Arama

Francesco de Zurbaran

Güncelleme: 12 Haziran 2015 Gösterim: 4.503 Cevap: 3
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
13 Ağustos 2007       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Francesco de Zurbaran (1598 – 1664)
17. yüzyıldaki İspanya’nın din duygusunu daha doğrusu bu duygunun derin sadeliğini herhangi bir ressamdan çok daha başarıyla canlandırmıştır. Saltanat sürdüğü bu mistik dünyada Zurbaran, rakipsizdir. İçe dönük figürlerin yaratıcısıdır. Eşyanın özelliklerini göstermede, bir yünlü kumaşın pürüzlerini, bir gülün kadife yumuşaklığını, bir elmasın parıltısını canlandırmada şaşılacak derecede ustadır. Zurbaran kontrastı kullanırsa da aydınlatmayı aşırılığa götürmez. Renklerdeki armonide incedir; gümüşilerle esmerler ağır basar. Bu renklerin üzerinde beyazlar, kırmızılar, sarılar, açık morlar oynaşır. Bu bakımdan Zurbaran İspanyol resminin en usta renkçilerinden biridir.
Sponsorlu Bağlantılar
Ad:  3556.jpg
Gösterim: 769
Boyut:  39.7 KB
Eserin Adı: Çarmıhta İsa
Yapım tarihi: 1627
Orijinal Ebadı: 290 × 168 cm
Tekniği: Tuval Üzeri Yağlıboya
Bulunduğu Yer: Art Institute / Şikago - Amerika
Bütün hayatı Sevilla’da geçen bu ressamın uzun süre anlaşılamayan önemi gün geçtikçe daha artmaktadır. Bugün onu, Greco ile Velasquez’in arasına koyanlar, resim sanatının kahramanlarından sayanlar çoktur.
Gerçekçiliği içinde, sadelikten ayrılmayan bir anlayışla şiirin ve mistisizmin doruğuna yükselebilmiştir. Sessizliğin şiirini ve haşin manastır dünyası içinde yaşayanların gizli ateşini, iç yoğunluğunu canlandırmada eşsiz olan Zurbaran, sanki zamanı dışında yaşamaktadır. Yalnız manastırların türlü tarikatta olan keşişleri değil, ermiş kadın ve erkekler de zaman dışı, doğa üstü bir yaşayışı sürdürürler. Bu bakımdan 17. yüzyıldaki İspanya’nın din duygusunu daha doğrusu bu duygunun derin sadeliğini herhangi bir ressamdan çok daha başarıyla canlandıran ressamdır. Saltanat sürdüğü bu mistik dünyada Zurbaran rakipsizdir; içe dönük figürler yaratıcısıdır. O, yalnız içten aydınlanan yüzlerin değil, eşyanın da portrecisidir. Eşyanın özelliklerini göstermede, bir yünlü kumaşın pürüzlerini, bir brokarın sertliğini, bir gülün kadife yumuşaklığını ve bir elmasın parıltısının canlandırmada şaşılacak derecede ustadır.
Zurbaran kontrastı kullanırsa da, aydınlatmayı aşırılığa götüremez. Renklerindeki armoni de incedir; gümüşilerle esmerler ağıt basar. Bu renklerin üzerinde beyazlar, kırmızılar, sarılar, açık morlar oynaşır. Bu bakımdan İspanyol resminin en usta renkçilerinden biridir O. Kompozisyonlarını kitlelerle oluşturan Caravaggio’nun aksine, Zurbaran, kompozisyonlarına –özellikle gençliğinde ve olgunluğunda- heykelsi bir görünüş veren, çok sınırlanmış planlara yönelir; plastik araştırmaları gerçekten Sevilla’lı heykelcilerin, özellikle Martinez Montanes’in araştırmaları ile yan yana gelişir.
Rönesans resimlerindeki kompozisyon ve anlatımın aksine Barok resimleri daha gerçekçi bir anlatıma sahiptir. Hareketlilik ve kütleyi belirlemeye yönelik ışık-gölge kullanımı Barok resimlerinde yaygın olarak kullanılmaktadır.
Işık-gölge kullanımındaki abartı Barok resimlerinin karakteristik özelliklerini yansıtmaktadır. Bunun yanında Rönesans resimlerinde daha yumuşak çizgisel ve yüzeysel bir anlayış söz konusudur.

Ad:  3567.jpg
Gösterim: 772
Boyut:  81.2 KB
Eserin Adı: Meryem Çocuğuyla
Yapım tarihi: 1658
Orijinal Ebadı: 101 x 78 cm
Tekniği: Tuval Üzeri Yağlıboya
Bulunduğu Yer: Pushkin Museum / Moskova - Rusya

Biyografi Konusu: Francesco de Zurbaran nereli hayatı kimdir.
byz_qny - avatarı
byz_qny
Ziyaretçi
3 Temmuz 2012       Mesaj #2
byz_qny - avatarı
Ziyaretçi
Ünlü Ressam:Francisco de Zurbaran

Sponsorlu Bağlantılar
pottery jars

Portekiz ve Andalucia yakınlarındaki Badajoz ilinde yetişmiş olan Francisco de Zurbaran, çıraklık dönemini (1614-1618) Sevilla'da, babasının kendisini yerleştirmiş olduğu ressam Pedro Diaz de Villanueva'nın yanında geçirdi. Doğduğu ile döndükten sonra, Llerena'ya yerleşen, orada evlenen Zurbaran, çalışmalarıyla ün yaparak, Sevilla'daki üç dinsel kurumun ilgisini çekmeyi sağladı ve buralardan sipariş aldı. San Pablo dominiken manastırı için önce 1626-1627 arasında Aziz Dominicus'un Öyküsü'yle ilgili on dört sahne hazırladı (Sevilla'daki Magdalena Kilisesi'nde saklanan ikisi dışında geri kalanlar kaybolmuştur); ayrıca Kilise Babaları'yla ilgili yedi portre (üçü Sevilla Müzesi'ndedir) ve bir Çarmıha, Gerilmiş İsa (1627, Chicago, Art Institute) gerçekleştirdi. Daha sonra Sevilla'daki bir manastırın avlusunu süslemek amacıyla çeşitli tablolar ve yapılış tarihleri 1628 ile 1630 yılları arasına rastlayan çeşitli yapıtlar gerçekleştirdi. Son olarak Aziz Buenaventura Koleji'nde İhtiyar Herrera (Herrera el Viejo) tarafından yapımına başlanmış olan bir dizi resim çalışmasını tamamladı.

Francisco de ZurbarC3A1n 026

Sanatçının üç önemli yapıtı bu çevrime aittir: Aziz Buenaventura ve Melek (Dresden Müzesi), Lyon Konsili ve Aziz Buenaventura'nm Bedeninin Teşhiri (Louvre Müzesi). Son derece gerçekçi biçimde yapılmış olan bu kompozisyonlar, aynı zamanda manevi yaşamla ilgili izler taşır ve Zurbaran'm henüz otuz bir yaşındayken elindeki tüm olanaklara egemen olduğunu doğrular. Olası bir tenebrizm (karanlıkçılık) etkisi (sanat tarihçileri bu konuda düşünce birliğine varamamışlardır ve bu soruna kesin bir çözüm bulunamamıştır), hatta daha doğrusu Ribera ve Velazquez aracılığıyla Caravaggio'nun etkisi sanatçının yapıtlarında gerçek olarak kendini göstermişse de, büyük ölçüde özümlenmiş, hatta aşılmıştır. Ününün giderek artması bu Estremaduralı sanatçının 1629'da Sevilla'dan resmi bir çağrı almasını sağladı. Böylece Zurbaran'ın "Sevilla dönemi" (1629-1640)başladı ve bu sanat yaşamındaki en önemli dönem oldu. Ağaç kavunları, Portakallar ve Gül (Contini Dnacossi koleksiyonu, 1633, Floransa) gibi natürmortlardan sonra, Triana'daki Las Cuevas Manastırı (Sevilla yakınları) için bir çevrim gerçekleştirdi; bu çevrime ait çalışmalardan biri olan Aziz Hugo Rahipler Yemekhanesinde (1633'e doğru, Eyalet Müzesi, Sevilla) belki de, kesin, bilgi yüklü olmaktan dolayı da biraz katı (çünkü sanatçının çok yalın olan kompozisyonu, uzamın hemen hemen mimari bir anlayış içinde algılanarak kullanılmasına dayanır) bir sanatın ulaşmış olduğu en iyi düzeyi sergiler.

st anthony dispirited 1640

Son düzenleyen _Yağmur_; 3 Temmuz 2012 14:22 Sebep: sayfa düzeni
büşra_sarah - avatarı
büşra_sarah
Ziyaretçi
12 Temmuz 2012       Mesaj #3
büşra_sarah - avatarı
Ziyaretçi
Francisco De Zurbaran (1598 - 1664)


Francesco de Zurbaran
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
12 Haziran 2015       Mesaj #4
Safi - avatarı
SMD MiSiM
ZURBARAN (Francisco DE), İspanyol ressam (Fuente de Cantos, Badajoz, 1598 - Madrid 1664). Bask bir tüccarın oğluydu, üç kez evlendi, birçok çocuğu oldu, son yılları sıkıntı içinde geçti. Caravaggi- ocu natûralizmin ve o dönemde çok yaygın olan çokrenkli heykel sanatının etkisinde kaldı. Daha çok manastırlar için çalıştı, 1626'da Sevilla'daki dominikenlerden ilk önemli siparişini aldı: yalnız iki panosu günümüze ulaşan Azız Dominicus'un yaşamı (Magdalena kilisesi, Sevilla). 1629’da fransiskenler için gerçekleştirdiği Aziz Bonaventura'nın yaşamı konulu dört tablo ile (ikisi Louvre’da) ustalığını kanıtladı. Ünü gittikçe yaygınlaştı; 1634'te Madrid'e gitti ve orada dostu Velâzquez ile birlikte Buen Retiro’nun süslemelerinde çalıştı (Herakles'in işleri, Prado). Başyapıtları, 1638-1647 arasında Jerez de la Frontera yakınındaki certosa için yaptığı resimler (Muştulama, Çobanların tapınması, Müneccimlerin tapınması, Sünnet [Grenoble müzesi]; öbürleri Câdiz vb.'de) ve Guadalupe’deki (Extremadura) hie- ronymusçular manastırındaki dizidir. Halk gözüyle yaptığı gözlemlerin doğruluğu, ritim ve kompozisyondaki genişlik, renklerin zarif yoğunluğu, planların arılığı, bu yapıtlarda mistik duygunun derinliğini dile getirme bakımından az rastlanan mükemmelliktedir. Yaşamının bundan sonraki bölümünde Zurbarân'ın esininde bir gerileme görülür. Üslubu, Murillo'nun etkisiyle, sözgelimi, öğrencilerinin yardımıyla Amerika için gerçekleştirdiği kadın martyr figürlerinde (1647’de Lima için 24 tane; 1649'da Buenos Aires için, aralarında Azize Apollonia [Louvre] ve Azize Agathe'nın de [Montpellier] bulunduğu 15 tane) daha da zarifleşir Yaşadığı sırada üne kavuşan, ama ölümünden sonra unutulan Zur- barân, romantizm çağında yeniden ün kazandı, özellikle de XX. yy.’da, çağdaş resmin eğilimlerine ayak uyduran, yapıcı, ya-, lın üslubu ve renk tonlarındaki parlak yoğunluk sayesinde Murillo’dan bile üstün tutuldu, modern sanatın öncülerinden biri olarak kabul edildi. Yaşadığı dönemde Zurbarân'ın, tersine, Ortaçağ teknik ve anlayışının kimi yanlarını koruyan bir ressam olarak görüldüğünü vurgulamak gerekir.
Kaynak: Büyük Larousse

Benzer Konular

2 Mart 2007 / Misafir Sanat ww
23 Ağustos 2015 / Safi Sanat ww
4 Temmuz 2015 / Safi Sanat ww
12 Eylül 2015 / Safi Sanat ww
9 Haziran 2015 / Jumong Sanat ww