Arama

Sol LeWitt

Güncelleme: 28 Nisan 2009 Gösterim: 6.943 Cevap: 1
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
28 Nisan 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Sol LeWitt
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar
lewitt
Sol LeWitt (9 Eylül 1928 - 8 Nisan 2007), kavramsal sanat ve minimalizm gibi birçok akımla özdeşleştirilen ve bu alanlarda öncü olmuş Amerikalı sanatçıdır. Kullandığı ortamlar genelde resim, desen ve yapılardır. Sanat görüşü nedeniyle yapı terimini heykel'e tercih etmiştir. Hartford, Connecticut'ta doğan LeWitt, 1945-1949 yılları arasında New York'ta Syracuse University'de okumuş; 1962'de resmi bırakıp soyut siyah ve beyaz kabartmalar, kutu ve masa benzeri yapılar üzerine yoğunlaşmıştır. 1965'ten itibaren açık veya kapalı küpü, önceden belirlenmiş mantıksal bir sistem içersinde yapılar oluşturacak bir modül olarak kullanmış; algı, tarif ve temsil arasındaki boşluklara dil yoluyla dikkat çekmiştir. Minimalizmin indirgeyiciliği ve estetik içeriği ile diyaloğa giren LeWitt, kavramsal biçimlerin görüntü veya nesneye dönüştürülmesi sırasında oluşan permütasyonlar, değişimler ve düzensizlikleri incelemişti. 1967'de, kavramsal sanat konusunda çok etkili olan 'Kavramsal Sanat Üzerine Paragraflar' isimli bir makale yayımlamıştır. 1968'den sonra, kendisi tarafından veya yazdığı tariflere uyarak asistanları tarafından gerçekleştirilen, sayıları 1200'ü bulmuş olan duvar desenlerine
başlamıştır. 1978-79'da New York 'taki Museum of Modern Art'ta ilk retrospektif sergisi düzenlenmiştir.
Sol LeWitt, Untitled lithograph 1992
Sol LeWitt

Sol LeWitt, Tower, Figge Art Museum, Davenport, Iowa, USA, 1984.
450pxtower1984

Biyografi Konusu: Sol LeWitt nereli hayatı kimdir.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
28 Nisan 2009       Mesaj #2
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Minimal Akım ve Sol LeWitt
Minimalizm, adından ne anlıyorsanız aşağı yukarı odur:
Sponsorlu Bağlantılar
Sanatta sadelik, basitlik ve azlık kavramlarını öne çıkaran yaklaşım. “Minimal Sanat” ya da “Minimal Akım” olarak da anılabilir.
Minimalizmde (bak. Minimalizm), nesnelere yüklenen duygu ve göndermeleri elemek ve nesnenin kendi özelliklerini vurgulamak esastır. Sembolik anlamlarından olabildiğince uzaklaşılır. Bu demek değildir ki minimal akım sanatçıları ruhsuz eserler üretmiştir, o şekilde anlamayalım. Olay, bu sanatçıların bir yerde nesnenin özünü ve “gerçekte” ne olduğunu korumaları, dolayısıyla da insanı da daha sade bir düşünce tarzına itmeleri ile ilgilidir. Karıştı değil mi, örnekten gidelim. Örneğin Sol LeWitt, kökeni 1960’lı yıllara dayanan bu akımın en önemli isimlerinden biridir.
Ressam ve heykeltıraş olan LeWitt, 60’lı yıllarda yaptığı büyük boyutlu duvar çizimleri ile ünlenmişti. O dönem için önemli bir yenilik ve cesaret örneği olarak görülen bu çalışmalar, sanatçının orijinal ve başka kimseninkilere benzemeyen işler yapma içgüdüsünün birer eseriydi. Bu duvar resimleri radikal bir karara dayanıyordu, çünkü biliyordu ki eninde sonunda bu çalışmalar üzerine başka bir boyanın sürülmesi ile mahvolacaktı. Nitekim 1968’de LeWitt’in bir duvar çalışmasının sergilendiği galeri sahibi, eserin üzerinin boyanmasına dayanamayacağını söyleyip LeWitt’i çağırdı ve sanatçı da bu işi hiç çekinmeden kendisi yaptı.
1928’de Connecticut’ta doğan Amerikalı sanatçı, Syracuse Üniversitesi’nde geleneksel sanat eğitimi görmüş olmasına rağmen geleneksellikten olabildiğince uzak durdu. Avrupa’yı gezip resim bilgisini genişleten sanatçı, iki yıl boyunca askerlik yaptı ve Kore Savaşı’na katıldı. New York’a taşındıktan sonra görsel sanatlar eğitimi aldı, önce müze resepsiyonerliği sonra grafik tasarımcılık dahil bir sürü işte çalıştı ve 1965’te ilk sergisini açtı. Bir anda ilgiyi üzerine toplayan sanatçı, dünya çapında pek çok kişisel ve karma sergiyle adını duyurmaya devam etti. Bunların en önemlilerinden biri, geçmişte çalıştığı MoMA (Museum of Modern Art)’daki 1978 – 79 tarihli retrospektif sergi idi. Duvar çizimleri dışında maketler ve açık hava anıtları da yapan LeWitt’in çalışmaları, küp, piramit, üçgen gibi geometrik yapıların çeşitlemelerini içeriyordu.
Uzun süre İtalya’da yaşayan ve 1980’lerin sonunda ABD’ye geri dönen LeWitt, 20. yüzyılın en iz bırakan ve kendinden sonrakileri etkileyen sanatçılarından biri olarak görülüyor. Fikirlerini başka profesyonellerle paylaşan ve onlara danışan, büyük boyutlu işlerde takım çalışmasını tercih eden mütevazı bir kişilik olarak tanınıyor LeWitt. İşleri için “zamansız” deniyor.
Sanatçı 8 Nisan 2007 tarihinde ölmüştür.
Whitney Museum of American Art in 2000, retrospective.

Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!

Benzer Konular

27 Şubat 2016 / Alienzer Cevaplanmış
6 Kasım 2015 / _KleopatrA_ X-Sözlük
18 Haziran 2012 / Jumong Spor ww