Arama

Cengiz Tanç

Güncelleme: 18 Temmuz 2015 Gösterim: 6.754 Cevap: 1
BARIŞ - avatarı
BARIŞ
Ziyaretçi
25 Kasım 2006       Mesaj #1
BARIŞ - avatarı
Ziyaretçi
CENGİZ TANÇ
(1933 – 1997)
Yüksek müzikal zekası ve buluşçuluğuyla uluslar arası başarılar kazanan Cengiz Tanç’ın kompozisyon öğrenimini birkaç ad sayarak özetlemek olanaklıdır: Ankara Devlet Konservatuarı’nda Saygun, Londra Guildhall Müzik Okulu’nda Sydney Compton ve New York’ta Persichetti ile Babbitt.
Onu en verimli döneminde yitirmiş olmanın üzüntüsü içindeyiz.
Subay olan babasının görevleri nedeniyle ilk ve orta öğrenimini Anadolu’nun çeşitli kentlerinde yapan Tanç, Ankara’da lise öğrenimine başladığı yıllarda Heinrich Fromme ile müzik çalışmıştır. Bu dönemde yazdığı ilk kompozisyon denemelerini Hikmet Şimşek’e gösteren genç besteci, onun özendirmesi ve desteğiyle 1952’de Ankara Devlet Konservatuarı’na girerek Adnan Saygun’un kompozisyon öğrencisi olmuştur. 1954’de babasının Londra’ya askeri ateşe olarak atanması üzerine İngiltere’ye gitme fırsatını bulan Tanç, Guildhall Müzik Okulu’nda Sydney Compton ile iki yıl armoni ve çağdaş müzik teknikleri çalışmıştır. 1956’da yurda dönen besteci, Saygun’la çalışmalarını sürdürerek 1960 yılında Ankara Devlet Konservatuarı kompozisyon bölümünün ileri devresini bitirmiş ve bu kurumda teori öğretmenliği yapmaya başlamıştır. 1964’te Ankara Radyosu’nda “tonmayster” olarak görev almış, 1967’de “Batı Müziği Programları” müdürlüğüne getirilmiştir. 1973’te TRT’den ayrılarak Ankara Devlet Opera ve Balesi’nde dramaturg olarak çalışan besteci, 1976’da İstanbul’a yerleşmiş ve İstanbul Devlet Konservatuarı’nda kompozisyon öğretmeni olmuştur.
1984’de Fullbrihgt doktora araştırma bursunu kazanan Tanç, New York’ta Julliard Müzik Okulu ile Columbia Üniversitesi’nde Vincent Persichetti ve Milton Babbitt’le çalışmalarını sürdürmüştür. Yurda dönünce Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nda kompozisyon dersleri vermiş, bu dönemde ayrıca Müzikoloji dersleri vermiş, bu dönemde ayrıca Müzikoloji Bölümü’nün başkanlığını yapmıştır.
Cengiz Tanç’ın yaratıcılığı üç evrede ele alınabilir: İlk evrede geleneksel, modal ve daha sonra atonal tekniklerde çalışmış, ikinci evrede modal-dizisel yaklaşımı benimsemiş, üçüncü evrede ise post-dizisel eğilimler taşıyan neo-romantik bir stile yönelmiştir.
Çoğunluğu sipariş üzerine yazılmış olan orkestra yapıtlarının arasında “Yaratılış” (1981), “Lirik Konçerto” (1983), “Viyola Konçertosu” (1986) ve “Viyolonsel Konçertosu” (1994), gelişkin ülkelerdeki orkestraların beğeniyle seslendireceği yapıtlardandır.
Tanç, görüşleriyle müzikte “ulusal gereç” konusuna da açıklık getirmektedir. Ona göre ulusal gereç, ancak çağdaş düşünce dizgelerine bağlı olarak uluslar arası düzeye gelebilir. Batı sanatında bu yöndeki gelişim, felsefi/sanatsal ilerleyişin doğal sonucu olarak gerçekleşmiştir. Özellikle doğu ile batı arasında bulunan “üçüncü kültür dünyası” ülkelerinin ortak sorunu, kendi kültürel birikimleri ile çağdaş ve insancıl düşünce sistemlerinden bir sentez yaratabilmektir.
Batı kültür dünyasının hümanist çağdaş düşün sistemlerini tekelinde tutmaya yönelerek çizdiği sınırlar içinde kalması, tıkanışa neden olabilir. Günümüz batı kültürünün “egzotizm” ilgisini aşarak insanlık kültürünün değerli bir parçası olan doğu kültürünün gelişimi, doğu ve batı kültürlerinin kesiştiği noktada yaşam bulur.
Cengiz Tanç, SACEM üyesidir.
BAŞLICA YAPITLARI
OPERA
·Deli Dumrul, üç perde, 1974-75; libretto: “Deli Dumrul” öyküsünden yararlanarak besteci tarafından hazırlanmıştır. Devlet Opera ve Balesi’nin siparişi üzerine.
Sponsorlu Bağlantılar

KORO VE ORKESTRA İÇİN
·Lament for Dardanelles, tek bölüm; 1960; şiir: Mehmet Akif.
ORKESTRA İÇİN
·Soyutlama, senfonik bölüm, 1961.
·Divertimento, üç bölüm. 1963-64; ilk seslendirme: CSO, 1971.
·Çağrışımlar, senfonik bölüm, 1973; ilk seslendirme: CSO, 1973.
·Sentez, üç senfonik bölüm, 1975; ilk seslendirme İspanyol RTV Orkestrası, Madrit, 1978.
·Yankılar, senfonik bölüm, 1978; ilk seslendirme: CSO, 1979; TRT’nin siparişi.
·Yaratılış, orkestra için bölüm, 1981; ilk seslendirme: İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası, 1986; Devlet Opera ve Balesi’nin siparişi.
·Karakoyun Efsanesi, orkestra için üç bölüm, 1984; Sevda-Cenap And Müzik Vakfı’nın siparişi.
·Tertium Quid, orkestra için bölüm, 1992.
BALE MÜZİĞİ
·Çoğul, iki perde, 1971; ilk sahneleniş: Ankara Devlet Opera ve Balesi, 1973.
·Yaz Döngü, tek perde. 1974; bağlama için halk türkülerinin çoksesli düzenlenmesi; ilk sahneleniş: Ankara Devlet Opera ve Balesi, 1975; Devlet Opera ve Balesi’nin siparişi.
·İnsanın Yükselişi, tek sahne, 1987; ilk sahnelenişi: İstanbul Devlet Opera ve Balesi, 1987; uluslar arası Olimpiyat Komitesi’nin siparişi.
·Yaratılış, iki sahne, 1980; Devlet Opera ve Balesi’nin siparişi.
KONÇERTO
·Viyola Konçertosu, 1986; ilk seslendirme: İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası, solist: Ruşen Güneş, 1988.
·Lirik Konçerto, flüt, obua ve yaylılar orkestrası için, 1983; ilk seslendirme: Northern Sinfonia, İngiltere, 1988; İnönü Vakfı’nın siparişi.
·Metamorphosis I, orkestra ve sintisayzer için bölüm, 1991.
·Metamorphosis II. Orkestra ve sintisayzer için bölüm, 1993; İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nin siparişi.
·Viyolonsel Konçertosu, viyolonsel ve orkestra için tek bölüm, 1994.
ODA ORKESTRASI İÇİN
·Suite, yaylılar orkestrası için 11 türkü, 1960; ilk seslendirme: CSO, 1960. CSO’nun siparişi.
·Halk Şarkıları Suiti, yaylılar orkestrası için 9 türkü, 1974; ilk seslendirme: İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası, 1975 Devlet Opera ve Balesi’nin siparişi.
·Doğaçlama, küçük orkestra için bölüm, 1979; ilk seslendirme: Ensemble M. Utrecht, 1980.
·Yükseliş, yaylılar orkestrası ve tamtam için tek bölümlü sinfonia, 1981; TRT siparişi.
ODA MÜZİĞİ
·Beşil, üflemeli çalgılar için, 1968.
·On küçük parça, piyano için, 1959.
·İmge I, piyano için, 1962.
·İmge II, piyano için, 1965.
·İmge III, piyano için, 1990.
·İmge IV, piyano için, 1994.
·Üç Meditasyon, piyano için, 1985.
·Monophon, trombon için, 1986.
·Partita, viyolonsel için, 1988.
·Doğaçlama, keman için, 1980.
·Sonat, keman ve piyano için, 1995.
KORO İÇİN
·Beş Halk Şarkısı, eşliksiz koro için, ilk seslendirme: 1962.
Biyografi Konusu: Cengiz Tanç nereli hayatı kimdir.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
18 Temmuz 2015       Mesaj #2
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  sddefault.jpg
Gösterim: 387
Boyut:  36.6 KB

TANÇ
(Cengiz), türk besteci (İstanbul 1933). Ankara Devlet konservatuvarı'nda başladığı (1952) müzik öğrenimini 1953 -1956 yılları arasında Londra’da tamamladı. Guildhall School of Music’te Sidney Comp ton'la armoni, kontrapunto ve çağdaş müzik çalıştı. Ayrıca Devlet konservatuvarı ileri devre bestecilik bölümü’nü bitirerek (1960), aynı kurumda öğretim üyeliği, TRT'de şube ve program müdürlüğü, Devlet opera ve balesi dramaturgluğu görevlerinde bulundu. Çalışmalarını İstanbul’da sürdüren Tanç, Mimar Sinan üniversitesi devlet konservatuvarı'nda profesör, müzikoloji ve kompozisyon bölümü başkamdir. Vokal, enstrümantal, senfonik müzik (Senfonik bölümler)ve sahne müziği (Deli Dumru operası [1974], Yoz döngü [1974], Yaratılış [1980], Olimpiyat-insanın yükselişi [1986] vb.) alanında yapıtları bulunan sanatçı, halk ezgilerinin çokseslendirilmesinden, ses öğesini soyut bir renk ve tını kavramı olarak ele aldığı atonal tekniklere kadar varan bir anlayışı temsil eder.
Sponsorlu Bağlantılar

Kaynak: Büyük Larousse


Benzer Konular

29 Mayıs 2015 / Misafir Edebiyat ww
6 Aralık 2009 / Alvarez Ocean Siyaset tr
3 Aralık 2009 / Alvarez Ocean Müzik tr
10 Şubat 2010 / Misafir Edebiyat tr
12 Ocak 2010 / Alvarez Ocean Tiyatro tr