Arama


Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
16 Nisan 2010       Mesaj #2
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Mental Ray


Mental Images tarafından geliştirilmiş olan , fotogerçekçi, etkileşimli, programlanabilen ve video/film sektöründe ürettiği etkileyici sonuçlar ile tanınmış mental ray kaplama birimi 3ds max'ın standart kaplama sistemlerinden birisidir.

Önceki sürümlerde bir eklenti olarak satışa sunulan mental ray, 3ds max 6 ile yazılımın standart bir parçası haline gelmiştir.
Mental ray, en basit tek işlemcili bilgisayarlardan , karışık donanım çeşitlerinden oluşan büyük bilgisayar ağlarına kadar birçok değişik ortamda en hızlı ve gerçekçi kaplamaları elde edecek bir yapıya sahiptir. Birçok bilgisayarın işlemcisini aynı zamanda kullanma yeteneğine sahip olan mental ray tek karelik kaplama çalışmalarında bile büyük hız artışı sağlamaktadır.

Teknik Özellikler

3ds max'in standart kaplama sistemlerinden birisi olan mental ray 3’ün ilk bakışta dikkati çeken özelliklerini şu şekilde sıralayabiliriz.

Genel Aydınlatma Modeli


Genel aydınlatma modeli (Global Illumination) sayesinde sahnelerin aydınlatma hesapları Radiosity tekniğine benzer bir yöntem kullanılarak ışığın yüzeylerden yansımalarını ve dolaylı aydınlatma değerlerini hesaplar. Bu sayede, “color bleeding” olarak tanımlanan, yüzeylerden yansıyan ışığın oluşturduğu renk kaymaları ve dolaylı aydınlatmalar hesaplanabilmektedir. Örneğin kırmızı duvar önünde duran bir beyaz kutunun duvardan yansıyan ışık sayesinde hafif bir kırmızı renk tonunda görünmesi sağlanabilir.

Yumuşak Gölgeler

Kaplama işlemlerinde kullanılan ışın izleme (ray tracing) yöntemi genelde keskin gölgeler oluşturulmasını sağlar. Ancak mental ray kaplama işlemlerinde ışık enerjisinin alan içerisindeki takibini yaparak, ışın izleme yöntemiyle, yumuşak gölgelerin elde edilmesine olanak sağlar. Aynı zamanda mental ray ile 3ds max’e eklenen alanı tanımlı ışıklar (mr area lights) sayesinde noktasal ve spot ışıkların kaynağının üç boyutlu uzayda kapladığı alanı tanımlayarak daha gerçekçi aydınlatma hesapları gerçekleştirilebilir.

Hareket Bulanıklığı

Hareket bulanıklığı bilgisayar ile oluşturulan canlandırmaların gerçeklik derecesini arttıran unsurlardan biridir. Gerçek kameralar ile yapılan çekimlerde, hareketli olan nesnelerin kamera perdesinin açık olduğu süre içerisinde gerçekleştirdikleri konum değişikliği film üzerinde bulanık bir görüntü oluşturur. Bu hareket bulanıklığını gerçeğine uygun bir şekilde hesaplayarak oluşturan mental ray, kaplama işleminin yavaşlamasına neden olmadan, gerçekçi sonuçlara kolayca ulaşmanızı sağlayacaktır.

Alan Derinliği


Alan derinliği bilgisayar ile oluşturulan canlandırmaların gerçeklik derecesini arttıran unsurlardan biridir. Gerçek kamera ile yapılan çekimlerde kameranın odak noktasının dışındaki nesneler kamera ile olan mesafelerine ve kameranın diyafram ayarlarına bağlı olarak bulanık bir görüntü oluştururlar. Geniş bir alan derinliği ile sahnenin büyük bir bölümü net olarak görüntülenebilirken dar bir alan derinliğinde çok sınırlı bir alan net görünecektir. mental ray ile yapılan çalışmalarda, kameraların alan derinlikleri tanımlanarak gerçeğine uygun bir kaplama işlemi gerçekleştirilebilir.

Kostikler (Caustics)

Kostik ışık hareketi, optik ışınların kırılması veya eğilmesi ile meydana gelir. mental ray kaplama işlemlerinde kostik ışık hareketlerini görselleştirebilmektedir. Kostiklere örnek olarak havuzdan yansıyan ışığın etraftaki nesneleri aydınlatması veya içi su dolu bir bardağın ışığı kırarak belirli noktalara odaklaması düşünülebilir. Bu gibi karmaşık ışık hareketlerini mental ray kolaylıkla hesaplayabilmektedir. Sıvı veya cam nesnelerin bulunduğu sahnelerin gerçekliğini arttıran bu özellik sayesinde daha etkili sonuçlara kolayca ulaşabilirsiniz.

Yansıma ve Kırınım Hesapları

mental ray kaplama işlemlerinde ışın izleme (ray tracing) yöntemi ile kırınım ve yansıma hesaplarını gerçekleştirmektedir. Bu özelliği sayesinde çok hızlı bir şekilde saydam yüzeylerin kırınımını ve yansıtıcı yüzeylerdeki görüntü yansımalarını oluşturacak gerçekçi malzemeler tanımlayabilirsiniz. Özellikle cam ve metal nesnelerin bulunduğu sahnelerde kullanılan bu özellik sahnelerinizin gerçekçiliğini arttıracaktır.

Yeni Malzeme ve Doku Tipleri Tanımlama Olanağı

Mental ray'ın programlanabilir ve açık mimarisi, yeni malzeme ve dokuların geliştirilmesine olanak sağlamaktadır. C ve C++ programlama dilleri kullanılarak geliştirilen yeni malzeme ve dokular 3ds max'ın içerisine kolaylıkla aktarılabilir. Bu özellik, aynı zamanda mental ray için hazırlanmış birçok özel malzeme ve dokunun da 3ds max'e uyarlanmasına olanak sağlar. Bu özelliklerin kullanılmasını kolaylaştırmak üzere bazı örnek malzeme ve doku kaynak kodları kurulumda yer almaktadır.

Ağ Üzerinden Kaplama


mental ray’in çok yetenekli bir ağ üzerinde kaplama sistemi bulunmaktadır. mental ray’in ağ üzerinden kaplama araçlarının en büyük özelliği tek karelik bir kaplama işlemini bile birden fazla bilgisayar ile yapabilmesidir. Kaplama işlemi sırasında kaplanan sahne “bucket” adı verilen parçalara bölünerek ağ üzerindeki diğer bilgisayarlara gönderilir ve “bucket”lar kaplandıkça ana bilgisayar tarafından birleştirilir. Değişik işletim sistemlerini ve donanımları destekleyen bu özelliği sayesinde en karmaşık ağlarda bile kaplama işlemlerinizi kolayca gerçekleştirebilirsiniz. mental ray; Windows NT (x86 veya Alpha), Linux (x86 veya Alpha), SGI IRIX 6, UNIX(HP, IBM, DEC) veya Solaris 2.5 işletim sistemine sahip her bilgisayarı kaplama işlemi sırasında kullanabilmektedir. Not: Ağ üzerinden kaplama işlemini gerçekleştirebilmek için ek mental ray işlemci lisanslarının alınması gerekmektedir.

Değişen Verilerin Aktarımı

Hazırlanan bir canlandırmanın birden fazla bilgisayar ile ağ üzerinden kaplanması projenin kısa bir süre içerisinde tamamlanmasında büyük önem taşır. Ancak canlandırma dosyalarında bulunan çok fazla miktardaki verinin ağ üzerinden sürekli olarak bilgisayarlara yeniden gönderilmesi ağ üzerindeki iletişimi yavaşlatarak kaplama işlemini zorlaştırabilir. İşte bu olasılık göz önüne alınarak mental ray’in ağ üzerinden diğer bilgisayarlara gönderdiği verilerin tüm sahneyi içermesi yerine sadece sahne içerisinde değişen verilerin aktarılması sağlanmıştır. Bu sayede ağ üzerindeki iletişim engellenmeden sahnenin bir önceki konumuna göre değişen bilgiler gönderilir ve eski bilgiler ile birleştirilir. Ağ üzerinden kaplama işlemini büyük ölçüde hızlandıran bu özellik sayesinde büyük projelerin kaplanmasında büyük zaman kazancı sağlanacaktır.