Arama

Kıbrıslı Zenon

Güncelleme: 10 Nisan 2016 Gösterim: 7.584 Cevap: 3
GusinapsE - avatarı
GusinapsE
Ziyaretçi
15 Nisan 2006       Mesaj #1
GusinapsE - avatarı
Ziyaretçi
KIBRISLI ZENON:
Ad:  Zeno kıbrıslı.jpg
Gösterim: 2541
Boyut:  38.2 KB

Kitionlu ZENON (İÖ 335 - İÖ 264)
Sponsorlu Bağlantılar
MsXLabs. org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

Kitionlu Zenon (İÖ 335, Kition/Kıbrıs - 264, Atina), Yunan filozof. Fenikeli Yunanlılardan zengin bir tüccarın oğludur. Felsefeyle ilgilenmesi, Ksenophon'un "Appomnemoneumata" (Hatırlanması Gerekenler) adlı kitabını okuduktan sonra oldu. 312'ye doğru Atina'ya yerleşti. Filozof Krates ve Megaralı Stilpon'dan dersler aldı, sonra Platon'un yeğeni olan ve Akademi'yi yöneten Ksenokrates'in öğrencisi oldu. 301'e doğru Stoa Okulu'nu kurdu. Bu okul, Heraklitos'un evren anlayışına, kinik okulun ahlâkına ve Aristoteles mantığına yakınlıklar gösterir. Zenon'un, felsefesinin doruğa ulaştığına inanarak intihar ettiği ileri sürülür. O dönemde öğretisinin etkisinde kalan Atina halkı, onu örnek bir kişi saymış ve ona büyük bir mezar yaptırmıştır.

Son düzenleyen Safi; 10 Nisan 2016 21:02
Biyografi Konusu: Kıbrıslı Zenon nereli hayatı kimdir.
virtuecat - avatarı
virtuecat
Ziyaretçi
6 Ekim 2006       Mesaj #2
virtuecat - avatarı
Ziyaretçi
(M.Ö. 335 - 264) Yunan filozofu. Ticaretle uğraşırken Sokrates ve Ksenphon'un yapıtlarını inceleyen Zenon, bir iş yolculuğu için Atina'ya gidince, Krates'in derslerini izledikten sonra felsefeye yöneldi. Herakleitos'un evrenbilimi ve Aristoteles mantığının bir bölümünü birleştirerek Stoacılık adı verilen felsefe okulunu kurdu. Geliştirdiği felsefeyi Poikile Stoası'nda verdiği derslerle yayması, Stoacı adlandırmasına kaynaklık etti. Zenon etik ağırlıklı felsefi sisteminde mantık, bilgi kuramı ve fizikle ilgili sorunları da ele aldı.

Sponsorlu Bağlantılar
Mutluluğun iradeyi evreni yöneten ilahi us ile uyumlu kılmaya bağlı olduğunu ileri sürdü. Mantık ve bilgi kuramında Antisthenes ve Diodoros Kronos'dan, fizikte Herakleitos'dan etkilendi. Kaba, ama etkili bir Yunanca ile yazdığı çok sayıda incelemesinden günümüze yalnızca başka yazarlar tarafından alıntılanan bazı parçalar ulaşmıştır. Bir söylentiye göre felsefenin doruğuna ulaştığına inanınca intihar etti.

Herakleitos gibi Stoacılar da tüm insanların ortak bir dünya mantığının ya da "logos"un bir parçası olduğunu savunuyorlardı. Stoacılara göre tek insanla evren arasında bir fark olmadığı gibi, "ruh" ile "madde" arasında da bir fark yoktu. Yalnızca tek bir doğa vardı. Bu anlayışa "Bircilik" (Monizm) denir. Stoacılar gerçek anlamda bir "kozmopolit"tiler. Çağdaş kültüre "fıçı filozoflarından" (Kinik'lerden) çok daha açıktılar. İnsanın toplum içindeki yaşamına önem verip politikayla uğraşıyorlardı.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 26 Şubat 2016 19:50
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
12 Nisan 2011       Mesaj #3
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
M.Ö. 335-263 yılları arasında yaşamış olan, Stoa Okulunun kurucusu, Yunanlı filozof.
Akademi'de Krates'in nezaretinde felsefeyle meşgul olan Zenon, Stoalılar tarafından benimsenen temel ilkeleri belirlemiştir. Ona göre, gerçek olan herşey maddidir. Fakat evren, pasif bir maddeden oluşmamıştır. Değişen bir yapısı olan düzenli bütün olan evrendeki pasif maddeden başka, doğadaki düzenleyici, aktif ögeyi temsil eden bir güç daha vardır. Bu aktif güç, maddeden farklı değildir, ancak maddenin değişik bir görünümüdür. O, hava akıntısı ya da nefes gibi, sürekli olarak hareket eden ince bir şeydir. Zenon bu gücün ateş olduğunu söyler; ona göre, bu ateş var olan herşeye yayılır.
Bu maddi ateşin en temel özelligi akıldır. Bu ateş, evrendeki en yüksek varlık türüdür. Zenon'a göre, Tanrı herşeydir. Yani, Tanrı bireyleri birbirleriyle birleştiren ateş ya da sıcak nefestir. O, doğanın içindeki akıl ya da rasyonel güçtür. Tanrı'nın ateş ya da rasyonel bir güç olduğunu söylemek, doğaya aklın ve akıl ilkesinin egemen olduğunu söylemekten başka bir şey değildir. Madde, kendisinde bulunan bu akıl ilkesine göre davranır. Maddenin bu ilkeye göre olan sürekli eylemi, Zenon'a göre, bizim doğa yasası dediğimiz şeyi meydana getirir. Zenon, bilgi anlayışında, sözcüklerin düşünceleri ifade ettiğini, düşüncelerin ise, bir nesnenin zihin üzerindeki etkisi sonucu ortaya çiktigini söyler. Zihin, doğuştan boş bir levhadır ve düşünce dağarcığını dış dünyadaki nesnelerden etki aldıkça doldurur. Bu nesneler, duyuların oluşturduğu kanallardan geçerek, zihinde izlenimler meydana getirirler. Aynı nesnelerle tekrarlanan çok sayıda ilişki, izlenimleri çogaltir, belleğimizi geliştirir. Bu, bize önümüzde duran nesnenin ötesine geçerek, genel kavramlara ulaşma olanağı sağlar. Zenon'a göre, bir şeyin doğru ya da iyi olduğu şeklindeki bir yargı izlenimlerimizin bir ürünüdür.
Zenon, insan ve ahlak anlayışında, dünyanın bir parçası olan insanın da aynı şekilde maddi bir varlık olduğunu ve tanrısal ateşten pay aldığını söyler. İnsandaki bu ateş, onun tüm vücuduna nüfuz eder ve insana hareket etme ve dış dünyadan duyumlar alma olanağı verir. Yani, Zenon'a göre, insandaki bu ateş, onun ruhunu meydana getirir. O, insan ruhunun en iyi ifadesini akılda ve akıllılıkta bulduğunu savunur. İnsan için akıllılık ise, onun kendisinin de bir parçası olduğu yetkin doğa düzenini anlayıp bilmesi anlamına gelir. Zenon'un ahlakı, işte bu doğa ve insan anlayışına uygun olarak, bir yandan akla ve bilgiye, bir yandan da doğal düzene boyun eğmeye dayanır.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 10 Nisan 2016 21:02
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
8 Haziran 2015       Mesaj #4
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  Zeno kıbrıslı.jpg
Gösterim: 606
Boyut:  38.2 KB

ZENON
Kıbrıslı, yunan filozof (İ.Ö. 335’e doğr. - 264). Zengin bir tüccarın oğluydu, 312’ye doğru Atina’ya yerleşti. Krates’ten, ardından Stilpon ve Ksenokrates' ten ders aldı; stoacılığı benimsedi ve He- rakleitos evrenbiliminin, kinik etiğin ve aristotelesçi mantığının bir bölümünün bireşimini yaparak stoacılığa çok büyük bir ilgi kazandırdı. Aristoteles’i incelemesinden kaynaklanan Ortaçağ’a kadar yüzyıllar boyunca yürürlükte kalan dilbilgisi terminolojisini, Kitionlu Zenon ile Khrysippos saptadılar. Zenon özellikle “erek" ya da "ereklilik” (yun. telos) kavramını tanımladı. Ona göre bu kavram, "doğaya uygun olarak, yani erdemli olarak yaşamak" anlamına geliyordu.

Kaynak: Büyük Larousse
Son düzenleyen Safi; 17 Ekim 2015 02:17

Benzer Konular

8 Haziran 2015 / virtuecat Felsefe ww
22 Aralık 2011 / Misafir Soru-Cevap
11 Temmuz 2012 / Kral_Aslan Siyaset tr
8 Haziran 2015 / Safi Felsefe ww
 Zenon
8 Haziran 2015 / Safi Siyaset ww