Arama

Necil Kazım Akses

Güncelleme: 1 Mart 2018 Gösterim: 67.948 Cevap: 4
BARIŞ - avatarı
BARIŞ
Ziyaretçi
24 Kasım 2006       Mesaj #1
BARIŞ - avatarı
Ziyaretçi

Necil Kazım Akses

Ad:  akses.JPG
Gösterim: 2613
Boyut:  24.5 KB

(İstanbul 1908 - 16 Şubat 1999).
Sponsorlu Bağlantılar
Türk Beşleri diye adlandırılan ve çağdaş Türk müziğinin kurucusu sayılan ilk kuşak bestecilerden.

Yapıtlarında halk müziği ve klasik Türk müziği motiflerini çoksesli müzik tekniğiyle birleştirmeye çalışmıştır. Küçük yaşta keman ve viyolonsel öğrenmeye başlayan Akses, Darülelhan’da Cemal Reşit Rey’den armoni dersleri aldı. 1931’de Viyana Devlet Müzik ve Görsel Sanatlar Akademisinin kompozisyon, 1934’te de Prag Devlet Konservatuvarinın ileri kompozisyon bölümlerini bitirdi. Joseph Marx, Josef Suk ve Alois Haba gibi müzikçilerin öğrencisi oldu. Ankara Musiki Muallim Mektebi’ne öğretmen olarak atandı. Türkiye’ye çağrılan Paul Hindemith’le birlikte, bir konservatuvar kurulması için yapılan hazırlık çalışmalarına katıldı. 1948’de Ankara Devlet Konservatuvan müdürü, 1949’da güzel sanatlar genel müdürü, 1958’de Devlet Operası genel müdürü oldu. Yurtdışmda çeşitli nişanlarla ödüllendirilen Akses 1971’de devlet sanatçısı seçildi.

Akses’in Orkestra İçin Konçerto (1976-77), Itrî’nin Neva Kâr’ı Üzerine Scherzo (1970), Bir Divandan Gazel (1976) gibi yapıtlarında klasik Türk müziğine duyduğu yoğun ilginin etkileri belirgindir.

Bestelerinde temel ritim ve ezgiler sürerken başka çalgı gruplarının farklı tempolarla müziğe katıldığı sık karşılaşılan özelliklerdendir. Klasik Türk müziği makamlarını, halk müziğinin ritmik ve melodik elemanlarını yoğun bir orkestralama ve sağlam bir biçim duygusu ile kullanır. Başlıca yapıtları arasında Beş Piyano Parçası (1930), Flüt Piyano Sonatı (1933), Minyatürler (1936), Timur adlı bir opera (1956; tamamlanmamıştır), Senfonik Destan (1973), Viyola Konçertosu (1977), çeşitli sahne müzikleri, Ankara Kalesi (1942) adlı bir senfonik şiir, 50. Yıl Marşı ve dört senfoni (1966, 1978, 1980, 1983-84), Atatürk Diyor ki (büyük koro, çocuklar korosu, tenor solo ve org için retorik senfoni, 1988) vardır.

kaynak: Ana Britannica

Son düzenleyen Safi; 1 Mart 2018 02:00
Biyografi Konusu: Necil Kazım Akses nereli hayatı kimdir.
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
30 Haziran 2010       Mesaj #2
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Ad:  akses2.JPG
Gösterim: 1078
Boyut:  20.7 KB

Necil Kazım Akses


Türk besteci
Sponsorlu Bağlantılar
(İstanbul 1908 - 16 Şubat 1999).

İlkokuldayken keman ve viyolonsel dersleri aldı. Lise yıllarında Cemal Reşit Rey le armoni çalıştı. Viyana Devlet müzik ve temsil akademisi’nde viyolonsel, besteleme öğrenimi gördü. Prag Devlet konservatuvarı'nda Joseph Suk’un yüksek besteleme öğrencisi oldu. Alois Haba’yla çeyrek ve altıda bir ton dizisi müziği üstüne çalıştı. Yurda dönünce, Paul Hindemith ile birlikte Ankara Devlet konservatuvarı'nın kuruluş çalışmalarına katıldı ve bu okulda besteleme öğretmeni oldu. Ankara Devlet konservatuvarı müdürlüğü, Güzel Sanatlar genel müdürlüğü. Bern ve Bonn kültür ataşelikleri ve Ankara Devlet opera ve balesi genel müdürlüğü yaptı. 1971’de "devlet sanatçısı" unvanını aldı 1972 de emekli oldu. Ankara Devlet konservatuvarı’nda besteleme derslerini sürdürmektedir Geleneksel müzik birikimimizden, çoksesli, evrensel bir müzik yaratmaya çalışan Türk beşlerı’nden olan Akses, gençliğinde, çağdaş yazım tekniklerini incelediyse de, “modal çok seslilik" diye nitelenebilecek bir yazımın sınırları içinde kaldı. Yaratıcılığının ilk döneminde, daha çok halk müziği, daha uzun olan ikinci dönemindeyse klasik Türk müziği birikiminden yararlandı.

1957’de Alman Federal Cumhuriyeti 'Birinci sınıf hizmet nişam"nı, 1963'te İtalya cumhuriyeti "Hizmet nişanı” 1973'te "Commendatore" rütbeleri nişanı ile Tunus cumhuriyeti "Burgiba sanat-kültür nişanı" aldı.

Yapıtları: Arelüö fügler (1929), Beş piyano parçası (1930), Allegro Feroce (1930), Poem (1930), Piyano sonatı (1930), Flüt-piyano sonatı (1933), Üç poem (1933), Mete (bir perdelik opera, 1934), Çiftetelli (orkestra için senfonik dans, 1934), Şiir ve müzik (1935), Minyatürler (1936), çokseslendirilmiş türkül (1936),Sophokles’in Antigone oyunu içi' müzik(1936),Sophokles’in Kral Oidipts oyunu için müzik (1936), Julius Caesar için müzik (1936), Konservatuvar marşı (koro ve orkestra için U. Cemal Erkin il' birlikte, 1940), Anka, J Kalesi (sen'onik şiir. 1942), Yaylı çalgılar için üçlü (1945), Poem (çello ve orkestra için, 1946), Yaylı çalgılar için dörtlü (1946), Eşliksiz çoksesli koro kompozisyonları (1947), Timur (opera, tamamlanamadı, 1956), Eskilerden iki dans (1960), On piyano parçası (1946), On türkü (eşliksiz karma koro için, (1964), Portrelet (1965), Senfoni (No. I, 1966), Konçerto (1969), Itri'nin Nevâ-Kâr'ı üzerine Scherzo (büyük orkestra için, 1970), Yaylı çalgılar için dörtlü "Ağıt Kuartet" (1971), Cumhuriyet'in 50. yıl marşı (1973), Sesleniş (1973), Senfonik destan (1973), Sololar geçidi (Timur operasından, 1974), Şiirlere müzik (1975), Bir divandan gazel (1976), Viyola konçertosu (1977), Capriccio (1977), Yaylı çalgılar orkestrası için senfoni (1978), Yaylı çalgılar için dörtlü (1979), 3. Senfoni (1979-80), Idil (solo viyolonsel ve orkestra için, 1980), Barış için savaş (senfonik şiir, 1981), İstanbul'a gönül veren ozanlar (çoksesli koro için, 1983), 4. Senfoni (1983).
Kaynak: Büyük Larousse

Son düzenleyen Safi; 1 Mart 2018 02:09
kyle - avatarı
kyle
VIP katekolamin
30 Haziran 2010       Mesaj #3
kyle - avatarı
VIP katekolamin
NECİL KAZIM AKSES
Ad:  akses1.JPG
Gösterim: 579
Boyut:  18.9 KB
(1908 - 1999 )

İlk kuşak bestecilerimiz arasında öncü akımlara ve yeni müzik tekniklerine en fazla yakınlık gösterenin Necil Kazım Akses olduğu söylenebilir. Öte yandan onu, kendi döneminin başlıca sanat kurumlarında yönetici olarak da görüyoruz. Müziksever bir ailenin çocuğu olan bestecimiz, küçük yaşta keman dersleri almaya başlamış, on dört yaşındayken, Mesut Cemil’in viyolonsel öğrencisi olmuştur. İlk beste denemesini de bu yıllarda viyolonsel için yazdığı bir parçayla yapmıştır. Lise öğrenimi sırasında bir yandan İstanbul Belediye Konservatuarı’nda Cemal Reşit Rey’in armoni sınıfına devam eden Akses, liseyi bitirince kompozisyon öğrenimi için Viyana’ya. Viyana Müzik Akademisi’nde 1926 yılında başladığı bu eğitimi, Kleinecke’nin viyolonsel, Joseph Mrax’ın armoni, kontrpuan ve füg öğrencisi olarak sürdürmüştür. Akademiyi bitirdikten sonra Prag Devlet Konservatuarı’na geçen bestecimiz, burada Josef Suj ile kompozisyon, Alois Haba ile mikrotonlar üzerinde çalışmıştır.
1933 yılında Türkiye’ye dönen Akses, Ankara Devlet Konservatuar’nın kuruluş çalışmalarını yürüten Paul Hindemith’e yardımcı olmuş, konservatuarın açılmasıyla kompozisyon öğretmenliğine getirilmiştir.
Necil Kazım Akses, yaratıcılığını 80 yaşından sonra da sürdürmüş, örneğin “5. Senfoni”sini bu dönemde yazmıştır. Onun “Ankara Kalesi” adlı senfonik şiiri, piyano için, “Minyatürler”, keman ve viyola konçertoları, orkestra için “Konçerto” ve “Ballad”ı, beş senfonisi ve yaylılar için dört değerli “Kuartet”i, başlıca yapıtları arasında sayılabilir.

Ankara’da uzun yıllar kompozisyon öğretmenliği yapan bestecimiz, 1948 yılında kurucusu olduğu konservatuarın müdürlüğüne, 1949 yılında Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğüne, 1954 yılında Bern, 1955 yılında Bonn Kültür Ataşeliğine atanmış, 1958 yılında Türkiye’ye dönünce Ankara Operası Müdürü olmuştur.

Yaratıcı çalışmaları yurt dışında da yankılar uyandıran Necil Kazım Akses, başarıları dolayısıyla çeşitli ülkelerden madalyalar, ödüller almıştır:
1) 1957’de Almanya’nın birinci derece “Yaratıcı Hizmet Ödülü”
2) 1963’te, İtalya’nın “Cavalliere Officiale unvanı”,
3) 1973’te, İtalya’nın “Commendatore Madalyası”,
4) 1973’te Tunus’un “Habib Burgiba Sanat, Kültür Madalyası”

1971 yılında “Devlet Sanatçısı” unvanıyla onurlandırılan Necil Kazım Akses, 1981 yılında “Atatürk Sanat Armağanı”nı, 1992 yılında And Vakfı’nın “Onur Ödülü Altın Madalyası”nı almıştır.
Necil Kazım Akses, çağımızın çeşitli kompozisyon tekniklerini ve stillerini yakından tanımıştır. Bülent Tarcan’a göre Akses’in yapıtları, “Yeni – Romantik” eğilimlerle Türk müziğinin birleşimidir. Besteci, büyük boyutlu yapıtları, zengin ve dolgun orkestralamanın, karışık ve yüklü bir üslubun adamıdır. Önder Kütahyalı’ya göre, yapıtları ilk dinleyişte dağınık bir izlenim bırakabilir. Uzun ve duygun cümleler, ana fikirlerin kesin çizgilerle belirlenmesinden kaçınma ve dolgun armoniler, bestecimizin başta gelen özellikleridir. Karanlık orkestra renkleriyle tonsuzluk izlenimi veren yoğun bir kromatizme de rastlanabilir. Son yapıtlarında belirli bir yumuşama ve aydınlık bir yazı görülmektedir. 1970 yılından sonra yazdığı yapıtlar, “Orkestra Konçertosu”nda ve “Bir Divandan Gazel”de görüldüğü gibi, aleotorik (rastlamsal) bir yaklaşımı sergiler. Necil Kazım Akses’in yapıtlarının seslendirme hakkı SACEM’indir.
Necil Kazım Akses’in yapıtlarını şöyle sıralandırabiliriz:

OPERALARI
1) “Mete” tek perde, 1933.
2) “Bayönder”, tek perde, 1934.
3) “Timur” (tamamlanmadı), 1956.

ŞAN VE ORKESTRA ESERLERİ
1) “Şiir ve Müzik”, basbariton ve orkestra için, 1935.
2) “Senfonik Destan”, soprano, koro ve orkestra için, 1973.
3) “SolocularGeçiti”, soprano, mezzo-soprano, bariton, basbariton ve orkestra için, 1976.

KORO ESERLERİ
1) “Çokseslendirilmiş Türküler”, 1936.
2) “Konservatuar Marşı”, (Erkin ile birlikte), 1940.
3) “Eşliksiz Koro Kompozisyonları”, 1947.
4) “On Türkü”, eşliksiz karma koro için, 1964.
5) “50. Yıl Marşı”, 1973.
6) “İstanbul’a Gönül Veren Ozanlar”, eşliksiz koro için, 1983.

ŞAN VE PİYANO ESERLERİ
1) “Portreler”, 1965.
2) “Şiirlerle Müzik”, 1975.
3) “Hayır mı, Evet mi”, 1988.

ORKESTRA ESERLERİ
1) “Çiftetelli”, senfonik dans, 1934.
2) “Ankara Kalesi”, senfonik şiir, 1942.
3) “Ballade”, büyük orkestra için, 1947.
4) “Eskilerden İki Dans”, 1960.
5) “1. Senfoni”, 1966.
6) “Itri’nin Nevakarı Üzerine Scherzo”, büyük orkestra için, 1970.
7) “Sesleniş”, 1973.
8) “2. Senfoni”, yaylılar için, 1978.
9) “3. Senfoni”, 1980.
10) “Orkestra Konçertosu”, 1976 – 1977.
11) “Barış için Savaş”, senfonik şiir, 1981.
12) “4. Senfoni” (Sinfonia Romanesca Fantasia), viyolonsel ve orkestra için, 1083 – 1984.
13) “5. Senfoni” (Atatürk Diyor ki), retorik senfoni, koro, çocuk korosu, tenor ve org için, 1988.

KONÇERTOLARI
1) “Şiir”, viyolonsel ve orkestra için, 1946.
2) “Keman Konçertosu”, 1969.
3) “Viyola Konçertosu”, 1977.
4) “Idyll”, viyolonsel ve orkestra için, 1980.

ODA MÜZİKLERİ
1) “Allegro Feroce”, klarnet, saksafon ve piyano için, 1930.
2) “Poéme”, keman ve piyano için, 1930.
3) “Sonat”, flüt ve piyano için, 1933.
4) “Üç Şiir”, mezzo soprano ve yaylılar dörtlüsü için, 1933.
5) “Trio”, yaylılar için, 1945.
6) “1. Yaylılar Dörtlüsü”, 1946.
7) “2. Yaylılar Dörtlüsü”, 1971.
8) “3. Yaylılar Dörtlüsü”, 1979.
9) “4. Yaylılar Dörtlüsü”, 1990.

SOLO ÇALGI İÇİN ESERLERİ
1) “Prelüd ve Fügler”, piyano için, 1929.
2) “Beş Piyano Parçası”, 1930.
3) “Sonat”, piyano için, 1930.
4) “Minyatürler”, piyano için, 1936.
5) “Piyano için On Parça”, 1964.
6) “Capriccio”, viyola için, 1977.
7) “Hüzünlü Melodi”, viyola için, 1984.

SAHNE ESERLERİ
1) “Antigone” için müzik, üflemeli çalgılar için, 1936.
2) “Kral Oedipus” için müzik, kadınlar korosu ve üflemeli çalgılar için, 1936.
3) “Jül Sezar”, için müzik, üflemeli çalgılar için, 1936.
Son düzenleyen Safi; 1 Mart 2018 02:10
My one regret in life is that I am not someone else.
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
19 Nisan 2011       Mesaj #4
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Necil Kazım Akses
(1908 İstanbul-1999 Ankara)
Türk bestecisi.

Lise öğrenimini tamamladıktan sonra, müzik öğrenimi için Viyana'ya gitti. Viyolonsel ve beste çalışmaları yaptı. Daha sonra gittiği Çekoslovakya'da Prag Devlet Konservatuvarı'nı bitirdi. 1934'te Türkiye'ye dönen Akses, Ankara Müzik Öğretmen Okulu öğretmenliğine atandı, bunun yanı sıra Devlet Konservatuvarı'nı kurmakla görevlendirildi. Konservatuvar müdürlüğü, Güzel Sanatlar genel müdürlüğü, yurt dışında kültür ataşeliği yaptı. Batı tekniğiyle çalışmalar yapan ve batı müziğini Türkiye'de yerleştirmeye çalışan "Türk Beşleri" grubu içinde yer aldı.

Başlıca yapıtları:
"Ankara Kalesi" (senfonik şiir),
"Minyatürler" (piyano için),
"Keman Konçertosu",
"Itri'nin Nevakâr'ı Üzerine Scherzo",
"Bir Divandan Gazel",
"Beş Piyano Parçası",
"Flüt Piyano Sanatı",
"Timur" adlı bir opera,
"Senfonik Destan",
"50. Yıl Marşı",
"Atatürk Diyor ki" (1988).

Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi & MsXLabs
Son düzenleyen Safi; 1 Mart 2018 01:56
Hera - avatarı
Hera
VIP A'mour
11 Ağustos 2015       Mesaj #5
Hera - avatarı
VIP A'mour
Necil Kazım Akses
Doğumu:
6 Mayıs 1908 İstanbul
Ölümü: 16 Şubat 1999 Ankara).
Türk senfonik müzik bestecisi.
Atatürk'ün eğitim için yurt dışına gönderdiği 5 sanatçıdan biridir.

Yaşamı

Çağdaş Türk müziğinin kurucu ve öncü kuşağı olan ve "Türk Beşleri" olarak tanınan grubun üyesidir.
Harbiye Nezareti posta müdürlerinden Mehmet Kazım Bey ve daha sonra Kandilli Kız Lisesi Müdiresi olacak olan Edebiyat öğretmeni Emine Hanım'ın oğulları, Necil Kâzım Akses yedi yaşında keman dersi almaya başladı. İstanbul Erkek Lisesi'nde eğitim gördü. Bu sırada Dârülelhan'da Cemal Reşit Rey'in armoni sınıfına yazıldı. Özel olarak önce Mesud Cemil ve sonra Sezai Asal ile viyolonsel çalıştı. 1926'da kendi olanaklarıyla Avusturya'ya giderek Viyana Devlet Müzik ve Temsil Akademisi'ne yazıldı. Burada Walther Kleinecke'nin viyolonsel ve Joseph Marx'ın kompozisyon öğrencisi oldu. Bir yıl sonra Türk hükümetinin bursunu kazanarak, eğitimine devam etti. Viyana Akademisi'nin yüksek lisans derslerini sürdürürken, Prag Devlet Konservatuvarı'na da kaydoldu. Josef Suk ile yüksek kompozisyon ve Alois Hába ile mikrotonal müzik çalıştı. Her iki kurumun da ileri devre kompozisyon bölümlerinden mezun olarak 1934'te yurda döndü.

Necil Kâzım Akses aynı yıl, Ankara'da Musiki Muallim Mektebi'nde öğretmenliğe ve müdür muavinliği görevine başladı. 1935'te, Ankara Devlet Konservatuvarı'nın kurulması amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı'nın çağrılısı olarak Türkiye'ye gelen Alman besteci Paul Hindemith'in yardımcılığını üstlenmiştir. 1936'da yeni kurulan bu konservatuvara kompozisyon öğretmeni olarak atandı. Aynı yıl Bela Bartok, Adnan Saygun ve Ulvi Cemal Erkin ile birlikte Adana'nın Osmaniye ilçesindeki folklor araştırmalarına katıldı. 1948'de Konservatuvar müdürlüğü, 1949'da Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü yaptı. Kültür ataşesi olarak Bern'de (1954) ve Bonn'da (1955-1957) bulundu. 1958-1960 yıllarında Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü oldu. 1971'de yeniden aynı görevi üstlendi. 1972'de kendi isteği ile emekli oldu.


Necil Kazım Akses, 1971'de "Centre Mediterranéen de Musique Comparée et de Danse"ın kurucu yönetim kurulu üyesi ve başkan vekili seçildi. Bestecinin aldığı nişan ve unvanlar şöyle sıralanabilir: 1957'de Federal Alman Cumhuriyeti'nin birinci sınıf hizmet nişanı; 1963'te İtalyan Hizmet Nişanı olan "Cavaliére Ufficiale" rütbesi ve 1972'te "Commendatore" nişanı; 1973'te Tunus Burgiba Sanat-Kültür nişanı. 1971'de Türkiye Cumhuriyeti Devlet Sanatçısı unvanı, 1981'de Atatürk Sanat Armağanı, 1998'de İstanbul Üniversitesi Fahri Doktor unvanı.

Bestecinin yurt dışında çalınan yapıtlarından bazıları şunlardır: Ankara Kalesi, Fritz Zaun yönetiminde Berlin Şehir Orkestrasıyla 1943'te çalındı(ve Polydor plak şirketince plağı yapıldı). Ballad, yurt dışında en çok çalınan yapıtı olup, 1950'den başlayarak Londra, Edinburgh, Birmingham, Münster, Paris, Teplice, Cluj, Brüksel, Viyana, Bükreş, Tunus, Prag ve Moskova'da yönetildi. Poem'i 1949'da Franco Caraccioto yönetiminde ve çellist Antonio Saldarelli solistliğinde Roma'daki RAI Senfoni Orkestrası tarafından seslendirildi. Itri'nin Nevakâri Üzerine Scherzo, Sofya, Moskova, Kahire, Budapeşte'de çalındı. Birinci Senfoni 1968'de Lessing yönetimindeki Viyana Tonkünstler Senfoni Orkestrası tarafından; 1972'de Keman Konçertosu ile birlikte Niyazi Tagizade yönetimindeki Azerbeycan Devlet Senfoni Orkestrası tarafından Bakü'de seslendirildi. İkinci Senfoni, Muhammed Nazar Mommadov yönetimindeki Orkestra Saz tarafından 1997'de Türkmenistan'da çalındı. Keman Konçertosu EXPO 2000 Hannover'daki Dünya Fuarı münasebetiyle, diğer bazı Türk eserleri ile birlikte, Cihat Aşkın'ın solistliğinde ve Rengim Gökmen yönetimindeki NDR – Radyo Filarmonisi tarafından seslendirildi. 1990'lı yıllarda Yaylı Çalgılar Dörtlüleri (Numara 1 ve 4), Avrupa'da Dusseldorf, Prag, Bratislava, Budapeşte, Pecs ve Helsinki kentlerinde seslendirildi.

Daha çok büyük senfonik formların yaratıcısı olarak tanınan Necil Kazım Akses'in besteleri belirli evrelerle incelenebilir: Avrupa'daki öğrencilik yıllarına rastlayan ilk çalışmaları 1929'dan 1930'lu yılların sonlara kadar olan dönemi kapsar. Piyano için Prelüd ve Fügler, Allegro Feroce, Piyano Sonatı ve Mete Operası bu dönem ürünlerindendir. Bu dönemi yeni bir atonal stil yaratma istek ve arayışları olarak nitelendirilebilir. 1934'te yurda döner dönmez Atatürk'ün emriyle Bayönder başlıklı operasını besteler. Çalışmalarında kuşağının diğer bestecileri gibi geleneksel Türk müziği ve halk müziğinin etkileri vardır. Ancak bu öğeleri doğrudan armonize etmek yoluyla değil, stilize ederek kullanır. 1940'lar ile yeni dönemine girer. Bu dönem ile ve özellikle senfonik eserleri ile bir "Akses stili" belirginleşmeye başlamıştır. Bu stilin özelliğini ezgisel yönden Türk modlarına (makam) dayalı olmak, armonik yönden ise bestecinin kendi deyimiyle, a-modalite teşkil eder. Ankara Kalesi, Ballade, Birinci Senfoni, Keman Konçertosu, Itri'nin Nevakâr'ı Üzerine Scherzo, On Piyano Parçası gibi büyük soluklu eserleri bu dönemi ile ortaya çıkmaya başlar. Orkestrasyon giderek daha yoğunlaşmaktadır. Necil Kazım Akses'in 1976'da Bir Divandan Gazel ile başlayan ve ölümüne dek süren bestecilik evresi son dönemini oluşturur. Besteci bu ileri olgunluk döneminde solistler, korolar ve geniş orkestra için yine büyük çaplı yapıtlar üretmiştir. İyice yoğunlaşan orkestra yazısında, rastlamsallık gibi yirminci yüzyıl müziğinin getirdiği birçok söylemden yararlanmıştır. Bu yönleri ile de "Türk Beşleri"nin yeniliğe en açık üyesi olarak seçkinleşmiştir.


Bestecinin 85 yaşındayken yazmaya başladığı bariton solo, koro ve orkestra için hazırlanmış büyük eserini Çanakkale Şehitlerine armağan ediyordu. 'Ölümsüz Kahramanlar' başlığı altında sunduğu bu 6.Senfonisinin ilk bölümü tamamlanmış bir şekilde durmaktadır.

Necil Kâzım Akses yaşamının son dönemlerine dek Ankara Devlet Konservatuvarı'nda kompozisyon dersi verdi. Öldüğü sırada aynı zamanda Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesinde kompozisyon derslerini sürdürmekteydi. Akses, besteciliği yanında, yeni ve genç kuşakların yetişmesini sağlayan büyük bir öğretici olarak da öneme sahip bir sanatçıdır.
Akses 16 Şubat 1999 Salı günü sabahı 91 yaşında öldü.
Bestelerinin yayın hakkı SACEM'e aittir.

Ödüller

  • 1957’de Almanya’nın birinci derece “Yaratıcı Hizmet Ödülü”
  • 1963’te, İtalya’nın “Cavalliere Officiale unvanı”,
  • 1973’te, İtalya’nın “Commendatore Madalyası”,
  • 1973’te Tunus’un “Habib Burgiba Sanat, Kültür Madalyası”
1971 yılında “Devlet Sanatçısı” unvanıyla onurlandırılan Necil Kazım Akses, 1981 yılında “Atatürk Sanat Armağanı”nı, 1992 yılında And Vakfı’nın “Onur Ödülü Altın Madalyası”nı almıştır.Türk 5 lerindendir.

Yapıtlar

Operalar
  • “Mete” tek perde, 1933.
  • ”Bayönder”, tek perde, 1934.
  • “Timur” (tamamlanmadı), 1956.
Şan ve Orkestra
  • “Şiir ve Müzik”, basbariton ve orkestra için, 1935.
  • “Senfonik Destan”, soprano, koro ve orkestra için, 1973.
  • “Solocular Geçiti”, soprano, mezzo-soprano, bariton, basbariton ve orkestra için, 1976.
Koro
  • “Çokseslendirilmiş Türküler”, 1938
  • “Konservatuvar Marşı”, (Erkin ile birlikte), 1940.
  • “Eşliksiz Koro Kompozisyonları”, 1947.
  • “On Türkü”, eşliksiz karma koro için, 1964.
  • “50. Yıl Marşı”, 1973.
  • “İstanbul’a Gönül Veren Ozanlar”, eşliksiz koro için, 1983.
Şan ve Piyano
  • “Portreler”, 1965.
  • “Şiirlerle Müzik”, 1975.
  • “Hayır mı, Evet mi”, 1988.
Orkestra
  • “Çiftetelli”, senfonik dans, 1940
  • “Ankara Kalesi”, senfonik şiir, 1942.
  • “Ballade”, büyük orkestra için, 1947.
  • “Eskilerden İki Dans”, 1960.
  • “1. Senfoni”, 1966.
  • “Itri’nin Nevakarı Üzerine Scherzo”, büyük orkestra için, 1970.
  • “Sesleniş”, 1973.
  • “2. Senfoni”, yaylılar için, 1978.
  • “3. Senfoni”, 1980.
  • “Orkestra Konçertosu”, 1976 – 1977.
  • “Barış için Savaş”, senfonik şiir, 1981.
  • “4. Senfoni” (Sinfonia Romanesca Fantasia), viyolonsel ve orkestra için, 1083 – 1984.
  • “5. Senfoni” (Atatürk Diyor ki), retorik senfoni, koro, çocuk korosu, tenor ve org için, 1988.
Konçerto
  • Şiir, viyolonsel ve orkestra için, 1946.
  • Keman Konçertosu, 1969.
  • Viyola Konçertosu, 1977.
  • Idyll, viyolonsel ve orkestra için, 1980.
Oda Müzikleri
  • “Allegro Feroce”, klarnet, saksafon ve piyano için, 1930.
  • “Poéme”, keman ve piyano için, 1930.
  • “Sonat”, flüt ve piyano için, 1933.
  • “Üç Şiir”, mezzo soprano ve yaylılar dörtlüsü için, 1933.
  • “Trio”, yaylılar için, 1945.
  • “1. Yaylılar Dörtlüsü”, 1946.
  • “2. Yaylılar Dörtlüsü”, 1971.
  • “3. Yaylılar Dörtlüsü”, 1979.
  • “4. Yaylılar Dörtlüsü”, 1990.
Solo çalgı için eserleri
  • “Prelüd ve Fügler”, piyano için, 1929.
  • “Beş Piyano Parçası”, 1930.
  • “Sonat”, piyano için, 1930.
  • “Minyatürler”, piyano için, 1936.
  • “Piyano için On Parça”, 1964.
  • “Capriccio”, viyola için, 1977.
  • “Hüzünlü Melodi”, viyola için, 1984.
Sahne Eserleri
  • “Antigone” için müzik, üflemeli çalgılar için, 1936.
  • “Kral Oedipus” için müzik, kadınlar korosu ve üflemeli çalgılar için, 1936.
  • “Jül Sezar”, için müzik, üflemeli çalgılar için, 1936.
Son düzenleyen Safi; 1 Mart 2018 01:55

Benzer Konular

22 Temmuz 2017 / GusinapsE Müzik tr
17 Ağustos 2008 / eXcaLLaNT Spor ww
17 Kasım 2016 / Murat9999 Cevaplanmış
15 Haziran 2010 / The Unique Sinema tr
12 Şubat 2016 / _EKSELANS_ Bilim tr