Aubrey Beardsley
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Aubrey Vincent Beardsley (21 Ağustos 1872 – 16 Mart 1898) bugün daha çok erotik illüstrasyonları ile tanınan, sonraki sanatçılar üzerinde etkili olmuş İngiliz illüstratör ve yazardır.
Yaşamı
Beardsley, Yellow Book olarak adlandırılan ressam ve yazar grubuna mensuptu. Aynı isimli derginin ilk dört sayısında sanat editörlüğü yaptı ve dergi için pek çok illüstrasyon çizdi. Ayrıca, dekadanizm ve sembolizm akımlarının İngiltere'deki dengi olan estetizmle yakından ilgiliydi.
Beardsley ayrıca, son zamanlarında çizdiği karanlık ve sapkın grotesk erotik resimleri sebebiyle Art Nouveau döneminin en tartışılan ressamlarından biri oldu. Özellikle Japon shungalarından etkilenerek çizdiği resimlerde devasa cinsel organlar vardı. Erotik resimlerinde tarih ve mitoloji temalarını işlemişti. İkinciye örnek olarak Aristofanes'in Lysistrata ve Oscar Wilde'ın Salome oyunları için çizdiği eserler gösterilebilir.
Beardsley, Oscar Wilde'ın ilk defa 1896'da Paris'te oynanan Salome oyununun yanı sıra birçok kitap için (örn. Sir Thomas Malory'nin Le Morte d'Arthur isimli eseri) illüstrasyonlar çizdi. Ayrıca The Savoy ve The Studio gibi dergilerde eserleri yayınlandı. Ressam, Tannhäuser efsanesine dayalı Under the Hill isimli erotik bir öykü de yazmaya başladı ama bu öyküyü tamamlayamadı. Ayrıca, Wilde'ın saygısız nüktelerinin resim sanatındaki karşılığı olarak değerlendirilebilecek politik karikatürler de çizdi.
Eserlerinin çoğu mürekkep ile çizilmiştir. Bu eserlerde geniş koyu renkli bölgeler ile geniş açık renkli bölgelerin, fazlasıyla detaylı alanlarla hiç detaylandırılmamış alanların zıtlığı görülür. Kendi dönemindeki gerilemeyi yansıtan bu eserlerin diğer sanatçılar üzerinde büyük etkisi oldu. Bu etkiler Fransız sembolistlerinin, 1890'lardaki afiş sanatı akımı sanatçılarının ve Pape ile Clarke gibi Art Nouveau sanatçılarının eserlerinde görüldü.
Ressam, Oscar Wilde ve diğer İngiliz estetlerin dahil olduğu homoseksüel gruba dahil edilirdi, ancak gerçek cinsel hayatının detayları bilinmemektedir. Genelde aseksüel olduğu düşünülür; kronik hastalığı ve işine olan aşırı bağlılığı da bu fikri destekler. Yine de ablası Mabel ile ensest bir ilişki yaşadığına, hatta kadının bu ilişkiden hamile kalıp düşük yaptığına ilişkin söylentiler de bulunmaktadır.
Beardsley 1895'te Roma Katolik kilisesine katılmaya karar verdi. Eserlerinin neredeyse tamamında erotik unsurlar mevcuttu ancak bunların en baskın olduğu grup, Lysistrata için çizdikleriydi. Katolikliğe dönüşünden sonra yayıncısından "Lysistrata ve diğer tüm kötü resimlerin" yok edilmesini talep etti. Yayıncısı Leonard Smithers ise bu talebi reddetmekle kalmadı, ressamın eserlerinin kopyalarını, hatta o tazda çizilmiş sahte eserleri pazarlamaya devam etti.
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar
Beardsley'nin portresi (Frederick Hollyer, 1896)
Aubrey Vincent Beardsley (21 Ağustos 1872 – 16 Mart 1898) bugün daha çok erotik illüstrasyonları ile tanınan, sonraki sanatçılar üzerinde etkili olmuş İngiliz illüstratör ve yazardır.
Yaşamı
Çocukluğu ve GençliğiBeardsley Brighton'da doğdu. Ailesi 1883'te Londra'ya yerleşti. Beardsley ertesi yıl "çocuk müzik yıldızı" olarak ünlendi ve birçok konserde kız kardeşi ile birlikte çaldı.1884'te Brighton, Hove and Sussex Grammar School'a başladı. 1888'de bir mimarın ofisinde, daha sonra Guardian Life and Fire Insurance Company'de çalışmaya başladı. 1891'de Sir Edward Burne-Jones ve Pierre Puvis de Chavannes'in önerisiyle profesyonel olarak sanatla ilgilenmeye başladı. 1892'de, o zamanlar Profesör Fred Brown'ın yönetimindeki Westminster School of Art'taki derslere katıldı.
KariyeriBeardsley'nin toplam altı yıl süren yaratıcılık dönemi, imzasındaki değişimlere göre belirlenebilecek birkaç devreye ayrılır. Beardsley ilk eserlerinde genelde imza kullanmıyordu. 1891 ve 1892 yıllarında isminin başharflerini - A.V.B. - imza olarak kullandı. 1892'nin ortalarında Morte D'Arthur ve The Bon Mots dönemleri boyunca, zaman zaman A.B. harfleriyle tamamlanan, zamanla daha da zarifleşen, Japonca karakterlere benzer bir işareti imza olarak kullandı.
Beardsley, Yellow Book olarak adlandırılan ressam ve yazar grubuna mensuptu. Aynı isimli derginin ilk dört sayısında sanat editörlüğü yaptı ve dergi için pek çok illüstrasyon çizdi. Ayrıca, dekadanizm ve sembolizm akımlarının İngiltere'deki dengi olan estetizmle yakından ilgiliydi.
Beardsley ayrıca, son zamanlarında çizdiği karanlık ve sapkın grotesk erotik resimleri sebebiyle Art Nouveau döneminin en tartışılan ressamlarından biri oldu. Özellikle Japon shungalarından etkilenerek çizdiği resimlerde devasa cinsel organlar vardı. Erotik resimlerinde tarih ve mitoloji temalarını işlemişti. İkinciye örnek olarak Aristofanes'in Lysistrata ve Oscar Wilde'ın Salome oyunları için çizdiği eserler gösterilebilir.
Beardsley, Oscar Wilde'ın ilk defa 1896'da Paris'te oynanan Salome oyununun yanı sıra birçok kitap için (örn. Sir Thomas Malory'nin Le Morte d'Arthur isimli eseri) illüstrasyonlar çizdi. Ayrıca The Savoy ve The Studio gibi dergilerde eserleri yayınlandı. Ressam, Tannhäuser efsanesine dayalı Under the Hill isimli erotik bir öykü de yazmaya başladı ama bu öyküyü tamamlayamadı. Ayrıca, Wilde'ın saygısız nüktelerinin resim sanatındaki karşılığı olarak değerlendirilebilecek politik karikatürler de çizdi.
Eserlerinin çoğu mürekkep ile çizilmiştir. Bu eserlerde geniş koyu renkli bölgeler ile geniş açık renkli bölgelerin, fazlasıyla detaylı alanlarla hiç detaylandırılmamış alanların zıtlığı görülür. Kendi dönemindeki gerilemeyi yansıtan bu eserlerin diğer sanatçılar üzerinde büyük etkisi oldu. Bu etkiler Fransız sembolistlerinin, 1890'lardaki afiş sanatı akımı sanatçılarının ve Pape ile Clarke gibi Art Nouveau sanatçılarının eserlerinde görüldü.
Karakteri ve Özel YaşamıBeardsley acayip bir özel yaşamı olsa da toplum içinde sıklıkla rastlana biriydi. Kendini "Tek amacım var, o da grotesk. Grotesk değilsem, hiçbir şey değilim demektir." sözleriyle tanımlıyordu. Wilde'da göre "gümüş bir baltaya benzer bir yüzü, otlar gibi yeşil saçları" vardı. Breadsley kıyafeti konusunda çok titizdi. Güvercin grisi takımlar, şapkalar, kravatlar ile sarı eldivenler giyerdi. Yayıncısının ofisine kuyruklu ceket ve parlak deriden dans ayakkabıları ile giderdi.
Ressam, Oscar Wilde ve diğer İngiliz estetlerin dahil olduğu homoseksüel gruba dahil edilirdi, ancak gerçek cinsel hayatının detayları bilinmemektedir. Genelde aseksüel olduğu düşünülür; kronik hastalığı ve işine olan aşırı bağlılığı da bu fikri destekler. Yine de ablası Mabel ile ensest bir ilişki yaşadığına, hatta kadının bu ilişkiden hamile kalıp düşük yaptığına ilişkin söylentiler de bulunmaktadır.
Beardsley 1895'te Roma Katolik kilisesine katılmaya karar verdi. Eserlerinin neredeyse tamamında erotik unsurlar mevcuttu ancak bunların en baskın olduğu grup, Lysistrata için çizdikleriydi. Katolikliğe dönüşünden sonra yayıncısından "Lysistrata ve diğer tüm kötü resimlerin" yok edilmesini talep etti. Yayıncısı Leonard Smithers ise bu talebi reddetmekle kalmadı, ressamın eserlerinin kopyalarını, hatta o tazda çizilmiş sahte eserleri pazarlamaya devam etti.
ÖlümüBreadley kariyeri boyunca, sonunda ölümüne yol açacak olan hastalığın ataklarını sürekli yaşadı. Sıklıkla yaşadığı akciğer kanamaları sebebiyle çalışamaz ve evden dışarı çıkamaz duruma geliyordu. Yine de 16 Mart 1898'de Menton, Fransa'da daha 25 yaşındayken tüberkülozdan ölene dek aktif olarak sanat hayatını sürdürdü.
Biyografi Konusu: Aubrey Beardsley nereli hayatı kimdir.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!