Arama

Samim Bilgen

Güncelleme: 3 Aralık 2009 Gösterim: 4.665 Cevap: 1
BARIŞ - avatarı
BARIŞ
Ziyaretçi
24 Kasım 2006       Mesaj #1
BARIŞ - avatarı
Ziyaretçi
SAMİM BİLGEN (1910 - ?)
Samim Bilgen
Bir hukukçu olan, oysa özellikle müzik gençlik yıllarında profesyonel kemancılık ve bestecilik yapan Samim Bilgen, Atatürk’ün müzik alanındaki atılımları doğrultusunda müzik yaşamımıza önemli katkılar getirmiştir.
Müziksever bir aileden gelen bestecimiz, çocukluk ve gençlik yıllarında kendi kendine metodik olarak piyano ve keman çalışmış, liseyi bitirdikten sonra İstanbul Belediye Konservatuarı’nda Seyfeddin Asal’ın keman sınıfına devam etmiştir. Armoni, kontrpuan ve füg çalışmalarını ise Friedrich Richter’in kitaplarıyla geliştirmiştir. Hukuk Fakültesindeki öğrenciliği sırasında Hasan Ferit Alnar’ın yönettiği İstanbul Şehir Opereti Orkestrası’nda kemancı olarak çalışmış, ayrıca Cemal Reşit Rey’in yönettiği Konservatuar Orkestrası’nda 1930 – 1935 yılları arasında kemancılık yapmıştır.
Sponsorlu Bağlantılar
1935 yılında “Cumhuriyet” gazetesinin düzenlediği kompozisyon yarışmasında ödül alan Bilgen’in 1937 ve 1940 yılları arasında yayınlanan üç “Türkü Albümü”, Milli Eğitim Bakanlığı ve Halkevleri tarafından satın alınmış, ayrıca “Türk Halk Havaları” adlı albümü, Paris Konservatuarı profesörlerinden E. Borrel’in övgüsüyle karşılanmıştır.
Samim Bilgen’i aslında “Ilgaz” adlı şarkısıyla birlikte anmak gerekir. Bu ünlü şarkı, yurtdışında da yankılar uyandırmış, piyano için “Nocturne” ve “Ballade”ı ise Amerikan basınında övülmüştür.
Türkiye’de çoksesli müziğin benimsenmesi ve yaygınlaşması doğrultusunda özveriyle çalışan bestecimiz, 1930 – 1932 yılları arasında müzik öğretmenliği, 1934 – 1935 yılları arasında İstanbul’da Halkevi müzik kolu başkanlığı yapmış, ayrıca oda müziği toplulukları ve orkestralarda çalışmıştır. 1973 yılından beri And Müzik Vakfı’nın “danışma kurulu” üyesidir.
Samim Bilgen’in başlıca yapıtları şunlardır:

OPERET VE SAHNE MÜZİKLERİ

1) “Kadınlar mı, erkekler mi”, (operet) Piyano, flüt, klarnet, iki keman ve viyolonsel için, 1932.
2) “Bu yaz böyle geçti”, (operet). Orkestra için, 1935.
3) “Othello”, (sahne müziği). Keman, viyolonsel, piyano ve yaylılar için, 1930.
4) “Merihten gelen telsiz”, (sahne müziği). Keman, piyano ve viyolonsel için, 1930.
5) “Ilgaz”, (sahne müziği). Yaylılar orkestrası için, 1931.
6) “Köye dönüş”, (sahne müziği). Yaylılar orkestrası için, 1932.

ŞAN VE PİYANO ESERLERİ
1) “Türk Halk Havaları”, 1935.
2) “Beş Türkü”, 1939.
3) “On Halk Şarkısı”, 1960 – 1980
4) “Anılar”, 1930 – 1935.
5) “Nocturne”, (solo piyano), 1980.
6) “Ballade”, (solo piyano), 1980.

BASILMIŞ YAPITLARI

1) “Anılar”, (piyano için üç parça) Ilgaz; Köye Dönüş; Kadınlar mı Erkekler mi.
2) “İki piyano parçası”, Nocturne ve Ballade.
3) “Türk Halk Şarkıları”, Su Testisi; Urfalıyım; Yörük Yaylası; Gidin Bulutlar; Efe Türküsü.
4) “Dünden Yarına Türküler”. Nevruz Gelin; Gökte Yıldız; Evlerinin Önü; Giresun Kayıkları; Duriye.
5) “Marşlar”, Vatanım; Gençlik Marşı; Okul Gençliğine Sesleniş; 8. Tümen Marşı.
6) “İki Lied”, Merdiven; Dalgalar.
Biyografi Konusu: Samim Bilgen nereli hayatı kimdir.
Alvarez Ocean - avatarı
Alvarez Ocean
Ziyaretçi
3 Aralık 2009       Mesaj #2
Alvarez Ocean - avatarı
Ziyaretçi
Samim Bilgen - Samim Bilgen Kimdir - Samim Bilgen Biyografisi

Sponsorlu Bağlantılar
Vikipedi, özgür ansiklopedi


Ahmet Samim Bilgen (12 Nisan 1910 - 9 Eylül 2005)

Ünlü Ilgaz şarkısının bestecisidir. 12 Nisan 1910 Selanik doğumludur. 9 Eylül 2005'te Ankara'da hayatını kaybetmiştir.

Samim Bilgen

Hayatı

Bir hukukçu olan, buna rağmen özellikle gençlik yıllarında profesyonel kemancılık ve bestecilik yapan Samim Bilgen, Atatürk’ün müzik alanındaki atılımları doğrultusunda Türk müzik yaşantısına önemli katkılar getirmiştir.
Müziksever bir aileden gelen besteci, çocukluk ve gençlik yıllarında kendi kendine metodik olarak piyano ve keman çalışmış, Haydarpaşa Alman Okulu ile Kabataş Lisesinden sonra İstanbul ve Harvard (ABD) Üniversitelerinde hukuk öğrenimi görmüştür. Küçük yaşta annesiyle piyano öğrenimine başlayan Bilgen daha sonra kendi kendine piyano, armoni, kontraput ve füg çalışmalarına devam etmiş, İstanbul Belediye Konservatuvarı’nda Seyfeddin Asal’ın keman sınıfına devam etmiştir. Armoni, kontrpuan ve füg çalışmalarını Friedrich Richter’in kitaplarıyla geliştirmiştir. Hukuk Fakültesindeki öğrenciliği sırasında Hasan Ferit Alnar’ın yönettiği İstanbul Şehir Opereti Orkestrası’nda kemancı olarak çalışmış, ayrıca Cemal Reşit Rey’in yönettiği Konservatuvar Orkestrası’nda 1930 – 1935 yılları arasında kemancılık yapmıştır.

1935 yılında “Cumhuriyet” gazetesinin düzenlediği kompozisyon yarışmasında ödül alan Bilgen’in 1937 ve 1940 yılları arasında yayınlanan üç “Türkü Albümü”, Milli Eğitim Bakanlığı ve Halkevleri tarafından satın alınmış, ayrıca “Türk Halk Havaları” adlı albümü, Paris Konservatuvarı profesörlerinden E. Borrel’in övgüsüyle karşılanmıştır.

Samim Bilgen en çok “Ilgaz” adlı şarkısıyla birlikte anılır. Bu şarkı, yurtdışında da yankılar uyandırmış, piyano için “Nocturne” ve “Ballade”ı ise Amerikan basınında övülmüştür.

İstanbul Hukuk Fakültesine devam ederken İnkılap Lisesinde müzik öğretmenliği, 1932-1935 yılları arasında Cemal Reşit Rey ve Ferit Alnar’ın yönettikleri konservatuvar Orkestrası ile (Darulbedayi) Şehir Opereti orkestrasında keman üyeliği, Kadıköy Halkevinde müzik kolu başkanlığı ve piyano öğretmenliği yaptı. 1936’dan 1985 yılına kadar Danıştay Rapörtörlüğü, Bayındırlık, Maliye Bakanlıkları, Hukuk ve Baş Hukuk Müşavirlikleri, Muhakemat Genel Müdürlüğü gibi kamu görevleri ve serbest avukatlık yanında müzik çalışmalarını sürdüren Bilgen komposizyon alanındaki ilk eserlerini 1937-1940 yılları arasında yayınlamış, Eski Okul ve Gençlik Müzikallerinden “ANILAR” albümlerinde yer verilen altı müzikli oyun 1931-1935 yılları arasında birçok İstanbul ve Ankara okullar ile İstanbul’da Fransız Tiyatrosunda Temsil edilmiştir. Otello komedisinin 1933 yılında Ankara Ziraat Enstitüsü öğrencileri tarafından halkevinde verilen temsilini Atatürk de şereflendirerek temsilden sonra oynayanları kutlamış ve komedi Ankara köylüleri için tekrarlanmıştır.

Türkiye’de çoksesli müziğin benimsenmesi ve yaygınlaşması doğrultusunda özveriyle çalışan besteci, 1930 – 1932 yılları arasında müzik öğretmenliği, 1934 – 1935 yılları arasında İstanbul’da Halkevi müzik kolu başkanlığı yapmış, ayrıca oda müziği toplulukları ve orkestralarda çalışmıştır. 1973 yılından beri Sevda Cenap And Müzik Vakfı’nın “danışma kurulu” üyesi, Ankara Çoksesli Müzik Derneği "kurucu üyesi"'dir.

Eserleri

Samim Bilgen’in başlıca yapıtları şunlardır:

Operet ve sahne müzikleri

“Kadınlar mı, erkekler mi”, (operet) Piyano, flüt, klarnet, iki keman ve viyolonsel için, 1932.
“Bu yaz böyle geçti”, (operet). Orkestra için, 1935.
“Othello”, (sahne müziği). Keman, viyolonsel, piyano ve yaylılar için, 1930.
“Merihten gelen telsiz”, (sahne müziği). Keman, piyano ve viyolonsel için, 1930.
“Ilgaz”, (sahne müziği). Yaylılar orkestrası için, 1931.
“Köye dönüş”, (sahne müziği). Yaylılar orkestrası için, 1932.

Şan ve piyano eserleri

“Türk Halk Havaları”, 1935.
“Beş Türkü”, 1939.
“On Halk Şarkısı”, 1960 – 1980
“Anılar”, 1930 – 1935.
“Nocturne”, (solo piyano), 1980.
“Ballade”, (solo piyano), 1980.

Basılmış yapıtları

“Anılar”, (piyano için üç parça) Ilgaz; Köye Dönüş; Kadınlar mı Erkekler mi.
“İki piyano parçası”, Nocturne ve Ballade.
“Türk Halk Şarkıları”, Su Testisi; Urfalıyım; Yörük Yaylası; Gidin Bulutlar; Efe Türküsü.
“Dünden Yarına Türküler”. Nevruz Gelin; Gökte Yıldız; Evlerinin Önü; Giresun Kayıkları; Duriye.
“Marşlar”, Vatanım; Gençlik Marşı; Okul Gençliğine Sesleniş; 8. Tümen Marşı.
“İki Lied”, Merdiven; Dalgalar.
Basılmamış tangoları da mevcuttur. Bu tangoları kardeşi Tarık Rona ile birlikte yazdıkları bilinmektedir.


Benzer Konular

13 Kasım 2006 / BARIŞ Edebiyat tr
5 Ağustos 2015 / Daisy-BT Basın/Magazin tr
5 Ocak 2012 / Ziyaretçi Soru-Cevap
26 Kasım 2006 / Mystic@L Sanat tr
17 Eylül 2014 / Jumong Müzik tr