Arama

Müzik Sözlüğü

Güncelleme: 13 Ocak 2008 Gösterim: 42.184 Cevap: 20
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
13 Ekim 2006       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
- A -

Sponsorlu Bağlantılar
A CAPELLA
Eşliksiz koro seslendirmeleri anlamına gelmektedir.
ADAGIO
İtalyanca)Ağır ve yavaş seslendirilecek anlamına gelir.
AIR-arya
"Air" terimiçalgısal müzikte herhangi bir çalgı üzerine yazılmış bir parça için kullanıldığında o parçanın şarkı söyler gibi çalınacağına işaret eder.
AKORDEON
Ortasında körük bulunan, tuşları yanına dizilmiş, bir kayışla boyuna asılarak ya da dizlerin üzerine konularak çalınan bir çalgıdır. Ortasındaki körüğün kullanıcının kolları ile hava doldurulması ve yine seslendiricinin dolan havayı körüğü bastırma yoluyla boşaltması sırasında tuşların kullanımı ile müzik üretilebilmektedir. Orta Avrupa köylülerinin ulusal çalgısıdır. Akordeon caz orkestralarında özellikle tango çalmak üzere günümüzde fazlaca kullanılır.
ALBENIZ-Isaac (1860-1909)
İspanyol piyanist ve besteci. Albeniz, tipik İspanyol ezgilerini yetkince armonize etmiştir. İzlenimci (impressioniste) okuldan olan ve Debussy etkisinde kalan Albeniz piyano ve orkestra için başlıcaları: İspanyol şarkısı, Suite espanola, İberia suiti, La Vega, Albaicin, Catalonia adlarını taşıyan güzel eserler vermiştir.
ALLEGRETTO
Allegrodan daha ağır seslendirilecek anlamına gelir.
ALLEGRO (italyanca)
Çabuk, hızlı, canlı, şen, hareketli bir tarzda çalmayı ifade eder.
ALLEMANDE
Avrupa`da 1600`lü yıllarda Avrupa`da moda olan ve kadınlı erkekli çiftler tarafından oynanan kıvrak bir danstır.
AMATI
İtalya`da Cremona`lı ünlü keman ustası yetiştiren ailedir.1596 ve 1684 yılları arasında yaşayan Nicola`nın kemanları üst kaliteye sahiptir.
AMBROSIUS
333 yıllarında Trier`de doğmuş,374 yıllarında Milano`da papazlık yapmış ve orada 397`de ölmüş Hristiyan Azizidir.
ANAHTAR (Alm. Schlüssel, Lat.Claves)
Başına getirildiği dizeğin (potrenin) içine yerleşmiş olan notaların hangi sese ait olacağını (hangi frekansta ses çıkarması gerektiğini) belirleyen işaretlerdir. Başlıca Sol Do ve Fa anahtarları kullanılır ve her biri işaretlendiği yerden sonraki seslendirmelerin ton ve ses düzeni vb. belirler.
ANDANTE
Bir müzik parçasının ağırca çalınacağını bildiren terimdir.
ANIMATO
Canlı seslendirilmesi gerektiğini bildirir.
ANTHEM (İng.)
Motet ve kentet gibi eserlerin ingilizce adıdır.
ANTIPHONA (Yun. Antifonas)
Çocuk ve erkek seslerinden oluşan bir koronun seslendirilmesi. Ortaçağ içinde ilk Hristiyan korolarına bu isim verilmiştir.
APPASSIONATA
Canlı, şiddetli seslendirilmeli anlamına gelmektedir.
ARCO
"Yay"anlamına gelir. Keman yayı,viyola yayı vb. Yayla çalınacağını işaret eder.
ARS ANTIQUA (Lat.)
14.yy içinde "Eski sanat" olarak tanımlanan sanatsal eğilime verilen addır. Yine müzik tarihi içinde eski tarz org çalmaya verilen isim.
Kaynak: artliveon.com

we come one - avatarı
we come one
Ziyaretçi
13 Ocak 2008       Mesaj #2
we come one - avatarı
Ziyaretçi
- B -

Sponsorlu Bağlantılar
Bale:
Ballet (Fr.) Dans,mim ve hareketle oynanan müzikli oyun.
Ballad: Ballad (İng.) 1. Bir öykü anlatan geleneksel şarkı. 2. Öykü anlatan üslupta çalgısal yapıt. 3. Ortaçağdaki ilk çoksesli ezgi biçimlerinden biri.
Bariton: Baritono(İt.)Tenor ve bas arasında kalan erkek sesi. Carmen’deki Escamillo, gibi.
Barkarol: Barcarola (İt.) Gemici şarkısı; ya da Venedik gondolcularının şarkısı.
Bas: Basso (İt) En pes erkek sesi. Mozart’ın Saraydan Kız Kaçırma operasındaki Osmin rolü gibi. Basso Cantante: Yüksek ve lirik karakterdeki bas ses. Don Carlo’daki Kral Philip gibi. Basso Buffo: Gülünçlü özelliğe sahip, cambazlık yapabilen kıvrak ses. Sevil Berberi’ndeki Dr. Bartolo gibi. Basso Profondo: Derin bir sonoritesi olan, güçlü ve en kalın bas ses. Ağırbaşlı ve soylu nitelik taşır.Tristan ve Isolde’deki Kral Mark gibi.
Bel canto (İt.):Güzel şarkı. Güzel şarkı söyleme yöntemi.
Berceuse (Fr.): Ninni
Biçem: Style (İng.), üslup.
Bis (Lat): İki kez. Ancora (İt). Bir daha. Konser sonunda dinleyicinin yorumculardan bir kez daha çalmalarını istemesi.
Bolero (İsp.):Kıvrak bir ispanyol dansı
Bravura (İt.)Sanatsal tekniğin cesaretle, parlakça sergilenişi
Brio (İt.):Ateşli, çevik tempoda.
Burlesque (Fr.):Güldürücü, eğlenceli, mizah niteliğinde.


we come one - avatarı
we come one
Ziyaretçi
13 Ocak 2008       Mesaj #3
we come one - avatarı
Ziyaretçi
- C -
Cantabile (İt.):Şarkı söylercesine yorumlama.
Canzonetta (İt.): 15.yüzyılda en yaygın İtalyan halk şarkısı türü. Kanzonet.
Capriccio (İt.): Çarpıcı etkileri olan, cilveli, kısa bir çalgısal biçim. Kapris.
Carol (İng.)ortaçağda bir dans. Sonradan İsa’nın doğumunu konu alan metinler üstüne yazılan iki-üç sesli şarkılar. Karol.
Castrato (İt.): Delikanlı sesinin korunması için hadım edilmiş erkek. Kastrato.
Çeşitleme: Variation.Varyasyon.
Chanson (Fr.):Şarkı.Şanson
Coda (İt.) Füg, Sonat ya da senfoni gibi bir yapıtı bitiren bölüm. Kuyruk.
Comedie-ballet (Fr.): Moliere ve Lully’nin işbirliği sonucu 17.yüzyılda Fransa’da ortaya çıkan şarkılı bale türü.
Crescendo (İt.) Sesin giderek derece derece artacağını, çoğalacağını belirten bir gürlük imi. Tersi decrescendo: Sesin sönmesi, azalması gerektiğini belirtir.Kreşendo. Dekreşendo.
we come one - avatarı
we come one
Ziyaretçi
13 Ocak 2008       Mesaj #4
we come one - avatarı
Ziyaretçi
- D -

Döngüsel
, dönüşlü. Cycylique (Fr.):
Declamatory (İng.): Güzel söz söyleme. Şiir okurcasına sesleniş. Hitap.
Dinamik: Dynamique (Fr.) Sesin gürlük derecesi ile ilgili nüans işaretleri.
Disonant, disonans: (Al.); Dissonanza (İt.); Kaynaşmayan, (uyuşumsuzı) sesler. Konsonant (uyuşumlu) seslerin tersi.
Divertimento (İt.): Eğlence müziği.
Diyatonik: Diatonique (Fr.): Yalın dizi.Sesleri düz sıra halinde dizilip tam ve yarım tonların ardarda gelişi. Bir oktavın 8 sesinin Majör, minör ya da modal dizgeye ait oluşu.
Dizisel: Serial(İng). 12 tondaki ses yüksekliklerinin süre, gerilim ve ses rengi gibi diğer öğeler üstünde denenmesi. Seriyellik.
Dodekafonik: Dodecaphonie (Fr.) Oniki ses ile ilgili.
Doğaçlama: Anında,içten geldiği gibi yaratılan müzik. İmprovisation (Fr.)
Dominant(Fr.): Dizinin beşinci sesi. Çeken.
Döngüsel, dönüşlü biçim.Cyclique form(Fr.) Belli bir temanın, sonat, konçerto veya senfoni gibi bölümlü yapıtların birden çok bölümünde, olduğu gibi veya değişime uğrayarak ortaya çıktığı biçim.
Düet: Duett (Al.) Duo (Fr.) Duetto (İt.)İki partisi de birbirine eşit olan ve iki yorumcu tarafından çalınan veya söylenen müzik. İkili.
Dur (Al.): Majör
we come one - avatarı
we come one
Ziyaretçi
13 Ocak 2008       Mesaj #5
we come one - avatarı
Ziyaretçi
- E -

Enharmonic (İng.):
Sesdeş. Örneğin Fa diyez ile sol bemol aynı sestir, ancak gam dizisinin akışına göre ayrı adlar taşırlar.
Enstrümantasyon: Instrumentation(İng) 1.Çalgılama. Bir armonili yapıtın partilerinin orkestra içindeki çalgılara göre dağıtılması. 2.Çalgıbilim.
Entonasyon: Intonation (Fr.) Doğru tonlama.
Envansiyon: Invention (Fr.) Buluş anlamında 2 ya da 3 sesli kısa çalgısal parça.
Euphony(İng.): Euphonos (Yun.) Kulağa hoş gelen. Huzurlu sesler.
Estampie (Fr.): Troubadour’ların buluşu olan danslara eşlikçi, ilk çalgısal müzik biçimi.
Etüd: Etude(Fr.)Sonunda yüce bir yönteme varan teknik çalışma. Temrin. Egzersiz.
Ezgi: Melodie (Fr.) Melodi çizgisi. Şarkı karşılığında da kullanılır.
Eşit Temperaman: Equal temperament (İng.) Bir oktavın 12 eşit yarım tona ayırarak akort etme yöntemi.
we come one - avatarı
we come one
Ziyaretçi
13 Ocak 2008       Mesaj #6
we come one - avatarı
Ziyaretçi
- F -

Falsetto (İt.):
Erkek sesini kadın sesine benzer kılarak gülünçlü efekt elde etmek.
Fanfar: Fanfara (İt.) Yalnız maden üflemeli çalgılarla çalınan tören, şenlik parçası.
Fantezi: Fantasia (İt.): Ana tema üstüne yapılan çeşitlemelerden kurulu, özgür biçimde çalgısal bir tür. Fantezi. Düşlem.
Forte (İt.) Güçlü gürlükte çalınması öngörülen.
Frottola (İt.): Dört sesli, yalnız üstteki partisi şarkılı, madrigal benzeri bir 15.yüzyıl müzik biçimi.
Füg: Fugue (Fr.)Kontrpuant tekniğine dayalı bir besteleme şekli. Ana temanın veya kılavuz fikrin taklit yoluyla geliştirilmesi sonucunda biçimlenir.
Funebre (İt.): Yaslı. Cenaze müziği.
Fuoco, con (İt.): Ateşli yorumlama.
Furioso (İt.):Öfkeli yorumlama.
we come one - avatarı
we come one
Ziyaretçi
13 Ocak 2008       Mesaj #7
we come one - avatarı
Ziyaretçi
- G -

Glissando (İt.):
Kaydırma. Sürterek çalma.
Grandioso (İt.): Görkemli, saygın.
Grave (İt.Fr.İng.): Ciddi, ağırbaşlı tempoda.
Grazioso (İt.): Zarif, nazik , ince karakterde çalmak.
Gürlük: Sesin yüksekliği veya alçaklığı. Dinamik.
we come one - avatarı
we come one
Ziyaretçi
13 Ocak 2008       Mesaj #8
we come one - avatarı
Ziyaretçi
- H -

Habanera(İsp.):
Kıvrak bir Küba dansı.
Heterofoni (Yun): Aynı melodik çizginin eşzamanlı olarak değişik çalgı ya da seslerle söylenip çalındığı doku.
Homofoni: Homophonie (Fr.): Benzer sesli. Aynı tek seslerin benzer adımlarla yürüyüşü.
Hücre: Cell (İng.) Küçük nota grupları. Motif.
Empromptü: Impromptue (Fr.) “İçe doğan” anlamında, tek bölümlü fantezi karakterinde çalgısal parça.
we come one - avatarı
we come one
Ziyaretçi
13 Ocak 2008       Mesaj #9
we come one - avatarı
Ziyaretçi
- I - - İ -
Intensity
(İng.): Gerilim.
Intermezzo (İt.): Önceleri acıklı bir yapıtın perdeleri arasına yerleştirilen güldürü niteliğindeki eğlence bölümleridir. Opera buffa’nın ilk şeklidir..
Ironi (Fr.): İğneli anlatım
Izoritim: Isorhythm (İng.) Ritmik kalıpları bir yalın ezgi çerçevesinde yineleme yöntemi.
İlahi: Hymn (İng)Kutsal kişileri ve değerleri öven şarkılar. Kilisede dualara eşlik eden müzik.
we come one - avatarı
we come one
Ziyaretçi
13 Ocak 2008       Mesaj #10
we come one - avatarı
Ziyaretçi
- K -

Kadans:
Kadenz (Al.); Cadenza (İt.) 1.Bir müzik tümcesinin sonunda yer alan notalar veya akorlar grubu. Karara varış. Durgu. 2.Yorumcunun ustalık düzeyini değerlendirmek üzere bir konçertonun bölüm sonlarına doğru solistin orkestradan ayrılıp kendi başına yorumladığı bölüm.
Kanon-canon (Yun.):Her yeni giren sesin önceki ezgiyi taklid etmesiyle oluşan bir polifoni şekli.
Kantata: Cantata(İt.)Şarkı söylemek” anlamında. Vezinli, bir metnin iki ya da daha çok ses için yazılmış dramatik vokal türü. 17.yüzyılda sürekli bas eşliğinde bir sesin okuduğu dramatik şarkı. Sonradan aryalar ve reçitatifler de eklenerek daha çok çalgı ve dala çok ses için düzenlenen, dekor ve kostüm gerektirmeyen bir mini-opera şekline dönüşür.
Kasasyon: Cassazione (İt) Bir çeşit serenad.
Kentet: Quintet (İng.) Beş çalgı için yazılmış yapıt.
Klangfarmenmelodie (Al.):Tını ezgisi.Webern’in buluşu.
Kolaj: Collage (Fr.) Değişik müzik türlerinin, değişik malzelmelerin bir arada kullanıldığı yapı. Ives’ın orkestra parçalarındaki marş, dans gibi türlerin biraraya gelişi. Sonradan teyp müziğinde değişik malzemelerin parça parça yapıştırılması.
Konçerto grosso: Concerto grosso (İt.): Orkestranın iki bölüme ayrıldığı, ya da bir yanda solocuların öte yanda orkestra üyelerinin yer aldığı bir yarışma ortamından doğan çalgısal tür.
Konçerto: Concerto (İt.); Konzert (Al.) solist ve orkestra için üç veya dört bölümlü konser parçası.
Konsonant ,konsonans: Consonance (Fr.). Uyumlu, uyuşumlu; kaynaşan, uzlaşan sesler.
Konsort: Consort (İng.) Aynı çalgı ailesinden oluşan topluluk. Viyol Konsortu gibi
Kontrpuan: Kontrapunkt (Al.); contrappunto (İt.); Contrepoint (Fr.) “Noktaya karşı nokta”, anlamında bir müziksel doku. Çoksesli müzikle ilgili bir müzikbilim dalı. İki ya da üç eşanlı müzik çizgisinin uyumlu örgüsü.
Kromatik: (Chromatism-chromatic- İng.)-Skaladaki sesleri diyatonik akışın yalınlığı içinde değil de yarım ton aralıklardan oluşan 12 sesin kromatik akışı içinde kullanmak. Alaca dizi.
Kuvartet: Quartett(Al.) Dört çalgı ya da dört ses için müzik. Dörtlü. Dördül
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.

Benzer Konular

4 Kasım 2012 / düşler perisi Soru-Cevap
2 Aralık 2016 / hugo Cevaplanmış
1 Ocak 2012 / Misafir Soru-Cevap