Arama

Operalar Listesi - Tek Mesaj #2

ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
15 Ağustos 2011       Mesaj #2
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
  • 1600–1699
1600 - Euridice - Jacopo Peri
Zamanının göreneklere aykırı olarak, bir orkestra tarafından refakat edilen tek solo sesli şarkılarla dolu, temsil stili adı verilen şekilde hazırlanmış ilk opera eseri olduğu kabul edilmektedir.

1607 - L'Orfeo - Claudio Monteverdi
150px Claudio Monteverdi 5
Claudio Monteverdi elinde trajedi maskesi ile (1640). Ressam Domenico Fetti
Bu eserin bir usta elinden çıkmış ilk opera eseri olduğu kabul edilir.

1639 - Le nozze di Teti e di Peleo (Teti ve Peleo'nun Düğünü) - Francesco Cavalli
150px Francesco Cavalli
Francesco Cavalli
Bu Cavalli tarafından hazırlanmış ve diğer eserleri gibi müziği kaybolmamış ilk Venedik tipi operadır.

1640 - Il ritorno d'Ulisse in patria (Ulis'in vatanına dönüşü) - Claudio Monteverdi
Homer'in Odisseas eserine dayanan ve Venedik seyircisi için hazırlanmış, ilk gerçek opera eseridir. Bu eserde bestecinin, şarkıcı rollerini birer karekter örneği olarak değil de bir özel fert olarak göstermesini başardığı açıkca görülmektedir. Monteverdi bu eseri ile yeni bir görsel sanat (opera) ortaya çıkardığını bilmekteydi.

1642 - L'incoronazione di Poppea (Poppea'nın tac giyme töreni) - Claudio Monteverdi
Venedik seyircisi için hazırlanan ve Monteverdi'nin son opera eseridir. Zamanın opera eserlerinde genellikle bulunan ahlakî dersler ve özel öğretici tonun bu eserde bulunmaması olasılıkla bu eserin Venedik seyircisi için hazırlanmasına dayandırılır.

1644 - L'Ormindo - Francesco Cavalli
Yıllarca kaybolup 20. yüzyılda bulunup yapımı hazırlanan Cavalli eserlerinin ilklerindendir. Fakat bazı karakterlerin kastrati sesi için hazırlanması ve bu sesin 19. yüzyıl başından itibaren ortadan kaybolması dolayısıyla bu eser zamanımızda bestecinin istediği şekilde seslendirilememektedir.

1649 - Il Giasone (İason) - Francesco Cavalli
Bu dönemin diğer Venedik tipi oparalarında bulundugu gibi bu operada da bulunan klasik dramatik sahneler arasında resitatifler veren tanrılar ve hizmetkarlar şeklindeki komedi karakterleri de bulunmaktadır. Bu eser 17. yüzyılda en popüler olan opera eseriydi.

1649 - L'Orontea - Antonio Cesti
Avusturya sarayında sahnelenen ilk İtalyan oparadır. Başında bulunan Prolog kısmında aşk hakkında felsefî sorunlara eğilmekte ve çok kesin ama gülünç ifadeleri kapsamaktadır.

1651 - La Calisto - Francesco Cavalli
Libretist Faustini ile birlikte hazırladığı onbir opera eserinden dokuzuncusudur. Antik Yunan-Latin mitolojisinin tanrılarını alaylı olarak kullanmasıyla ün yapmıştır.

1662 - Ercole amante (Seven Herkül) - Francesco Cavalli
İtalyan operasını Paris seyircisine ilk göstermek amacıyla Fransız Kralı XIV. Louis'nin evlilik töreni için hazırlanan opera eseridir.

1674 - Alceste - Jean-Baptiste Lully
Bu eser sonradan çok gelişecek olan Fransızca opera geleneğinin başlangıcıdır. Fransızca'nın operanın şarkı dili sesi olarak o zamana kadar tercih edilen İtalyanca'nın gerisinde kalmayacağını gösteren ilk önemli eserdir.

1676 - Acis ve Galate - Jean-Baptiste Lully
150px Jean Baptiste Lully
Jean-Baptiste Lully
Bu opera eseri, harika bir orkestra müziği arasında çok göze çarpan bölümler olarak bulunan solo sesli ve koro şarkıları ihtiva eder. Lully'nin diğer eserlerine tezat olarak da sevgililer eser sonunda trajedik olarak ölürler.

1683 - Dido ve Aeneas - Henry Purcell 
150px Henry purcell
Henry Purcell
İngilizce dilini opera şarkısı için kullanan ilk opera eseridir. İlk temsili 1683de İngiliz kralı II. Charles'ın sarayında verilmiştir. Bazı opera tarihçileri bu eserin ilk defa 1689'da bir kız okulunda temsil edildiğini bildirirler.

1692 - Fairy-Queen (Periler kraliçesi) - Henry Purcell
Tam opera olmaktan ziyade bir İngiliz geleneğinde yarım-opera niteliğindedir. Purcell'in en dramatik karekterli eseri olduğu bildirilir.

1693 - Medea - Marc-Antoine Charpentier
Charpantier'nin bir solo şarkıcı ve koroyu İtalyan olarak tasarımlaması ve şarkılarının İtalyanca olarak söylenmesini istemesi muhafazakar Fransız seyircisi için bir iskandal olarak görülmüştür.

  • 1700 – 1749
1708 - Il più bel nome (En güzel isim) - Antonio Caldara
150px Antonio Caldara
Antonio Caldara
Katalonya ve İberik yarımadasında sahnelenen ilk İtalyan operasıdır.

1710 - Agrippina - Georg Friedrich H
ändel
150px Haendel
Georg Friedrich Händel
Handel'in İtalya'da iken bestelediği son opera olarak opera seyircisi tarafından çok tutulmuştur. Handel'in biografisini yazan Mainwaring'e göre 'Eserin temsili sırasinda, her ufak aralıkda tiyatro seyircilerin "Viva il caro Sassone" bağırışlarıyla çınladı. O zamana kadar bir opera eserinin şeklinin ve harmonisinin o kadar güzel sıralanıp, o kadar etkileyici şekilde birleştirilebileceğinden sanki haberdar değillerdi. Handel bu eseri ile İtalyan opera besteciliğinin tam ustası olduğunu göstermektedir.

1711 - Rinaldo - Georg Friedrich H
ändel
Handel'in ilk defa Londra'da yapımını hazırladığı bu eser Londra seyircisi için ilk İtalyan operası olmuştur.Ancak bu operanın yapımı günümüzde büyük zorluklar doğurmaktadır; çünkü eserde istenen kastrato erkek sesleri için kontr-tenör veya kadın şarkıcılar kullanılması veya eserden ekler ve çıkartmalar yapılması gerekmektedir. Lascia ch'io pianga aryası unutulamayan bir şarkıdır.

1718 - Il trionfo dell'onore (Şerefin zaferi) - Alessandro Scarlatti
İlk Napoliten opera buffa janrından opera eseri.

1724 - Giulio Cesare - Georg Friedrich H
ändel
Bu eser Handel'in en güzel opera eserlerinden biri olup büyük derinlik gösteren vokalleri ve orkestrasyonunun zenginliği ile klasik opera repretuvarında bir zirve sayılır. 20. yüzyılda Handel'in en popüler eseri olarak görülmüştür.

1724 - Tamerlano (Timur) - Georg Friedrich H
ändel
Handel'in tenor sesle tasarımladığı Sultan Beyazid tüm opera repretuvarında başta gelen tenör rollerinden ilki olarak kabul edilir. Sultan Beyazid'in ölüm sahnesi gayet gergin dramatik güçtedir.

1725 - Rodelinda - Georg Friedrich H
ändel
Bu eser çok kere Handel'in opera eserleri arasında melodilerle dolu olması dolayısıyla övülmektedir.

1725 - Pimpinone - Georg Philipp Telemann
Bu eserde aryalar ve ikililer İtalyanca olarak söylenmekte iken sözlü konuşmalar Almanca olarak hazırlanmıştır. 1960lı yıllara kadar ortadan kaybolmuştur; ama bu yıllardan sonra Avrupa'da modern seyirci bulmuştur.

1727 - Orlando Furioso - Antonio Vivaldi
150px Vivaldi
Antonio Vivaldi
Bu eserin orijinal verziyonu 6 saat kadar sürmektededir. Bundan dolayı günümüz yapımlarında çok büyük kısaltmalar yapılmak gerekmektedir.

1728 - The Beggar's Opera (Dilenci Operası) - Johann Christoph Pepusch
John Gay tarafından yazılan ve çok popüler olan tiyatro oyunu eserine dayanan ve İtalyan tipi opera seria janrını komik olarak taklit eden bu ballad opera janrındaki eser çok başarılı, zamanında ve hatta günümüzde bile çok popüler olmuştur.

1731 - Acis ve Galatea - Georg Frideric H
ändel
Bu eser Handel'in çok sayıda opera eserleri arasında liberettosu İngilizce olarak hazırlanan tek eseridir.

1732 - Lo frate 'nnamorato (Aşık birader) - Giovanni Battista Pergolesi
150px Pergolesi
Giovanni Battista Pergolesi
18. yüzyılda Napoli'de doğup ve orada çok popüler olan ve birçok güldürücü karakterleri içeren opera buffa janrının önemli örneklerinden biridir.

1733 - La serva padrona (Hanım olan hizmetçi) - Giovanni Battista Pergolesi
Bu eser onu takibeden birçok Opera buffa janrındaki opera eserleri için (Mozart'ın bazı eserleri dahil) bir örnek olmuştur.

1733 - Hippolit ve Aricie - Jean-Philippe Rameau
150px Rameau par Aved
Jean-Philippe Rameau
Rameau tarafından hazırlanan ilk opera. Prömiyerinde büyük bir karışıklık çıkmıştır.

1733 - Orlando - Georg Friedrich H
ändel
Bu opera için zamanımız kritikleri çok dikkate değer ve Handel'in eserlerinin en iyilerinden biridir demektedirler.

1735 - Ariodante - Georg Friedrich H
ändel
Bu eser Londra'da Covent Garden Opera Evinin açılışında yapımlanan ilk eserlerinden biri olarak çok tutulmuş; sonra 200 yıl unutulmuş ve 1970li yıllarda yeni yapımlarla kritiklerin ve seyirciler için tekrar popüler olmuştur.

1735 - Alcina - Georg Friedrich H
ändel
Bu eser Londra'da Covent Garden Opera Evinin ilk açılış eserlerinden biridir. Opera seyircisi tarafından o zaman ve günümüzde de tutulan bir eser olmuştur; ama bu arada Handel'in diğer opera seria janrındaki eserleri gibi unutulmuştur.

1735 - Les Indes galantes (Yürekli Hintliler) - Jean-Philippe Rameau
Bu eserle Jean-Baptiste Lully tarafından başlatılan hafif konu ve müzik içerikli Fransız opera-bale janrına derin ve güçlü duygululuk eklemiştir.

1737 - Castor ve Pollux - Jean-Philippe Rameau
İlk sahnelenmelerinde fazla başarılı olmayan bu eser 1754'te tekrar yapımlanınca Ramaeau'nun popüler eserlerinin başında gelmeye başlamıştır.

1738 - Serse Serhas - Georg Friedrich Händel
Bu eser Handel'in opera seria janrı eserlerinden ayrılarak opera buffa elemanlarını da içermektedir. Ombra mai fu aryası çok ilgi çeker.

1744 - Semele - Georg Friedrich Händel
Orijinal olarak bu bir oratoryo olarak hazırlanmıştır. Fakat eserin dramatik nitelikleri bu eserin günümüzde bir opera eseri olarak yapımlanmasına ve ilgi görmesine neden olmuştur.

1745 - Plate - Jean-Philippe Rameau
Orijinal olarak bir saray eğlencesi olarak hazırlanıp yapımlanan bu eser Rameau'un en çok bilinen opera eseridir. 1754'te popüler tiyatroda yeni yapımı ile genel Fransız opera seyircisi için de popüler olduğu görülmüştür.

  • 1750 – 1799
1752 - Le devin du village (Köy falcısı) - Jean-Jacques Rousseau
İlk defa Fontainebleau Şatosu'nda temsil edilip çok tutuldu. Sonraki 60 yılda çok sıkça yapımlandı.

1760 - La buona figliuola (İyi tabiatlı kız) - Niccolò Piccinni
Piccinni'nin eseri başlangıçta Avrupa'da çok tutuldu. Avrupa'nın tüm önemli şehirlerinde temsil edildi ve 1790a kadar değişik yapım sayısı 70'i geçmişti.

1761 - Il café di campagna (Kır kahvesi) - Baldassare Galuppi
Bu opera, piktoresk kırsal hayatı ve kırsal alanda yaşayan başarma hırslı kişilerin ekonomik bakımdan ne kadar zenginleştiklerini göstermektedir.

1762 - Orphe ve Eurydice - Christoph Willibald Gluck
150px Joseph SifrC3A8de Duplessis 001
Christoph Willibald Gluck
Bu opera ile Gluck İtalyan opera seria geleneğinin ifratlarını düzeltmek için operada reform yapıp opera için yeni bir çığır açmış ve bu yenilikleri çok başarılı olmuştur. Bu eser çok güzel müziksel içeriği ile günümüzde de seyirci çekmektedir.

1762 - Artaxerxes - Thomas Arne
Bu İngilizce opera İtalyan libretto yazarı Pietro Metastasio'nun metnine dayanır. Orkestrasyon çok uygun olup sahnede tam uygun bir atmosfer yaratmaktadır. Bu Arne'nın bir ustalık eseridir.

1767 - Il Bellerofonte - Josef Mysliveček
Bu eser Napoli'de prömiyeri yapıldığı zaman çok büyük başarı kazanmıştır. Mysliveček opera besteciliği alanında uluslararası ün kazanan ilk Çek asıllı bestecidir.

1767 - Alceste - Christoph Willibald Gluck
Bu Gluck'un İtalya'da hazırladığı ikinci reform operasıdır. Günümüzde bu ilk verziyon değil 1776'da revize edilen Fransız verziyonu bu eserin yapımlarında kullanılmaktadır.

1768 - Bastien ve Bastienne - Wolfgang Amadeus Mozart
150px Croce Mozart Detail
Wolfgang Amadeus Mozart
Bu Mozart'in prömiyeri yapılan ilk bir perdelik gençlik eseridir ve Jean-Jacques Rousseau'nun 'Le devin du village (Köy falcısı) operasının bir parodisidir.

1777 - Lo speziale - Joseph Haydn
150px Haydn portrait by Thomas Hardy 28small29
Joseph Haydn
Bu eser tam bir yüzyıl hiçbir Haydn opera eseri yapımı olmadan geçmesinden sonra, 1899'da ilk defa temsil edilen Haydn eseri olup; Haydn'ın tekrar opera alanında ün yapmasına öncülük etmiştir.

1770 Mitridates, re di Ponto (Mitridates, Pontus Kralı) - Wolfgang Amadeus Mozart
Mozart bu eseri besteleği zaman 14 yaşındaydı. Mitridates karmaşık ama zarif üsluplu şarkıları ile çok sayıda star şarkıcı girdisi gerektirmekte ve 6 saat süren içeriği ile yapımı bir opera evi ve opera seyircisi için imkânsız bir eser olarak görülmektedir.

1772 - Lucio Silla - Wolfgang Amadeus Mozart
Mozart'ın daha yirmi yaşına girmeden hazırladığı bu eser ilk yapımında 25 temsilden sonra 1929a kadar unutulmuştur.

1774 - İphigenie, Aulide'de - Christoph Willibald Gluck
Gluck bu eserinin Paris'te yapımı ve temsili ile reform operası zirvesine erişmiştir.

1775 - La finta giardiniera (Bahçıvan taklidçisi genç kız) - Wolfgang Amadeus Mozart
Bu eser Mozart ilk önemli opera buffa eseridir. Eserin siparişi Münih'ten gelmiştir. Bu eser ile Mozart çok iyi arıtılmış saf bir müziksel dram yaratıcısı olduğunu göstermiştir.

1775 - Il re pastore (Çoban Kral) - Wolfgang Amadeus Mozart
Bu İtalyan liberetto yazarı Pietro Metastasio'nun eseri olup Mozart'in gençlik eserlerinin sonuncusu olduğu kabul edilir.

1777 - Il mondo della luna (Ayda dünya) - Joseph Haydn
Bu opera eseri İtalyan oyun yazarı Carlo Goldoni'nin yazdığı üçüncü ve sonucu liberttoya dayanan Haydn opera eseridir.

1777 - Armide - Christoph Willibald Gluck
Bu Fransız operasında Gluck, orijinal olarak Lully için yazılmış olan bir librettoyu kullanıp çok hayran olduğu bir besteci olan Lully'ye bir takdir gösterisi yapmıştır.

1779 - İphigenie, Tauride'de - Christoph Willibald Gluck
Bu Gluck'un son ve üstün ustalık gösterisi eseri olan operada kısa ve yalın aryalarıyla neo-klasik akımına yakınlaşması ve opera janrını reformda ne kadar ileride olduğunu göstermistir.

1781 - Idomeneo - Wolfgang Amadeus Mozart
Bu eser Mozart'in ilk olgunluk çağı eseridir. İdemeneo ile Mozart uzun bir ayrılıktan sonra tekrar opera eserleri vermeye geri dönmüştür. Bu eserinde, resitatiflerden uzaklaşmaya ve müziğe ve koroya önem vermeye doğru çaba göstermesi açıkca görülmektedir.

1781 - La serva padrona (Hizmetkar hanım) - Giovanni Paisiello
150px PaiselloVigeeLeBrun
Giovanni Paisiello
Bu eser Pergolesi'nin bir eserinin daha kısa olarak yenilenmesidir ve bu eser bütün Avrupa opera sahnelerinde başarı ile temsil edilmiştir.

1782 - Die Entführung aus dem Serail (Saraydan Kız Kaçırma) - Wolfgang Amadeus Mozart
Bu eser Mozart'in komik opera alanında gösterdiği ustalığı ortaya çıkartmakta ve günümüzde çok popüler olarak tekrar tekrar yapımlanmaktadır.

1782 - Il barbiere di Siviglia (Sevil Berberi) - Giovanni Paisiello
Bu komik opera Paisiesllo'nun en çok bilinen ve başarılı eseridir. Ne yazıktır ki günümüzde bu güzel eser ayni konuyu işleyen Rossini'nin eseri tarafından unutturulmuştur.

1784 - Armida - Joseph Haydn
Bu eser önce biraz başarı kazanmakla beraber, bir yüzyıl opera alanından kaybolan ve 19. yüzyıl sonlarında tekrar ortaya çıkartılan Haydn eserlerinden biridir.

1784 - Richard Coeur de Lyon (Arslan Yürekli Rişar) - André Ernest Modeste Grétry
150px AndrC3A9 Ernest Modeste GrC3A9try
André Ernest Modeste Grétry
Bu eser bestecini ustalık eseridir. İlk "kurtarma" operasından biri olarak romantik müziğe öncülük yapmış bir eser olarak da görülür.

1786 - Der Schauspieldirektor (Tiyatro direktörü) - Wolfgang Amadeus Mozart
Zamanının tiyatro oyunlarından alınma konuşma diyalogları ile dolu bir "singspiel" janrında eser. Yeni kurulan bir opera kumpanyasında bulunan iki sopranonun "prima donna" olmak için uğraşlarını ve mücadelelerini incelemektedir. Salieri'nin Prima la musica, poi le parole (Müzikte başta ve sonra sözler) adlı operası ile aynı zamanda prömiyeri yapılmıştır.

1786 - Le nozze de Fígaro (Figaro'nun düğünü) - Wolfgang Amadeus Mozart
Librettosu Lorenzo Da Ponte tarafından yazılmış Mozart opera eserleri serisinde bulunan ilk eser. Bu eser günümüzde en çok bilinen ve sevilen Mozart operasıdır.

1786 - Una cosa rara (Nadir şey) - Vicente Martín y Soler
150px Martin y Soler1
Vicente Martín y Soler
Bu eserin başarısı Viyana müzik hayatında bir dönüm noktasını temsil etmektedir.

1786 - Nina - Giovanni Paisiello
Bu eserin tarihsel önemi, Romantizm müzik çağında çok popüler olan, "delilik" konusunu ilk defa olarak işleyen bir sahneyi içinde bulundurmaktadır.

1786 - Doktor und Apotheker (Doktor ve eczacı) - Karl Ditters von Dittersdorf
Bu eser Almanca konuşulan ülkelerdeki opera sahnelerinde büyük bir başarı kazanmakla beraber, İtalyanca ve Fransızca operaların üstün geldiği ülkeler seyircisi tarafından hiç tutulmamıştır.

1787 - Don Giovanni - Giuseppe Gazzaniga
Bu eser Don Juan'ın maceralarınin içinde konunun daha gülünç taraflarını ele almaktadır. Lorenzo Da Ponte senaryosu ve Mozart'ın aynı adlı operası bu eserden ilham alarak konuyu ve müziği çok geliştirmişlerdir.

1787 - Don Giovanni - Wolfgang Amadeus Mozart
Lorenzo Da Ponte tarafından hazırlanmış olan liberettoya bestelenmiş ikinci Mozart operasıdır. 19. yüzyılda genellikle unutulan Mozart'ın o dönemde yapımlanan tek eseri olmuştur. Don Giovanni operası, eserin bestelenmesinden günümüze kadar yazarlar ve felsefeciler için sırlı bir bilmece olmuştur.

1788 - La molinara (Değirmenci Kız) - Giovanni Paisiello

İçinde bulunan gayet komik müziksel parçalar dolayısıyla, zamanın geçisiyle adı unutulmaya başlanan, bu besteciye bir derece kalıcılık sağlayan bir "opera buffa" eseridir.

1790 - Così fan tutte (Kadınlar işte öyledir) - Wolfgang Amadeus Mozart
Mozart'ın Lorenzo Da Ponte tarafından yazılmış bir librettoyu kullanan üçüncü ve sonuncu opera eseridir. Diğerlerine kıyasla prömiyeri hazırlanması sırasında maliyetlerin kısılması nedeniyle ünlü ama fazla ücret gerektiren şarkıcı sayısı ve mizansenlerin maliyetlerinin düşük tutulması gerekmiştir. Bu sınırlamaları karşılamak için Mozart bu eserin müziksel içeriğini kendi üstün yeteneklerini daha derinden kullanarak ustaca işlemiştir. 19. yüzyılda bulunan dinsel ve ahlakî sansür nedeniyle konusu zamanın ahlakına uygun olmayacak kadar hafiflik kapsayan bu eser bu yüzyılda neredeyse hiç yapımlanmamıştır. Ancak 20. yüzyılda eserin değeri anlaşılmış ve popüler opera repretuvarına girmiştir.

1791 - Die Zauberflöte (Sihirli Flüt) - Wolfgang Amadeus Mozart
Alman Singspiel janrı opera tarzının zirve eseri olduğu kabul edilir. Ancak içinde bulunan Masonluk alametleri ve kavramları dolayısıyla 19. yüzyılda uyarılıp değiştirilmiş ve o bu değiştirilmiş temsillerde sunulan eser Mozart'ın müziksel ruhunu taşımadığı iddia edilmiştir. 20. yüzyıl ikinci yarısından itibaren masonluk kavramlarının tekrar orijinal şekillerde esere geri konulması ile büyük popülerlik kazanmıştır.

1791 La clemenza di Tito (Titus'un merhameti) Wolfgang Amadeus Mozart
Mozart'ın erken ölümünden hemen önce hazırladığı bu opera eseri 1810'a kadar popüler olarak opera evlerinde sahnelenmiştir. Ama bundan sonra eser popülerliğinde ve opera kritiklerinin değerlenmelerinde büyük bir düşüş göstermiştir. Ancak II. Dünya Savaşı'ndan sonra tekrar popüler opera eserleri listelerinde tırmanma göstermeye başlamıştır.

1792 - Il matrimonio segreto (Gizli Evlenme) - Domenico Cimarosa
150px Domenico Cimarosa
Domenico Cimarosa
Genellikle Cimarosa'nin en iyi opera eseri olarak bilinmektedir. İtalyan Toskanya Dükü "II. Leopold" bu 3-perdelik opera eserinin öğlen yemeğinden hemen sonra yapılan promiyer temsilini o kadar beğenmiştir ki o akşamüstü bu temsili baştan itibaren yeniden tekrarlatmıştır.

1794 - Le astuzie femminili (Kadınlık fendi) - Domenico Cimarosa
İlk temsilinden itibaren popüler olmuş ve bütün Avrupa opera-evleri repretuvarlarına girmiştir. Bu eserde beklenmedik bir şekilde bir Rus dansı sahnesinin bulunması Cimerosa'nin bu ülkeyi ziyaret edip Rus halk müziği ve danslarından çok hoşlanmasındandır. Fakat bu eser 20. yüzyılda popülerliğini çok kaybetmiştir.

1797 - Lodoiska - Luigi Cherubini
150px Luigi cherubini
Luigi Cherubini
İlk temsilinden sonra 200 defa arka arkaya temsil edilip, benzer şekilde popülerliği az bulunur operalar arasında yer almıştır. Bu eser günün sosyal ve politik gerçeklerine eğilip incelemeye çalışan ilk opera eseridir.

1797 - Medea - Luigi Cherubini
Fransız Devrimi döneminde hazırlanmış olan Fransızca opera eserlerinde günümüzde devamlı olarak temsil edilen tek opara eseridir. Dünyada ünlü sopranolar, örneğin Maria Callas, bu eserde rol alıp şarkı söylemelerinde ustalıklarını seyircilerine sergilemektedirler.

1798 - Le cantatrici villane (Hoyrat Şarkıcılar) - Valentino Fioravanti

150px Valentino fioravanti
Valentino Fioravanti
20. yüzyılın ortalarından sonlarına kadar Avrupa'da opera-evlerinde popüler olarak devamlı olarak temsil edilen bir dramatik parodi eseridir. Fransız İmparatoru Napolyon Bonapart'ın en çok sevdiği opera eseri olduğu açıklanmıştır.

1799 - Falstaff - Antonio Salieri
Antonio Saleri by Natale Schiavoni
Antonio Salieri
İtalyan stilinde bir "opera buffa" olup ilk defa bir opera eserine kaynak olarak ünlü İngiliz oyun yazarı Shakespeare'in bir oyununun uyarılması bu eser ile olmuşdur.

  • 1800 – 1824
1805 - Fidelio - Ludwig van Beethoven
150px Beethoven
Ludwig van Beethoven
Beethoven'nin tek opera eseri. Bestecinin siyasî özgürlük hakkındaki büyük tutkusunu ifade etmektedir.

1807 - La vestale (Vestal bakiresi) - Gaspare Spontini
150px Franz KrC3BCger Gaspare Spontini
Gaspare Spontini
Romalı bir Vestal bakiresi rahibe hakkında bestelenmiş olan Spotini'nin bu müziği hemen sonra Berlioz'a büyük ilham vermiş ve Fransız "grand-opera" stilinin gelişmesinde bir temel olmuştur.

1810 - La cambiale di matrimonio (Evlilik sözleşmesi)
- Gioacchino Rossini
150px Rossini portrait 0
Gioacchino Rossini
Rossini'nin daha 16 yaşında iken bestelediği bir fars oyunundan liberettosu uyarilanan bu bir perdelik operası onun ilk sahnelenmiş eseri olmuştur ve eserin müziğinin bu kadar genç bir besteciden beklenemeyen şekilde kompleksliği dikkati çekmiştir.

1812 - La scala di seta (İpek Merdiven)
- Gioacchino Rossini
Bu eser taze ve akıcı surette bestelenmiş büyük bir eğlence kaynağıdır ve tematik yenilik veya harmonik renklendirme yerine Rossini'nin gençliğindeki ritmik yeteneklerini göstermektedir.

1813 - Il signor Bruschino Gioacchino Rossini
Rossini'nin gençliğinde bestelemiş olduğu fars oyunlarına dayalı kısa komik operaların arasında bu eser en karmaşık konulu, heyecan verici ve eğlendirici olanıdır.

1813 - Tancredi
- Gioacchino Rossini
Ferrara'daki prömiyerde mesut sonuçla biten, ama Venedik'te bu değiştirilerek çok daha melodramatik şekle sokulan bu opera eseri, Rossini'in "opera seria" janrındaki ilk yapıtıdır. İlk temsilinde önemli rolü olan şarkıcıların hastalanıp yedeklerinin rolleri yüklemelerine ve eserde yapılan son an değişikliklere rağmen prömiyer seyircisi tarafından çok tutulmuş ve Rossini'nin ünü göklere çıkartılmıştır.

1813 - L'italiana in Algeri (Cezayir'de İtalyan kız)
- Gioacchino Rossini
Bu opera Rossini'nin ilk iki perdelik opera buffo eseri olup çok mükemmel bir ustalık eseridir.

1814 - Il Turco in Italia (İtalya'da Bir Türk)
- Gioacchino Rossini
Bu eser Rossini'nin diğer opera yapıtları arasında çok sayıda güzel ansenbl ve koro parçalarının bulunması ve aryalara nisbeten daha az önem verilmesi ile tanınır. Eserin modern başarısı 1950li yıllarda Maria Callas'ın bu eseri buffo olarak oynaması sonucu doğmuştur.

1815 - Elisabetta, regina d'Inghilterra (Elizabeth, İngiltere Kraliçesi)
- Gioacchino Rossini
Rossini'nin dünyaya yayılan ün kazanmasından sonra bestelediği ilk Napoli stili operadır. Promiyerinden sonra 10-20 yıl kadar çok sevilmiş ve tekrarlarca sahnelenmiş; ama ondan sonra 1950li yıllarda yeniden diriltilmesine kadar, unutulmuş bir eserdir. İki önemli yenilik içermektedir: şarkıcıya fazla seçim hakkı bırakmadan ayrıntılı dokerasyonlu koloratura olarak yazılmıştır ve eserde sade sesle resitatif yerine çalgılarla eşlik edilen resitatifler kullanılmıştır.

1816 - Il barbiere di Siviglia (Sevil Berberi)
- Gioacchino Rossini
Bu eser çok muhtesem aryalar, ikililer ve koro parçaları ile Rossini'nin en popüler opera buffa janrında eserdir. İki ay gibi kısa bir zaman içinde bu enfes eseri ortaya çıkarması, bu gerçeği yeni duyanlar için gayet saşırtıcı olmaktadır. Dünya opera-evleri repretuvarlarının bir demirbaş eseri olmuştur.

1816 - Faust - Ludwig Spohr
Spohr bir romantik opera olarak Faust mitini ele alan ilk opera eserini yazan Avrupali bestecidir. Bu eseri 19. yüzyılda tutulmuş ve ta 1852de son revizyonun kadar devamlı revize edilerek Avrupa opera-evlerinde sahnelenmiştir.

1816 - Otello
- Gioacchino Rossini
Bu Rossini'nin Shakespeare'den uyarladığı bir trajedi eseridir. Zamanın önde gelen opera bestecilerinden Giacomo Meyerbeer'e göre bu eserin III. perdesi o kadar etkilidir ki diğer kısımlarında bulunan binlerce hatayı unutturmaktadır.

1817 - La Cenerentola (Külkedisi)
- Gioacchino Rossini
Üç hafta gibi rekor kıran kısa bir zamanda bestelenmeye başlanıp bitirilen bu eserdeki aryalar çok ilgi çekicidir.

1817 - La gazza ladra (Hırsız Saksağan)
- Gioacchino Rossini
Rossini bu eserinde Fransız operasının önemli bir janrı olan kurtarma operası ögelerini uygulamıştır. Bu operanin en iyi bilinen parçası uvertürü olup, operanın diğer kısımları nisbeten unutulmakla beraber, bu uvertür kendi başına konser parçası olarak devamlı icra edilmektedir.

1818 - Mosè in Egitto (Musa Mısır'da)
- Gioacchino Rossini
Bu eser ilk olarak kiliselerde sahnelenmek işin bir kutsal dram olarak hazırlanmıştır.

1819 - La donna del lago (Gölün kadını)
- Gioacchino Rossini
Bu eser İskoç yazar Walter Scott'un eserinden uyarlanarak karakterlerinin ekzotik İskoçya dağları arasında bulunan bir göl etrafında yaşamaları ile Romantizm akımının müziğe uygulanmasına katkı yapmıştır.

1820 - Maometto II (Sultan II. Mehmet)
- Gioacchino Rossini
Rossini bu sefer romantizm akımına diğer bir katkı olarak isminden başka hic tarihsel gerçeklerle uyuşmayan bir oriyantalist konuyu seçmiştir. Bu eser 6 yıl sonra revize edilerek Korint kuşatması olarak da yapımlanmıştır.

1821 - Der Freischütz (İyi avcı) - Carl Maria von Weber
150px Carl Maria von Weber
Carl Maria von Weber
Bu eser Alman halk hikâyelerinden uyarlanmış ve müziği de Alaman folklor müziğinden esinlenmiştir. Alman milliyetçiliğini gayet duygulu olarak işleyen bu opera Weber'in ustalik eseri ve ilk Alman romantik grand opera olarak olarak kabul edilmektededir.

1823 - Semiramis - Gioacchino Rossini
Bu melodramatik dram içeren opera ile Rossini İtalya'daki opera bestecilik kariyerine son verip Fransa'a göçmüştür. Rossini eserin yine vokal, dramatik ve bünyesel elemanlarını güzel bir harmoni ile birleştirmiş ve bir ustalık eseri ortaya çıkarmıştır.


  • 1825 – 1849
1825 - La dame blanche (Beyaz Kadın) - François-Adrien Boieldieu
150px Fr Adrien Boieldieu
François-Adrien Boieldieu
Boieldieu'un en başarılı komik opera janrındaki bu opera eseri İskoçya temalarını işleyen 19. yüzyıl roman yazarı Walter Scott'un eserlerinden birinden uyarılmıştır.

1825 - Il viaggio a Reims (Reims'e seyahat) - Gioacchino Rossini
Epey zaman unutulmuş olan Rossini'nin bu eseri XX. yüzyılın son çeyreğinde tekrar yapımlanarak sanki diriltilmiştir.

1826 - Le siège de Corinthe (Korint Kuşatması) - Gioachino Rossini
Bu eser Rossini tarafından daha önce hazırlanıp yapımlanan Maometto II (II. Mehmet) adlı operasının çok geniş bir şekilde revize edilmesinden ortaya çıkartılmıştır. Özellikle eserin mekânı değişik bir yerdedir.

1826 - Oberon - Carl Maria von Weber
Çok ciddi hasta olmakla beraber ailesinin geçimini karşılamak için Londra Covent Garden Operası'nın verdiği bu şiparişi kabul etmiştir. Weber prömiyerden iki ay sonra ölmüştür. Wagner'den önceki Alman romantik opera akımının zirve eseri olduğu kabul edilmektedir. Gereken sahne mizansenlerinin çok komplike olması ile de ün yapmıştır.

1827 - Il pirata (Korsan) - Vincenzo Bellini
150px Vincenzo bellini
Vincenzo Bellini
Bellini'nin profesyonel olarak yapımlanan ikinci opera eseridir. Genç Bellini İtalyan opera stilinde eser hazırlayan opera bestecileri arasında Rossini'den sonra özel bir yeri bulunduğunu bu eseriyle göstermiş ve uluslararası ün yapmaya başlamıştır.

1828 - Der Vampyr (Vampir) - Heinrich Marschner
Marschner'in bu gotik operası, onun Alman romantik operasında Weber ile Wagner arasında bir köprü sağladığını göstermektedir.

1828 - Le comte Ory (Kont Ory) - Gioacchino Rossini
Rossini'nin Fransız fars oyunu temellerine dayanan İtalyan opera bufa janrındaki bu eseri yıllar boyu müzik kritikleri tarafından özellikle sevilmiştir. Bu eserde gösterdiği taze ve parlak yaratıcılık onun opera sanatında baş köşede olduğunun kabul edilmesine bir nişanedir.

1828 - La muette de Portici (Portici'nin dilsizi) - Daniel François Auber
150px Daniel FE Auber
Daniel François Auber
Fransa Devrimi ile halkı bağımsızlığa kavuşmadan tam önce Fransa'da yüksek sınıf kişilerin modaya nasıl baktıklarını yansatan bir eserdir.

1829 - Guillaume Tell (Giyom Tell) - Gioacchino Rossini
Rossini'nin kendini emekli olarak kabul etmesinden hemen önce bestelenen bu operası İsviçre Alpleri'nde ortaya çıkan bir bağımsızlık mücadelesini konu olarak işlemektedir. Bu opera Fransız "grand-opera" janrının yerleşmesinde önemli yer tutmaktadır.

1830 - Anna Bolena - Gaetano Donizetti
150px Gaetano Donizetti 1
Gaetano Donizetti
Bu lirik opera eseri uluslararası müzik sahnesinde Donizetti'nin ilk başarılı operası olup onun opera bestecilik şöhretinin yayılmasına baş faktör olmuştur.

1830 - Fra Diavolo (Birader Şeytan) - Daniel François Auber
"Eugene Scribe"nın çok karmaşık ama güldürücü eserinden uyarlanan bu opera 19. yüzyılın en popüler Fransız "komik opera" janrındaki opera eseri olmuştur.

1830 - Capuleti ve Montecchi Vincenzo Bellini
Bellini'nin İngiliz oyun yazarı William Shakespeare'in Romeo ve Juliet eserinden uyarlaması. Hazırlamak için çok az zaman verilmesi nedeni ile Bellini daha önce hazırladığı Zaira aslı eserinden birçok kısımları bu esere aktarmıştır.

1831 - La sonnambula (Uyurgezer) - Vincenzo Bellini
Mekân olarak idealize edilmiş bir İsviçrede geçen, "Scribe" tarafından yazılmış bir oyunun "Felice Romani" tarafından hazırlanan librettosu ile Bellini "yarı-seri opera" janrında üstün yeteneğini göstermiştir.

1831 - Norma - Vincenzo Bellini
Müzikte romatizm akımının en iyi örneklerinden sayılan bir opera eseridir. Son perdedeki orkestrasyonun orijinalliği ile çok dikkate değer bir eserdir.

1831 - Robert le Diable (Şeytan Robert) - Giacomo Meyerbeer
150px Giacomo Meyerbeer nuorempana
Giacomo Meyerbeer
Mayerbeer'in ilk "grand-opera" eseridir. Ölü rahibeler balesi ile sansasyon yaratmıştır.

1832 - L'elisir d'amore (Aşk iksiri) - Gaetano Donizetti 
Bu eser İtalya'da 1838-1848 döneminde en çok sahnelenen opera eseri olarak ün yapmıştır ama sonradan repratuvarlardan kaybolmuştur. 20. yüzyıl başında şarkıcı Enrico Caruso tarafından sanat gösterme eseri olarak sahnelenmesi ile ilk popülerliğine tekrar dönmüştür.

1833 - Beatrice di Tenda Vincenzo Bellini
Bellini'nin müziksel yetişgenliğe erişmesini gösteren eserdir. "Felice Romani"'nin hazırladığı çok hüzünlü bir trajedi libretosu ile tanınmıştır.

1833 - Lucrezia Borgia - Gaetano Donizetti
Donizetti'nin hazırladığı eserler arasında opera repratuvarında en popüler olarak bulunan eserdir. Sahnede bulunan şarkıcı sayısının çokluğu ile ün yapmıştır.

1834 - Maria Stuarda - Gaetano Donizetti
Bu eser 19. yüzyılda başarısız olarak kabul edilip sonradan 20. yüzyıla kadar yapımlanmamıştır. Fakat 1954de yapılan yeni yapımından sonra opera-evi repretuvarlarinda sıkca görülmeye başlamıştır.

1835 - Das Liebesverbot (Pahalı yasak) - Richard Wagner
Bu Wagner'in ilk hazırladığı operalardan biridir ve İngiliz oyun yazarı Shakespeare'in Kısasa Kısas oyunundan uyarlanmıştır. Wagner sonradan bu eseri kendi eser hazırlama stilinde olmadığı nedeniyle reddetmiştir.

1835 - I puritani (Püritenler) - Vincenzo Bellini
Bellini'nin yeni libretto yazarı "Calo Pepoli" konu olarak çok ilgi çekici İngiliz İç Savaşı döneminde "İskoçya"'da geçen tipik bir romantik dramı seçmiş ve Bellini melodilerinin ve orkestrasyonun üstün nitelikleri ile tüm Avrupa'da (Wagner dahil) opera seyircisini sanki buyulemistir.

1835 - La Juive (Yahudi) - Jacques Fromental Halévy
150px Jacques Fromental Halevy
Jacques Fromental Halévy
Bu bir "grand-opera" janrında eser olup zamanında ünü ve popülerliği bu janrın baş ustası olduğu kabul edilen Meyerbeer'in eserlerinin kat kat üstüne çıkmıştır.

1835 - Lucia di Lammermoor - Gaetano Donizetti
Donizetti'nin "opera seria" janrındaki ünlü eseri özellikle içindeki delilik sahnesi ile devamlı ilgi çekmiştir. Donizetti bu eserinde tenor şarkıcıların eforlarını azaltmaya çalışıp bu tip şarkıcılara gösterdiği yakınlığı ifade etmiştir. Bu son sahnede bulunan tenor resitatif arya ile ve "cabaletta"nin resitatif olarak bestelenmesi ile açıkca görülmektedir.

1836 - Zhizn' za tsarya (Çar için bir Hayat) - Mikhail Glinka
150px Glinka 1856
Mikhail Glinka
Glinka, İtalyada yaptığı gezilerde kazandığı bilgiler ile Rusya hakkındaki kendi bilgilerini ustaca birleştirip bu tarihsel eseri ile bir Rus operası geleneğinin kurulmasına öncülük yapmıştır.

1836 - Le postillon de Lonjumeau (Lonjumeau at arabacısı) - Adolphe Adam
150px Adolphe Adam 1
Adolphe Adam
Adolphe Adam zamanının önde gelen müzik kritigi olarak Verdi'yi besteleriyle şarkıcıların seslerini harap etmekle suçlamıştır. Ama Adam kendinin bu eserinde şarkıcıların seslerini zorlayıp sanki akrabosi hareketleri yaptırmaktadır. Bundan olacak genellikle pek popüler bir eser olmamıştır. Ama neden olduğu pek anlanmadan, Alman opera seyircisi için bu eser popülerliğini korumuş ve devamlı olarak Alman opera evleri repretuvarlarında bulunmuştur.

1836 - Les Huguenots (Huguenolar) - Giacomo Meyerbeer 
Fransız "grand-opera" janrının en güzel ve en ünlü eseridir. Meyerbeer bu eseriyle usta bestecilik zirvesine eriştiğini ortaya koymuştur. Zamanında çok popüler olmuş ve en seçkin Avrupa opera-evlerinde bu eser yüzlerce defa temsil edilmiştir.

1837 Il giuramento (Yemin) - Saverio Mercadante
150px P232
Saverio Mercadante
Bu eser Mercandante'nin günümüze gelmiş iki eserinden biridir. Bu eser Mercadante'nin, Bellini ve Donizetti ayarında bir besteci olduğuna delildir.

1837 Le domino noir (Siyah domino) - Daniel François Auber
"Scribe" tarafından hazırlanmış bir librettoya dayanan bu eser 20. yüzyıl başlarına kadar çok yapımlanmış ve prömiyerinden 70 yıl sonraya kadar Paris, Fransa'daki "Opera Comique"'de 1.200 defa temsili yapılmıştır.

1837 - Roberto Devereux - Gaetano Donizetti
Donizetti bu eserini karısının ölmesinden dolayı çektiği yas ve acıdan kendini bir nebze kurtarmak için hazırlamıştır. Bu eser sonradan unutulmuş ve 20. yüzyılın ikinci yarısında İngiltere'de Romantik müzik için yakın ilgi dolayısyla ortaya çıkan "Donizetti Rönensansı" ile tekrar repretuvarlara girmeye başlamıştır.

1837 - Zar und Zimmermann (Çar ve marangoz) - Albert Lortzing
150px Albert Lortzing Stahlstich
Albert Lortzing
Lortzing'in bu operası Almanya dışında pek tutulmamış; Alman opera seyircisi için popülerliğini her zaman korumuştur; ancak son yıllarda Avrupa opera-evlerinde de sahnelenmeye başlanmıştır.

1838 - Maria de Rudenz - Gaetano Donizetti
İtalya'daki prömiyerinde başarısız olarak kabul edilmekle beraber, Avrupa ve Amerika opera-evlerinde çok tutulan bir eser olmuştu. Diğer Donizetti eserleri gibi 1875den sonra 20. yüzyılın ikinci yarısında tekrar yapımlanmaya başlamasina kadar unutulmuştur.

1838 - Poliuto - Gaetano Donizetti
Bu eser ilk prömiyerinden iki yıl sonra, Donizetti Paris'e geçtikten sonra, bu eseri değiştirmiş ve Les Martyrs adı ile Paris'te yeniden yapımlanmıştır. Sonraki yapımlarında hangi verziyonun yapımlanacağına dair bir genel görenek ortaya çıkmadan iki verziyon arasında başyapımcının şahsi tercihlerine göre seçim yapılmış ve seçilen verziyon temsil edilmiştir. Fakat 20. yüzyılda ilk verziyon tercih edilir olmuştur.

1838 - Benvenuto Cellini - Hector Berlioz
150px Berlioz image 02
Hector Berlioz
Berlioz'un ilk operasıdır. Fakat müziksel bakımdan çok zor içerikli şarkılar ihtiva etmektedir ve orkestrada çok sayıda virtüöz çalgıların bulunmasını gerektirdiği için opera-evleri tarafından daha fazla sayıda yapımlanmalardan sakınılmaktadır.

1839 - Oberto
- Giuseppe Verdi
150px Verdi Giuseppe
Giuseppe Verdi
Verdi'nin ilk operasıdır ve sansasyonel bir melodramdır.

1840 - La favorita (Gözde) - Gaetano Donizetti
Fransız "grand-opera" janrında bir eserdir. Uvertürü ile çok ilgi çekmiştir. İçeriğinde bulunan tenor aryalarında bu tip şarkıcıların Do#4 sesini verebilmelerini gerektirdiği için ünlü tenörler bu eserle ustalık gösterisi yapabilmeleri imkânı olması nedeniyle bu eserin yapımlarında yer almayı istemektedirler.

1840 - Saffo Giovanni Pacini
Bu opera Pacini'nin yaratıcılık gücünün üstünlüğünü ortaya koymaktadır. İlk prömiyeri yapılan Napoli'de hemen başarı kazanmış ve bu başarı eserin diğer Avrupa opera-evi temsillerinde de tekrarlanmıştır.

1840 - La fille du régiment (Alayın kızı) - Gaetano Donizetti
Donizetti'nin Paris'te görev aldıktan sonra Fransız "opera comique" janrına göre hazırladığı çok başarılı bir eserdir. Fransız milliyetçiliğinin bir senbolu haline gelip 19. yüzyıl ikinci yarısında Fransız opera evlerinde Fransız milli bayramı olan Bastil Günü 14 Temmuz'u içeren dönemlerde temsil edilmesi bir gelenek haline gelmiştir.

1840 - Un giorno di regno (Bir Günlük Hükümdarlık)
- Giuseppe Verdi
Verdi'nin son operası olan Falstaffdan daha önce hazırlamış olduğu tek komik operadır.

1842 - Der Wildschütz (İzinsiz Kaçak Avcı) Albert Lortzing 
Bu komik konulu Almanca opera ile Lortzig, Alman güldürücü operasının Fransız "opera comique" ve İtalyan "opera buffa" janrları ile başabaş olduğunu göstermiştir.

1842 - Nabucco
- Giuseppe Verdi
Verdi bu eserini artistik kariyerinin gerçek başlangıç eseri olarak kabul etmiştir. Verdi bu eserinin siparişini birbirini takip eden hayat trejedilerinden (birkaç başarısız eser temsilleri ve karısı ve iki çocuğunun ölümlerinden) sonra almıştır ve buna rağmen bu eser bir ustalık eseri olarak kabul edilmektedir. Bu operadaki Va pensiero aryası İtalya'nın birleşmesinin bir senbolü olarak çok popüler olmuştur.

1842 - Linda di Chamounix - Gaetano Donizetti
Donizetti'nin Viyana'ya geçtikten sonra hazırladığı bir grup opera eserinden birincisidir. La sonnambula eseri ile birlikte Donizetti'nin "yarı-opera" janrına yaptığı ikinci katkısıdır. Konusu yazarlar için popüler olan beklenmedik bir olay dolayısıyla bir mesut sonucun ortaya çıkmasını ("happy ending") içermektedir.

1842 - Rienzi - Richard Wagner 
"Grand-opera" janrına Wagner'in katkısıdır. Bu eserideki üvertür, ve son perdedeki çok duygusal tenor aryası ile tipik Wagner eseri olarak görülmekte ise de beş perde uzunluktaki eser, içeriğindeki bale ve soloist rollerine verilen yüksek önem dolayısıyla tam bir Paris "grand-opera" karekterini taşımaktadadir.

1842 - Ruslan ve Ludmila - Mikhail Glinka
Konusu Puşkin'in hazırladığı episodik bir peri masalından alınmış olan bu opera eseri sonradan Rus bestecileri tarafında geliştirilen Rusca opera geleneğine öncülük etmiştir.

1843 - Der fliegende Hollander (Uçan Hollandalı) - Richard Wagner
Wagner, daha önce hazırladığı eserleri redederek, bu Alman Romantik opera eserini, opera eseri besteleme kariyerinin bir başlangıcı olduğunu söylemiştir. Bu eser Carl Maria von Weber'in başlattığı romantik opera müziği akımına bir büyük katkı olmuştur.

1843 - Don Pasquale Gaetano Donizetti
Donizetti'nin "komedi şaheseri" olan bu opera, opera buffa janrının en son büyük eseridir. Bu eser uzaklarda bulunan opera seyircisine Italyan operasında geliştirilen yeni akımları tanıtmak için bir alet olmuştur. Donizetti'nin 19. yüzyil sonlarında ve 20. yüzyıl başlarında repretuvarlardan çıkarılıp kenara atılmamış olan bir ender eseridir.

1843 - I Lombardi
- Giuseppe Verdi
Verdi'nin tarihsel konulu "Nabucco" eserindeki başarısını takip etmek için hazırladığı eser olup Amerika kıtasında ilk defa sahnelenen Verdi eseridir. "Nabucco"nun başarısını ekzotik tarihsel konusuna bağlayan Verdi bu sefer de Birinci Haçlı Seferi'ne katılan Lombard Haçlıların öyküsünü liberettoya konu almıştır. Oronto'nin konusmasında önce gelen orkestranın kemanları için bir hareketli parça Verdi'nin müziksel yaratıcılık gücünü iyice ortaya çıkarmaktadır.

1843 - Maria di Rohan - Gaetano Donizetti
Bu eser Donizetti'nin dramatik gücünün "belkanto" stilinin gerektirdiğinden çok üzerinde olduğunu göstermektedir.

1843 - The Bohemian Girl (Bohem Kız) - Michael Balfe

Gilbert ve Sullivan operetlerinden başka 19. yüzyılda İngiltere'de hazırlanmış dikkati çeken tek opera eseridir.

1844 - Ernani - Giuseppe Verdi
Verdi'nin besteciliğe başlangıç dönemi içinde hazırladığı bu eser Verdi'nin dramatik etkinliğine işaret etmektedir. Verdi'nin bu eserde gösterdiği yeteneklilik onun 80 yıl süren başarılı bestecilik kariyerine ve hatta 70 yaşında bile tekrar yeni bir gelişme ortaya çıkarttığı sanat hayatına bu eser bir başlangıç olmaktadır.

1845 - Tannhauser - Richard Wagner
Wagner'in bu en çok Orta Çağlarda popüler olan dinsel didaktik eserlere benzeyen bu operasında putperest sevda ile dindar Hristiyan erdemlilik arasındaki çatışmeyı incelemektedir. Bu eser Wagner'in Dresden'den ayrıldıktan sonra Paris'te hazırladığı üçüncü eserdi ve mizansenlerinin görkemliliği ile bu eserle Paris'de başarı kazanacağını ummaktaydı. Fakat eserin Paris'deki sahnelenmesi başarısız olmuştu.

1846 - Attila - Giuseppe Verdi
Verdi bu eseri bestelemekte iken sağlik sorunları ile karşılaşti ve bu eser prömiyerinde ancak orta derecede bir başarı kazandı. Verdi'nin İtalyan milliyetçiliği ve İtalya'nın birleştirilmesi politikalarına girmesi dolayısıyla bu eser liberetto yazarı Soler ile birlikte hazırladığı eserlerin sonuncusu olmuştur.

1846 - La damnation de Faust (Faust'un lanetlenmesi) - Hector Berlioz
Berlioz kendine opera siparişlerinin gelmemesinden etkilenerek bu drama-öyküyü konser gösterisi olarak hazırladı; ama son yıllarda bu eser bir opeara olarak da sahnelenmeye başlandı. Bir opera kritiği bu eserin çok "sinematik" olduğunu da ifade etmiştir.

1847 - Macbeth - Giuseppe Verdi
Verdi'nin Shakespeare'den ilk uyarlama eseri. Diğer birçok "Romantik opera" bestecileri gibi Verdi Shakespeare'i çok beğenmekteydi ve bu eser Shakespeare'in tiyatro oyunlarından uyarlayarak hazırladığı üç operadan ilkidir.

1847 - Martha - Friedrich von Flotow
150px Flotow
Friedrich von Flotow
Flotow, Kraliçe Anne zamanında İngiltere'deki olaylari konu alan bu sentimental ve komik eser ile avamdan halkın zevklerine hitap etmektedir. Fransızların özel opera janrları tercihlerine, Almanların melodi sevgilerine ve İtalyanların kendi dillerine olan sevgilerine hep bir arada hitap etmeye çalışan Flotow, böylece uluslararası hislere dayanan bir eser hazırlamaya gayret göstermiştir.

1849 - Die Lustigen Weiber von Windsor (Windsor'un Şen Kadınları) - Otto Nicolai
150px OttoNicolai
Otto Nicolai
Nicolai'a sonradan da devam eden başarıyı ilk defa sağlayan bu Almanca opera eseri Shakespeare'in "Falstaff" adlı komedi karekterinin serüvenlerine dayanmakta ve Almanca popüler şarkıları ve hatta singspiel janrı stiline benzeyen bu opera zamanında çok büyük bir sükse kazanmıştır. Bu eser günümüz opera-evi repretuvarlarında da bulunmaktadır.

1849 - Le prophète (Peygamber) - Giacomo Meyerbeer
Fanatik bir Hristiyan olan "Leiden'li John"'un hayatını işleyen bir "grand-opera" janrında opera eseridir.

1849 - Luisa Miller - Giuseppe Verdi
Verdi'nin taraftarlari Alman oyun yazarı Schiller'in hazırladığı oyundan uyarlanmış bu "burjuva trajedisi"'nin öneminin anlaşılmayıp, fazla sahnelenmediğini iddia etmektedirler. Verdi bu eserle romantik akımdan ayrılmış ve insanlık gerçeğine bir araştırıcı bir detektif gibi bakan, bir komedi hazırlamıştır.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!