Motosiklet Dünya Şampiyonası yarışları 1949 yılında başladığı günden beri popülerliğini korumaktadır. MotoGP Dünya Şampiyonası, 5 kıtada 17 yarışla 56 yıllık geçmişi ile motor yarışlarının zirvesidir.
1949'da başlayan ve 500 cc Dünya Şampiyonası olarak bilinen yarışlar, 2002 yılında 4 zamanlı 990 cc kapasiteli motorlarla yeni bir döneme başladı. Bununla birlikte 900 cc'ik motorların 500 cc'lik motorlara olan avantajları düşünülerek kurallar da değiştirildi. İlk sezonda 2 zamanlı motorlar yarışmaya devam etse de kısa zamanda 2 zamanlı motorlarla yarışamayacaklarını kabullenen üreticiler 4 zamanlı yeni model motorsikletlerle başladılar yeni sezona.
2002 sezonunda regülasyonlarda gerçekleşen değişikliklerle MotoGP sınıfında iki zamanlı 500 cc hacimli motosikletlerin yerini 4 zamanlı 990 cc'lik motosikletler aldı.
2004 yılında 16 Grand Prix pisti varken, 2005 sezonundan itibaren şampiyona 17 ayrı pistte yapılmaya başlandı. En yeni pistler ise Laguna Seca (ABD), Shangai (Çin), Istanbul (Turkiye)'dur.
Limitli sayıda sürücü ve dünyanın en iyi takımlarının yarıştığı Moto GP'de dünyanın en büyük motosiklet ve lastik üreticileri de bu büyük yarış için en ileri teknolojide özel olarak geliştirdikleri ürünlerini yarıştırıyorlar.
Bu sporun özelliği, MotoGP'nin ünü ve bu çerçevede gelişen yeni işler dünyanın her yerinden bir çok firmayı sponsorluk aktiviteleri alanında etkilemekte ve yatırımcıların değerlerini arttırarak maksimum geri dönüşü almalarını da sağlamaktadır.
MotoGP Teknik Detaylar
MotoGP Dünya Şampiyonası 3 farklı kategoride yapılır:
- 125 cc iki zamanlılar
- 80 cc – 125 cc arası - Maksimum tek silindir
- 250 cc iki zamanlılar
- 175 cc- 250 cc arası – Maksimum çift silindir
- MotoGP sınıfı
- 350 cc- 500 cc arası (2 zamanlı) - Maksimum 4 silindir
- 350 cc- 990 cc arası (4 zamanlı) - Silindir sınırı yok, prototip olmak zorundalar.
* 1 Ocak 2007’den itibaren MotoGP klasmanında motor kapasitesi 900 cc'ye düşürülmüştür.
Ağırlıklar
Aşağıda belirtilen minimum ağırlık değerlerinin ölçümü daha önceden belirlenen ağırlık ölçüm bölgelerinde yapılır. İlk teknik kontrolde ağırlık ölçümü yapılabilir fakat asıl kontrol ilk antrenman turlarından ve yarıştan sonra yapılan ölçümleridir.
Motorsiklet, yarışa katıldığı halde, yakıt tankı dahil normal seviyede su, yağ ile transponder (zaman tutma aleti), kamera, elektronik telemetre vs. gibi ek aparatlar ile tartılırlar. 125 cc kategorisinde ise binicinin tam korumalı elbisesi ile motorsikleti birlikte tartılır.
125 cc- Motorsiklet + sürücü = 136 kg
250 cc- 1 silindir motorsiklet 100 kg
- 2 silindir motorsiklet 100 kg
MotoGP (2 zamanlı) - 1 silindir motorsiklet 101 kg
- 2 silindir motorsiklet 101 kg
- 3 silindir motorsiklet 116 kg
- 4 silindir motorsiklet 131 kg
MotoGP (4 zamanlı)- 3 veya daha az silindir motorsiklet 138 kg
- 3 veya daha az silindir oval pistonlu motorsiklet 148 kg
- 4 and 5 silindir motorsiklet 148 kg
- 4 veya daha fazla silindir oval pistonlu motorsiklet 158 kg
- 6 veya daha fazla silindir motorsiklet 158 kg
* 1 Ocak 2007 tarihinden itibaren MotoGP kategorisindeki minimum ağırlıklar aşağıdaki şekilde değişmiş ve oval piston kullanımı yasaklanmıştır:
- 2 silindir veya daha az 133 kg
- 3 silindir 140,5 kg
- 4 silindir 148 kg
- 5 silindir 155,5 kg
- 6 silindir veya daha fazla 163 kg
Süper Bike ile MotoGP arasındaki fark nedir?
- MotoGP: MotoGP üç kategoriden oluşur. Bunlar MotoGP 800 cc, 250 cc ve 125 cc. Burada yarışan motosikletler, prototip adını verebileceğimiz tamamıyla özel yapım motosikletlerdir. Örnek vermek gerekirse, nasıl Formula 1'de yarışan araçları sokakta göremiyorsak, MotoGP'de yarışan motosikletleri de sokakta göremeyiz.
- Süper Bike: İki kategoriden oluşur. Bunlar süper kategori ve süper stok kategorisi. Süper kategoride 1000 cc ve 600 cc'lik modifiye motosikletler yarışır. Aslında bu motosikletler mağazada satılanlar ile aynı, ancak modifiye edilerek yarışlara özel hazırlanırlar. Süper stok'ta 1000 cc ve 600 cc'lik motosikletler yarışır. Bunlar bizim caddelerde gördüğümüz motosikletler ve modifiye edilmeden yarışa girerler.
Sayılarla MotoGP
200 aşkın ülkede yıllık toplam 5 milyar kişinin ve yarış başına ortalama 320 milyon kişinin izlediği ve keyif aldığı bir yarıştır MotoGP. 2004 yılında yarış başına ortalama 115,000 kişi çeken MotoGP, 16 ayak boyunca toplamda 1.8 milyon motosiklet gönüllüsü tarafından izlenmiştir.
MotoGP, ortalama Grand Prix'lere oranla %10 bir artışla en çok izleyici çeken spor olma özelliğini taşımkatadır.
Moto GP'yi kimler izliyor?
Ortalama izleyicilerin %75'i 16-37 yaş arası gruptan. Seyircilerin %85'ini erkekler, %15'ini kadınlar oluşturuyor. Pisti ziyaret edenlerin %72'si kendilerini MotoGP'yle özleştirdikleri bir markayı satın alırken, %49'u MotoGP'nin haftasonu planlarını etkilediğini kabul ederken, %68'i haftada ortalama 8 saat internette sörf yapıyor. Yarışa gelenler ortalama €58 harcıyorlar.
MotoGP'de 2003 sezonundan bu yana 4 zamanlı 990 cc'lik motorlar yarışıyor. Organizasyon dahilinde 125 cc ve 250 cc'lik motosikletler de yer alıyor. 2003'ten bu yana Kawasaki ve Ducati de şampiyonaya katılıyor.
MotoGP ülkemizde ilk kez 22 - 23 Ekim 2005 tarihlerinde İstanbul Park'ta gerçekleşti.
Yarışın organizasyonunu her ülkede olduğu gibi Dorna Sports üstleniyor.
Derlemedir.
Son düzenleyen _Yağmur_; 23 Haziran 2016 09:48
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!