gereçleri sağlama ve rehberlikte bulunma eylemidir.”

Öğrenmenin Özellikleri

Davranıştaki değişmenin;

· Gözlenebilir olması

· Yaşantı kazanma sonucunda oluşması

· Nispeten sürekli olması

· Sadece büyüme sonucunda oluşmaması

Hastalık,ilaç alma vb. etkenlerle geçici bir biçimde meydana gelmemesi

Davranıştaki değişmenin nispeten sürekli olmasını açıklayacak olursak,ilk önce davranışı yönlendiren,değiştiren etkenlerle öğrenme arasındaki farkları tanımlamamız gerekir.Örneğin alkol,ilaç gibi etkenler davranışı hızla değiştirdikten sonra etkileri hızla yok olmakta;davranış eski haline dönmektedir.Yani geçici durumlar da davranışı öğrenme kadar değiştirmektedir,ancak öğrenmedeki değişme daha kalıcıdır.Bireylere alışılmamış bilgi sunulduğunda ve tekrar imkanı verilmediğinde deneklerin bu bilgiyi yaklaşık üç saniye hatır-layabildikleri görülür ve onu izleyen on beş saniye içinde bilgi hatırlanamaz hale gelir.Fakat öğrenmenin hiç meydana gelmediğini de söylemek kolay değildir.Bu nedenle öğrenmenin tanımında davranıştaki değişmenin nispeten sürekli olması kullanılmaktadır.

Öğrenmeyi davranışta ya da potansiyel davranışta değişme olarak ele aldığımızda öğrenme ve performans kavramları arasındaki farkları belirlemek gerekir.Örneğin;öğrenci sınavdaki soruları bilmesine rağmen aşırı kaygı nedeniyle öğrendiklerini ortaya koyamaya-bilir.Bu durumda potansiyel davranış öğrenmeden farklı bir şekilde sonuçlanabilir.Öğrenme nitelikli oluşsa bile,yorgunluk,açlık,kaygı vb. nedenlerle gözlenebilir davranış olarak gösterilemez. Öğrenme potansiyel olarak davranıştaki değişmedir.Performans ise bu potansiyelin davranışa dönüştürülmesidir.

Öğrenme yaşantı kazanma sonucunda oluşur.Ancak davranışların bir kısmı öğrenme ürünü olmayıp refleksiftir.Beli bir uyarıcıya öğrenilmemiş bir tepkide bulunma reflekstir.Örneğin elle sıcak sobaya dokunulduğunda elin hemen çekilmesi.Refleksif davranışlar öğrenilmemiştir.İçgüdüsel davranışlar da öğrenilmemiştir.Kış uykusuna yatma,göç etme vb.

Davranıştaki değişmeye öğrenme diyebilmemiz için;

· Yaşantı sonucu oluşması

· Kalıcı izli olması

İçgüdüsel ya da refleksif olmaması gerekir.

Organizma karmaşık davranış biçimini yaşantıdan bağımsız olarak üretirse,bu davranış öğrenilmiş davranış olmaz.

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
11 Aralık 2015       Mesaj #3
Safi - avatarı
SMD MiSiM
ÖĞRETİM a.
1. Belli bir alanda, belirli bir amaca göre o alanın gerektirdiği bilgileri öğretmek işi, eylemi; tedrisat, talim, tedris (Bk. ansikl. böl. Eğit.)
2. Öğrenmeyi kolaylaştıracak etkinlikleri düzenleme, gerekli araçları ve gereçleri sağlamak, öğrencilere kılavuzluk etmek eylemi. (Bk. ansikl. böl. Eğit.)

—Bilş. Öğretim yazılımı, bir bilim dalının, bir yöntemin, kimi bilgilerin öğretiminde uzmanlaştırılmış ve bilgisayar destekli öğretimde kullanılan yazılım ya da program. || Bilgisayar destekli öğretim, her tür bilim dalının öğretiminde kullanılan uygulamalı bilişim teknik ve yöntemlerinin tümü. (Bk. ansikl. böl.)

—Eğit. Öğretim görevlisi, üniversitelerde öğretim üyesi bulunmayan dersler ya da herhangi bir dersin özel bilgi ve uzmanlık isteyen konularının eğitim-öğretim uygulamaları için sözleşmeli ya da ders saati ücretiyle görevlendirilen kimse. || Öğretim programı, bir okulu bitirmek ya da bir alanda uzmanlaşmak için okunması gerekilen ders ve konulan kapsayan program.

— Öğrencilere bir plana göre kazandırılması istenilen öğrenim yaşantılarının tümünü içine alan program. || Öğretim üyesi, yükseköğrenim kuruluşlarında görevli profesör, doçent ya da yardımcı doçent. (Bk. ansikl. böl.) || Öğretim yardımcıları, öğretim görevlileri, okutmanlar uzmanlar, çevirmen ve araştırma görevlileridir. || Öğretim yılı, herhangi bir öğretim kurumunun derslere başladığı tarih ile derslere son verdiği tarih arasında geçen süre.

—ANSİKL. Bilş. Bilgisayar destekli öğretim. Belirleyici üç etmenin (öğretim sistemindeki gereksinimlerin artışı, deneysel psikolojideki ilerlemeler ve bilişim tekniklerinin gelişmesi) birleşiminin sonucudur.
Öğretim sistemindeki gereksinim artışı, bilgilerini artırmaya yönelen nüfus yüzde- sindeki artışla doğru orantılıdır ve bu, özellikle, gelişmekte olan ülkeler gibi, genç nüfuslu ülkeler için geçerlidir; öte yandan, bilgilerini artırmaya ya da açığa çıkarmaya yönelmiş, artan sayıda birey, saatte öğrenci başına maliyeti, temel eği- timinkinden daha yüksek olan daha yüksek düzeyde öğrenim görmektedir; ayrıca, üretkenlik kaygısı, öğretim görevlilerini de düşündürmektedir ve saat başına eğitim maliyeti, uzun vadede, ancak, yeni pedagojik tekniklere yapılacak maddi yatırımlar artırılarak elde edilebilir; son olarak, yeni eğitim gereksinimleri ortaya çıkmaktadır; geleneksel eğitim sistemlerinin kolayca sağlayamadığı profesyonel formasyon, yetişkinlerin kişisel kültürlerini arttırma.
Deneysel psikolojideki gelişmeler sayesinde, bilgi edinme süreçleri daha iyi bilinmektedir ve öğrenme kuramına daha fazla yaklaşılabilmektedir.
Bilişim tekniklerinin gelişmesi günümüzde, gittikçe rekabete dayalı maliyetlerle bu yeni öğretim gereksinimlerini karşılamaya olanak vermektedir. Ayrıca, pedagojik araştırmalardan elde edilen sonuçları göz önüne alarak büyük bilgisayarların belleklerine önemli miktarlarda bilgi (bilgi bankası) ve çok sayıda öğretim programı (öğretim yazılımlarına dayalı pedagojik yönlendirme) kaydedilebilir. Evde, işyerinde, öğretim merkezlerinde, pek pahalı olmayan bilgisayar uç birimleri kurulabilir. Belli bir yerel zekâya sahip olan bu uç birimleri öğrenciyle söyleşmeye, kullanıcının yanıtlarını göz önüne alarak, etkileşimli biçimde öğretim yazılımları gerçekleştirmeye ve gerektiğinde bir bilişim ağıyla güçlü merkezi bilgisayarlara bağlanmaya elverişlidir.

—Eğit. Öğretim, bireyin yaşam boyu süren eğitiminin uygun bir öğrenim ortamında (okul) planlı ve programlı olarak yürütülen kısmını oluşturur. Gerek eğitim gerekse öğretim, süregeldiği toplumun toplumsal, kültürel, siyasal ve ekonomik olgularından etkilenir, hem evrensel hem ulusal bir nitelik taşır. (Çeşitli ülkelerdeki öğretim sistemleri için kendi maddelerine bakınız.)

Öğretim üyesi. Öğretim üyeleri, yükseköğretim kurumlarında önlisans, lisans ve lisansüstü düzeylerde eğitim-öğretim ve uygulama çalışmalarını yapmak ve yaptırmak, proje hazırlıklarını ve seminerleri yönetmek, bilimsel araştırma ve yayın etkinliklerinde bulunmakla görevlidirler. Başka bir işe geçmek, emekli olmak, çekilmek ya da işten çekilmiş sayılmak yoluyla öğretim görevinden aynlanlar unvanlarını taşıyabilirler. Öğretim üyeliğinde yaş haddi 67’dir.


Kaynak: Büyük Larousse

Benzer Konular

3 Haziran 2017 / Misafir Cevaplanmış
11 Aralık 2015 / SiyahLALE X-Sözlük
3 Şubat 2010 / _KleopatrA_ X-Sözlük
3 Şubat 2010 / _KleopatrA_ X-Sözlük