SİNEMASKOP
a. (fr. tesc. edil. a. CinemaScope'tan). Sine.
1.1953'te Tvventieth Century Fox tarafından piyasaya sürülen genişperde sinema tekniği.
2. Sinemaskop 55, Fox’un, Sinemaskopun kimi ilk kusurlarını ortadan kaldırmak için çekimde 55 mm genişliğinde film kullanımıyla başlattığı başarısız girişim.
—ANSİKL. Sinemaskop ve türevlerinde, genişliği yüksekliğinden çok daha büyük bir görüntü elde edilmesi optik anamorfoz ilkesinin ürünüdür. Film çekiminde, görüntü, belli bire iki oranında genişliğine sıkıştırılır (bir başka oran da seçilebilir; zaten değişik anamorfoz katsayı’lı mercekler vardır). Sinemaskopta bu anamorfoz, kamera merceği önüne yerleştirilen ikinci bir mercek -1925'te H. Chrötien tarafından bulunan Hypergonar aracılığıyla gerçekleşmişti. Göstericinin merceği önüne yerleştirilen benzer bir mercek, gösterim sırasında görüntüyü büyütüyor ve perdede konuyu gerçek oranlarıyla oluşturuyordu. Sinemaskopun yeniliği, yalnızca bu uzamış görüntü değil, aynı zamanda mıknatıslı ses yollarına kaydedilen üçboyutlu sesti.
Dolayısıyla sinema salonları düzeyinde görece önemli yatırımlar gerektiriyordu. Esas olarak da bu nedenle 1960'a doğru ortadan kalktı. Onun yerini alan Scope, anamorfoz ilkesini korudu, ancak geleneksel optik ses yoluna geri döndü. (FİLM genişliği ve SİNEMA.) Scope bir marka değil, yalnızca bir cins terimiydi. "CinemaScope" ile "Scope" arasında birçok teknik ortaya çıktı; bunlar ya "CinemaScope" ya da “Scope”a yakın teknikler oldu: Cinepanoramic, Dyaliscope, Totalvision vb.
Kaynak: Büyük Larousse