Arama


Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
2 Aralık 2016       Mesaj #6
Safi - avatarı
SMD MiSiM

Temel Müzik İşaretleri


Porte (dizek)


Birbirine paralel be ş yatay çizgi ve dört eşit aralıktan olu şan nota yazmak için kullanılan şekle denir..Şekil 1.2
Ad:  1.JPG
Gösterim: 13509
Boyut:  18.2 KB

Aynı zamanda porte çizgileri dışına da nota yazılmaktadik Ek çizgi dediğimiz çizgiler kullanılik Enstrüman veya vokalin sesinin ince veya kalınlıkına göre porte çizgisinin altma ve üstüne ek çizgiler eklenir. Şekil .1.3.
Ad:  2.JPG
Gösterim: 11950
Boyut:  19.8 KB

Nota ve Değerleri


Dizekteki sesleri ve bu seslerin süre uzunluklarını belirtmeye yarayan işaretlere nota denir. Bütün sesleri tanımlayan yedi nota vardı. Bu notaları şekilleriyle tanınz. Birlik notadan almış dörtlük nota sürelerine kadar notalar vardir. Şekil 1.4.
Ad:  3.JPG
Gösterim: 20388
Boyut:  23.8 KB

Do Re Mi Fa Sol La Si Türkçede kullanımı
C D E F G A B İngilizlerin kullanımı
C D E F G A H Almanların kullanımı
Porte (dizek) üzerinde notaların yeri ve nota isimleri; Şekil 1.5’ deki gibidir. Notalar porte çizgisinin s ırayla üzerine ve arasına yazılır
Ad:  4.JPG
Gösterim: 15789
Boyut:  23.4 KB

Süresi en uzun olan birlik notadı ve dört vuruştur. Birlik nota her seferinde süresi ve vuruş sayısı ikiye bölünerekten diğer değerleri oluşturur. Bu notalar süre olarak kendi isimlerini alırlar. Örnek;2’lik nota 2 vuruştur, yani tınlama süresi 2 birim kadardı. Sayısal olarak da 2/4 bütünün yarısıdır(Birlik nota).Birlik notadan iki tane ikilik, dört tane dörtlük, sekiz tane sekizlik elde edilir diyebiliriz. Tersten de gidersek sekiz tane sekizlik nota bir tane birliğe denktir. Şekil 1.6
Ad:  5.JPG
Gösterim: 6058
Boyut:  53.1 KB

Sesiz (es-susmalar) Notalar


Müzikte sessiz süreler susma ile gösterilir ve i şaretlenir. Türkçede “susma”,”susku” ve “es” gibi benzer kelimelerle de belirtilir. Sesli notalar gibi sessiz notalarda da yedi susma i şareti vardır.

Sessiz (es) notalarda isminden de anlaşıldığı gibi müzik partisinde işaretlerin olduğu yerde ses kesilir(susuturulur). Bu işaretlerin dizek üzerinde gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil: 1.7.
Ad:  7.JPG
Gösterim: 6542
Boyut:  24.3 KB

Anahtarlar


Müzikte üç tür anahtar vardır.Bunlar “Sol anahtarı”, ”Fa anahtarı”, “Do anahtarıo” dır.

Sol Anahtarı:


Dizeğin ikinci çizgisinden çizmeye başlan ılır ve beşlan ilan ses “sol” sesidir. Gitar, flüt, bağ lama ve keman notaları bu anahtarda yazılır. Şekil.1.8.
Ad:  8.JPG
Gösterim: 5429
Boyut:  14.0 KB

Fa Anahtarı:


Fa anahtarı, alt oktavlardakikalın dizek içine yerleştirebilmek için kullanılıı. Dördüncü çizginin dışında üçüncü çizgiden başlayan “Fa anahtarı” bulunmaktadır. Piyano, basgitar, kontrubas notaları bu anahtarda yazılır.Şekil.1.9.
Ad:  9.JPG
Gösterim: 5040
Boyut:  13.9 KB

Do Anahtarı:


Do anahtarı, genelikle orta seslerin yazılışında kullanılıı. Dört çeşit do anahtarı bulunmaktadır. Şu anda bir tanesinin yerini bilmek kafidir ,diğerlerini siz araştınnız. Şekil.1.10.
Ad:  10.JPG
Gösterim: 4154
Boyut:  13.3 KB

Süre Uzunluğunda Yardımcı İşaretler


Nokta:


Yanına konduğu notayı yan değeri kadar uzatır. Aşağıda noktalı notaların süre uzunluklan görülmektedir. Şekil. 1.11
Ad:  11.JPG
Gösterim: 5892
Boyut:  25.2 KB

Çift Nokta:


Bir nota veya susma işaretinin yanında iki nokta olduğu zaman birinci nokta değerinin yarısı, ikinci nokta ise noktanın süre değerinin yarısı kadar önüne geldiği noktanın süresini aaltır. Şekil. 1.12
Ad:  12.JPG
Gösterim: 4050
Boyut:  14.2 KB

Üçleme:


Doğal bölünümlü ikişerli olan bir nota değerinin, geçici olarak üç eşit parçaya bölünmesine üçleme denir. Üçleme notaların altına ya da üstüne üç yaz ılm Şekil .1.13.
Ad:  13.JPG
Gösterim: 9188
Boyut:  39.3 KB

Legato (Bağlı):


Notaların birbirine bağlanarak, seslendirilmesine legeto denir. Birinci nota çalınır, iki notaya bağlanın. Telli çalgılarda birinci nota mızrapla, diğer notalar parmakla seslendirilir. Şekil. 1.14 te olduğu gibi.
Ad:  14.JPG
Gösterim: 4032
Boyut:  17.1 KB

Durgu (Puandorg)


Üzerlerine geldiği notayı genellikle normal uzunluklar inin iki katı uzatır. Ancak, müziksel nedenlerden dolayı yorumcuya bağlıdıı. İstenilen sürede seslendirilir. Genelde son notanı üzerinde buunur. Şek.1.15.
Ad:  15.JPG
Gösterim: 4009
Boyut:  13.8 KB

Tekrar İşareti:


Bir müzik eserinin herhangi bir bölmünde melodi tekrarı için kullanılır. Şek. 1.16.
Ad:  16.JPG
Gösterim: 4167
Boyut:  17.4 KB

Dolap:


Tekrar edilen bölümün ikincikez seslendirdişinde “1”yazan ölçüler atlanır ve “2’’ yazan ölçüden çalınır. Şek. 1.17.
Ad:  17.JPG
Gösterim: 4079
Boyut:  22.0 KB

Da Capo(D.C):


Da capo,tekrar işaretinin yanında bulunuyorsa en başa dönülür ve eserin sonuna kadar tekrar edilmeden seslendirilir. Şek.1.18.
Ad:  18.JPG
Gösterim: 4088
Boyut:  27.8 KB

Senyo:


Tekrar işaretine ikinci kez rastlandığında, aynı işaretin ilk bulunduğu ölçüye dönülür ve bu ölçüden başlayarak “son” anlamına gelen “fine” kelimesinin olduğu yere kadar seslendirilir. Şek.1.19.
Ad:  19.JPG
Gösterim: 4186
Boyut:  20.4 KB

İfadelendirme İşaretleri


Staccato:


Notaların sıçratılarak seslendirilmesine denir. Diğer bir anlamda kesik kesik de diyebiliriz. Staccato, notanı altına ya da üstüne bir nokta ile yazılarak gösterilir. Şek. 1.20. 
Ad:  20.JPG
Gösterim: 4042
Boyut:  20.6 KB

Çarpma:


Asıl sese gidilmeden öce çok kısa bir süre başka sese çarpıp asıl sese dönmedir. Bu şekilde asıl ses vurgulanmış olur. Şek .1.2
Ad:  21.JPG
Gösterim: 4034
Boyut:  24.6 KB

Tril:


Asıl ses ile komşu sesin birbiri ardına oldukça hızlı ve uzunca süren seslendirilmesidir. Şek .1.22
Ad:  22.JPG
Gösterim: 3994
Boyut:  16.6 KB

Tremolo:


Bir sesin komşu ses ile değil, komşunun yanındaki ses ile birbiri ardı sıra olabildiğince hızlı seslendirilmesiyle elde edilen bir süslemedir. Şek. 1.23.
Ad:  23.JPG
Gösterim: 4142
Boyut:  23.3 KB

Ses Değiştirici (altere) İşaretler


Bu işaretler önüne geldiği notayı inceltir (tiz), kalınlaştım (pes) ya da eski doğal haline getirir. Ses değiştirici işaretleri iki ana grupta toplayabiliriz. Şek.1.24.
Ad:  24.JPG
Gösterim: 4116
Boyut:  22.3 KB

Evrensel Müzikte Değiştirici (Altere) İşretler.


Batı müziğinde her ses arasında yarım ton farkı vardır. Dolayaıyla bir sesi yarım ses inceltmek ve yarım ses kalınlaştırmak için notadan önce bu işaretlerden konulur.

Diyez ( # ) :


Önüne konulduğu notayı yarım ses inceltir. Şek.1.25.
Ad:  25.JPG
Gösterim: 4111
Boyut:  18.2 KB

Bemol ( b):


Önüne geldiği notayı yarım ses kalılaştırır (pes).Şek.1.26.
Ad:  26.JPG
Gösterim: 3890
Boyut:  10.5 KB

Natural (doğal):


Ölçü içerisine arıza almış veya ton olarak arızalı parçalarda kullanıldığında nota eski sesine-tonunagelir. Şek.1.27.
Ad:  27.JPG
Gösterim: 3893
Boyut:  9.9 KB

Türk Müziğinde Değiştirici İşaretler


Türk müziğinde notalar arası uzaklık batı müziğine nazaran daha azdı. Batı müziğinde yanm perde dediğimiz ses, türk müziğinde on ikiye kadar bölünmektedirBu bölümlerin her birine “KOMA” adı verilir. En küçük ses aralığı anlamına gelmektedir.Batı müziğinde yarım aralık veya yanm perde bir komadır. Şek.1.28
Ad:  28.JPG
Gösterim: 8531
Boyut:  51.2 KB
Yukarda da görüldüğü gibi Türk müziğinde 4 komalık bakiye, 5 komalık küçük münecenneb, 8 komal ık büyük mücenneb, 9 komalık tanini, 12 veya 13-14 komalık artık ikili aralıklıklan (en küçük ses uzaklığı) bulunmaktadır. Bu seslerdeki farklılıkları
duyabilmek için çok müzik dinlemek ve müzik dağarcığına hakim olmak gerekir.Çünkü ses aralıkları çok yakı ve kulağa benzeş gelebilir.İleriki konularda, Türk musikisi makamlarında, daha net olarak bu aralıkları görebiliriz.
SİLENTİUM EST AURUM