Arama

Mustafa Erdoğan

Güncelleme: 12 Ocak 2010 Gösterim: 34.402 Cevap: 4
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
18 Nisan 2007       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Mustafa Erdoğan, 1965 doğumlu gazeteci ve sanat yönetmeni. Erdoğan kurduğu halk dansları topluluğu Sultans of the Dance ile (daha sonra ismi Anadolu Ateşi olarak değiştirildi) Türkiye’de ve yurtdışında birçok gösteriye imza attı.

Sponsorlu Bağlantılar
Mustafa Erdoğan, 1965’de Hakkari’de dünyaya geldi. Hacettepe Üniversitesi Felsefe Bölümü’nü ve Gazi Üniversitesi Kamu Yönetimi Bölümü’nü bitirdi.
Öğrenciliği sırasında halk dansları topluluklarında çalışan Erdoğan, bu sırada Türkiye’de ve dünyada düzenlenen çeşitli festival ve yarışmalara katılmaya başladı. 1985 yılında Gazi Üniversitesi Halk Dansları Topluluğu’nu kuran Erdoğan, bu toplulukla Edirne, Kırklareli, Artvin, Van, Bitlis, Hakkari, Gaziantep, Adıyaman, Diyarbakır, Muğla ve Aydın yörelerine ait halk danslarını sergiledi.

Mustafa Erdoğan, 1999-2000 yılları arasında İstanbul-Gül Düşündürü Tiyatrosu’nda ve Beşiktaş Kültür Merkezi'nde kareograflık yaptı.

1997’den itibaren Bilkent Üniversitesi’nde de halk oyunları üzerine çalışmalar yapmaya başlayan Erdoğan, derleme ve koreografik çalışmalar da yaptı ve 1999’da Türkiye'nin ilk özel dans topluluğu Sultans of the Dance’ı kurdu. Sonrasında Anadolu Ateşi adını alan topluluk, kardeşi Yılmaz Erdoğan’ın da süpervizörlüğünde Anadolu’nun zengin kültürünü danslarıyla tüm dünyaya tanıttı.

Dansçı aranıyor ilanlarının sonucunda seçilen 90 kişilik genç bir ekibin, yoğun tempolu ve özverili çalışmalarıyla hayata geçen Anadolu Ateşi, 3 Mayıs 2001’deki ilk gösterinin ardından yurtiçinde ve yurtdışında (İsrail, Çin, Japonya, Lübnan, Katar, Almanya, Hollanda , İsviçre, Belçika, Azerbaycan, Bulgaristan, Lübnan, Ürdün, Romanya, Kıbrıs) 6 milyondan fazla izleyiciye ulaştı.

Çağdaş Gazeteciler Derneği’nde Genel Sekreter Yardımcısı görevinde de bulunan Erdoğan, Demokrasi Gazetesi’nin ve Söz Dergisi’nin Ankara Temsilciliğini yürüttü aynı zamanda Turkish Daily News Gazetesi’nde siyasi parti muhabirliği ve serbest gezi yazarlığı yaptı.

Mustafa Erdoğan, 5 Eylül 2004’te ünlü şarkıcı Gülben Ergen’le evlendi ve çiftin Atlas (18 Ocak 2007) adlı bir oğlu var.

Biyografi Konusu: Mustafa Erdoğan nereli hayatı kimdir.
Sedef 21 - avatarı
Sedef 21
Ziyaretçi
6 Mayıs 2007       Mesaj #2
Sedef 21 - avatarı
Ziyaretçi
Mustafa Erdoğan Resimleri
mustafa erdogan
Sponsorlu Bağlantılar

Mustafa Erdoğan

Son düzenleyen NihLe; 7 Mayıs 2007 08:28
kutsal54 - avatarı
kutsal54
VIP ... GÜLBEN ERGEN FANS!
3 Aralık 2008       Mesaj #3
kutsal54 - avatarı
VIP ... GÜLBEN ERGEN FANS!
n68549888710148039275tr3

n68549888710148029069ic4

n6058335363152949114uy8
kutsal54 - avatarı
kutsal54
VIP ... GÜLBEN ERGEN FANS!
29 Eylül 2009       Mesaj #4
kutsal54 - avatarı
VIP ... GÜLBEN ERGEN FANS!
Düğünlerde halay çekerek başladı her şey...

Bugüne kadar tam 75 ülkede, 13 milyonu aşan sayıda seyirciye gösteriler sunan Mustafa Erdoğan, "Hakkarili olunca oynamayı bilmek zorundasın," diyerek ekliyor: "Zurnanın sesi nereden geliyorsa oraya gider halay çekerdik, profesyoneller gibi. Düğüne kalite katardık"

Saklıköy'de bir sitenin içinde Mustafa Erdoğan-Gülben Ergen çiftinin evlerini arıyorum, kapı numaralarına baka baka... Bir evin kapısında, mavi, şirin bir tabela var, üzerinde 'Boys Home' yazılı. 'Hah tamam, burası' diyorum. İçeri giriyorum; kapının önünde iki bebek arabası. Salonun ortasında iki mama sehpası. Tam bir bebek evi burası. Sessizlik hâkim. Sohbet Mustafa Erdoğan'la... Ama Gülben Ergen de gelse fena olmaz hani! Biz sohbeti bitirince Gülben Ergen de öğle uykusundan uyanan Atlas'la aşağıya inip bir 'merhaba' diyor, kahveye katılıyor. Onu da oturtuyorum yanımıza, hayatta bırakmam! Atlas'ı, ikizleri, evliliklerini sormaya başlayınca Erdoğan'da şalterler atıyor! "Özel hayat konuşmak istemiyorum, niye soruyorsun bunları?" diyor, durmadan söyleniyor. Hay Allahım nasıl nemrut bir adam bu! Gülben Ergen ise tam tersi. Nasıl pozitif, çocuklarını anlatırken gözlerinin içi gülüyor. "İkinizi yan yana görünce, bu kadar yıl nasıl evli kaldığınızı merak etmeye başladım," diyorum. Kahkahalar atıyorlar. Şansımı zorlayıp devam ediyorum; yemiyor Erdoğan. Gülben Ergen'i kovuyor bu kez: "Gitsene sen Gülben!" Atlas araya giriyor, minik bir Troya gösterisi sunuyor bize. Minik ikizler uyanmış bu arada. Çıkıp iki küçük şahane bebekle tanışıyorum. Biri çatık kaşlarıyla bakıcısının kucağından dik dik bakıyor; o Mustafa Ares. "Mustafa'ya benziyor," diyor annesi göz kırparak. Diğeri uyku mahmuru gözlerle melek gibi bakıyor. "Bu da sana benziyor herhalde," diyorum, gülüyor. Adı Güney. Babanın yanına koşuyorum: "Valla Gülben Ergen'den Angelina Jolie olabilir de, senden Brad Pitt olur mu şüpheliyim," diyorum intikamımı alarak. Kahkahalar atıyorlar.

- Bir marka olmayı başardınız, pek çok ülkede de sahneliyorsunuz gösterilerinizi. Aslında Türkiye adına büyük bir tanıtım yapıyorsunuz, sessiz sedasız. Farkında mıyız biz bu yaptıklarınızın?
- Evet, yaptığımız şey büyük. Bu başarının salondaki gururunu yaşıyoruz elbette, ki bazılarına sizler de tanıklık ettiniz ancak Türkiye'de hak ettiği değeri görmediğini düşünüyorum zaman zaman...

- 'Tek başıma savaş veriyorum' duygusu mu gelip konuyor içinize?
- Açıkçası, basın bazen yeterince önem vermediğinde yaptıklarımıza, yalnız kaldığımızı düşünüyorum. Biraz da başarılarımızın kanıksandığını düşünüyorum. Gazeteciler artık atacak başlık bulamaz hale geldiler, 'Polonya'yı yaktı', 'Yeni Zelanda'yı yaktı', 'Amerika'yı yaktı'... (gülüyor)

- Kaç ülkede, kaç kişi izledi sizi?
- Rakam her gün artıyor. 13 milyonu geçtik sanıyorum. 75'in üzerinde ülkeye gittik, şehirleri saymak ise mümkün değil.

- Ve full oynuyor bütün salonlarda...
- Çok şükür!

- Hem Anadolu Ateşi, hem Troya aynı anda gösterilere devam ediyor. Sadece yurt dışında değil yurt içinde de hâlâ büyük ilgi görüyorlar. Bu işin bu kadar uzun soluklu olmasını, 'tutmasını' neye bağlıyorsunuz?
- Güzel olmasına bağlıyorum...

- Kimse ayranına ekşi demez zaten!
- Bir kere Anadolu kültürleri çok zengin, çok renkli. Anlattığımız hikâyeler de haliyle iddialı oluyor. Hem güzel bir eser sahneye koyuyoruz, hem teknik olarak dünyadaki örnekleriyle aynı seviyedeyiz, hatta çok daha ilerideyiz bazılarından. 250 performans dansçısı olan bir dans topluluğu başka yerde yok şu anda. Güzel, iyi her sanatsal eser de hem Türkiye'de hem dünyada karşılığını buluyor, izleyicisi oluyor haliyle...

- 'Bizde böyle şeyler olmaz, becerilemez' iddiasını yıktınız bir de.
- Kesinlikle!

- Türkiye'de dansa meraklı bu kadar insan var mıydı peki?
-
Türkiye insanı dans etmeye eğilimli aslında, Türkiye'deki folklorik altyapı da buna müsait. Asıl zorluk, modern dans eğitiminin yetersiz olması. Dans okullarının sayısı az, bunlara katılım az. Bizden sonra dansa ilgi arttı. AKM'deki temsillerde seyirci sayısı arttı, televizyonlarda dans yarışmaları yapıldı, dansçılık bir sanatsal alan olarak kendini daha fazla hissettirdi.

- Bir taraftan dansçı da yetiştiriyorsunuz, gösteri olmasa bile provalar sürüyor, basbayağı bir şirket var ortada, değil mi?
- İstanbul'da, İzmir'de ve Antalya'da üç ayrı okul var. Aslında tabelası asılmamış bir akademiyiz. Büyük bir aile gibi, ama kapitalist işleyişi itibariyle bir şirket tabii ki.

- Sürekli maaş ödüyorsunuz...
- Evet, sabit maaş ve prim.

- Anadolu Ateşi ve Troya'nın miadı ne zaman dolar peki?
- En az 20 yıl daha devam eder, onlar artık birer klasik.

- Seyircisi olacak mı o kadar?
- Tabii ki! Şu birkaç günde Abu Dabi'de 10 bin, Antalya'da 5 bin, İstanbul'da 3 bin seyirci izleyecek gösterileri. 2012 Fransa turnesi için sözleşme imzalıyoruz. Troya daha yeni yeni açılıyor dünyaya. Bu sene Berlin'de Avrupa prömiyerini yapacak, sonra her yere gidecek.

GELMİŞ GEÇMİŞ EN İYİ GÖSTERİ GELİYOR: İSTANBUL DREAMS

- Yeni projeler var mı?
-
İstanbul Dreams isimli bir proje için çalışıyoruz şu anda, 2010'a yetişecek. Turistlerin buraya gelmeden önceki İstanbul algısıyla, geldiklerinde gördüğü şeyi ortaya koyacağız. yedi ayrı kültürden yedi ayrı bakışla sahneye konacak bir İstanbul. Bu hikayenin sonucunda da gösteri tarihi fragmanlarla, yani geri dönüşlerle akacak.

- Nasıl olacak bu?
-
Bugün Ayasofya'yı gezen Alman bir tarihçinin gözünden, bin yıl önceki bir Bizans ayinine geri döneceğiz. Seneye tam bu günlerde prömiyer yapmak istiyoruz. İnşallah o zaman da bir röportaj yaparız konuşacak durumda olursam. (gülüyor)

- Çok mu heyecanlısınız?

-
İstanbul'da bir gösteri merkezi yapıp, bu oyunun o gösteri merkezinde sahnelenmesini ve sabit temsiller yapmasını istiyoruz. Yani bu oyunu izlemek için İstanbul'a gelinmeli. Turne yapmak kolay, yapıyoruz zaten ama asıl hedefimiz bu oyunu burada izlemek için seyircinin dışarıdan gelmesi. Biz nasıl Cats'e bilet alıp gittiysek, bu da öyle olmalı.

- Kostümler falan?

-
Çizimler başladı. Özel kostümler, efektler, teknikler olacak. Belki dünyada ilk kez kullanılacak teknikler burada kullanılacak. Gelmiş geçmiş en iyi gösteri olacak.

HAKKARİLİ OLUNCA OYNAMAYI BİLECEKSİN!

- Halk oyunlarına merakınız nereden?
- İlkokuldan beri gelen bir merak.

- Ruhunuzda var yani?
- Hakkarili olunca oynamayı bilmek zorandasın.

- Düğünlerde falan halay çeker miydiniz?
- Tabii. Zurnanın sesi nereden geliyorsa oraya giderdik ekip olarak. Herkes de çok memnun olurdu bundan çünkü profesyonel dansçılar gelmiş olurdu, düğünün kalitesi artardı (kahkahalar). Üniversitede de araştırma yaptım bu konuda.

- Ne araştırması?
- Halk danslarıyla ilgili deneysel çalışmalar yapıyordum. Halk Bilim Topluluğu'nu kurmuştum, yurtdışında hep dünya birincisi olduk. Türkiye'nin en başarılı olduğu alandır halk dansları. Biz bu hazinenin farkına vardığımız için başarılı olduk.

- Bu işe ilk soyunduğunuzda hayalleriniz bu kadar büyük müydü peki?
- Dünyada çok başarılı olacağını biliyordum ama Türkiye'de bu kadar çok seyirci bulacağımız konusunda kaygılarım vardı...

- O neden?
- Folklorun algılanışıyla ilgili bir sıkıntı olabileceğini düşünüyordum ama daha prömiyer gecesinde aşıldı bu. Çok iddialı bir giriş yaptık...

EN CESUR SANATÇIMIZ HER ZAMAN SEZEN AKSU

- Kürt kimliğine sahip bir sanatçı olarak Kürt açılımı ve ilgili tartışmalara ne diyorsunuz?
- Kürt açılımı konuşulmaya başlanır başlanmaz saldırıya uğraması, ortada henüz bir öneri yokken bu girişimin yargılanmaya başlanması gerçekten trajik ama çok da anlaşılmaz bir durum değil.

- Nesini anlaşılır buluyorsunuz?
- Anlaşılır bir şey çünkü 30 yıldır burada bir savaş sürüyor ve birçok gencimiz yaşamını yitirdi. Bunun yarattığı öfke henüz aşılamadı.

- CHP ve MHP'nin bu işte bu kadar ayak diremesine yorumunuz ne?
- Bu bence bir insanlık suçudur! Barış iradesini bu kadar kuvvetli bir şekilde gösteren hangi kesim olursa olsun onu desteklemek gerekiyor. Baykal Kürt raporları açıklamış, şu anda söylenenlerden daha cesur şeyler söylemiş bir siyasetçi olarak o gün söylediklerini hatırlar umarım.

- Bu sürece destek veren Sezen Aksu'nun yerden yere vurulması şaşırttı mı sizi?
- Duyarlı olmak bir sanatçının görevidir. Dünyadaki tüm sanatçılar da bunu yapıyor. Sadece kendi ülkeleri için değil, bütün savaşlara karşı çıktıklarını deklare ediyorlar. Bizim en cesur sanatçımız her zaman olduğu gibi Sezen Aksu.

BİZ 73 YIL BOŞANMAYIZ!

- Dansçı kızlarla ilgili dedikodu üretiliyor sürekli. Bu rahatsızlık ya da huzursuzluk yaratıyor mu evde?
- M.E:
Çok fazla kapalıyız, bizimle ilgili başka ne uydurulabilir ki? Niyeti kötü insanlar bunu uyduracak ancak. Bizimle arası iyi olmayan basın mensupları çıkardı bu dedikoduları, şimdi onlarla iyi ilişkiler kurarak işi çözüyoruz! (kahkahalar)

- Sürekli 'Boşanıyorlar' dedikodusu çıkıyor. Ateş olmayan yerden duman çıkar mı diye sorsam terbiyesizlik etmiş olur muyum?
- M.E:
Gerçekten terbiyesizlik olur. (kahkahalar)

- Cidden, canınızı hiç sıkmıyor mu, bütün bu haberler?
- M.E:
Biz çok mutlu bir aileyiz, birbirimize âşık bir çiftiz. Bu Türkiye'de popüler insanlar arasında çok yaygın olan bir durum değil, 'nasıl olsa boşanırlar' beklentisi var. Ama 73 yıl daha bekleseler böyle bir şey olmayacak.
- G.E: Bunun acayip gırgırı oluyor evde...

- Gerçekten eğlenebiliyor musunuz bütün bunlarla?
- G.E:
Çok! "Yine seninle ilgili bir dedikodu çıktı" diye arıyorum Mustafa'yı Antalya'dan; "Öyle mi, bu sefer, hangisi?" diyor. Gerçekten ben de dansçılarla çok iç içeyim. Söylenecek başka bir şey olmadığı için herhalde, bunu sürüyorlar sürekli fırına.

- Aşk devam ediyor mu peki?
- M.E:
Evet, belli olmuyor mu?
- G.E: Olmuyor ki soruyor! (Kahkahalar)

BİZİM FARKLILIKLARIMIZ BİRAZ FAZLA YA, NEYSE!

- İkizlerle yaşam nasıl?
- M.E: Gülben sen gitsen?

- İkizleri soruyorum, özel bir şey değil!
- M.E: Memlekete ne, kime ne bunlardan? Ben okumayı sevmediğim bir röportajı vermek istemiyorum.
- G.E: Ben zaten yeteri kadar yapıyorum bunu.

- Kaç yıldır evlisiniz?
- G.E: Beş yıl bitti.

- Nasıl bu kadar yıl evli kalabildiniz siz, merak ediyorum!
- M.E: Benden bir tane daha olsa ne kadar tatsız olurdu düşünsene, böylesi daha iyi işte!

- Sahiden nasıl beş yıl evli kalabildiniz?
- M.E: Kendine benzeyen birine âşık olmazsın ki! Bu farklılıklar hayatı renkli yapıyor.
- G.E: Bizim farklılıklarımız biraz fazla ya, neyse... (ikisi de kahkahalar atıyor)

KEŞKE DAHA ÖNCE BABA OLSAYDIM
- Üç erkek çocuk babası olmak, daha mı erkek hissettiriyor?
- M.E:
Yoo, kız da olsa bir şey fark etmeyecekti. Yılmaz'ın (Erdoğan) kızı Berfin vardı zaten, annem ve babamda 'erkek olsa' beklentisi oldu. Atlas'la onu da tattık.

- Üç erkek annesi olmak peki?
- G.E:
Çok sorumluluk yükleyen bir duygu. Ufacık bir şey belki ama, ikizler 1.5 yaşından sonra ayrı odalarda, ayrı yataklarda, ayrı sınıflarda olmalıymış falan... Ya da yuvayla ilgili şeyler. O kadar çok şey öğreniyoruz ki...

- Kaç ay oldu ikizler doğalı?
- G.E:
Ben üç ay diyorum, doktor 1.5 ay. Sinir oluyorum tabii. O 1.5 ayı biraz zor geçirdiğimiz için...

- Yoğun bakım zordu değil mi?
- G.E:
Zordu, bambaşka bir şeydi, hayatın bir evresini daha yaşadık. Allah'a şükür, sapasağlam evimize geldik, güzel güzel büyüyorlar.

- Kız çocuk özlemi var mı?
- M.E:
Bir kız olsaydı iyi olurdu.

- İstiyor baba!
- G.E:
Yutkunamadım bi dakika! Nasıl bir yol düşündün Mustafa?
- M.E: Yok yok, bundan sonra istemiyorum. Kız kardeşleri olsaydı iyi olurdu anlamında. (kahkahalar)

- Şarkınızdaki gibi: 'Bir, iki, üç tamam, daha da katlanamam'...
- M.E:
Asıl 'Bir, iki, üç, dört tamam' diyor şarkıda! (kahkahalar)

- Nasıl bir babasınız?
- M.E:
Biz Atlas'la baştan sona bir Troya temsili yapıyoruz sürekli...

- Çocukla ilgilenme dans öğretmek sizin için galiba!
- M.E:
Yani daha kaliteli oyunlar oynuyoruz. Ona öyküler okuyorum, o hikâyeleri canlandırıyor. Bir de bizim çocukluğumuzda sevdiğimiz hikâyeleri onunla bölüşüyoruz. Nerede karlı dağ görse, 'Heidi'nin dağları' diyor mesela... Hakkari fotoğrafları gösterince "Bu dağlarda Heidi yaşıyor," diyor.

- Gerçekleri anlatsak çocuğa!
(Kahkahalar)

- Bir kadın anne olduğunda, annelik her şeyin önüne geçer ya... Babalıkta da var mı bu durum?
- M.E:
Babalık duygusu ancak yaşanınca öğrenilebilen bir şey. Aslında hayıflanıyorum, keşke daha önce baba olsaydım...
sp
kutsal54 - avatarı
kutsal54
VIP ... GÜLBEN ERGEN FANS!
12 Ocak 2010       Mesaj #5
kutsal54 - avatarı
VIP ... GÜLBEN ERGEN FANS!
Oynamadığımız bir Bolşoy kaldı tadilatın bitmesini bekliyorum

Erdoğan kardeşlerden Yılmaz Erdoğan bugünlerde “Neşeli Hayat” filmiyle gündemde. Mustafa Erdoğan ise Anadolu Ateşi ve Troya ile sahne almaya devam ediyor. Bir yandan da “İstanbul Dreams” adlı yeni projesine emek veriyor. Belli ki, uzun soluklu işlerin adamı.

ÇOCUKLUĞUM
Ankara-Hakkâri arasında geçti


İlkokul birinci sınıfı Hakkâri’de okudum. İkinci sınıfta Ankara’ya yerleştik. Dördüncü sınıftan sonra yine Hakkâri. Ortaokulda yeniden Ankara. Sonra lise. Bir daha Hakkâri. Bu geliş gidişler babamızın görevi nedeniyle oluyordu. Bir nedeni de Hakkâri’ye tutkum olmasıydı.

HAKKÂRİ
Doğup büyüdüğüm yerleri Atlas’a anlatıyorum


Hakkâri, bir masal kentiydi. Yılmaz’ın (Erdoğan) Vizontele’de anlattığı o yazlık sinema etrafında geçen yaşamımız çok zevkliydi. Sabah evden çıkıp Zap Vadisi’nde balık tutarak, keklik sesleri dinleyerek, yabani incir ve üzüm toplayarak havanın nasıl karardığını fark etmezdik. Doğup büyüdüğüm yerler kafasında canlansın diye oğlum Atlas’a da kendi yazdığım bir masalı anlatıyorum. Oranın mistik bir dokusu vardı. Halk söylencelerini, masalları dinlemeyi çok severdim. İşin içinde oyunculuk, danslar, hatta çalıp söylemek de vardı. Folklora ilgim o zamandan başladı.

BABAM
Yılmaz mizah yeteneğini ondan aldı


Bizde amcaların ve dedemizin de etkisi var. Altı odalı büyük bir evimiz vardı. Her odada bir aile yaşıyordu. Babam edebiyat öğretmeniydi. Sohbeti olağanüstüdür, dedemizden aldığı mizah duygusunu Yılmaz’a aktardığını düşünüyorum. Şiirle de ilgilidir, Nâzım’ı ve Ahmed Arif’i ondan öğrendim. Babamın adı Nâzım Hikmet Erdoğan’dır, anneannesi bu adı koymuş.

TROYA
Anadolu birliğine gönderme yapıyoruz


Anadolu Ateşi’nin oynadığı ülkeler, İsveç ile birlikte 77 oldu. İzmir ve Antalya’dakilerle birlikte 250 dansçımız var. Ana kadro 120 kişi. Aynı gece 4 Anadolu Ateşi temsili verebiliyoruz. Bunu Troya’ya anayurdundan bakarak yapıyoruz. Ayrıca güncel sorunlara göndermeler de var. Ahmet Cevat Emre’nin İlyada çevirisinde Anadolu kıyılarını kuşatan Akhalar ile yurdunu savunan Troya birliklerinin karşılaşması anlatılırken, “Anadolulular bir nara attı, içinde 25 ayrı milletin sesi vardı. Her birlik kendi dilinden haykırdı. Akhalar titremeye başladı” deniyor. Anadolu hangi dönemde birlik olmuşsa o zaman çok güçlü olmuş. Hititler, Troya, Selçuklular, Osmanlılar ve Kuvayı Milliye. Tarih bize doğru adresi gösteriyor aslında.

EN BÜYÜK HAYALİM
Dekoru İstanbul olan dans tapınağı


Her milletten binlerce insanın girip çıktığı bir dans tapınağı, bir dans akademisi kurmak istiyorum. Bu okulun merkezi İstanbul’da, mümkünse deniz kenarında olsun. Okulun üzerindeki gösteri merkezinin sahnesinin arkası hidrolik sistemle açıldığında arkada İstanbul manzarası görünsün ki, İstanbul’a dekor yapmayayım. Dünyanın en güzel manzarasının sentetik halini salona kurmayalım.

ANADİLİM
Evde Türkçe konuşurduk


Bütün Hakkârililer gibi anadilimiz Kürtçedir. Ancak biz, Türkçeyi iyi konuşan bir aileyiz.Hakkâri’de eskiden beri evinde Türkçe konuşulan belki de tek aileyiz.Bürokrat, öğretmen kökenli bir aileyiz. Evde yerleşik bir Türk kültürü vardı. Bu müthiş bir avantaj oldu ilkokulda.

Mustafa Erdoğan

GÜLBEN ERGEN
Âşık olduğum kadınla evlendim


Âşık olduğum kadınla evlendim. Dünyaya çok farklı yerlerden bakıyoruz. Birbirimizden çok farklıyız. Ben geç kalkan, sadece sahne düşünüp sahneye yoğunlaşan ve dağınık yaşayan biriyim. Hayal kurarım ve sahnede realize ederim. İşimin tersine özel yaşamımda disiplinli değilim. Bu eksikliklerimi Gülben tamamlıyor. O benim tam tersim. Çok planlıdır, her şeyi düzenlidir. Bu farklılık hoşuma gidiyor.

SULTANS OF THE DANCE
Arada Yılmaz olmasa bana güvenmezlerdi


Yılmaz kendi tiyatrosunu kurunca “Senin en iyi yaptığın iş dans” diyerek beni cesaretlendirdi. 1999’da işadamları Yalçın Çevikel ve Güvenç Kılıç, Yılmaz’a gelmiş, Mydonose Showland projesini anlatıp, “Broadway benzeri bir müzikal yapmasını” önermişler. Yılmaz da “Aradığınız adam ağabeyim. Size uygun bir projesi var” demiş. Arada Yılmaz olmasa bana güvenmezlerdi.

AÇILIMIN GELDİĞİ NOKTA
Savaşı savaşan taraflar bitirir


Kökeni 100 yıla dayanan bir sorunu ve 25 yıllık bir savaşı 1-2 yılda bitirmek mümkün değil. Savaşı, savaşan taraflar bitirir. Barışta koşul aranmaz. Bir taraf silahı bırakmaya korkuyor, öbür taraf onlarla konuşmaya. Böyle olmaz. Bu savaşın da bir galibi olmayacak ama mutlaka çözülecek. Belki yıllar sonra dönüp, bu iki kardeş millet, neden bu sorunu savaşmadan çözemediler diye hayıflanacağız.

ANADOLU ATEŞİ
Klasik oldu 20 yıl sürer


Anadolu Ateşi bir dünya klasiğine dönüşüyor, en az 20 yıl daha sürer. Troya daha yeni başlıyor ki, o daha fazla devam eder. İstanbul Dreams’i de gelecek yıl eylül-ekim aylarına yetiştirmeye çalışıyorum. Onun tarih kaygısı Anadolu Ateşi ve Troya’dan farklı olacak. Günümüzden geçmişe geri dönüşler olacak. Hem yabancıların, hem bizim gözümüzden İstanbul. Maliyeti çok yüksek bir proje.

DANS TUTKUM
Düğünlerle başladı Hacettepe’de devam etti


Oyunları 23 Nisan gösterilerinde ve asıl olarak da düğünlerde öğrendik biz. Nerede bir düğün varsa oraya gider oynardık. Ergenliğe yaklaşan gençlerin kendini ifade etmesi için bir araçtı dans. Her aşiretin farklı danslarını derlerdim. Ama dansın bilimsel esaslarla yapılmasını Hacettepe’de müzikoloji bölümünün başındaki hocamız Cemil Demirsipahi’den öğrendim. Benim için bugünkü anlamda dansın asıl başladığı yer orası.

EKİBİME VERDİĞİM SÖZ
Bolşoy’un açılmasını bekliyorum


Gösteri için senaryoyu verip, araştırma gezisi istedim. Lisedeyken dans aşkımı kökleştiren Sovyetler Birliği’ndeki çalışmalardı. İgor Moiseyev’in gösterileri sol dergilerde yayınlanırdı. Moskova’ya gidip Moiseyev ile tanışıp üç gün sohbet ettim. Moiseyev geleneksel çizgimizdi. İsadora Duncan dinamik ve devrimci yönümüzdü. Maurice Bejart da estetik tarafımızdı. O geziden döndükten sonra gazeteye ilan verildi ve gelen 900 kişiden 90 kişi seçtim. İki yıl boyunca her gün 8-10 saat çalıştık. Çalışma stüdyomuzun duvarında yazar: Düşledik, çalıştık, başardık. Arkadaşlara “Madison Square Garden’da oynayacaksınız. Hatta Bolşoy’da gösteri yapacağız” dedim. Verdiğim sözleri tuttum. Bolşoy bakıma girmiş, iki yıl kapalı, açılmasını bekliyorum.

12 EYLÜL
Sürgün hocalarla birinci olduk


12 Eylül’de yaşımız küçüktü tabii ama siyaset ortaokula kadar inmişti. O günlerde sosyalist bir Türkiye düşlüyorduk. . Her gün kavga ederdik.Yine de hiçbir zaman silaha bulaşmadık. 12 Eylül darbesini radyodan duyduk, sokağa indik baktık ki, askerler evleri basıyor. Hemen eve dönüp kitapları yaktık. Hakkâri’ye döndüm. Bütün ağabeylerimiz kayıptı. Bir kısmı Diyarbakır Cezaevi’ne götürülmüş, bir kısmı kaçmıştı. Dağlara giden de vardı. Tek şansımız çok iyi öğretmenlerin gelmesiydi. Sırf devrimci oldukları için oraya sürülmüşlerdi. Şahane bir eğitim aldık. O sene üniversite sınavında Hakkâri, Türkiye birincisi oldu. Kamu yönetimi bölümüne geçmem biraz da aile baskısıyla. Ailede kaymakam, belediye başkanı, müdürler var, onlar öyle yönlendirdi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’ni bitirdim. Üniversiteden sonra Gündem Gazetesi , Turkish Daily News ve Söz Dergisi’nde çalıştım. Gazetecilik keyifliydi ama benim nihai yapacağım iş o değildi. Ben dansla ilgiliydim.

AMCAMIN KATİLİ
Faili meçhul kaldı


Yıl 1994... Kürt işadamlarının vurulduğu, faili meçhul cinayetlerin olduğu dönemdi. O atmosferde başka gerekçelerle katlettiler Namık Erdoğan’ı. Çok dürüst bir bürokrattı. Sağlık Bakanlığı’nda usulsüz biçimde yurda sokulan ilaç ve medikal cihazlar hakkında yürüttüğü araştırmalarla ilgili olduğunu tahmin ediyoruz. Faili meçhul kaldı. Hâlâ bir ipucu çıkmadı.

Benzer Konular

1 Kasım 2015 / KisukE UraharA Sinema ww
24 Kasım 2006 / BARIŞ Müzik tr
28 Mart 2012 / Misafir Soru-Cevap
22 Kasım 2006 / virtuecat Tiyatro tr
24 Temmuz 2012 / [WoL]bL Spor tr