Arama

Eğitim Türleri - Tek Mesaj #3

tekinfsm - avatarı
tekinfsm
Ziyaretçi
9 Nisan 2008       Mesaj #3
tekinfsm - avatarı
Ziyaretçi
diğer mesajın devamı

GÖRÜŞME

Sınıfta işlenen konularla ilgili bilgileri uzman kişilerden elde ederek öğrenmeyi sağlar. Bu teknik öğrencinin uzmanlarla dışarıda görüşmesiyle gerçekleşebileceği gibi sınıfa uzman getirerek de gerçekleşebilir.



Uzman kişinin açıklamaları ve bilgileri konuyu yaşayan birisi olması sebebiyle daha gerçekçi ve etkileyici olabilir.



SERGİ

Öğrencilerin, öğrenme sürecinde ürettikleri ürünlerin (resim, şiir, kompozisyon, heykel vb.) uygun şekilde yerleştirilerek incelemeye sunulmasıdır. Bu teknikte öğrencilerin üretkenlikleri, becerileri geliştirilir ve öğrenme süreci doyum sağlayıcı bir anlama kavuşur. Öğrenci aynı zamanda yaparak-yaşayarak ve planlı iş yapma alışkanlığı kazanır.



ÖDEV (proje)

Öğrenmeyi kolaylaştırmak, sınıfta işlenen ve konuların tekrarını (pekiştirilmesini) sağlamak için yaptırılan çalışmalardır. Ödevler kullanımına göre bağımsız ve grupla çalışma alışkanlığı kazandırmak için kullanılabilir.

Ödev, öğrencilerin sınıf dışında yaptığı ek öğrenme etkinliği olarak gerçekleştirilir. Ödevin en önemli amacı sınıfta anlatılan ve kavratılan konuları tekrar etme, pekiştirme ve alıştırma olanağı sağlamasıdır.

Ödev Tekniğinin Özellikleri :

Ödev, öğrencinin bireysel olarak yapabileceği içerikte verilmelidir. ( Ödev vermede dikkat edilecek en önemli özellik bireysel olarak planlanması, yapılabilmesi ve sonuç alınabilmesidir). Zor ve karmaşık ödevleri yapamayan öğrenciler başkalından yardım istemekte ve bu sürede olumsuz psikolojik durumlar yaşanmaktadır,

Öğrenciye öncelikle sınıfta anladıkları ve öğrendikleri konuların tekrarını ve alıştırmasını yapmaya dönük ödev verilmelidir,

Ödevlerle ilgili öğrencilere anında dönüt verilmelidir,

Derse hazırbulunuşluğu sağlama ve öğrenmeye güdülemeyi sağlamada kullanılmamalıdır,

Öğretmen ödevini yapmayan öğrenciye ceza vermemeli, yapabileceği türden yeni bir ödev vermelidir.



OYUN
Çocuklara uygun ortamlar ve etkileşim biçimleri sağladığı için ve çocuğun hareketlilik ihtiyacının karşıladığı için önemli bir öğrenme aktivitesidir.

Oyunun Çocuğun Gelişimine Etkileri
1- Sosyalleşmeyi sağlar,
2- İşbirliği, dayanışma, paylaşma durumlarını geliştirir,
3- Çocuğun zihinsel gelişimini (özellikle problem çözme yeteneğini ), dil gelişimini ve yaratıcı düşünme yeteneklerini geliştirir,
4- Çocukların esnek ve anlayışlı olmalarını sağlar,
5- Çocuğu ileriki hayatına hazırlar,
6- Mizah duygularını geliştirir.




ÖĞRETME- ÖĞRENME SÜRECİNDE YENİDEN YAPILANMA

Ülkemizde 21. yüzyılın bilgi toplumunun, Avrupa Birliğine uyum çalışmalarının, istihdam piyasasının gerekliliklerinin sonucunda, eğitimde yeniden yapılanma çalışmaları hız kazanmıştır. Bu çalışmalar öğretme-öğrenme sürecinde de bazı yenilikleri gündeme getirmiştir. Buna göre öğretme-öğrenme sürecinde aşağıdaki etkinliklerin önemi ve uygulanma gereği önem kazanmıştır.

Bireylerin ;

– İletişim becerilerini geliştirme,

– Özsaygı, özyeterlik ve benlik kavramlarını güçlendirme,

– Öğrenmeyi öğrenme yeteneklerini geliştirme,

– Bilgiyi keşfetme (elde etme) ve kullanma yetenekleri,

– Bireysel hedefler belirleme yapma ve çaba gösterme

– Problem çözme becerilerini geliştirme,

– İşbirlikçi çalışabilme,

– İletişim teknolojilerini (internet, e-mail) kullanabilme,

– Üst düzey zihinsel işlemler (analiz-sentez-değerlendirme) yapabilme,

– Bir yabancı dili kullanabilme,

– Kültürler arası diyaloğa girebilme,

– Kendini gerçekleştirme özelliklerini destekleme.



YARATICI DÜŞÜNME

Yaratıcı düşünme bireyin yeni, farklı, özgün (sentez düzeyi) ve alternatifli düşünmesi, ürünler ortaya koymasıdır. Yaratıcı düşüncenin gelişmesi için serbest ve hoşgörülü bir öğretme-öğrenme ortamı ve geniş hayal gücünü geliştirmeye olanak tanıyan aktivitelerin olması gerekmektedir.

Yaratıcı bireylerin başlıca kişilik özellikleri şunlardır :

– Geniş hayal gücü,

– Yenilikçi, araştırıcı, keşfedici, estetik,

– Bireyselliği tercih etme,

– Özgüveni yüksek,

– Risk alabilen,

– Meraklı ve sorgulayıcı,

– Gerektiğinde içe kapalı,

– Ani davranma,

– Düşünme yollarını kullanabilme,

– Zaman zaman iletişime kapalı,

– Farklılıkları seven,

– İdealleri olan,

– Estetik ve artistik davranma,

– Gizemli aynı zamanda kompleksli,

– Macerayı sevme, Heyecan duyma,

– Spontan (doğal davranma),



Okullarda Yaratıcı Düşünmeyi Geliştirme Yolları

Bağımsız ve serbest öğrenme ortamları,

Hoşgörülü olma,

Merak, keşfetme ve soru sorma çabalarını destekleme,

Yaratıcı problemlere ağırlık verme,

Öğrencinin aktif olduğu öğrenme yaşantıları,

Okullarda yaratıcılığı geliştirmede kullanılan başlıca yöntemler şunlardır;

İlköğretimde ; rol yapma, drama, şiir yazma, resim yapma, hikaye yazma,

Ortaöğretimde; buluş yoluyla öğretim, proje temelli öğrenme, beyin fırtınası, araştırma- inceleme, anı yazma, bilimsel hayaller kurma vb. kullanma, Sanat, spor ve kültürel etkinliklere yöneltme.

Yaratıcılıkta en önemli özellik, özgünlük ve yeniliktir (yaratıcılık: aykırı düşünme). Yaratıcı düşünceyi geliştirmek için özgür öğrenme- öğretme ortamı gereklidir.



ELEŞTİREL DÜŞÜNME



Gözlem ve bilgiye dayanarak sonuçlara ulaşma işidir. Birey bu süreçte bilgiyi etkili bir biçimde elde ederek, değerlendirir ve kullanır.

Eleştirel düşünme, bireyin kendi düşüncelerinin farkında olması, tutarlı ve farklı olanları ayırabilmesi, başkalarının düşüncelerini anlayabilmesi, farklılıkları görebilmesi ve çevreyi tanıyabilmesine ilişkin zihinsel süreçleri kapsar. Böylece bireyler daha doğru kararlar alabilir ve daha çok yönlü düşünebilir, iletişim kurma gibi zihinsel etkinlikleri gerçekleştirilir.



YANSITICI DÜŞÜNME

Bireyler iyi kararlar vermeye çalışırken geçmişteki kararların ve deneyimlerin sonuçlarını değerlendirmelidir. John Dewey’in “Toplumun en önemli gereksinimi, öğrencilerin okulda öğrendiklerini yaşama yansıtmayı öğrenmeleridir” görüşü yansıtmacı düşünceyi açıklar.

Dewey’e göre yansıtıcı düşünme, dikkatli, tutarlı, alternatifli ve etkin düşünme şeklidir. Özellikle okul öğrenmelerinin yaşama aktarılmasının önemi yansıtıcı düşünmeye yön vermektedir.





QUANTUM ÖĞRENME

Öğrencilere öğrenmeyi öğretme stratejisinden oluşmaktadır. Stratejinin bir kısım teknikleri şöyledir:

1- Öğrenmeyi tekrar etme,

2- Aktif Öğrenme,

3- Not Alma Teknikleri,

4- Uygun Yazma Teknikleri,

5- Hafıza Geliştirme Stratejileri,

6- Mantıklı / Yaratıcı düşünme.





HİZMET İÇİ EĞİTİM



1- YETİŞTİRME EĞİTİMİ

2- TAMAMLAYICI EĞİTİM

3- EKİPLE EĞİTİM

4- İŞBAŞINDA EĞİTİM

5- ORYANTASYON EĞİTİMİ