Arama

Arel-Ezgi Sistemi - Tek Mesaj #1

_EKSELANS_ - avatarı
_EKSELANS_
Kayıtlı Üye
26 Şubat 2016       Mesaj #1
_EKSELANS_ - avatarı
Kayıtlı Üye
Arel-Ezgi Sistemi

Hüseyin Saadettin Arel ve Suphi Ezgi tarafından XX. yy.’ın ilk çeyreğinde ortaya konulmuş türk müziği kuramı. Matematiksel hesaplar Salih Murat Uzdilek’çe yapıldığından Arel -Ezgi-Uzdilek sistemi de denir Temelini Rauf Yekta Bey’in çalışmalarının oluşturduğu bu sistemde, tam aralık (fanini), 9 komadan oluşur. Örneğin sol - la tam aralığında-so/ ve la'dan başka-,birinci, dördüncü (bakiye), beşinci (küçük mü- cennep) ve sekizinci (büyük mücennep) komalar kullanılır. En küçük ikili aralık 4 komalık bakiye aralığıdır, Böylece bir oktavda "eşit olmayan" 24 aralık (24 perde) elde edilir. Anadizi* olarak, çargâh dizisinin seçilmesi, türk ve batı nota'ama sistemlerinde natürel seslerin aynı olmasını sağlamıştır. Basit, bileşik (mürekkep) ve göçürülmüş (şed) olmak üzere üç kategoride toplanmış 20Q’ü aşkın makam, birtakım beşliler* ve dörtlülerle* açıklanmıştır.
Arel-Ezgi sistemi, uygulamadaki bazı perdeleri notaya aktarmada yetersizliğe düştüğü için eleştirilmişse de, günümüzde türk müziği öğretilen tüm kurumlarda geçerliliğini sürdürmektedir. Kullanılmakta olan notaların hemen hemen tümü de bu sisteme göre yazılmıştır.

Büyük Larousse