Arama

Antisthenes

Güncelleme: 26 Şubat 2016 Gösterim: 3.207 Cevap: 2
virtuecat - avatarı
virtuecat
Ziyaretçi
4 Ekim 2006       Mesaj #1
virtuecat - avatarı
Ziyaretçi
(M.Ö. 444- 365) Yunan filozofu. Atina'da doğan, Gorgias ve Sokrates'den ders alan Antisthenes, Tanagra savaşında (M.Ö. 426) çarpışmıştır. Sokrates'in ölümünden sonra kendi okulunun başına geçip Kinik felsefenin kurucusu oldu. Sokrates'in en çok kanaatkârlık öğretisinden etkilenmiştir. Özellikle uygulama yönü ağır basan bir ahlak anlayışını benimseyerek, gerçek erdemin kişinin kendine egemen olmasına, tutkularından ve öbür insanlara bağımlılıktan kurtulmasına dayandığını savunmuştur.

Sponsorlu Bağlantılar
Kinikler gerçek mutluluğun maddi olanaklar, politik güç ya da sağlıklılık gibi dış özelliklerden oluşmadığını vurgularlar. Onlara göre gerçek mutluluk bu tip rastlantısal ve geçici şeylere bağımlılıktan kurtulmakla edinilir. Mutluluk tam da bunlara dayanmadığı için herkes tarafından elde edilebilir. Bir kez ele geçirilince de elden gitmez. Kinikler insanın sağlıklı olmaya kafa yormalarının gerekmediğini söylüyorlardı. Acı ve ölümü de dert etmeye gerek yoktu. Aynı şekilde başkalarının acılarıyla da ilgilenmiyorlardı.
Son düzenleyen Safi; 26 Şubat 2016 20:20
Biyografi Konusu: Antisthenes nereli hayatı kimdir.
HipHopRocK - avatarı
HipHopRocK
Ziyaretçi
15 Mart 2009       Mesaj #2
HipHopRocK - avatarı
Ziyaretçi
Antisthenes

Sponsorlu Bağlantılar
M.Ö. 444-365 yıllarında yaşamış ve Kinik okulu kurmuş olan Yunanlı düşünür.
Önce sofist filozof Gorgias'ın ve ardından da Sokrates'in öğrencisi olmuştur. Sokrates'ten sonra okulunu kurmuş ve felsefesinin örnek kişisi olarak Sokrates'i referans almıştır.Köpeksi anlamında olduğu belirtilen Kyon sözünden türetilmiş Kinik okulunun kurucusudur ve bu akımın önemli açılımlarını yapmıştır.
Antisthenes'e göre önemli olan erdemdir ve erdemde bilgelikle elde edilebilen kendine yeterlilik durumudur. İnsan her tür gereksinimden kendini kurtararak, yalnızca kendi kendine dayarak varolabilmelidir, özgürlük bu anlamda gereksenimlerden kurtulmak, toplumsal bağları aşabilmektir. Antistenes'in felsefi düşünceleri bu anlamda uygarlık değerlerinin eleştirisini ve yadsınmasını içerir.
Gorgias'tan da önemli ölçüde etkilenmiş olan Antisthenes, felsefesinde sofiszmin etkilerini taşır. Varlığın birliği ve tanımlarımızın yetersizliği konularında önemli ölçüde Gorgias'ın yaklaşına yakındır. Bilgi, nesnelerin adlandırılması için ortaya konulan sözlerdir ve yargılarımız da bu sözlerin bir araya getirilmesinden başka bir şey değildir. Platon'un kavramları gerçek sayan yaklaşımından farklı olarak, bir tür nominalist düşüncesi sözkonusudur burada.
Yaşamın amacı mutluluktur (endaimonia) ve buna ancak erdemle ulaşılabilir. Erdem ise bilgeliktir, yani kişinin kendine yeterliliği ile. Bu anlamda erdem ruhun özgürlüğüdür ya da ruhsal özgürlüktür. Sağlık, güzellik, şan, ün, şeref, namus, vb. şeyler şüpheyle karşılanması gereken, kuruntu ve yapmacık şeylerdir; kinik düşüncede olsa olsa bunların karşıtlarım bir değer ifade eder. İhtiyaçsızlık, adsızlık, mülksüzlük, bilinen toplumsal ahlaki kodlardan yoksunluk, gerçek anlamda insanın kednine yeterliliği ve özgürlüğünü sağlar.
Bu değer eleştirisinde Antisthenes hazcı bir eğilime sahip değildir, aksine hazcılığa sert bir tepki gösterir. Haz, insanın köleleşmesinin sebebidir çünkü. Mutluluk amacı için, erdemin kendi başına fazlasıyla yeterli olduğunu ve başka hiçbir şeye gerek bulunmadığını savunan Antisthenes'e göre, erdem arzunun yokluğu, isteklerden bağımsızlıktır. Doğrudan doğruya yaşamın korunmasına ve sürdürülmesine yaramayan her şeyi kinik filozoflar redderler, daha dogrusu bunlara karşı aldırışsızlık gösterirler. Bu tutum onları uygarlık karşıtlığına götürmüştür. Bilinen ahlaka, toplumsal değerlere, dine, aileye ve devlete karşı kayıtsız kalırlar ya da bunları yadsırlar. Antisthenes, devletin kensisiyle hiç ilişkisi olsun istemez.

Antisthenes

Kinizmin kurucusu Antisthenes



Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
12 Mayıs 2011       Mesaj #3
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Antisthenes

(İ.Ö. 444-365)
Yunan düşünürü.

Kinikler okulunu kurmuştur. Önce sofist Gorgias'ın çömezi oldu, sonra Sokrates'in derslerini izledi. Genel fikrin varlığını, bilimsel bilginin olanaksızlığını ileri sürdü. Bu yanıyla sofistlere çok yakındır.

Ahlâk anlayışında daha çok Sokrates'in etkisi görülür. Bu anlayış onu Stoacı bilgelik ahlâkına da yaklaştırır. Ona göre erdem, en yüce iyidir. Erdemin kaynağı düşüncede değil yaşamdadır, daha doğrusu yaşama biçimindedir. İnsana mutluluk verecek tek şey, erdemli yaşayıştır. İnsan, tutkularını alt edebildiği, gereksinimleri önemsemeyebildiği zaman insandır. Bu da dünya işlerinden uzaklaşmakla, tanrısallığa yaklaşmaya çalışmakla gerçekleşir. İnsan acıda, güçlüklerde, yorgunluklarda insanlaşır. İnsan çalışmalı, güçlüklere uğramalıdır, erdeme ancak bu zor yoldan varılabilir. Bilge kişi, yanılgının ve günahın uğramadığı kişidir. Her bilge toplumsal bir varlık olarak toplumda yaşar, ne var ki kendi kendine yaşar, toplumsal görevler ve toplumun kuralları onu ilgilendirmez. Antisthenes'e göre en büyük bilgelik örneği güçlü kahraman Herakles'tir, çünkü istemli ve özgürdür (Antisthenes, Herakles ile ilgili üç kitap yazmıştır). Antisthenes'in başlıca çömezi Diogenes'tir.

MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi