İlk bisiklet patenti 1645 yılında Fransız Jean Theson’a verildi. Patenti alınan alet günümüz bisikletine hiç benzemiyordu, daha çok dört tekerlekli garip bir alet görünümündeydi. 1690 yılında Fransız asilzade Sivrao Kontu tarafından, iki tahta tekerleği olan ve “celenfer” adı verilen pedalsız bir bisiklet yapıldı.
Daha sonra tahta tekerleklerin yerle temas eden yüzleri demir çemberle kaplandı; fakat bu durum süspansiyon sağlamadığı için hızın azalmasına yol açtı. İskoç Kirk Patrik McMillan’ın 1839 yılında pedalı bulmasıyla bisiklet bugünkü görünümüne biraz daha yaklaştı. 1868′de tekerleklerin sert lastikle kaplanıp demirin çıkartılması sayesinde bisikletin sürati arttı. Deneme niteliğindeki ilk bisiklet yarışı, 1868′de Saint Cloud’da yapıldı. Günden güne gelişme gösteren bisiklete bağlananların sayısı çoğaldı ve 1881′de “Fransız Bisiklet Federasyonu “kuruldu.

Daha sonra zincirli aktarma sistemi ve havalı lastiğin bulunmasıyla bisiklet bugünkü şeklini aldı. Çağdaş koşullara uygun ilk mukavemet yarışı 1890 yılında Fransa’da yapıldı. 1891′de ise uzun etaplı turların ilk örneğini oluşturan Bordeaux Paris yarışı, onu takiben de Paris Brest-Paris yarışı düzenlendi. 1903 yılında düzenlenen ve yarışmaların en büyüğü olan Fransa Turu’nun Henri Desgrange ve L’Auto dergisi tarafından gerçekleştirilmesi bisiklet sporu için önemli bir atılım oldu. Yani 19.yy’ın başlarından itibaren bisiklet, önemli bir ulaşım aracı olması yanında tüm dünyada spor amacıyla da kullanılmaya ve üretilmeye başlandı. ABD’de 1878′lerde başlayan bisiklet yarışlarının yaygınlaşması sonucu 1912′de Amerikan Amatör Bisiklet Birliği kuruldu ve birlik ABD’deki amatör yarışların yönetimini üstlendi. 20.yy’ın ortalarına doğru ABD ve İngiltere’de otomobillerin yaygınlaşması ile bisiklet yarışlarında bir gerileme görülmeye başlandı; fakat zamanla ilgi tekrar arttı. Amatör yol yarışları 1896′dan, pist yarışları arasında yer aldı. Ayrıca her yıl, bisiklet yarışlarının her dalında ulusal ve dünya şampiyonlukları yarışmaları yapılmaktadır.Bu şampiyonaların en önemlisi ve en zorlusu, 21 etap üzerinden 2474 millik parkurda düzenlenen “Fransa Bisiklet Turu “dur.
1900 yılında kurulan FICA’nın (Federation International Amateur de Cyclisme yani Uluslararası Amatör Bisiklet Federasyonu), 1993 yılında yapılan kongrede kendini fesh etmesiyle Uluslararası Bisiklet Federasyonu (UCI), bu sporun tek kuruluşu haline geldi. Böylece uluslararası yarışları düzenlemek, kategorileri saptamak ve dünya şampiyonalarının yerini ve zamanını belirtmekle yetkili tek kurum UCI oldu.
Günümüzde, bisiklete binmenin sağlığa yararlı olduğu görüşünün gelişmesi ile özellikle Avrupa’da uluslararası nitelikte pek çok bisiklet turları düzenlenmektedir. Bisiklet sporu ile ilgilenenlerin sayıaının artmasıyla bir çok ülkenin kent caddeleri, ulusal parkları ve belediye parklarında bisiklet yolları ayrılmaktadır.
Bisikletin Tarihi Tarihçesi icadı
Yazarlar ilk bisikletin, ilkel şeklinde, Çinˊde görüldüğünü belirtmelerine rağmen, ilk bisiklet çizimlerinin 1493 yılında Leonardo da Vinci ya da onun öğrencilerinden biri tarafından yapıldığı söylenir.
Bu çizimlerden yararlanarak ilk bisikleti yapan kişi Kirkpatrick Mac Mullanˊdır. 1839-1840 yılları arasında İskoçyaˊ da yapılan bu bisiklet, halen Londrada Science Museumdadır.
Mac Millanˊdan önce temel modeli Fransız Sirvacˊın yaptığı sağ ve sol ayakların itmesi ile yürüyen bisiklet oluşturur. Celerifere adını taşıyan bu Alet 1790 yılında yapılmıştır ve bir gidonu bile yoktu.
Drais de Senerbolun yaptığı Bisikletin daha hareketli (gidonlu bisikletin keşfi) ve daha biçimli bir modelini geliştiren Boran Karl Von Drais in yapımı olan 1816 modeli daha sonraki yılların tohumlarını oluşturmuştur. 1817 yapımı 26 kiloluk Draisˊin Viyanada sergilenen tahta Bisikletini takiben 1818 yılında madeni yapıma gidilmiştir. İngiliz Brichˊin bu yapımını 1855 yılında Fransız Ernest Michauxun modelini izlemiştir. Pedallar ilk kez bu modelde görülmüştür.
1860 da arka frenler eklenmiştir. 1861 de pierre michaux fikriyle ön tekerleğe monte edilen pedallar onu Fransaˊda en popüler araç yaptı 1870 yılından sonra daha da geliştirilen yeni yapıma Bicyole adı verilmiştir. İki çember olarak adlandırılan bu modelde ön tekerliğin çapı 1 ile 1,5 metre arasında değişmiştir.
Bisikletin ilk üretiminde " Michaux Company" firmasınca 200 personel ile yılda 140 bisiklet üreterek başlandı. O günkü değeri ise 450 Fransız Frangı idi.
- Yıl 1866 amerikaˊya (james caroll, pierre lallement) ilk patentin verilmesiyle, bisiklet cinsiyet, ırk ayrımı, sosyal sınıf farklılığı gözetilmeden herkes tarafından kullanılmaya başladı ve yeni bir dönem başladı. kıyafette bile bisiklet modası ortaya çıktı.
- yıl 1869 İngiltere ve Fransaˊda bisiklet (tasarımı) yarışmaları düzenlendi. İlk bisiklet dergisi olan " veleocipede illustre " yayın hayatına başladı. velodrom denemese de ilk yarış pisti açıldı.
- Yıl 1890 "the arnold, schwinn" kuruldu.
- Yıl 1891 ignaz schwinn yılda 25.000 bisiklet üretmeye başladı. kurduğu bisiklet takımına ( team paramount ) dünyanın en iyi bisikletçilerine topladı.
- Yıl 1930 İlk tüp lastik ( şişme) kullanılmaya başlandı.
- Yıl 1934 schwinn motorlu taşıtlardaki bilgisini bisikletlere aktararak, ilk şişme iç lastikli bisikleti tasarladı. bundan sonra piyasa canlandı.
- Yıl 1960 İlk vitesli bisiklet (3 - 10 vites )
- Yıl 1960 gary fisher ve charles kelly dağ bisikletini keşfetti.
- Yıl 1972 İlk ragbrai turu gerçekleştirildi.
Nasıl Çalışır?
Bisiklet neredeyse her yaştan insanın kullnabileceği çok zekice tasarlanmış eğlenceli bir araç. Bisiklet sayesinde gideceğiniz yere yürümek veya koşmaya göre daha az enerji harcayarak çok daha hızlı ulaşabilirsiniz. Bisiklet genel anlamda tamamen açık bir mekanizmadır ve gizli kapaklı hiçbir bölümü bulunmaz.
Bisikleti oluşturan parçalar:
- Ön çatal; gidona bağlı hareketli bir kısımdır ve ön tekerlek buraya bağlıdır.
- Tekerlekler; ince çelik çubuklarla desteklenmiş jant ve üzerindeki şambiyel ve lastikten oluşur.
- Koltuk; oturma alanıdır.
- Gidon; arabalardaki direksiyon vazifesini gören bisiklet parçasıdır.
- Krank ve pedallar; pedal çevrildiğinde oluşan dönme kuvveti kranka iletilerek moment oluşturulur.
- Zincir ve vites; pedal dişlisine bağlı zincir arka tekerleğe bağlı olan dişliye gücü iletir ve hareket sağlanır. Vites dişli çaplarının değiştirilmesini bu sayede pedala uygulanan kuvvetin ayarlanmasını sağlar.