1920-1950 yılları arasında meydana gelen bazı olaylar eğitimi ve
Sponsorlu Bağlantılar
rehberlik hizmetlerini doğrudan etkilemiştir. Bunlardan bazılarını şu şekilde
sıralayabiliriz: 2 3 4 5 1.1910'lardan itibaren test yapmaya ve kişilik ölçümüne önem verilmeye başlanması, 2. Birinci Dünya Savaşı ve sonrasında yaşanan depresyon salgını, 3. İkinci Dünya Savaşı ve savaşta testlere verilen önemin artması, 4.1950'lerde boşanma, suç oranlarında ve lise öğrencilerinde görülen problemli davranışlardaki artışlar, 5. Carl Rogers' in danışandan hız alan psikolojik danışma kuramının etkisi. Bu olaylar, mesleki yönlendirme amacıyla liselerde örgütlenen rehberlik hizmetlerinin görevlerine öğrencileri çeşitli testlerle tanımaya çalışma, öğrenci dosyalarını düzenleme, problemli davranışlarla ilgilenme vb. gibi yeni görevler eklenmiştir. Ancak yinede, servis modeli esasına göre yürütülen rehberlik hizmetleri "mesleki yönlendirme - yöneltme" olarak zihinlere yer etmiştir. Çünkü, servis modeli Sanayi Toplumu'nun ihtiyaç duyduğu yetenekli işgücü talebini karşılayabilmek için ortaya çıkmıştır. Rusya'nın uzaya ilk uzay aracı olan Sputnik'i 1957 yılında fırlatmış olması, bir bakıma Bilgi Toplumu'na geçişinde habercisiydi. Bu olay bir çok ülkenin, özellikle A.B.D.'nin, eğitim sistemlerini yeniden gözden geçirmelerine neden olmuştur. Çünkü, Bilgi Toplumu bilgiyi olduğu gibi alan ve kullanan bireylere değil; elde ettiği bilgileri kendisine göre
anlamlandırabilen ve yorumlayabilen, eleştirel bir anlayışa sahip, yaratıcı, kendisini tanıyan ve güvenen, sorumluluk sahibi, sosyal becerisi gelişmiş, kariyer planlama becerisine sahip vb. bireylere olan ihtiyacı artırmıştır. Bilgi Toplumu'nun yeni değerlerine cevap verebilmek için 1960'lı yıllardan itibaren, öğretim hizmetleri program merkezli yaklaşımdan öğrenci merkezli yaklaşıma, rehberlik hizmetleri geleneksel rehberlik yaklaşımından gelişimsel rehberlik yaklaşımına doğru yeniden yapılanmaya başlamıştır. Gelişimsel rehberlik yaklaşımı ana sınıfından lise son sınıfa kadar bütün öğrencilere yaşamlarında daha sağlıklı ve üretken olmalarına yardımcı olacak yeterlikler kazandırmaya çalışmaktadır. Gelişimsel rehberliğin teorik öncüsü olarak kabul edilen Myrick' e göre gelişimsel yaklaşım, öğrencilerin okulda ve yaşamda başarılı olmaları için gereken belli beceri ve yaşantıların kazandırılması girişimidir. 6 Gelişimsel rehberlik yaklaşımı, Bilgi Toplumu'nun ihtiyaç duyduğu donanımdaki öğrencilerin gelişimine katkıda bulunmaya çalışır. Gelişimsel yaklaşım bu amacına ulaşabilmek için bir çok müdahaleden yararlanmaktadır. Bunlardan birisi "sınıf içi etkinlikler" müdahalesidir. Bu makalenin amacı, sınıf içi etkinlikler müdahalesini değişik boyutları ile incelemektir. Bunun için makalede sınıf rehberliği etkinliklerin kapsam ve boyutu, sınıf rehberliği etkinliklerinin amacı, sınıf rehberliği etkinlikleri programının hazırlanması, sınıf rehberliği etkinliklerinin uygulayıcıları, sınıf rehberliği etkinliklerinin yararları ve sınırlılıkları başlıkları üzerinde durulmuştur.