1920-1950 yılları arasında meydana gelen bazı olaylar eğitimi ve
rehberlik hizmetlerini doğrudan etkilemiştir. Bunlardan bazılarını şu şekilde
sıralayabiliriz:
2 3 4 5
1.1910'lardan itibaren test yapmaya ve kişilik ölçümüne önem
verilmeye başlanması,
2. Birinci Dünya Savaşı ve sonrasında yaşanan depresyon salgını,
3. İkinci Dünya Savaşı ve savaşta testlere verilen önemin artması,
4.1950'lerde boşanma, suç oranlarında ve lise öğrencilerinde görülen
problemli davranışlardaki artışlar,
5. Carl Rogers' in danışandan hız alan psikolojik danışma kuramının
etkisi.
Bu olaylar, mesleki yönlendirme amacıyla liselerde örgütlenen
rehberlik hizmetlerinin görevlerine öğrencileri çeşitli testlerle tanımaya
çalışma, öğrenci dosyalarını düzenleme, problemli davranışlarla ilgilenme
vb. gibi yeni görevler eklenmiştir. Ancak yinede, servis modeli esasına göre
yürütülen rehberlik hizmetleri "mesleki yönlendirme - yöneltme" olarak
zihinlere yer etmiştir. Çünkü, servis modeli Sanayi Toplumu'nun ihtiyaç
duyduğu yetenekli işgücü talebini karşılayabilmek için ortaya çıkmıştır.
Rusya'nın uzaya ilk uzay aracı olan Sputnik'i 1957 yılında fırlatmış
olması, bir bakıma Bilgi Toplumu'na geçişinde habercisiydi. Bu olay bir çok
ülkenin, özellikle A.B.D.'nin, eğitim sistemlerini yeniden gözden
geçirmelerine neden olmuştur. Çünkü, Bilgi Toplumu bilgiyi olduğu gibi
alan ve kullanan bireylere değil; elde ettiği bilgileri kendisine göre
anlamlandırabilen ve yorumlayabilen, eleştirel bir anlayışa sahip, yaratıcı,
kendisini tanıyan ve güvenen, sorumluluk sahibi, sosyal becerisi gelişmiş,
kariyer planlama becerisine sahip vb. bireylere olan ihtiyacı artırmıştır.
Bilgi Toplumu'nun yeni değerlerine cevap verebilmek için 1960'lı
yıllardan itibaren, öğretim hizmetleri program merkezli yaklaşımdan öğrenci
merkezli yaklaşıma, rehberlik hizmetleri geleneksel rehberlik yaklaşımından
gelişimsel rehberlik yaklaşımına doğru yeniden yapılanmaya başlamıştır.
Gelişimsel rehberlik yaklaşımı ana sınıfından lise son sınıfa kadar
bütün öğrencilere yaşamlarında daha sağlıklı ve üretken olmalarına yardımcı
olacak yeterlikler kazandırmaya çalışmaktadır. Gelişimsel rehberliğin teorik
öncüsü olarak kabul edilen Myrick' e göre gelişimsel yaklaşım, öğrencilerin
okulda ve yaşamda başarılı olmaları için gereken belli beceri ve yaşantıların
kazandırılması girişimidir.
6
Gelişimsel rehberlik yaklaşımı, Bilgi Toplumu'nun ihtiyaç duyduğu
donanımdaki öğrencilerin gelişimine katkıda bulunmaya çalışır. Gelişimsel
yaklaşım
bu
amacına
ulaşabilmek
için
bir
çok
müdahaleden
yararlanmaktadır. Bunlardan birisi "sınıf içi etkinlikler" müdahalesidir.
Bu makalenin amacı, sınıf içi etkinlikler müdahalesini değişik
boyutları ile incelemektir. Bunun için makalede sınıf rehberliği etkinliklerin
kapsam ve boyutu, sınıf rehberliği etkinliklerinin amacı, sınıf rehberliği
etkinlikleri programının hazırlanması, sınıf rehberliği etkinliklerinin
uygulayıcıları, sınıf rehberliği etkinliklerinin yararları ve sınırlılıkları
başlıkları üzerinde durulmuştur.