Arama


_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
18 Nisan 2010       Mesaj #2
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
OP-ART( Optik Sanat)

Optik sanat II. Dünya savaşından sonrasında geçerli olan geç resimsel anlayışa tepki olarak Avrupa’da ortaya çıkmıştır. Akım ilk hareketini 1950’li yılların başlangıcında oluşturmuştur. Yeni dadaist canlandırma, soyut geometrik sanatta olduğu gibi bir canlandırma yapmak istemişlerdir.

1965’te Newyork MOMA’DA çağdaş soyut hareketi’nin bir örneğini tanımak üzere “the responsive eye”adını taşıyan bir sergi düzenlemişlerdir.Time dergisinde yayınlanan bir makalenin de bu adı açıklaması ile tanınması sağlamıştır.

Hareket, yanılsama ,ışık ve optik mekan bu akıma yeni değerler olarak sunulmuştur. Görsel etkini her bireyin gözünün algılama mekanizması yolu ile aynı biçimde oluşma ve yapının kavranması için seyircinin belli bir kültürel gereksiniminin olması optik sanatın temel görüşleridir.

Op-sanatın gelişimide ; Denis Réné, Vasarely, Agam, Soto, Bury gibi sanatçıların araştırmaları ile gerçeklik kazandığı görülmektedir.

Optik sanat öncelikle gözde oluşanla ilgilenmekte ve görsel mekanizmayı harekete geçirmeyi, uyarmayı amaçlamaktadır. Bu akım kavramının bütün olayları ile ilgilenir ve amacına varmak için bazı renk ve çizgilerin yan yana konularak elde edilebilecek optik etkiler için bilimsel yöntemlere başvurmuştur.

Op sanatçıların büyük bölümü doğrudan ya da dolaylı biçimde soyut geometrik sanattan Bauhausun bazı araştırma yöntemlerinden, konstrüktivizmden ve de stijil’den yararlanmıştır.

Op sanat etkili anlatımı en az şekilde , sınır çoğu kez yalın temel sistemler
üzerinde çalışır. Op sanatçı- pop sanatçıalr ve minimalistler gibi yeni malzeme ve tekniklerden yararlanır. Kişisellikten vazgeçiş ve eskize bağlılık optik sanat yapıtlarının sanatçı dışında başka birisi tarafından gerçekleşmesine olanak sağlar.
Bu şekilde yapıtın tek ve özgün olan özelliğini ortadan kaldırmıştır.
Optik sanat yapıtlarında seyircinin katılımı büyük önem taşımaktadır. Psikolojik olarakda etkiler.

Lusio Fontana ve Victor Vasarely akımın önemli öncü sanatçılarıdır. Lucio Fontana (1899–1968) Akımın dışında kalmasına rağmen 1950’lerden itibaren “hareket, renk, zaman ve mekân yeni sanatın kavramlarıdır” diye ışık üzerine deneyler yapmıştır.

Kısa sürede genç sanatçılar Fontana’nın düşüncelerinin önemini anlamışlar ve onun mekân ve ışık ilişkilerini optik çalışmalarla gerçekleştirmişlerdir.

Victor vasarely 1950’li yılların başında op etkili soyut yapıtlar gerçekleştirmiştir.
Vasarely”dekoratif olmaktan korkmayarak herkese açık bir sanat görüşünü savunmuştur.

1960’larda pariste yaşayan ve optik sanatta ilgilenen sanatçılar arasında Latin Amerikalı sanatçıların buluşları dikkat çekmektedir.

Optik sanat Avrupa kültürü geleneğe uzak ve birikimden yoksun ülkelerde kolaylıkla benimsenmiş bir akımdır.

Latin Amerikalı sanatçılardan Jesus Raphael Soto(1923) Maracaibo GS okulunda 3 yıl hocalık yaptıktan sonra 1950’de Paris yerleşmiştir.

Biçimi reddeden sanatçı “ben plastik sözcüğünü bile atıyorum. Plastik biçimi
çağrıştırıyor ben biçime karşıyım demiştir.

Carlos Crus- Deiz(1923) çalışmalarını renk üzerine yoğlaştıran sanatçıdır. Önceleri rengin fiziksel kalitesiyle ilginmiş sonrada biçimin renge bağlı optik
karakteri üzerinde durmuştur.

1962’den sonra sanatçı renk gamını artırmış ve tuval üzerine, seyircinin hareketine göre beliren daireler ve kareler çizmiştir.

Seyircinin katılımına önem Verne bir sanatçıda yagcov Agam Ayrıcalıklı bir yere sahiptir.

Seyircinin katılımını gerektiren çalışmalarında seyircinin yer değiştirmesine göre
cromantik düzenlerde değişen tasarımlar gerçekleşmiştir.

1950–60 yıllarında op-art merkezi Paris olmasına karşın avrupanın çeşitli kentlerinde bu akımı benimseyen gruplar olmuştur. Örn; Heinz mark, otto piene ve günther vecher gelişme göstermiştir.

1968 Venedik bienalinde ödül alan Bridget Riley optik sanatın İngiltere gelişmesinde büyük katkıda bulunmuştur.

Seurat’nın noktalama tekniğinden hareket ederek görsel olarak ısı ve enerji gibi bazı duyumları anlamayı deneyerek optik alanda çalışmalar yapmıştır.
Riley yalın biçimlerin kimliklerini yitirmeksizin burkulmalarıyla ilgili araştırmalar
yapılmıştır. Daha sonra çizgi ağları üzerine temellenmiş optik tablolarda
gerçekleşmiştir.

Optik sanatta renklerin optik karışımların elde edilmesi için eş zamanlı ya da ararda gelen kontrastlardan rengin git gide açılmasından yada koyultulmasın dan yararlanır. Optik sanat güncel görüntülerin biçimsel ve mekansal değişimine olanak sağlamıştır.
Victor Vasarely
artwork images 588 378278 victor vasarely

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.