Üye Ol
Giriş
Hoş geldiniz
Misafir
Son ziyaretiniz:
14:24, 1 Dakika Önce
MsXLabs Üye Girişi
Beni hatırla
Şifremi unuttum?
Giriş Yap
Ana Sayfa
Forumlar
Soru-Cevap
Tüm Sorular
Cevaplanmışlar
Yeni Soru Sor
Günlükler
Son Mesajlar
Kısayollar
Üye Listesi
Üye Arama
Üye Albümleri
Bugünün Mesajları
Forum BB Kodları
Your browser can not hear *giggles*...
Your browser can not hear *giggles*...
Sayfaya Git...
Çarşamba, 10 Aralık 2025 - 14:25
Arama
MaviKaranlık Forum
Victor Vasarely
-
Tek Mesaj #2
Safi
SMD
MiSiM
5 Temmuz 2015
Mesaj
#2
SMD
MiSiM
VASARELY
(Viktor
), transız uyruğuna geçmiş ma- car ressam (Pöcs 1908). Budapeşte’de Bauhaus anlayışında bir eğitim gördü (Muhely akademisi, 1929), 1931'de Paris'e yerleşti ve reklamcılıkla uğraştı. O dönemde giriştiği grafik araştırmalardaki ("Echiquiers", "Zöbres”) biçimleri sistemleştirme eğilimi, daha sonraları benimsediği soyut söylemin habercisidir. Gerçek un- surlan aşamalar halinde süzgeçten geçirerek (metro istasyonlarının yer döşemelerindeki çatlaklar, çakıltaşları ve deniz kabukları, "Denfert", “Belleisle", "Cristal" dönemlerinin pencereleri, 40’lı yılların sonu - 50’li yılların başı), geometrik nitelikli, kişisellikten arındınlmış,
kinetizmin
habercisi olan bir soyutlamaya yöneldi. Sanata ve toplumsal işlevine yeni bir anlayış getiren kinetizm (bu anlayışı 1944'te kurulan Denişe Renö galerisi aracılığıyla yaygınlaştırmaya çalıştı) tesarely'nin sanatında, 50'li yıllarda, an "renk-biçim"i ve içerik biçim İkilisini (siyah beyaz "Maleviç'e saygı" dizisi) benimsemesiyle ve kafes, hare saydamlık, üst üste çakışma ("Derin kinetik yapıtlar") etkilerinin görüldüğü yapısal oyunlara girişmesiyle ağır bastı. "Biçim -renk birimi" (siyah beyaz, ardından 1960' tan başlayarak, tüm renklerde kare ve çemberler) ve sunduğu olanakların (dönüşümler [ yamuk ve elips), dizilimler, devşirimler) sistemli bir biçimde kullanılması, yapıta görsel bir devinim kazandırdı. Bu devinim, 60’lı yıllarda karmaşık ve programlı bir çokrenklilikle (“Folklore planötaire", "Hommage â l'hexagone"), 70'li yıllarda da bozulma ve hacim etkileriyle ("Structures universelles") zenginleştirildi. Vasarely’nin tutumu, temelde, yeni bir sanatçı çoğaltılabilen, boyuttan ve işlevi değiştirilebilen "ilkörnekler"i tasarlayan kişi ve yapıtmimarlığa dahil edilebilen ortak ya da sınai bir ürün kavramı üzerine kurulmuştur. Sanatçı, Gordes'da öğretici bir Vasarely müzesi (1970), Aixen-Provence'ta da mimarlığın sorunlarıyla ilgilenen bir Vasarely vakfı (1976) kurmuş, çeşitli yazılar kaleme almıştır:
le Manifesto jaune
(Sarı manifesto) [1955];
Plasticitö
(1970);
Folklore planötaire
(Gezegen folkloru), [1973); vb
Kaynak: Büyük Larousse
BEĞEN
Paylaş
Paylaş
Cevapla
Kapat
Saat: 14:25
Hoş Geldiniz Ziyaretçi
Ücretsiz
üye olarak sohbete ve
forumlarımıza katılabilirsiniz.
Üye olmak için lütfen
tıklayınız
.
Son Mesajlar
Yenile
Yükleniyor...