Arama

Karl Jaspers

Güncelleme: 11 Aralık 2015 Gösterim: 7.714 Cevap: 3
KisukE UraharA - avatarı
KisukE UraharA
VIP !..............!
10 Şubat 2007       Mesaj #1
KisukE UraharA - avatarı
VIP !..............!
Karl Theodor Jaspers (23 Şubat 1883 - 26 Şubat 1969) Alman psikiyatrist ve filozof. Modern teoloji, psikiyatri ve felsefeyi önemli derecede etkilemiştir.

Sponsorlu Bağlantılar
Hayatı
Jaspers 1883'te Oldenburg'da doğdu. Her ne kadar felsefeye erken yaşlardan ilgi göstermeye başlasa da hukukçu babasının da etkisiyle üniversitede hukuk okumaya karar vermiştir. Fakat kısa sürede hukuktan sıkılan Jaspers, 1902'te tıp okumaya başlamıştır.

1909'da tıp okulundan mezun olmuş Heidelberg'deki bir psikiyatri hastanesinde çalışmaya başlamıştır. Döneminin tıbbi çevrelerinin zihinsel hastalıklara yaklaşımından tatmin olmayan Jaspers psikiyatrik yaklaşımı geliştirmeyi kendine görev edindi. 1913'te Heidelberg Üniversitesi'nde geçici olarak psikoloji öğretmeye başlamıştır. Daha sonra pozisyonu kalıcıya dönüşmüş, Jaspers hiçbir zaman klinik uygulamaya geri dönmemiştir.
40 yaşında Jaspers psikolojiden felsefeye dönmüştür. Almanya ve Avrupa'nın kalanında tanınmış ve saygın bir filozof olmuştur. 1948'de İsviçre'ye Basel Üniversitesi'ne geçmiştir. 1969 yılında Basel'de vefat etmiştir.

Felsefesi
Nietsche'den ve Kierkegaard'dan psikolojisinden esinlenen Jaspers, insanın dünya karşısındaki mümkün tutumlarını, bireyin ölüm, savaş, değişme ve suç gibi durumlar karşısında vermek durumunda olduğu kararları analiz eden, egzistans ya da varoluş problemini akıl aracılığıyla çözümleyecek bir varoluş felsefesi geliştirmiştir. Varoluşla, insanın yaşadığı ve dolayısıyla nesnelleştiriemeyen acı çekme, suçluluk ve ölüm gibi durumlarla sınırlanan ve açığa vurulan insanlık halini anlayan Jaspers'e göre, bu nihai durumlar bilimsel düşüncede gözden kaçırılır, ya da bir takım paradoks ve antinomilerle ifade edilir. Oysa bu tecrübeler, empirik bene ilişkin bilgimizin eğretiliğini ve dünyasal varoluşumuzun güvenilmezliğini gösterir. Gerek kilise, gerekse partinin insanları özgür değil de, eşit yapmaya çalıştığını söyleyen filozof, gerçek varoluşunu yaşayamayan insanın başkaları tarafından kurulmuş olan bu çadırdan çıkabilmesi, kabuğunu yırtabilmesi için üç zorunlu koşul bulunduğunu söyler; yalnızlık, cesaret ve savaş.

Kitlesel duygudaşlık içinde sevgiyi kaybeden insan, yalnız olabilmelidir. Bununla birlikte , önce yalnızlık ve başkalarını özleme paradoksunu cesaretle yaşama zorunluluğu bulunmaktadır. Bu iki koşulu gerçekleştiren insanın savaşacağı üç şey vardır: ölüm, acı çekme ve suç. Gerçek bir varoluş düzeyine yükselmek, egzistans olabilmek sorumlu olmaktan geçer. Bir inanç ahlakı geliştiren Jaspers, insanın varoluşunu gerçekleştirebilmesi için, bilimi aşarak "mutlak" ya da "Tanrı"ya gitmesi gerektiğini söylemiştir. Varoluşunu bu yolla kuran insan, ona göre, ahlaksal bakımdan doğru olanı da bulmuş olur.

Vikipedi, özgür ansiklopedi

Son düzenleyen Safi; 11 Aralık 2015 00:50
Biyografi Konusu: Karl Jaspers nereli hayatı kimdir.
Gerçekçi ol imkansızı iste...
_PaPiLLoN_ - avatarı
_PaPiLLoN_
Ziyaretçi
4 Ağustos 2007       Mesaj #2
_PaPiLLoN_ - avatarı
Ziyaretçi
Genellikle Heidegger ile birlikte anılan Karl Jaspers’in (1883-1969) felsefesi varoluşçu düşüncenin diğer bir dünyasallaştırılmış görünümüdür. Varoluşçuluk, Jaspers’in ellerinde, daha kolay anlaşılır ve yöntemsel bir formül haline gele cektir. Jasper’in ilk dönem yazıları psikopatoloji alanında olmuştur, ve felsefesini bir bilimadamı kesinliği ve mantığı için de ortaya koyma girişiminde bulunacaktır. Psychologie der Weltanscharnmgen (Dünya-Görüşleri Psikolojisi, 1919) yapıtında, yazgı, kötülük ve ölüm gibi bazı kaçınılmaz olguların varlığı içindeki bireysel insanın çok sayıdaki temel insan tep ki ve kararlarının çeşitli olası dünya-kuramlarını göz önünde bulundurarak daha sonraki varoluşçuluğunun izlerini ortaya koymuştur. Varoluşçuluk, kültür içinde varolan buhrana bir yanıt, temel bır dünya görüşü olarak değerlendirilebilir. Jaspers’in üç ciltlik çalışması olan Philosophie (Felsefe, 1932) varoluşçu felsefesinin dizgesel bir formülleştirilmesidir. Jaspers, yöntembilimsel sorun üzerine yoğunlaşarak felsefe tarihi oluşumu içinde yer alan üç yöntemin ayrımını ortaya koyar Bu yöntemler karşılıklı olarak birbirleriyle ilintili değillerdir ve her bir yöntem, felsefi araştırma için kendi farklı katkısını sunar.

Sponsorlu Bağlantılar

1)Felsefi dünya-çıkış noktası yöntemi (philosophische Weltorientierung) insan ve dünyanın bir felsefi anlayışı için araştırmada, bilimsel bilgi kullanımıdır. Fiziksel ve psikolojik bilimler kişinin dünyadaki çıkış noktasını ortaya koyar — ve bu Jaspers için önemli bir olgudur—felsefeci, bilimsel araştırmaların özsel sınırlandırmalarını hiçbir zaman göz önünde kaçırmamaktır; mantık ve matematik gibi biçimsel bilimler de, yetersizliklere sahiptir, ayrıca doğa ve insanın görgücü bilimlerinde tam bir doğruluk sistemi elde etmek olanaksızdır. Olguculuk (positivısm) ve düşüncecilik (idealizm) gibi bazı bilimsel kökenli felsefeleri sahte ve yapay bir tamamlanmışlığa sahiptir; fakat gerçek bir eleştirel felsefe, bilimin özsel yetersizliğini ortaya koyar Bu, Kant’ın felsefesinin başlıca öngörülerinden biridir.


2)Jas-Existenzerhellung (varlığın açıklaması) olarak adlandırır: bu Kierkegaard ve Heidegger bağlantısı ile ortaya koymuş olduğumuz varoluşçu düşünce yöntemidir. Bireyin tüm seçimlerindeki özgürlüğü ve bunun sonucu olarak mutlak sorumluluğu, varoluşçu açıklamanın başlıca olgularıdır. Jaspers’in varoluşçuluğu, özgür bireyler arasındaki, “iletişim” olarak adlandırılan ilintiyi vurgulamaktadır. Tamamen soyutlanmış bir kişilikte böyle birşey yoktur, yalnızca çağdaş toplumda değil, aynı zamanda tarihin yapısı içinde de, kişiler arasında her zaman için bir etkileşim olmuştur. Jaspers, tarihsel oluşum içinde farklı dönemlerin kişileri arasındaki karşılıklı etkileşimi, bireylerin özgürlükleri açısından ortaya koyacaktır.


3)Üçüncü yöntem Metaphysik (metafizik) yöntemidir. Jaspers’e göre, metafizik, felsefecinin “bir varlığı” araştırması, felsefecinin Tanrı ile denk tuttuğu bir mutlağı arayışıdır. Kılgın felsefenin ereği olan felsefi mutlak düşüncesine, bilim aracılığı ile değil, yalnızca varoluşçu düşünce ile ulaşılabilir. Metafiziksel düşünme, varoluşçu düşünmenin yanı sıra, çeşitli diyalektik, düşsel, spekülatif ve simgesel teknikleri kullanır.


Jaspers’in felsefi yöntemi, Heidegger’inkinden çok daha kapsamlıdır.. Çok geniş bir açık fikirliliğe sahip olmasına karşın, onun felsefesi tüm biçimleriyle varoluşçuluğun özelliklerini, aynı kızgınlık ve üzüntüyü taşımaktadır. Kierkegaard’ın “ölme düşüncesi” ve Heidegger’in “ölüm için varlığı”, Jaspers’in kişinin kendi özgürlüğü ve kendi üstünlüğü düşüncesinde yaşam bulur.


Çağdaş Felsefe-Frank Thilly-Çeviri: İbrahim Şener-İzdüşüm Yayınları
kan105 - avatarı
kan105
Ziyaretçi
4 Ağustos 2007       Mesaj #3
kan105 - avatarı
Ziyaretçi
Karl Jaspers (1883-1969)jaspers
Mavi Peri - avatarı
Mavi Peri
Ziyaretçi
14 Ağustos 2012       Mesaj #4
Mavi Peri - avatarı
Ziyaretçi
Karl Jaspers

(1883 Oldenburg-1969 Basel), Alman filozofu ve psikiyatristi. Genellikle bir varoluşçu olarak nitelenen Jaspers, bu nitelemeyi reddetmiştir. Tıp alanındaki çalışmalarına bir psikiyatrist olarak başladı ve 1913'de, "Genel Psikopatoloji" adlı ünlü ders kitabını yayımladı. 1932 yılında ise, birçok kişi tarafından varoluşçu bir yapıt olarak nitelenen "Philosophie" (Felsefe) adlı yapıtı yayımlandı. Nazilerin iktidara gelmesinden sonra Almanya'yı terk ederek İsviçre'ye yerleşen Jaspers, Basel Üniversitesi'nde felsefe profesörü oldu. Geliştirdiği felsefede, insan varoluşunun sorunlarını ve değerlerini vurguladı. Jaspers'e göre bu sorunlar, birey kesin yenilgilerle karşılaştığında iyice önem kazanıyordu. Çünkü kesin bir yenilgi durumuyla karşılaşan birey kendini anlamaya çalışıyor ve felsefî olarak düşünmeye zorlanıyordu. Aynı şey, başarısızlık, umutsuzluk, ölüm ve suçluluk gibi durumlar için de geçerliydi. Jaspers, felsefî öğretilerden çok, varoluş sorunlarına eğilmeyi yeğlemiştir. Başlıca yapıtları: "Psychologie der Weltanschauungen" (Dünya Görüşünün Psikolojisi, 1919), "Philosophie" (Felsefe, 1932), "Existenzphilosophie" (Varoluş Felsefesi, 1938), "Die Atombombe und die Zunkunft des Menschen" (Atom Bombası ve İnsanlığın Geleceği, 1957), "Aus dem Ursprung denkende Metaphysiker" (Kaynaklara Dönen Metafizikçiler, 1966).

MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi

Benzer Konular

4 Haziran 2012 / ThinkerBeLL Bilim ww
5 Ocak 2016 / ThinkerBeLL Siyaset ww
14 Haziran 2008 / KisukE UraharA Bilim ww
15 Ekim 2015 / ThinkerBeLL Bilim ww
3 Ocak 2016 / HipHopRocK Siyaset ww