Arama

Kar Nedir? - Tek Mesaj #2

Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
24 Şubat 2016       Mesaj #2
Safi - avatarı
SMD MiSiM

KAR


—Bayınd. Kar küreme araçları başlıca iki türe ayrılır: uçdemirli araçlar ve mekanik yarma araçları.

Uçdemirli araçlar


(kar bıçakları, ,mekanik kürekler ya da verevlamalar), bir taşıtın ittiği ya da çektiği lamalardan oluşur ve bu lamalar karı parçalayarak yerinden oynatır.
Kar bıçakları ve mekanik kürekler, kara giren bir ayrıt oluşturacak biçimde önde birleşen iki kanattan oluşur. Yüzeyi helis biçimindeki bu kanatlar, ayrıtın böldüğü kar kütlelerini yanlara doğru atar. Yanları dik yamaçlı ya da çift yönlü yollarda, araç eksenine göre eğik bir konumda önce takılan tek bir verev lama kullanılır ve bulama, karı ikinci yola ya da kayalık yüzeye ters yönde atar. Bu makinelerden bazıları hidrolik kumandalarla konumu değiştirilebilen ek kanatçıklarla donatılmıştır. Yardıkları karı, yolun iki yanında yığılmış karın üstüne attıklarından bu makinelerin çalışması sınırlıdır.

Mekanik yarma aygıtları


aracın ötelenmesinden başka bir hareketle çalışan bir düzenek yardımıyla toplanan karı uzağa atarlar.
Kovalı makineler (mekanik kürekler), türbin makinelerin tersine, az kullanılır. Ünden türbinli kar küreme makinelerinde huni biçiminde bir çerçeve, karı çok palalı türbinin çembersel kesitine doğru yöneltir. Palaların kavradığı ve radyal yöndeki merkezkaç kuvvetin hızlandırdığı kar tanecikleri, yola teğet olarak büyük bir hızla savrulur. Artık modası geçmiş sayılan bu tür aygıtların önemli bir enerji tüketmeleri, büyük sakıncalar doğurur, çünkü bir traktörün gücü bir lokomotifin gücünden çok daha azdır. Uçdemirli merkezkaç tamburları, her bir yanında bir türbin çarkı bulunan bir uçdemirinden oluşur. Çarkın yatay ekseni, ilerleme yönüne diktir. Çok palalı türbinlerde olduğu gibi, bunlarda da sabit metal bir parçanın kara gömülmesi ve taşıtın ilerleyebilmesi için büyük güç harcaması gerekir. Bu güçlüğü ortadan kaldırmak için, uçdemirli merkezkaç tamburlarına bir freze düzeneği eklenir. Frezeler, seyir yönüne dik eksenli çepeçevre bıçakları olan döner bir silindirle donatılmıştır. Bu organ, hem karın yerinden oynatılmasını, hem de uzaklaştırılmasını sağlar.

Basit yapılı bu aygıtlar, özellikle birikmiş karı küremek için çok uygundur ve yaygın olarak kullanılır Türbinli frezelerde, karı parçalama ve uzaklaştırma işlemlerini, iki farklı organ yerine getirir. Amerikan yapımı türbinli frezelerde, karın yerinden oynatılması için helis biçiminde vidalar bulunur ve bunlar karı kütleden ayırarak bir türbine götürür Başka modellerde silindirsel bir tambur üzerine yerleştirilmiş yatay bıçaklar karı geniş şeritler halinde kesip, silindirin açık orta bölümüne doğru yöneltir; başka düzenekler yardımıyla kar arkaya, uzaklaştırma çarkına ulaşır. Bu aygıtlar her türlü karı etkin bir biçimde küreyebilir.

—Bot. Karın bitkiler üzerindeki etkisi çok önemlidir: iyi etkilerinin (aşırı soğuklardan ve kuraklıktan bitkiyi koruma) yanı sıra kötü etkileri de görülebilir; yararlı mevsim süresini kısaltır (KUZYAKA), ağırlığıyla bitkileri ezer, dalların kırılmasına yol açar, çığ afetlerine neden olur. Kar güneş ışınlarının ve ısısının toprağa geçmesini engellemediği için, kar altında kalan toprak her zaman donmaz ve ilkbaharda canlı bitkilerin hafif bir kar tabakasını delerek büyüdüğü görülür.

—ikonogr. En eski batılı kar manzara resimleri arasında, takvimin kış ayları için dua kitaplarını süsleyen minyatürler ve Baba Bruegel'in resimleri (Beytüllahim sayımı [Brüksel] ve özellikle Avcıların dönüşü [Viyana] adlı tablosu) sayılabilir Baba Bruegel’den sonra, kar altındaki Kuzey ovasını ve donmuş kanallar üzerinde paten yapanları betimleyen birçok hollandalı manzaracı geldi: Kadife Bruegel (Dresden, Viyana), J. De Momper, Gysbrecht Lytens (Nantes), i. Van Ostade, Berchem, Cuyp, Van den Hoecke, Van der Neer, Van Goyen, Wouwerman vb. Kar, Rubens'in Kış (Windsor), Gros'nun Eylau savaşı (Louvre) ve Delacroix’nun Atak Charles'ın ölümü (Nancy) adlı tablolarında da egemendir Kardan esinlenenlerden biri de Courbet idi (Ölü tilki, Stockholm, Kaçak avcılar, Roma); ondan sonra da Daubigny, Monet, Sisley, Pissarro, Guillaumain, Lebourg, Munch, Utrillo, Marquet, Friesz, Chagall ve Vlaminck’i sayabiliriz. Kar, çin ve japon manzaralarında da önemli bir yer tutar.
Kaynak: Büyük Larousse
Son düzenleyen Safi; 12 Aralık 2018 00:53
SİLENTİUM EST AURUM