Arama

Zafer İşleyen - Tek Mesaj #6

_cesminaz_ - avatarı
_cesminaz_
Ziyaretçi
16 Ekim 2008       Mesaj #6
_cesminaz_ - avatarı
Ziyaretçi


Zafer İşleyen, Mehter Marşı ve Kahramanlık Türküleri`ni yeniden yorumlayarak oluşturduğu albümüyle gençlerin sevdiği bir tarz olan Anadolu Rock`la yola çıktı. Barış Manço, Cem Karacaİşleyen, Anadolu`nun Rock`a ters olmadığını, ikisinin de `haksızlığa isyan` noktasında buluştuğunu söylüyor. Albümde, Ceddin deden`e klip çekildi.YILMAZ METE ER
Zafer İşleyen, Ceddin Deden isimli klibiyle pek çok tv kanalında dikkat çekti. İlk bakışta `mazi`nin hasretiyle `hadi bir albüm yapalım, maziyi canlandıralım` nostaljisiyle yapılmış bir çalışma gibi görünüyor klip. İşin derinlerine inildikçe farklı bir çehreyle ve uzun yıllara yaslanan dikkatli bir çalışmanın ortaya konduğu görülüyor. Evet, Zafer İşleyen, `Yeniden` adlı albümüyle iddialı bir çıkış yapıyor. İddiasını ise Anadolu Rock tarzıyla ortaya koyuyor. Alp Erenler Müzik`ten çıkan albümde Ceddin Deden, İstiklal Yolu Bolu Beyi, Ey Yurdum, Sivastopol Marşı, Genç Osman, Turana Doğru, Kiziroğlu, Alperenleriz, Aynı Yolda adlı eserler yer alıyor. Albüm çalışmasında yer alan birkaç eser beni geçmişe götürdü. Müziklerin ille de etiketlendiği zamanlara. Zafer İşleyen de adeta etiketlenmeye müsait bir çalışma ortaya koyuyor ama iyi niyeti ve bir arayış içinde olduğu sezgisiyle olumsuz durumlardan fazlaca etkilenmiyor. YoksaBu, bir fikre, inanca sahip olmamak, onu setretmek anlamına gelmiyor. Aksine, topluma verilecek mesajların artık bir estetik yapı içinde anlamlı bir çizgiye doğru ilerlemesi gerekiyor. Beş yıl sonra gelen ilk albüm
Müzik öğretmeni Zafer İşleyen`i dikkatli müzikseverler hatırlayacaklardır. Eğer Hasan SağındıkZafer mutlaka vardı. Eğer o bildiğimiz malum ekonomik kriz olmasaydı Zafer İşleyen`in albümü de bir yerlerde olacaktı. On yıl önce sanatçılara sahnede eşlik eden İşleyen, bağlı bulunduğu firmanın içinde bulunduğu zorluklar nedeniyle beş yıl önce hazırlıklarını bitirdiği albümü dinleyiciyle buluşturamadı. SözleşmeninBağlama, Elektro Gitar, Piyano ve Keman çalabilen Zafer İşleyen`in bu maharetinin ardında Klasik Batı Müziği eğitimi alması yatıyor. Türk müziğine olan sevgisi onu, kendi milleti için bir şeyler yapmaya yöneltir. Peki batı müziği eğitimi alan bir kişi `batılılaşmadan` nasıl ayakta durabilecek? Onu besleyen kendi kültür kökleri güçlü mü? Bu sorumuzu şöyle cevaplıyor Zafer İşleyen: `Batı Müziğinin çok sesli yapısıyla Türk Müziğinin uyumlu olduğunu düşünüyorum. Bunu en iyi yorumlayabileceğimiz alan da Anadolu Rock. Barış Manço`nun halkın diline yatkınlığı, Cem Karaca`nın yorumu, Cahit Berkay`ın müzik anlayışı, bağlamayı kullanma biçimi, kopuzun öne çıktığı eserlerin altını gitarla, batı enstrümanlarıyla bezemesi, Ozan Arif`in milli duruşu, Hasan Sağındık`ın mili anlayışla çağdaş işler yapmayı birlikte sürdürebilmesi beni etkiledi. Albümde daha çok müziğimizin milli olan yönlerini, gençlerin sevebileceği noktaya taşımaya dikkat ettim. Kahramanlık Türküleri`nden ve Mehter Marşları`ndan faydalandım` Albümde dışarıda bırakmak zorunda kaldığı duygular var mıydı Zafer İşleyen`in? Sanatçı bu soruya `evet` derken devamında bundan sonra geliştireceği çizginin de ipuçlarını verdi: `Albümde yer alan eserler, benim vatanıma mukaddes sevgimin yansıması. Bu albümün çizgisinin dışında kalabilen önemli çalışmalarım da var. Anne sevgisi, yar sevgisi gibi. İkinci
Anadolu da Rock da isyankardır
Ceddin Deden adlı esere siyah beyaz ağırlıklı klip çeken İşleyen, Anadolu ve Rock`ın bir araya gelebilirliği içinde ilginç görüşler ortaya koyuyor: `Anadolu kültürünün kendi iç yapısında güzel olmayana, kötü olana bir başkaldırı vardır. Rock`ın felsefesinde bu vardır. Anadolu ve Rock, isyan noktasında örtüşürler. Dadaloğlu, Köroğlu Rockçıdır. Eserlerini bağlamayla icra etmişler. Ama eğer Elektrogitar olsaydı her ikisi de ben eminim ki Rockçı olurdu. Aşık Murat ÇobanoğluArap müziğinden ziyade Batı`ya yakın olduğunu iddia eden Zafer İşleyen bunu şöyle açıklıyor: `Tatonik dizi, beşli sistem batı müziğinin, cazın temelini oluşturuyor. Biz etkiledik onları. Beethoven, Mozart Türk müziğinden büyük ölçüde etkilenmişlerdir. Kendi milletleri için marş yazmayanlar Türk milleti için marş yazmışlardır. Türk müziğinin yapısı onları cezbetmiş. Avrupa`yla coğrafi olarak da iç içe olduğumuzdan etkilemişiz onları ve de etkilenmişiz.`
İşleyen`in asıl derdi bize ait olanı batılılaştırmak değil, batılı olanın bize hizmet etmesi. Türkülerin şalvara alıştığını pantolonun dar geldiğini söyleyen İşleyen, bu ifadeyi Türkülerin bozulmaması gerektiği inancıyla söylüyor. Mehteri albümüne taşıyan Zafer İşleyen`e de aynı suçlamalar gelmez mi? `Gelmez, çünkü Mehter marşının aslını bozmadık biz. Mehteri batıya kurban etmedik. Batı, Mehtere nasıl hizmet edebilir, onun hesabını yaptım. KullandığımızGençlerin sevdiği, enerjik bir müzik. Üniversitelerde sağlam kitlesi vardır Anadolu Rock tarzının. Kalıcıdır, gelecekte torunlarımızın da dinleyebileceği bir müzik türüdür. Bugün bu alanda çalışma yapan sanatçılardan Kıraç`ı başarılı bulurum.` Doğu ezgisel, batı arayışta!
Batılıların doğu müziğine olan ilgisine ise şu yorumu getiriyor sanatçı: ` Doğu müziği yapısı açısından daha samimidir. Müziğimizin ezgisel yönü çoktur. İnsanlar senfoni dinlerken bir haz alırlar ama kavalın sesi kadar büyük zevk almazlar. Batı müziğinin matematiksel yönü gelişmiştir. Çok sesli bir müziktir. Kilise müziği temelli olduğu için ilahi bir müzik de diyebiliriz aslında. Doğu ezgisel olduğu için enstrümanları insan sesine yakındır. Ney, Bağlama, Sitar, Orta Asya`da Kopuz, Batı`dan ilgi gören enstrümanlar. İnsan doğasına yakınlığını dinlerken fark ediyorsunuz; doğu enstrümanlarının samimi bir tarafı var. Batı insanı da samimiyet aradığı için, manevi yönden içine düştükleri boşluğu, doğu mistisizminden yararlanarak aşmaya çalışıyorlar. İlginin asıl sebebi bu` gibi ustaların yolundan gittiğini söyleyen mesajı doğrudan veren, `hop dedik, meselemizi anlattık` tarzı albümlerin geçmişte kaldığının o da farkında. bittiği tarihte ise Zafer İşleyen bir diğer firmayla anlaşarak albümünü çıkarabildi. albümümde sevgi odaklı bir çalışma sergileyeceğim inşallah.` enstrümanlarda, mehter zurnasına kadar, ritimsel ruhu bozmamaya dikkat ettik.` Anadolu Rock gelecekte daha çok mu ilgi çekecek? İşleyen`e göre bu sorunun cevabı olumlu. `Evet, mevcut müzik piyasasında yeri en sağlam olan Anadolu Rock`tır. Bu müzik kaynağını Türk müziğinden alıyor. dinlediyseniz, o eserler içinde bir yerlerde da Rock`a yakındır.` Türk müziğinin asıl yapısının ArapBatı`ya yakın olduğunu iddia eden Zafer İşleyen bunu şöyle açıklıyor: `Tatonik dizi, beşli sistem batı müziğinin, cazın temelini oluşturuyor. Biz etkiledik onları. Beethoven, Mozart Türk müziğinden büyük ölçüde etkilenmişlerdir. Kendi milletleri için marş yazmayanlar Türk milleti için marş yazmışlardır. Türk müziğinin yapısı onları cezbetmiş. Avrupa`yla coğrafi olarak da iç içe olduğumuzdan etkilemişiz onları ve de etkilenmişiz.` müziğinden ziyade İşleyen`in asıl derdi bize ait olanı batılılaştırmak değil, batılı olanın bize hizmet etmesi. Türkülerin şalvara alıştığını pantolonun dar geldiğini söyleyen İşleyen, bu ifadeyi Türkülerin bozulmaması gerektiği inancıyla söylüyor. Mehteri albümüne taşıyan Zafer İşleyen`e de aynı suçlamalar gelmez mi? `Gelmez, çünkü Mehter marşının aslını bozmadık biz. Mehteri batıya kurban etmedik. Batı, Mehtere nasıl hizmet edebilir, onun hesabını yaptım. KullandığımızGençlerin sevdiği, enerjik bir müzik. Üniversitelerde sağlam kitlesi vardır Anadolu Rock tarzının. Kalıcıdır, gelecekte torunlarımızın da dinleyebileceği bir müzik türüdür. Bugün bu alanda çalışma yapan sanatçılardan Kıraç`ı başarılı bulurum.` Doğu ezgisel, batı arayışta! enstrümanlarda, mehter zurnasına kadar, ritimsel ruhu bozmamaya dikkat ettik.` Anadolu Rock gelecekte daha çok mu ilgi çekecek? İşleyen`e göre bu sorunun cevabı olumlu. `Evet, mevcut müzik piyasasında yeri en sağlam olan Anadolu Rock`tır. Bu müzik kaynağını Türk müziğinden alıyor.
Batılıların doğu müziğine olan ilgisine ise şu yorumu getiriyor sanatçı: ` Doğu müziği yapısı açısından daha samimidir. Müziğimizin ezgisel yönü çoktur. İnsanlar senfoni dinlerken bir haz alırlar ama kavalın sesi kadar büyük zevk almazlar. Batı müziğinin matematiksel yönü gelişmiştir. Çok sesli bir müziktir. Kilise müziği temelli olduğu için ilahi bir müzik de diyebiliriz aslında. Doğu ezgisel olduğu için enstrümanları insan sesine yakındır. Ney, Bağlama, Sitar, Orta Asya`da Kopuz, Batı`dan ilgi gören enstrümanlar. İnsan doğasına yakınlığını dinlerken fark ediyorsunuz; doğu enstrümanlarının samimi bir tarafı var. Batı insanı da samimiyet aradığı için, manevi yönden içine düştükleri boşluğu, doğu mistisizminden yararlanarak aşmaya çalışıyorlar. İlginin asıl sebebi bu`