Arama

S.O.S. nedir? - Tek Mesaj #1

ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
23 Mayıs 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
S.O.S
MsXLabs.org & Vikipedi, özgür ansiklopedi

Hemen hepimiz sıkça duyarız bunu. Bazı şeyler vardır hep kullanırızda neden kullandığımızı bilsek de neden öyle dendiğini bilmeyiz. Nedense araştirma gereği de duymayız. Sormaya da çekiniriz. Herkesin bildiği bir şeydir sorulmaz ayıp olur. Rezil etmeye gerek yok değil mi kendimizi?
Bir çok kişi S.O.S'un;
  • "Save our Ship" gemimizi kurtar
  • "Save our Soul" ruhumuzu kurtar
  • "Stop Other Signals"
sözcüklerinin kısaltılmışı sanır. Oysa hiçbiri değildir. Tamamen telgraf zamanından kalma mors alfabesiyle ilgilidir. İmdat çağrısının çok kolay akılda tutulabilmesi için 1908’de üç çizgi, üç nokta, üç çizgi olan S.O.S seçilmiştir.
Tehlike altında kalan insanları kurtarmak için çeşitli kurumlar kurulmuştur. İlkyardım servisi, Kızılay, itfaiye teşkilatı, sahil kurtarma teşkilatı vb. gibi... Tehlikeyle karşılaşan gemiler ve uçakların imdat istemek için telsizle şu üç harfi yayınlamaya başlamaları yeter:
S.O.S.
Bu üç harf, İngilizce'de "Hayatımızı kurtarın" anlamına gelmektedir. Mors alfabesiyle bu üç harf peşpeşe üç nokta, üç çizgi ile ifade edilir. Telsizciler bu işareti 500 kilosikl üzerinden yayınlarlar.

Tarihi
20. yüzyılın başında bazı gemiler sıkıntıda olduklarını anlatmak için mors alfabesiyle “İMDAT” yazıyor, bazıları da daha farklı tehlike sinyalleri yolluyordu. Standart bir sistem gerekiyordu ancak farklı ulusal çıkarlar ve telsiz şirketleri arasındaki rekabet işbirliğini kısıtlıyordu. Yetkililer Londra’daki ikinci radyotelegrafi kongresine başlamadan önce böylesine bir karmaşa vardı.
Kongrede yoğun tartışmalar yapıldı ancak sonunda basit olan kazandı. Ne de olsa konu insan hayatlarının kurtarılmasıydı.
Yöntem basitti fakat bu yöntemi kullanan telsiz sistemleri mükemmel değildi. Bunun en trajik örneği de Titanik faciasında yaşandı.
“Pratik Telsiz” dergisinden Rob Mannion;
“Gemilerde birden fazla telsiz operatörü pek bulunmazdı. Dolayısıyla operatör görevinin başında olmadığında yardım çağrılarına otomatik yanıt verecek bir sistem yoktu. Titanik’e en yakın gemi California’nın telsiz görevlisi, mesaisini bitirmişti. Aldığı mesajları güverte zabitine iletmiş ve uyumuştu.”
diyor.
Bugünlerde uydu telefonları ve uydulardan yararlanan yer belirleme sistemleri, Mors alfabesini ve SOS sinyalini büyük ölçüde tarihe gömdü.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!