Fatih Sultan Mehmet köprüsü

İstanbul boğazında kurulan (1985-1988)
Sponsorlu Bağlantılar
Ayakları Kavacık ile Hisarüstü semtlerine dikilmiş olan köprü, Anadoluhisarı ile Rumelihisarı'nın ı. hemen kuzeyi arasında uzanmıştır. Köprünün projesini, Birinci Boğaz köprü ve çevreyolları sü’nün projesini de yapmış olan Fremen fox and partners (FFP) adlı İngiliz firması hazırladı. Sezai Türkeş-Fevzi Akkaya (STFA) türk firması ile İtalyan impresit girola lodigliani İGL (impregilospa) firması ve lshikawajima, Nippon kokan K.K. ve Mitsubishi Heavy ind Itd. japon firmalarından oluşan bir konsorsiyuma, 551 milyon 600 bin dolar bedelle ihale edilen köprünün temeli, 29 mayıs 1985 tarihinde atıldı. Fatih Sultan Mehmet köprüsü’nün yapımı için başlangıçta öngörülen 1 100 günlük süre, hızlı bir çalışmayla kısaltılarak, bitiş tarihi 4 bir kaç ay önceye (Temmuz 1988) alındı.
Köprü ve çevre yollarının yapımı için yaklaşık 33 milyar TL tutarında bedel ödenerek, çoğu gecekondu olmak üzere 1 347 konut kamulaştrıldı. Bu kamulaştırma işlemi için gerekli olan para, Birinci köprü gelirlerinin Toplu konut ve kamu ortaklığı fonu'na aktarılan bölümünden sağlandı.
Köprü inşaatının başlamasından sonra 1 milyar m3 hafriyat yapıldı. Çelik kule parçalan Japonya'da, çelik halatlar İngiltere'de imal edildi. Anadolu ve Rumeli yakalarını birbirine bağlayan çevre yolu inşaatlarını türk STFA grubu ile İtalyan impregilo firması üstlendi. Köprü ve çevre yolları yapımında üç yıl boyunca ortalama 4 500 işçi ve teknik eleman çalıştı.
Birinci Boğaz köprüsü'nden 15 yıl sonra hizmete giren Fatih Sultan Mehmet köprüsü, dördü gidiş, dördü geliş olmak üzere 8 şeritli, 16 gişeli ve saatte 7 500 araç geçişi sağlayabilecek kapasitededir. Köprü kulelerinin topraktan yüksekliği 110 m, köprü ise kulelerinden 165 m, denizden 64 m yükseklikte ve 1 090 m uzunluktadır. 217 km uzunluğunda olan köprüye bağlı çevre yollan, Avrupa yakasında Hisarüstü semtinden başlayarak Harp akademileri'nin altından bir tünelle Kâğıthane’ye, buradan Alibeyköy ve Küçükköy üzerinden geçerek Mahmutbey’e bağlanmaktadır. Anadolu bölümünde ise Kanlıca-Çamlıca-Gebze-Sakarya güzergâhını izlemektedir.
Köprüye bağlanan ikinci çevre yolu üzerinde 10 viyadük, çeşitli açıklıklarda 12 altgeçit köprüsü, 23 üstgeçit köprüsü, 295 m uzunluğunda tünel yer almaktadır. TEM (Transit European Motorvvay [Avrupa transit otoyolu]) denilen ikinci çevre yolu üzerindeki Viyadükler şunlardır:
- Mahmutbey, 425 m uzunluk, 41,5 m yükseklik;
- Akşemsettin (Alibeyköy), 620 m uzunluk, 36 m yükseklik;
- Hasdal, 320 m uzunluk, 32 m yükseklik;
- Sadabad-1 (Kâğıthane), 780 m uzunluk, 55 m yükseklik;
- Sadabad-2 (Kâğıthane), 395 m uzunluk, 40 m yükseklik;
- Levent ayrımı, 350 m uzunluk, 25 m yükseklik;
- Molla Gürani (Elmalı), 500 m uzunluk, 73 m yükseklik;
- Nurtepe, 550 m uzunluk, 45 yükseklik;
- Gedikahmetpaşa, 230 m uzunluk, 30 m yükseklik;
- Okmeydanı, 180 m uzunluk, 15 m yükseklik.
Kaynak: Büyük Larousse
Son düzenleyen Safi; 2 Temmuz 2016 23:21
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....