Arama


Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
8 Eylül 2008       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
PROGRAM GELİŞTİRMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

1. TOPLUMSAL TEMELLERİ

Program gelişitirme çalışmlarında toplumun temellerini bilmek gerekir.Eğer eğitim öğretimin amcaı kültürün devamlılığını sağlamaksa toplumun temeli ve kültürüde çok iyi bilnmek zorundadır.

Toplumun ihtiyaçlarına cevp vermek zorundadır.Toplum tarafından ilgi görmeyen yada toplumun herhangi bir ihtiyacı olmayan öğrenmeler bir işe yaramaz.

2. BİREYSEL TEMELLERİ

Bireyin ihtiyaçları göz önüne alınmalıdır ve bireye ihtiyacı olan şeyler öğretilmelidir.
Bireyin nasıl öğrenebileceği araştırılmalıdır.

3. EKONOMİK TEMELLERİ

İktisatla alakalıdır.Çok para harcanarak hazırlanmış bir program ekonomik değildir.
Her program geliştirme çalşma grubunda bir eğitim ekonomisti bulunmalıdır.

4. FELSEFİ TEMELLERİ

Başlıca felsefi alanlar

  1. Ontoloji (varlık bilgisi): Varlığın kökenini araştırır.
  2. Epistemoloji (Bilgi sorunu): bilginin kaynağını arar. Bilginin ne olduğunu bulmaya çalışır. Gerçekler bilinebilir mi? Mutlak bilgi var mıdır? Gibi sorulara cevap arar.
  3. Aksiyoloji (Değer bilimi) sanat ve estetik. İyi-kötü, güzel-çirkin,
Eğitimin Felsefi temelleri oluşturulurken etkilenilen akımlar Felsefe, bir okul için düşünce tarzını, görüşleri, inançları yansıttığı ve hedef ile içeriği etkilediğinden program geliştirmede önemli bir yer tutar.

Felsefe, kişisel inanç ve değerlerimizle ilgilenmemize, kim olduğumuzu, var olma nedenimizi ve bir ölçüde nereye gideceğimizi anlamamıza yardımcı olur. Gerek bireyi, gerekse toplumu ve konu-alanım ele alırken neye önem verileceğinin temelinde felsefi görüş ve tutumlar vardır. Felsefe, gerçeğin temellendirilmesine dayalı bir bağ kurma süreci ve bu sürecin sonunda elde edilen ürünlerin dirik bir bütünüdür.

Temel olarak dört felsefeden söz edilebilir Bunlar:

a. İdealizm (İdealistlik)

Gerçeğe giden yol sadece bilimsel yöntem değil aynı zamanda sezgisel düşüncedir
Değerler mutlaktır ve değişmez bir yapıya sahiptir; gerçek bilgi ise aklın ürünü olan bilgidir.

Gerçek akıldır ve madde bir bakıma onun ürünüdür
İdealist görüşte tutarlılık kavramı önemli bir yer tutar. Bu görüşe göre okul kültürel mirası oluşturan değerleri öğretmelidir. (esasicilik)

b. Realizm (Gerçekçilik)

Bu görüşe göre varolan her şey gerçektir. Bu görüş modern bilimin temelini oluşturan nesnelliğin yansıtılmasına olanak vermiştir.

Gerçekçiler, idealistlerin öngördükleri gibi zihnin kendi dünyasını yaratması yerine, insan zihnînin yaşadığı çevre ile bilgi alışverişinde bulunduğunu varsayarlar.

Gerçekçi görüş temelde idealist görüşe karşıt olarak oluşturulmuş bir görüştür. (Daimicilik, Esasicilik)

c.
Pragmatizm (Yararcılık)

Bu görüşte önyargıların yeri yoktur. Bir fikrin, bir inancın ve bir hipotezin sonuçlarını değerlendirerek gerçeğe varma yoludur.

Yararcılık, insan deneyimine dayandığından eğitim amaç ve yöntemlerinde esnekliğe, sürekli deneme ve düzeltmelere olanak tanır. Buna bağlı olarak eğitimde çıkış noktası konu değil çocuktur.

Çocuğun tüm yaşamı bir bütün olduğundan eğitim; yaşama hazırlıktan öte yaşamın kendisidir.
Bu görüşü benimseyen eğitim anlayışında bireysel özellikler ve çocuğun etkin katılımı önemlidir.(ilerlemecilik ve yeniden kurmacılık)

d. Existentialism (Var oluşçuluk)

Varoluşçu görüşe göre eğitimin amacı özgürlüklerin artmasıdır. Her bir öğrencinin, kendi değerler sisteminin özgürce ve yetişkinlerin zorlaması olmasızın geliştirilmesine izin verilmeli ve yardımcı olunmalıdır.

Öğretmen; yardıma gereksinim duyan öğrencinin yardımına koşan ve kişiliğin geliştirilmesine yardım etme zorunluluğunda olan bir kişidir.(Yeniden kurmacılık)

Rasyonalist:akıl yürüten.

EĞİTİM FELSEFELERİ

Ağırlıklı olarak eğitim felsefesi yaklaşımlarıdır.

a. DAİMİCİLİK

En eski program geliştirme felsefesidir. Eğitimin değişmeyeceğini ve evrensel bir eğitimi savunur Düşünen akıl yürüten (entelektüel) insanı savunur Okulu hayata hazırlık olarak görür. Okul hayatın kendisi değildir bu yüzdende okullarda meslek öğretilmesine karşıdır.

Okul hayatın maddi ve manevi değerlerini öğretir.İyi bir insan olabilmek için
Okullarda klasik eserler okutulmalıdır. Lider, düşünebilen insanlar yetiştirmeyi amaçlanmıştır.

b. ESASİCİLİK

Yetenekli nisanlar yetiştirmeye önem verir. Tarihe önem verir ve geçmişte olanların geleceğe aktarılmasını ister Öğretmen merkezli eğitimi savunur Geleneksel yöntemler ve ezber kullanılmalıdır. Konular ihtiyaca cevap vermiyorsa değiştirilmelidir.

Zihinsel disiplin yaklaşımı: eğitimin doğasında zorlama, disiplin ve baskı vardır

c. İLERLEMECİLİK

Öğrenci merkezlidir Problem çözme yollarının öğretilmesini savunur Okul hayatın ta kendisidir.
Öğretmen öğrenciye rehberlik etmelidir Demokratik bir eğitim İşbirlikçi öğrenme

d. YENİDEN KURMACILIK

Okul daha fazla sorumluluk almalıdırGerekirse her şey yıkılıp yeniden düzenlenmelidir
Son düzenleyen BrookLyn; 8 Eylül 2008 15:01