Arama

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü

Güncelleme: 2 Temmuz 2016 Gösterim: 13.251 Cevap: 4
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
14 Ağustos 2009       Mesaj #1
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın

Fatih Sultan Mehmet köprüsü

Ad:  Fatih Sultan Mehmet Köprüsü1.jpg
Gösterim: 2667
Boyut:  45.0 KB

İstanbul boğazında kurulan (1985-1988)
Sponsorlu Bağlantılar
ikinci Boğaz köprüsü.

Ayakları Kavacık ile Hisarüstü semtlerine dikilmiş olan köprü, Anadoluhisarı ile Rumelihisarı'nın ı. hemen kuzeyi arasında uzanmıştır. Köprünün projesini, Birinci Boğaz köprü ve çevreyolları sü’nün projesini de yapmış olan Fremen fox and partners (FFP) adlı İngiliz firması hazırladı. Sezai Türkeş-Fevzi Akkaya (STFA) türk firması ile İtalyan impresit girola lodigliani İGL (impregilospa) firması ve lshikawajima, Nippon kokan K.K. ve Mitsubishi Heavy ind Itd. japon firmalarından oluşan bir konsorsiyuma, 551 milyon 600 bin dolar bedelle ihale edilen köprünün temeli, 29 mayıs 1985 tarihinde atıldı. Fatih Sultan Mehmet köprüsü’nün yapımı için başlangıçta öngörülen 1 100 günlük süre, hızlı bir çalışmayla kısaltılarak, bitiş tarihi 4 bir kaç ay önceye (Temmuz 1988) alındı.

Köprü ve çevre yollarının yapımı için yaklaşık 33 milyar TL tutarında bedel ödenerek, çoğu gecekondu olmak üzere 1 347 konut kamulaştrıldı. Bu kamulaştırma işlemi için gerekli olan para, Birinci köprü gelirlerinin Toplu konut ve kamu ortaklığı fonu'na aktarılan bölümünden sağlandı.

Köprü inşaatının başlamasından sonra 1 milyar m3 hafriyat yapıldı. Çelik kule parçalan Japonya'da, çelik halatlar İngiltere'de imal edildi. Anadolu ve Rumeli yakalarını birbirine bağlayan çevre yolu inşaatlarını türk STFA grubu ile İtalyan impregilo firması üstlendi. Köprü ve çevre yolları yapımında üç yıl boyunca ortalama 4 500 işçi ve teknik eleman çalıştı.

Birinci Boğaz köprüsü'nden 15 yıl sonra hizmete giren Fatih Sultan Mehmet köprüsü, dördü gidiş, dördü geliş olmak üzere 8 şeritli, 16 gişeli ve saatte 7 500 araç geçişi sağlayabilecek kapasitededir. Köprü kulelerinin topraktan yüksekliği 110 m, köprü ise kulelerinden 165 m, denizden 64 m yükseklikte ve 1 090 m uzunluktadır. 217 km uzunluğunda olan köprüye bağlı çevre yollan, Avrupa yakasında Hisarüstü semtinden başlayarak Harp akademileri'nin altından bir tünelle Kâğıthane’ye, buradan Alibeyköy ve Küçükköy üzerinden geçerek Mahmutbey’e bağlanmaktadır. Anadolu bölümünde ise Kanlıca-Çamlıca-Gebze-Sakarya güzergâhını izlemektedir.

Köprüye bağlanan ikinci çevre yolu üzerinde 10 viyadük, çeşitli açıklıklarda 12 altgeçit köprüsü, 23 üstgeçit köprüsü, 295 m uzunluğunda tünel yer almaktadır. TEM (Transit European Motorvvay [Avrupa transit otoyolu]) denilen ikinci çevre yolu üzerindeki Viyadükler şunlardır:
  • Mahmutbey, 425 m uzunluk, 41,5 m yükseklik;
  • Akşemsettin (Alibeyköy), 620 m uzunluk, 36 m yükseklik;
  • Hasdal, 320 m uzunluk, 32 m yükseklik;
  • Sadabad-1 (Kâğıthane), 780 m uzunluk, 55 m yükseklik;
  • Sadabad-2 (Kâğıthane), 395 m uzunluk, 40 m yükseklik;
  • Levent ayrımı, 350 m uzunluk, 25 m yükseklik;
  • Molla Gürani (Elmalı), 500 m uzunluk, 73 m yükseklik;
  • Nurtepe, 550 m uzunluk, 45 yükseklik;
  • Gedikahmetpaşa, 230 m uzunluk, 30 m yükseklik;
  • Okmeydanı, 180 m uzunluk, 15 m yükseklik.

Kaynak: Büyük Larousse

Son düzenleyen Safi; 2 Temmuz 2016 23:21
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
8 Temmuz 2011       Mesaj #2
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Ad:  Fatih Sultan Mehmet Köprüsü3.jpg
Gösterim: 1896
Boyut:  53.0 KB

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü


İstanbul Boğazı'nda kurulu ikinci Boğaz köprüsü.
Sponsorlu Bağlantılar

Ayakları Kavacık ile Hisarüstü semtlerindedir, Anadoluhisarı ile Rumelihisarı'nın kuzeyinde uzanmaktadır. Türk, İtalyan ve Japon firmalarının ortaklığı ile yapıldı. Projesini ise İngilizler hazırladı. Temeli 29 Mayıs 1985'te atılan köprünün kulelerinin yüksekliği topraktan 110 m.dir. Deniz yüzeyinden yüksekliği 64 m., uzunluğu ise 1.090 m.dir. 217 km. olan köprü çevre yolları Hisarüstü'nden başlayarak Kâğıthane'ye, buradan da Alibeyköy ve Küçükköy üzerinden Mahmutbey'e uzanmaktadır. Anadolu yakasında ise Kanlıca-Çamlıca-Gebze-Sakarya güzergâhını köprüye bağlamaktadır. Köprünün çelik kule parçaları Japonya'da, çelik halatları İngiltere'de imal edilmiştir.

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Birinci Boğaziçi Köprüsü'nün hizmete açılışından 15 yıl sonra 3 Temmuz 1988'de hizmete girdi.

MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

Son düzenleyen Safi; 2 Temmuz 2016 23:22
pinus - avatarı
pinus
Ziyaretçi
8 Aralık 2011       Mesaj #3
pinus - avatarı
Ziyaretçi
Direkt olarak kaide üzerine oturması, yani çelik kolanlarla tutulmaması Boğaziçi Köprüsü ve diğer asma köprülerden en büyük farkıdır.
Ad:  Fatih Sultan Mehmet Köprüsü5.jpg
Gösterim: 2087
Boyut:  46.1 KB
Son düzenleyen Safi; 2 Temmuz 2016 23:23
CeLebRindaL - avatarı
CeLebRindaL
VIP why did you go why
22 Aralık 2011       Mesaj #4
CeLebRindaL - avatarı
VIP why did you go why
Fatih Sultan Mehmed Köprüsü Asya ve Avrupa kıtalarını İstanbul Boğazında birbirine bağlayan ikinci köprü. Köprü Anadolu yakasındaki Kavacık ile, Avrupa yakasındaki Hisarüstü mevkilerini birleştirir. Bu köprü, ilk yapılan Boğaziçi Köprüsünün beş kilometre kuzeyindedir.
Ad:  Fatih Sultan Mehmet Köprüsü4.jpg
Gösterim: 2011
Boyut:  45.2 KB

Boğaz’ın Anadolu yakası ile Avrupa yakasını birbirine bağlamak için ilk teşebbüs M.Ö. 513 yılında Pers Hükümdarı Dara tarafından yapılmıştır. Dara seksen bin askerini Anadolu yakasından Avrupa yakasına geçirmek için, Anadolu Hisarı ile Rumeli Hisarının bulunduğu yer arasına, gemileri yanyana dizdirerek bir köprü gibi kullanmıştır.

Daha sonra, ilk ciddi teşebbüs İkinci Abdülhamid Han tarafından yapılmıştır. İkinci Abdülhamid Hanın hazırlattığı projeye göre, köprü ahşap olacak ve kuleleri bulunacak, üzerinden demiryolu geçecekti. Fakat, siyasi hadiseler ve Abdülhamid Hanın tahttan indirilmesi bu projenin gerçekleşmesini önledi.

Uzun süre, Boğaz’ın iki yakası arasındaki ulaşım, vasıtaların feribotla geçirilmesiyle yapılmıştı. Ancak, son zamanlarda vasıta sayısının süratle artması, feribotların kapasitesinin çok üstüne çıkmıştı. Trafik yükünün artması, köprü yapılmasının tek çözüm olduğunu ortaya koydu. 20 Şubat 1970’te ilk köprü olan Boğaziçi Köprüsünün temeli atıldı. 30 Ekim 1973’te bu köprü trafiğe açıldı (Bkz. Boğaziçi Köprüsü). Trafiğin sürekli olarak artması ikinci bir köprünün yapılmasını ihtiyaç haline getirdi.

29 Mayıs 1985 tarihinde temeli atılan ikinci köprü iki buçuk yıl gibi kısa bir sürede bitirilerek 4 Temmuz 1988’de kısmen trafiğe açıldı. Fatih Sultan Mehmed Köprüsünün trafiğe açılmasıyle şehir içi trafiği ve Boğaziçi Köprüsünün yükü kısmen hafifletilmiş oldu.

Kınalı, Sakarya Karayolu kapsamında bulunan Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün yapımı için 122 milyon dolar (o günkü değeriyle 326.960.000.000 TL) harcandı. Köprünün yapımı, İmpregilo (İtalya), Sezai Türkeş-Fevzi Akkaya(Türkiye), İshikaçajima Haima, Mitsubishi ve Nippon Kokan (Japonya) firmalarının meydana getirdiği konsorsiyum tarafından gerçekleştirildi. İki ayağı arasındaki uzaklığı 1090 m olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, dünyadaki asma köprüler arasında altıncı sıradadır. Fatih Sultan Mehmet Köprüsünden önce gelen köprüler; İngiltere’de, Humber Köprüsü(1410 m), ABD’de Verrazano (1298 m), ABD’de Golden Gata (1280 m), ABD’de Macteinos (1158 m), Japonya’da Miami-Bisanseto (1100 m)dur. Köprü deniz seviyesinden 64 m yükseklikte bulunmakta olup, bu mesafe milletlerarası denizcilik standartlarına uygundur. Kulelerinin zemin seviyesinden yüksekliği 110 m’dir. Köprü; Anadolu Yakasında Kanlıca-Çamlıca, Gebze-Sakarya güzergahı ile; Avrupa yakasında Hisarüstü Kağıthane, Alibeyköy, Küçükköy ve Mahmutbey’den geçip E-5 karayoluna bağlanan güzergah üzerinde bulunmaktadır.

Köprünün her iki ucunda taşıyıcı ana kablolarına gelen çekme kuvvetleri, kayazemine aktaran 50 x60 m boyutunda ve 35 m derinlikte masif betonarme birer ankraj blokuna aktarılır. Ankraj bloklarının içinde kabloların tesbit edildiği birer oda bulunmaktadır.

Köprü kule temelleri 14 x 18 m ebadında ve ortalama 6 m yüksekliğindedir. Temeller üzerinde 14 m yükseklikte betonarme mesnetler yer almaktadır. Çelik kuleler, 5 m kadar bu mesnetlerin içinde tutturulmuştur. Köprünün ana bloklarına dayanak teşkil eden çelik kuleler, 102 m yükseklikte olup, sekiz kademe halinde monte edilmiştir. Kulenin boyutları, tabanda 5 x 4 m olup, tepede 3 x 4 metredir. Her kulenin içinde bakım işlerinde kullanmak için birer asansör bulunmaktadır.

Her ana kablo 32 adet halat grubu ile dört adet ek gergi halatından meydana gelmiştir. Her halatda 504 adet, ek halatlarda 288 adet çelik tel bulunmaktadır. Teller, galvanizli yüksek dirençli çeliktir. Askı halatlarının çapı ise 76 mm ve kopma mukavemeti 370 tondur.

Kulelerde kullanılan çelik 7000 ton, tabiyede kullanılan çelik 13.600 ton, ana kablo ve askılarda kullanılan çelik ise, 9500 tondur.

Toplam genişliği 39,40 m olup, her iki yönde ikişer şeridi ağır vasıta trafiğe, iki şeridi hafif vasıtalara, ayrıca 30,5 m aralıkla hareket eden, 136 ton ağırlıkta tanklar 154 ton ağırlıkta treylerler ve 180 ton ağırlıkta tek vasıtalar geçebilecektir. Köprünün Avrupa yakasından girişinde 16 gişe bulunmakta olup, saatte 7500 aracın geçişine uygundur. Kenarlarda yaya yolları da bulunmaktadır.

İstanbul-Fatih Sultan Mehmed Köprüsünden, Karayolları Genel Müdürlüğüne bağlı 17. Bölge Müdürlüğünün 9.4.1993 tarihli yazısına göre 3.7.1988 tarihinden 1.4.1993 tarihine kadar geçen araç sayısı (iki yönde) 80.697.230’dir. Geliri ise 588.484.322.000’dir.

Kaynak: Rehber Ansiklopedisi
Son düzenleyen Safi; 2 Temmuz 2016 23:22
O Kadar Kalabalik ki Yalnizligim..
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
2 Temmuz 2016       Mesaj #5
Safi - avatarı
SMD MiSiM

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü

Ad:  Fatih Sultan Mehmet Köprüsü2.jpg
Gösterim: 2517
Boyut:  53.8 KB

İstanbul’da, Kavacık ile Hisarüstü arasında, Asya ile Avrupa’yı Boğaziçi Köprüsü’nden sonra ikinci kez bağlayan asma köprü.
Köprü, 3 Temmuz 1988'de zamanın başbakanı Turgut Özal tarafından hizmete açılmıştır.

Yapımına 4 Aralık 1985’te başlanan ve ankraj blokları arasındaki uzunluğu 1.510 m, orta açıklığı 1.090 m, genişliği 39,4 m, denizden yüksekliği 64 m olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 3 Temmuz 1988’de trafiğe açıldı. Köprünün proje hizmetleri İngiliz Freeman, Fox and Partners firması tarafından yerine getirilmiş, inşaatını ise Japon Ishikawajima Harima Heavy Industries Co. Ltd., Mitsubishi Heavy Industries Ltd. ve Nippon Kokan K. K. adlı şirketlerin oluşturduğu konsorsiyum 125 milyon dolar karşılığında üstlenmiştir.

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü projesinin temel özellikleri, taşıyıcı kule temellerinin Boğaz’ın iki yakasındaki yamaçlara oturması, kulelerin tabiiye mesnet düzeyinden başlaması ve tahliyesinin Boğaziçi Köprüsü’ndeki gibi ortotropik, berkitmeli panellerden oluşan aerodinamik enkesitli kapalı kutu biçiminde olmasıdır. Boğaziçi Köprüsü’nden farklı olarak, bu köprünün askı kabloları dikey olarak düzenlenmiştir {bak. Boğaziçi Köprüsü). Bu kablolar çiftli tertiplenmiş olup gerektiğinde bunlardan biri kolayca değiştirilebilecektir.

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün kule temelleri 14 m x 18 m boyutunda ve ortalama 6 m yüksekliğindedir. Ama zemin durumuna göre yer yer kademeli olarak proje kotundan 20 m daha derine inilmiştir.

Temellerin üzerinde yüksekliği 14 m’ye varan betonarme kaideler yer almakta ve çelik kuleler bu kaidelerin içine 5 m kadar ankre edilmiş bulunmaktadır.
Köprünün ana bloklarına mesnet oluşturan bu kulelerin yüksekliği, temel betonu üst kotundan başlamak üzere 102,1 m’dir. Kuleler yüksek mukavemetli berkitmeli çelik panellerin birbirlerine bulonlanarak birleştirilmesiyle 8 kademe halinde monte edilmiştir. Boyudan tabanda 5 m x 4 m, tepede ise 3 m x 4 m’dir Düşey kuleler birbirlerine ikişer adet yatay kirişle bağlanmış olup, her birinin içinde bakım hizmetleri için bir asansör yerleştirilmiştir.

Taşıyıcı ana kablolar, her kulenin tepesinde yer alan kablo semeri üzerinden geçmektedir. Bunlar git-gel çekim yöntemi ile yapılmış, her seferinde ve bir doğrultuda 4 tel taşıyan kasnağın özel düzenlemelerle 4 m/sn gibi çok yüksek bir hızda çalışması sağlanmıştır. Her ana kablo, bir ankraj blokundan öbürüne uzanan 32 tane büklüm grubundan, ayrıca tepedeki semerlerle ankraj blokları arasında yer alan 4 tane ek gergi büklümünden oluşmaktadır. Her bir büklümde 504 tane, ek bükümlerde ise 288 ve 264 tane çelik tel vardır. Galvanizli yüksek mukavemetli çelikten olan tellerin çapı 5,38 mm’dir. Ana kablo çapı orta açıklıkta 0,77 m, kenar açıklıklarında ise 0,80 m’dir.

Köprünün her iki ucunda, taşıyıcı ana kablolardan gelen çekme yüklerini kaya zemine aktaran, 50 m x 60 m boyutunda ve 35 m kadar derinlikte birer masif betonarme ankraj bloku yer almaktadır. Ankraj bloklarının içinde kabloların tesbit edildiği birer oda vardır.

Kutu kesitli tabiiye 33,8 m genişliğinde ve 3 m yüksekliğinde olup, her iki yanında konsol olarak dışa taşan 2,80 m eninde birer yaya yolu bulunmaktadır. Dört gidiş, dört de geliş olmak üzere toplam sekiz şeritli tahliyenin aerodinamik biçimi rüzgâr yükünü azaltmaktadır. Tabiiye 62 üniteden oluşmaktadır. Çeşitli uzunluktaki bu üniteler birbirlerine kaynakla birleştirilmiştir. Ağırlıkları 115-230 ton arasında değişen tabiiye üniteleri, denizden palangalar ile yukarı çekilerek yerlerine yerleştirilmiştir.

kaynak: Ana Britannica
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 3 üye beğendi.
SİLENTİUM EST AURUM

Benzer Konular

3 Ocak 2013 / Ziyaretçi Soru-Cevap
28 Temmuz 2009 / DreamLiKe Genel Mesajlar
14 Aralık 2016 / Ziyaretçi Cevaplanmış
1 Ekim 2011 / Misafir Soru-Cevap