Arama

Nota Nedir? Nota ve Müzik İşaretleri Hakkında

Güncelleme: 2 Aralık 2016 Gösterim: 25.007 Cevap: 7
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
2 Ocak 2006       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi

NOTA


a. ("işaret, marka" anlamında lat. nota).
Sponsorlu Bağlantılar
Müzikteki bir sesi simgeleyen ve bir işaretle kâğıt vb. üzerinde gösterilen hece ya da harf.
  • Değişik süreli notalar, seslendirilirken, ritmik değerine uyulmayan notalar (Yaklaşık 1550-1750 arasındaki transız müziğinin icrasında, aynı değerde iki komşu notadan birincisi, İkincisinden biraz daha uzun tutulur, ama birinci nota, noktalıymış gibi çalınmaz. Bu tür nota gruplarında, ayrık hareket varsa, notalar, İtalyan ve alman yapıtlarında olduğu gibi eşit süreli olarak icra edilir.)
  • Ebcet notası - EBCET.
  • Geçiş notası, diatonik ya da kromatik derecelerle, inici ya da çıkıcı hareketlerle armonideki iki gerçek nota arasına giren nota. (Demek ki, birbirinden minör ikili aralıkla ayrılan iki nota, geçiş notası kabul etmez. Majör ikili arasına, ancak bir kromatik nota girebilir. Düz ya da ters hareketle araya giren eşzamanlı geçiş notaları da kullanılabilir. Değişimieme kavramıyla geçiş notası arasındaki yakın benzerlik belirtilmelidir.)
  • Hamparsum notası - HAMPARSUM.
—ANSİKL. Müzikteki sesleri porte üzerinde göstermek için, "nota” denilen uzlaşmalı işaretler kullanılır. Her birinin özel bir biçimi olan bu işaretler yedi tanedir: birlik, ikilik, dörtlük, sekizlik, onaltılık, otuzikilik ve altmışdörtlük. Bunlardan her biri süre bakımından, kendisinden sonrakinin iki katına eşittir. Sözgelimi, bir birlik iki ikilik, bir ikilik iki dörtlük, bir dörtlük iki sekizlik değerindedir.

Notaların biçimi, onların sürelerini, yani değerlerini belirler demiştik; porte üzerindeki yerleriyse, yükseklik derecelerini gösterir. Porte üzerindeki notaların adları, dolayısıyla da yükseklikleri, portenin başındaki anahtara bağlıdır; anahtarın yeri ya da biçimi değiştikçe notaların adı ve yükseklikleri de değişir; değerleriyse, hangi anahtar olursa olsun, değişmeden kalır.

Notaların adları şunlardır:
do (XVII. yy.'a değin ut idi), re, mi, fa, sol, la, si. Bu adlar, Guido d'Arezzo tarafından, Vaftizci Yahya ilahisini oluşturan latince dizelerin ilk hecelerinden alınmıştır. Yedinci nota, uzun zaman B diye adlandırıldı. XIII. yy.’da B'nin yerini si hecesi aldı (Sancte Joannes sözcüklerinin ilk harfleri). Bu sırayla dizilen notalar, peşten tize doğru bir dizi sesi simgeler ve bunlar sonsuz biçimde yinelenebilirler. (GAM)
Aziz lohanne Battista ilahisi
Ut queant laxis
Resonare fibris
Mira gestorum
Famuli tuorum
Solve polluti
Labii reatum
Sincte Iohannes...
ilk hece sonradan do olarak kullanılmaya başlanmıştır.

Kaynak: Büyük Larousse

Son düzenleyen Safi; 2 Aralık 2016 04:22
Mystic@L - avatarı
Mystic@L
Ziyaretçi
14 Temmuz 2006       Mesaj #2
Mystic@L - avatarı
Ziyaretçi

Notalar (Notes)


Müziği notalayıp yazıya almaya yarayan şekillerdir. Yazı harflerinin adları bulunuşu gibi, bu şekillerinde adları vardır.
Sponsorlu Bağlantılar
Notalara ait yedi isim şunlardır:
  1. do (ilim dilinde bazen “ut”),
  2. re,
  3. mi,
  4. fa,
  5. sol,
  6. la,
  7. si.
Almanya ve İngiltere’de, Ortaçağ tarzından solfejde kısmen hatıra olarak notalar doğrudan doğruya alfabe harflerinden yedisinin adlarıyla okunmaya devam ediliyor:
  1. C (do),
  2. D (re),
  3. E (mi),
  4. F (fa),
  5. G (sol),
  6. A (la),
  7. H (si),
  8. B (si bemol). Bu, Almanlardaki sistemdir.
Nota (veya not) kelimesi, bir şeyi sonradan hatıra getirtecek surette bir yere not etmeyi ifade eden sözdür. Müzik notası da, bir sesi temsil etmek üzere nota dizeği üstündeki yerine konulan bir işaret, bir kayıttır.

Karakterci nota:


Bir özelliği belirten nottur. Dizideki yedi notanın vasıfları olan tonik, toniküstü, mediant (ortanca), alt-dominant, dominant (hâkim), dominantüstü, sensible (duygun) nota, terimleri hep karakterci notalardır. Çünkü, dizide her birinin farklı birer rolü vardır ve karakterlerini işte bu roller sağlar.

Bir dizinin ilk üçlü ve ilk altılı aralıkları o dizi modunun karakterci notalarıdır. Majör ve minör dizilerin mod notaları adını alırlar.

Zarif notalar:


Melodide bazı süs ve işleme notalarına böyle denir. Melodik süslemeler dediklerimiz bunlardır (Bak: Süslemeler). “Bezen notaları”da denilebilir.


Küme notalar:


Nota kümecikleri.
Ölçünün bir zamanını veya zamanın bir bölümünü vücuda getiren tertipli kümeciklere nizam dışı katılan notalara (bir yüklenti ihdas ettikleri için) böyle denir. Yük notalarının vücuda getirdiği böyle nizam dışı gruplar, birleştikleri notaların sayısını karşılayan rakamlarla gösterilirler.


Nota Şekilcikleri (Figures de notes)
Türlü nispî uzunlukları, yani süsleri olan nota kıymetleri şu figürlerle gösterilirler: Birlik, İkilik, Dörtlük, Sekizlik, Onaltılık, Otuzikilik, Altmışdörtlük. Bu süreleri küçüklere “göze hitap eden” biçim adlarıyla öğreterek nota dersine başlamak kolaylığı muciptir. Sırasıyla şunlardır: Yuvarlak, Beyaz, Siyah, Çengelli, İki çengelli, Üç çengelli, Dört çengelli.

Nota Şekillerinin Yazılışı


Notalar, kıymetlerinin her türlüsünde düzgünlükle yumurtamsı çizilmiş bulunmalıdır. Aşağıdaki misalde görüldüğü üzere, yuvarlak yazılı notalar –akor yazısında temas noktaları tamamen dolmuş olacağından- kalın bir çizgi gibi görünerek, okunmaları güçleşir. Beyzi notalarda ise temas noktası iki taraftan kapanmadığından, o sayede okunmaları kolay olur. Bu fark göz önünde tutulup hiç olmazsa çok sesli ve akorlu yazılarda notaları beyzi çizmeye çalışmalıdır.
Ad:  1.JPG
Gösterim: 4637
Boyut:  8.8 KB
İkilik’ten başlayıp dörtlük, sekizlik ve daha küçük kıymetteki notalara beyzi uçlar porte aralık ve çizgilerine hep eğrilemesine yazılırlar.
Ad:  2.JPG
Gösterim: 4794
Boyut:  17.5 KB
İkilik kıymetten itibaren altmışdörtlüğe kadar bütün nota başları aynı büyüklükte düşmelidir
Ad:  3.JPG
Gösterim: 4700
Boyut:  10.0 KB
Birlik nota öbürlerinden az büyükçedir, hem de onların aksine olarak portedeki yerine yayvan ve yatık yazılmalıdır. Öbür nota başlarından büyük olduğu için, eğik yazılırsa portenin aralık ve çizgilerinden taşar. Neticede okunması güçleşir, yanlış okunmaya sebebiyet verebilir.
Ad:  4.JPG
Gösterim: 4999
Boyut:  27.0 KB

Sükût (Es) İşaretleri ve Yazılışları


Kıymetler gibi esler de çeşitli ve portedeki yerleri bazen farklıcadır.
Birlik es, portede daima dördüncü çizginin altındadır.
İkilik es, portede üçüncü çizgi üstüne konur.
Ad:  5.JPG
Gösterim: 4678
Boyut:  12.9 KB
Dörtlük es, portenin ikinci çizgisi ile dördüncü çizgisi arasına yazılır. Yalnız, bunun alt ve üst kuyrukları aşağıdan birinci aralığın içine ve yukarıdan dördüncü aralığın içine biraz girmiş bulunurlar.
Ad:  6.JPG
Gösterim: 4335
Boyut:  9.0 KB
Sekizlik, onaltılık ve otuzikilik eslerdeki çengelli uçlar üstten portenin üçüncü aralığına yazılırlar. Sekizlik esin bacağı portenin ikinci çizgisine, onaltılık bacağı birinci çizgiye, otuzikilik olanın bacağı da birinci çizginin az altına uzatılır. Altmışdörtlük este, çengelli uç dördüncü aralıkta olmak üzere, bacağı otuzikilik esinki kadar indirilir.
Ad:  7.JPG
Gösterim: 4440
Boyut:  9.8 KB
Bu örnekteki gibi, eslerin çengelleri daima porte aralıklarına yazılacağına dikkat edilmelidir.
Piyano, koro ve orkestra partisyonlarında eslerin yerleri ister istemez değişebilmektedir.
Ad:  8.JPG
Gösterim: 4612
Boyut:  23.9 KB

Noktalı nota ve eslerin noktaları işaretin daima tam önüne ve porte aralıklarına konulmalıdır. Çizginin üstüne nokta konulmaz. Çünkü, üst üste gelecek aynı renkler birbirini yok ederler.
Ad:  9.JPG
Gösterim: 4566
Boyut:  15.9 KB
Bir ölçüden daha fazla, yani birkaç ölçülük olan esler şu misalde görüldüğü üzere, yazılırlar
.
Ad:  91.JPG
Gösterim: 4475
Boyut:  14.6 KB

Nota Bacaklarının Çekilişi


Tek olarak, her notanın bacağı, adlandığı sesin oktavına kadar uzatılır.
“A” misalinde görüldüğü üzere, birinci çizgi altındaki do notası, portenin üçüncü “do” aralığının ortasına, re dördüncü çizgiye, mi yukarıdaki “mi” aralığına ve birinci aralıktaki fa beşinci “fa” çizgisine kadar uzatılır. Öbür notalar da “yukarıdaki gibi” oktavlarına kadar uzatılırlar.
Birinci ilâve çizgili alt “do” notasından itibaren re, mi, fa, sol, la notalarının bacakları yukarı, sonra gelen si, do, re, mi, fa, sol, la notalarının bacakları da aşağı çekilir.
Ad:  10.JPG
Gösterim: 4366
Boyut:  15.1 KB
Aşağıdaki örnekte görüldüğü üzere ilk ilâve çizgili kalın si notası ile ondan pes düşen bütün ilâve çizgili notaların bacakları hep portenin üçüncü “si” çizgisine kadar çekilirler.
Ad:  11.JPG
Gösterim: 4415
Boyut:  12.2 KB
Gelen örnekte görüldüğü gibi, birinci ilâve çizgili “si” notasından başlayıp yükselen notaların bacakları hep portenin üçüncü si çizgisine kadar indirilirler.
Ad:  12.JPG
Gösterim: 4255
Boyut:  13.0 KB
Nota bacakları porte üzerindeki yerlerine göre yukarı veya aşağı çekildiklerinde, aşağı indirili bacaklar nota yuvarlağının solundan, yukarı çekilenler nota yuvarlağının sağından çizilmelidirler.
Ad:  13.JPG
Gösterim: 4578
Boyut:  11.8 KB
İlâve çizgileri arasındaki açıklık, porte çizgilerinin açıklıkları kadar olmalıdır. Üst üste sıralı ilâve çizgileri hep aynı uzunlukta ve bir hizada olacaklardır
.
Ad:  14.JPG
Gösterim: 4292
Boyut:  15.2 KB

Kıymet Çizgileri


Notalar çoğu zaman düz birer çizgiyle birbirlerine bağlanırlar. Grup halinde görünen notaları bağlayan bu çizgiler, sekizlik kıymette 1, onaltılık’larda 2, otuzikilik ise 3 düz ve paralel çizik olur. Bunlar, tekli notalardaki çengellerin birleştiriminden ibarettir.
Ad:  15.JPG
Gösterim: 4283
Boyut:  23.6 KB
Birleştirmeler, basit ve mürekkep ölçülerde, “vuruşlara göre bölünebilir kümeler halinde” olmalıdırlar. Bazı mürekkep ve aksak usûllerde, bu gruplar, ölçünün bölüm ve vuruşlarına uygun surette düzenli yazılmalıdırlar, ta ki okunmaları kolay olsun, icrada bir çırpıda emniyetle kavranabilsinler.

Gruplamalar, ölçü birimi dairesinde yapılmış olmalıdır. Ölçüdeki notalar ne türlüden bölüntülü olursa olsun, her grup hep ölçünün vuruşlarına göre kümelenmiş bulunacaktır.
Ad:  16.JPG
Gösterim: 4533
Boyut:  33.9 KB
Ad:  17.JPG
Gösterim: 4270
Boyut:  21.0 KB
Ad:  171.JPG
Gösterim: 4826
Boyut:  45.1 KB

Türlü yükseklikteki notaların bacakları kıymet çizgisiyle nasıl bağlanacaktır?
Türlü seslerden kurulu kümelerin kıymet çizgileri portedeki bir üçlü aralığı kadar iniş ve çıkış meyli göstermelidirler. Bu gibi hallerde bazı notaların bacakları (şekle uyması için) oktavdan fazlaca uzatılır.
Nota bacakları inik ise en pes notanın bacağı normal boyda uzatılır. Bu ses, kümenin ayarlama notası olur. Grubun son notası bu ayarlama notasına bir üçlü meyli verdirecek surette indirildikten sonra kıymet çizgisi ikisi arasına çizilir. Öbür nota bacakları düzgün olarak indirilirler
Ad:  18.JPG
Gösterim: 4286
Boyut:  23.8 KB
Ad:  181.JPG
Gösterim: 4214
Boyut:  22.8 KB
Yukarıda “a” örneğinde görüldüğü üzere, nota bacakları üçüncü si çizgisine kadar uzatılıyorsa, kıymet çizgisi düz ve porteye paralel çizilir. Gruplarda oktava kadar uzatılacak nota eğer varsa, öbür yüksek veya pes notalar hep o sese tâbi olarak (“b” örneğinde görüldüğü gibi) o notanın hizasına kadar uzatılırlar, kıymet çizgisi öbürleri gibi düz çekilir.
Kümeyi teşkil eden notalar arasında aynı sesten iki veya daha fazla nota varsa, öbürlerinin kıymet çizgileri –hangi seviyede olursa olsunlar- müşterek sesler dolayısıyla hep düz çizilmeli ve porteye düşmelidirler.
Ad:  19.JPG
Gösterim: 4213
Boyut:  17.0 KB
Porte çizgileri kıymet çizgilerinin arasında bırakılmamalıdır
Ad:  20.JPG
Gösterim: 4202
Boyut:  13.7 KB

Müzik Yazısında Nispet ve Kıymet Ölçüsü


Müzik sanatı kulağa ses unsurlarıyla çizilebilen bir ölçüm sistemi gibidir. Müzik, kalbin atışı gibi düzenli ve ölçülü çalışacak bir işleyiştir. Ölçü, zaman ve hareket, laboratuar kıvam ve dozları kadar incelikle işleyen bir tartı hassasiyeti gösterirler. Tabiattan esasın bir denklik ve armoni dairesinde doğan sesler daimi bir dirilik ve disiplin içinde akıp gideceklerdir. Böylesine ince ve hassas ölçülerle düzenleyici bir varlık olan müzik sanatının yazısı da göz için mümkün olduğu kadar bir sismograf hassasiyetiyle işleyerek süre derecelerini berraklık içinde gösterebilmelidir.
Nota kıymetleri şeklen gerçi benzeşmezlerse de portede adlandırdıkları zamandaki sesleri tam kendi kıymetleri miktarında sürmelidir. Yani, her nota taşıdığı kıymet kadar uzar. Kıymetler, parça içinde, usûle göre en muntazam bölüntülerle ölçülür. Ölçülü parçalar ölçülü hareket ve tempolarla icra edilirler. Müzik yazısındaki işte bu tartıları muayyen birer ölçüm nispeti dairesinde belirtmeye çalışacağız.
Nota kıymetlerine göre mesafelendirmede dikkat edilecek oranlar şöyle olur.
Ad:  21.JPG
Gösterim: 4142
Boyut:  9.8 KB
Bu mesafelendirme işinde gerçi kesin birer uzunluk ve ölçüm bahis konusu olamazsa da, bir ikilik açısı eğer “a” misalindeki kadarsa, öbür kıymetler şemada noktalarla gösterilen farklar kadar olmalıdır. İkilik mesafesi veya aynı satırdaki en küçük kıymet açıklığı biraz büyük veya kısa alındığı zaman, öbür kıymetler arasındaki farklarda şekildeki nispetler manzumesine uygun ölçülerde olmalıdır.

Yalnız, bir müzik parçasının her satırında hep aynı notalar bulunmaz. Bunun için, yazıdaki nispetler düşünülürken (eseri baştan sona her zaman aynı nispetlerle yazmak mümkün olamayacağından) müziğin her satırı için cüzi farklarla baştan birer oran tahmin etmek gerekir. Parçanın baştan sona kadar aynı nispetlerle yazılması mümkün olacaksa, o taktirde en uygun şekil pek tabiidir ki zaten mevcut demektir.
Yukarıdaki “a” şeması görüldükten sonra şöyle bir soru akla gelebilir. şeması görüldükten sonra şöyle bir soru akla gelebilir.

İkilik bir nota dörtlüğün bir misli fazlası olduğuna göre, uzaklıkta neden aynı mesafenin yarısıyla gösterilmesin? Gerçi bu yerinde bir düşüncedir ama o hesabı kabul edecek olursak pek küçük kıymetleri taksime imkân kalmaz. Küçük kıymetlerin arası o kadar daralacaktır ki, notaların git gide adeta üst üste yığılışacakları görülür Noktalı notalarda mesafeler, kıymetler arasındaki açıklıklara uygun düşmek suretiyle, noktasız hallerinden biraz daha uzun olmalıdır.
Ad:  22.JPG
Gösterim: 4346
Boyut:  21.0 KB
Trioleler hangi kıymetlerle yazılı olursa olsunlar, notaları arasındaki mesafe, trioleli olmadıkları zamandaki kadar olmalıdır. Meselâ, iki sekizlik arasında ne kadar mesafe varsa, sekizlik triolelerin notaları arasındaki uzaklıkta o kadar olmalıdır. Diğer kıymetlerle yapılan üçlemelerde aynı kurala uymalıdır
.
Ad:  23.JPG
Gösterim: 4218
Boyut:  18.3 KB

Nota Yazmaya Başlarken


Eğer arıza yoksa anahtardan, arıza varsa arızadan sonra, ölçü içlerinde ise ölçü çizgisinden itibaren birer nota başı kadar aralık bırakılmak suretiyle yazıya başlanmalıdır. Ölçünün ilk vuruşundan önce zamanla mukayyet bir mesafe yoktur. Bazı kimseler ölçü çizgisinden sonra adeta bir dörtlük mesafe açarcasına notaya başlıyorlar. Dikkat etmeyecek olursak, gerek hiçbir şey ifâde etmeyen bu açıklık, gerekse ölçünün son vuruşunun ölçü çizgisiyle olan mesafesi lüzumsuz ve mânasız kalırlar.
Ad:  24.JPG
Gösterim: 4393
Boyut:  20.0 KB
Birinci ölçünün son vuruşundaki mi ile ölçü çizgisinin arası bir dörtlük notanın tınlama mesafesidir. Ölçü çizgisi o müddetin sonunu sınırlandıran bir kesim olduğuna göre, yeni ölçünün ilk vuruşu evvelindeki çizgiye pek kısa bir açıklıkla yazılmalıdır (yani parçanın içindeki açıklık nispetlerinde olmalıdır): ikinci ölçünün ilk vuruşundaki do notası açıklığında olmalıdır.

Mesafelemede, nota yuvarlakları değil, nota bacakları arasındaki açıklık esastır. Buna göre; nota bacakları hep aynı tarafa çizilecekse, eşitlik hep aynı mesafelerle devam edip gider. Ancak nota bacaklarının istikameti değiştikçe bunun vuku bulduğu yerde mesafe daralır. Çünkü, evvelce de bahsettiğimiz gibi, yukarı çekik nota bacakları nota yuvarlağının sağından, aşağı çekilenler de yuvarlağın solundan çekileceği için aradaki mesafe bir nota yuvarlağı kadar kısalır. Böyle zamanlarda mesafeyi normal hale getirmek için, bacak yönelişi değişen o notayı bir nota başı kadar ilerden almak gerekir.
Ad:  25.JPG
Gösterim: 4154
Boyut:  15.6 KB
Nota bacaklarının aşağı çekikliği devam edip giderken, sonra gelen nota bacağı aksi istikamete çekilirse bu sefer de mesafe bir nota boyu genişler. Bu taktirde mesafeyi bir nota boyu kısa almalıdır
.
Ad:  26.JPG
Gösterim: 4110
Boyut:  11.2 KB
Ölçü çizgileri ile notalar arasındaki mesafeler için de aynı kural geçerlidir. Ölçü çizgisinden önce gelen nota bacağı aşağı çekiliyorsa, ölçü çizgisi de nota bacağı gibi telâkki edilerek evvelki nispet yine aynen muhafaza olunur. Bacak yukarı çekiliyorsa, ölçü çizgisine bir nota boyu kadar yakın düşüyor demektir ki, bunun için de ölçü çizgisi bir nota boyu kadar ilerden çekilmelidir.
Ad:  27.JPG
Gösterim: 4087
Boyut:  10.8 KB
Bundan sonra nota nispetlerinin göz kararlamasıyla yazılmasına çalışılmalıdır. Dediğimiz esas ve kaidelere bağlı kalınarak çalışılırsa el melekesiyle göz ölçümü yazıyı adeta riyazî bir mesafelendirme disiplinine sokabilir ki, kabul edilen ve makbul olan da esasen budur. Netice itibariyle, baştan beri yazageldiğimiz kurallar titizlikle tatbik edildiği taktirde alışkanlık zamanla iyice olgunlaşabilir.


Nüans İşaretleri hakkında ufak bir ikaz!


Nüans işaretleri, şekil veya yazı ile ifâde edildikleri zaman, hangi notadan itibaren başlıyorsa, başlangıç noktaları o notanın tam altından ve hizasından alınmalı ve bitiş noktasına kadar uzatılmalıdır
Ad:  28.JPG
Gösterim: 5334
Boyut:  28.4 KB

Koro, piyano ve oda müziğine ait eserler ile orkestra ve bando partisyonlarının yazılmasında dikkat edilecek noktalar:

Genellikle çok sesli müzik parçalarında partiler hep aynı harekette devam etmeyebilirler. Çok kere uzayan bir sesin üst veya altındaki öbür kısımlar birbirlerinden farklı surette muhtelif hareketlerde bulunabilirler. Bunun için, en fazla işleyen partide tabiatıyla nota sayısı çok olacaktır. Neticede önce bu kısmın yazılması gerekir. Sonra öbür notalar doğru olarak ve kolaylıkla yazılabilir. Böylelikle de partisyonda armoni bakımından yanlışlığa meydan verilmemiş olur, notaların gerektiği gibi alt alta düşüş fark ve şartları mahfuz kalır.
Netice olarak; örneklerde görüleceği üzere, ölçülerde vuruşlar hap alt alta getirilmelidir. “A” örneğindeki parçanın vuruşları yerli yerinde ve doğrulukla yazılmış olmak için (“B” örneğinde görüldüğü gibi) partilerin en hareketli yerlerini önce tertiplemeli, öbürlerini buna göre düzene koymalıdır.
Ad:  29.JPG
Gösterim: 4694
Boyut:  47.9 KB
Orkestra ve bando partisyonlarında hep bu küçük örneğe göre hareket edilmelidir.

Yazdığımız hususları yazı işiyle uğraşanlar, kompozisyon öğrencileri, müzik okulları ile askerî ve sivil bandolarımızda yetişen gençler baştan bilmeli ve benimsemelidirler. Bu, ilerisi için faydalı olacaktır. Herkes kendine göre değil, yazılanı her müzisyenin kolaylıkla söküp okuyabilmesini mümkün kılacak surette, yani belirli kural ve esaslara uygun tarzda nota kaleme almaya çalışmalıdır. Nota, heceleyip duraklanarak okunmaya tahammülü olan bir vasıta değildir. İlk görüşte rahatlık ve cezbezeyle deşifre edilebilmei gereken bir yazı tarzıdır. Güzel ve doğru nota yazmak, ortograf (mûsikî imlâsı) yanlışlarından salim müzikler tertiplemek kadar önemlidir. “Göz virtüözlüğü adını verebileceğimiz süratle okumak imkânını güzel nota yazısı sağlar. Çırpıştırma nota gözü ürkütür, eli sürçtürür ve yorumu sakatlar.

Dikkat.


Partitur veya partilerde porte altlarına yazılacak yabancı dil sıfat, tabir veya kısaltma kelimeleri daima küçük harflerle başlatılmalıdır. Şarkı sözlerinin mısra başları majüskül (büyük harf) yazılırlar ve birde üleştirilmesinde heceler arasına (-) işareti konulur. Meselâ “Akşam” kelimesi “Ak-şam” olur. Bu çizgiler ihmal edilmemelidir. Sonra, heceler mesafeli düşebileceklerinden şarkı notalarının da mesafelerce seyrek tutulmaları gerekir. Şarkı melodisinde çengellerin taban çizgilerine tercih edilmesi bundandır. Bir opera partiturunu basılmışından da bu hususta inceleyiniz, fikir edininiz.


kaynak: Mahmut R. GAZİMİHAL

Son düzenleyen Safi; 2 Aralık 2016 05:29
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Mayıs 2008       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Nota:Müzik seslerini gösteren işarettir ve yedi tane nota vardır. La-Si-Do-Re-Mi-Fa-Sol
Ad:  1.JPG
Gösterim: 4520
Boyut:  15.3 KB
Porte ve İlave Çizgisi: Beş paralel düz çizgi ve dört eşit aralıktan oluşan şekildir. Notalar bu şekle sığmadığı zaman ilave çizgiler kullanılır.
Ad:  2.JPG
Gösterim: 4133
Boyut:  11.2 KB
Anahtar:Portenin sol baş tarafına konulur ve konulduğu çizgiye kendi adını verir.
  • Sol anahtarı
  • Fa anahtarı
  • Do anahtarı
Ad:  3.JPG
Gösterim: 4555
Boyut:  13.0 KB
Nota ve Eslerin (Sus) Değerleri:
  • Birlik Nota 1 Birlik Es
  • İkilik Nota 1/2 İkilik Es
  • Dörtlük Nota 1/4 Dörtlük Es
  • Sekizlik Nota 1/8 Sekizlik Es
  • Onaltılık Nota 1/16 Onaltılık Es
  • Otuzikilik Nota 1/32 Otuzikilik Es
  • Altmışdörtlük Nota 1/64 Altmışdörtlük Es
Ad:  4.JPG
Gösterim: 4549
Boyut:  36.7 KB
Değiştirme işaretleri:Önüne geldiği notanın ses yüksekliğini değiştiren işaretlerdir. Notanın sol tarafına konur ve ölçü içindeki aynı ismi taşıyan notaları etkiler.
  • Bemol: Önüne geldiği notayı yarım ses kalınlaştırır.
  • Diyez: Önüne geldiği notayı yarım ses inceltir.
  • Naturel: Değişime uğramış notayı normal hale getirir.
  • Çift Bemol: Önüne geldiği notayı bir tam ses kalınlaştırır.
  • Çift Diyez: Önüne geldiği notayı bir tam ses inceltir.
Ad:  5.JPG
Gösterim: 4007
Boyut:  8.7 KB
Tekrar işaretleri:Röpriz:Genellikle başa dönüleceğini veya 2. defa görüldüğü yerden 1. defa görüldüğü yere dönüleceğini anlatır.
Ad:  6.JPG
Gösterim: 4190
Boyut:  27.0 KB

veya aşağıdaki gibi kullanılır.
Ad:  7.JPG
Gösterim: 4084
Boyut:  24.7 KB

Ölçü tekrar işareti:Bir ölçüdeki notalar tekrar edileceği zaman kullanılır.
Ad:  8.JPG
Gösterim: 3916
Boyut:  8.4 KB

aşağıdaki gibi kullanılır.
Ad:  9.JPG
Gösterim: 4053
Boyut:  18.3 KB
Senyö:Bir müzik eserinde 2. defa konulduğu yerden, birinci defa konulduğu yere Ad:  10.JPG
Gösterim: 3856
Boyut:  7.9 KBdönüleceğini ve son yazılan yerde bitirileceğini belirtir.
Son düzenleyen Safi; 2 Aralık 2016 17:41
Avatarı yok
OneNight
Yasaklı
14 Nisan 2016       Mesaj #4
Avatarı yok
Yasaklı

Nota nedir?


Müziğin kendine has diline denir. Bu dil müziği yazmaya, basmaya, okuyup çalmaya yarar. Notalar porte denilen çizgilerin üzerine yazılır. Bazen yardımcı çizgilerden de yararlanılır. Zaman, porte üzerindeki ölçü çizgileri ile gösterilir. Her notanın başında bir de anahtar bulunur. Bu, notanın perdesini göstermeye yarar, üç çeşidi vardır: «Sol», «do» ve «fa» anahtarları. Duraklama işaretlerine «es» denir.

Nota, müzik seslerinin kağıt üzerinde ifadesi ve okuyucu tarafından anlaşılmasını temin eder. Notanın tarihteki ilk menşei hakkında bir bilgi yoktur. Yapılan araştırmalar, çok eski zamanlarda da notanın kullanıldığını göstermiştir.

Çok çeşitli milletler, umumiyetle kendilerine mahsus pekçok nota sistemi kullanmışlardır. Bu sebepten kendisine mahsus müziği ve yazısı olan her cemiyetin bir nota sisteminin olduğu fikri kuvvet kazanmıştır.
Zamanla, bunların arasından şu anda kullanılmakta olan sistem yaygınlaşmıştır. Eskiden notalar, çoğunlukla harflerle ifade edilen kısmen de özel işaretlerden meydana gelmekteydi. Türk musikisinde de kullanılmış pekçok nota çeşiti olmuştur. Bunların içerisinden, zamanımızda bilinenlerinden bazıları şunlardır:
  • Kindi notası: Dokuzuncu asırda tertip edilen bu nota sisteminde işaretler, Arap alfabesiyle temsil ediliyordu.
  • Ebced notası: Bu sistemde de işaretler Arap alfabesi harflerine göre olup, bu harflerin temsil ettikleri seslerin uzunlukları, altlarına yazılan rakamlarla ifade edilirdi.
  • Kutbi Nayi Osman Dede notası: Bu sistemin isminden başka bir bilgi elde edilememiştir.
  • Candemir (Kandemiroğlu) notası: Türk musikisindeki perde adlarının ilk harflerinden meydana getirilmiş bir nota sistemidir.
  • Abdülbaki Dede notası: Ebced notasının yeniden tertip edilmesi, geliştirilmesi neticesi elde edilen bir sistemdir.
  • Hamparsum notası: Hamparsum Limoncuyan isimli bir Ermeni tarafından kurulmuş bir nota sistemidir. Kısmen Ermeni alfabesiyle ve kalan kısmı da batı müziği nota sistemlerinin işaretlerinden meydana getirilmiştir. Türk musikisinden ziyade batı müziği için hazırlanmış bir sistemdir. 7. Eski Batı Notası: Batı müziğinde kullanılan notanın eski hallerinden.
  • Çağdaş Batı notası: Türk musikisinde kullanılmasına rağmen, bunda sekizliği 12 ye bölünüyordu. Türk musikisinde ise eşit olmayan 24 aralığa bölünmüştür. Bu ikisi arasında kesin bir tespit yapılamamıştır.
  • Arel-Ezgi notası: Hüseyin Sadeddin Arel ve Suphi Ezgi tarafından hazırlanmış bir nota sistemidir. Batı notasına Türk musikisindeki değiştirme işaretlerinin ilavesiyle tertip edilmiştir.
Halen Türk müziğinde kullanılan nota sistemi, batı nota sistemidir. Bu sistemin menşei kilise müziğinde bulunan Johannes Battista ilahisindeki mısraların ilk hecelerinin alınmasıyla isimlendirilmiştir. Sekizinci veya dokuzuncu yüzyıllarda meydana gelen bu sistem, pekçok merhalelerden geçtikten sonra bugünkü durumuna gelmiştir.
Önceleri harflerle, daha sonraları şekille ifade edilen sesleri herbirini ayrı grafikle göstermek külfetiyse, beşli çizgi ve dört aralıktan meydana gelen porte ismi verilen grafikle kaldırılmıştır. Nota isimleri do (On yedinci asra kadar bu kelime ut olarak kullanılmıştır), re, mi, fa, sol, la, si dir. Bu isimler, çeşitli sesleri temsil etmek ve bu seslerin birbirine karıştırılmasına mani olmak için verilmiştir. Porte’deki çizgi ve aralıklar belli sesleri gösterirler:

Nota sisteminde her işaret, temsil ettiği sesin yüksekliğini ve uzunluğunu belirtir. Notalamada işaretin şekli, sesin uzunluğu ve değerini gösterirken, porte üzerindeki yeri ise yükseklik derecesini ifade eder. Sesin değer ve uzunluğunu gösteren yedi farklı şekil vardır. Bunlar: Yuvarlak şekil olan birlik, içi beyaz (boş) olan ikilik, içi dolu (siyah) dörtlük, dörtlüğün yukarı veya aşağıya doğru olan sapında bir çengelli şekli sekizlik, iki çengellisi "on altılık", üç çengellisi "otuz ikilik", dört çengelli olan ise "altmış dörtlük"tür.

Seslerin bu nota değerleri asla değişmez. Her notanın değeri kendisinden bir evvelkinin iki katıdır. Notada ses perdeleri, porte’de baş tarafa konulan, anahtar ismi verilen şekille ayarlanır. Müzik seslerinin porte içersine düşürülmesi temin edilmeye çalışılır. Bu durumun mümkün olmadığı hallerde porte dışına yazılan işaretler (sesler) için kısa ek çizgiler çizilir:
Türk musikisinde umumiyetle porte’nin alttan ikinci çizgisinden başlayan sol anahtarı kullanılır. Bu anahtar, başladığı çizgi üzerindeki seslerin frekansının 384 olduğunu belirtir. Böylece diğer çizgi ve aralıklardaki seslerin yüksekliği (frekansları) de belirtilmiş olur. Nota sistemlerinde, ifade ettikleri müzik eserlerindeki çalınış özellikleri gibi çeşitli ayrıntıları göstermek için, muhtelif işaretler ve kısaltmalar kullanılmaktadır.

Nota işaretinin önüne bir nokta konulduğu zaman, nokta, önünde bulunduğu notanın değerini, yarısı kadar artırır. Sekizlik ve daha küçük değerli notalar, birbirlerine bağlı icra edilecekse, bu notalar kalınca bir çizgi ile birleştirilir. Notaları birleştiren çizgilerin sayısı, çengel sayısına eşit olur. (Sekizlik için bir, 16’lık için iki, 32’lik için üç, 64’lük için dört çizgi olur):

Çizgiyle birleştirilen 8’lik veya daha küçük değerli notalar grubunun yanına, iki tarafında birer nokta bulunan küçük iki eğri çekilmesi, oraya kadar olan bölümün iki defa icra edilmesi gerektiğini ifade eder. Nota üzerine konulan vurgu işaretleri ( ), o notanın kuvvetli icra edilmesi için konur: Müzik seslerinin notalarla işaretlenmesi (yazılmasında), seslerin devamlılığı gibi sükutların da miktarı, uzayan kalın çizgiler ve özel işaretlerle ifade edilir: Notaların okunmasına solfej, enstrümanlarla veya bir kişinin güfteyi notalara uygun olarak okumasına da icra denir.
Son düzenleyen Safi; 2 Aralık 2016 17:45
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
2 Aralık 2016       Mesaj #5
Safi - avatarı
SMD MiSiM
NOTA: Müzik seslerini göstermeye yarayan isaretlere nota denir. Temel olarak müzik ' te 7 adet nota bulunmaktadir. Bunlar DO - RE - MI - FA - SOL - LA - SI ' dir.

Porte ve İlave Çizgisi:
Beş paralel düz çizgi ve dört eşit aralıktan oluşan notaları yazmaya yarayan şekildir. Portenin dışına taşan yani birinci çizgiden önce veya beşinci çizgiden sonra yazılması gereken notaları yazmak için çizilen çizgilerdir.

Anahtar:
Dizekte başladığı çizgideki notaya adını veren, notaların okunmasını ve isimlendirilmesini sağlayan işaretlere Anahtar denir.Anahtar dizeğin baş tarafına konur. Müzikte 3 temel anahtar vardır.( Do,Sol,Fa) Bu anahtarları Dizekte değişik yerlerde kullanarak toplam 7 anahtar elde edilir.

Sol Anahtarı Nedir?
Portenin 2. çizgisinden başlayıp bu çizgiye adını veren ve ince sesleri göstermeye yarayan anahtardır.

Fa Anahtarı Nedir?
Portenin 3. ve 4. çizgilerinden başlamak üzere iki türü vardır. Kalın sesleri göstermek için kullanılır. Anahtarın iki noktası arasından geçen çizgi FA sesine aittir. Diğer notalar buna göre isimlendirilir. Piyanoda sol el eşlikleri ile kontrbas ve viyolonsel partisyonları Fa Anahtarında yazılır.

Do Anahtarı Nedir?
Portenin 1., 2., 3. ve 4. çizgilerinden başlayarak yazılmak üzere dört türü vardır. Anahtarın ortasındaki birleşim yerindeki çizgiye DO notası yazılır. Diğer notalar buna göre adlandırılırlar.

SUS (Es): Müzikte belli bir birim zamanı olan ve sessiz geçen süreye Sus denir.Sol tarafta sus değerleri yer alır.Örneğin birlik notanın sol tarafında birlik es (sus)yer alır.
  • Birlik Nota 1
    Ad:  nota-isaretleri.jpg
Gösterim: 5625
Boyut:  31.0 KB
  • İkilik Nota 1/2
  • Dörtlük Nota 1/4
  • Sekizlik Nota 1/8
  • Onaltılık Nota /16
  • Otuzikilik Nota 1/32
  • Altmışdörtlük Nota/64

TEKRAR İŞARETİ: Bir müzik parçasında en az iki veya daha çok ölçüleri yinelemek için kullandığımız işarete Tekrar işareti denir.
Röpriz: Genellikle başa dönüleceğini veya 2. defa görüldüğü yerden 1. defa görüldüğü yere dönüleceğini anlatır.
Senyö: Bir müzik eserinde 2. defa konulduğu yerden, birinci defa konulduğu yere dönüleceğini ve son yazılan yerde bitirileceğini belirtir.

Ölçü tekrar işareti: Bir ölçüdeki notalar tekrar edileceği zaman kullanılır.

Müzik , “İnsanların kelimeler ile anlatamadığı duygu, düşünce ve hislerini melodik seslerle anlatma sanatıdır”. Müziğin diğer bir tanımı ise “insanların kendi yapılarına uygun, yaşadğı ortama göre sesleri kullanma sanatıdır” şeklindedir.

SES : Bir cismin titreşiminden meydana gelen dalgaların hava yolu ile kulağımıza ulaşmasına denir.

SESİN DUYULMASI ( İşitme ) : İnsanlarda işitmeyi ve duymayı sağlayan organı kulaktır. Dış kulağa iletilen ses, orta kulağa intikal eder. Orta kulaktan ise iç kulağa geçerek sinirler aracılığı ile beyine ulaşır. Böylece ses beyinde canlandırılmış diğer bir deyişle duyulmuş olur.

SESİN HIZI : Sesin herhangi bir cisim veya maddeden çıktığı andan itibaren bulunduğu ortama göre belirli bir ulaşma hızı vardır. Bu konuda yapılan çalışmalara göre durgun ve ısı derecesi sıfır olan bir ortamda ses saniyede 340 metre hız yapar.

SESİN TİTREŞİM ÖZELLİKLERİ : Seslerin incelik - kalınlık dereceleri ve zamana göre titreşim özellikleri vardır. Örneğin LA sesi bir saniyede 440 titreşim gerçekleştirir. Diğer sesler de buna göre düzenlenmiştir.

MÜZİK SESLERİ :
Müzik sesleri İnsan Sesleri ve Müzik Aletleri Sesleri olmak üzere ikiye ayrılır.
İnsan Sesleri : İnsan sesleri , Kadın Sesleri ve Erkek sesleri olarak iki guruba ayrılır.
Erkek Sesleri : Tenor (İnce), Bariton (Orta) , Bas (Kalın) olarak üçe ayrılır.
Kadin Sesleri : Soprano (İnce) , Mezzo Soprano (Orta), Alto olarak üçe ayrılır.

SES MERDİVENİ: İnsan kulağı ile duyulması imkanı olan seslerin en kalınından en incesine kadar sıralanış biçimine ses merdiveni denir. Ses Merdiveni üç bölüme ayrılır : Bunlar Kaba Bölge, Orta Bölge ve Tiz Bölgedir.

PORTE (DIZEK): Seslerin nota sekilleri ile, üzerine yazildigi bes yatay paralel çizgiden ve dört araliktan olusan sekle porte veya dizek denir.

PORTE ÜZERINDEKI EK ÇIZGILER: Portenin disina tasan yani birinci çizgiden önce veya besinci çizgiden sonra yazilmasi gereken notalari yazmak için çizilen çizgilerdir.


ARALIK : İki nota arasındaki mesafeye yani ses farkına denir.

SÜRE : Notaların vermiş olduğu zaman bütünlüğüne süre denir. Sesli Süre ve Sessiz Süre olmak üzere iki çeşit süre vardır. Sesli süreler notaların seslendiriliş zamanını, sessiz süreler ise notalar arası bekleme zamanını ifade eder. Sessiz süreler Müzikte ES işareti ile tanımlanır.

TAM SES : İki bitişik notanın veya derecenin gösterdiği aralığa Tam Ses denir. Bu notaların gösterdiği küçük aralıklara da Yarım Ses denir

KOMA : İki tam ses arasındaki dokuz küçük sesin her birine verilen isimdir.

ÖLÇÜ : Bir müzik eserinin eşit süreli bölümlerine Ölçü denir. Ölçü çizgileri porteye dikey olarak konulur. Her ölçüde ölçü rakamı kadar nota süreleri vardır.

EKSİK ÖLÇÜ ( ANAKRUS ) : Bazı eserlerde ilk ölçü çizgisinden önce gelen ölçülere verilen isimdir.

DERECE: Perde anlamına gelen bir terimdir. Seslerin arasındaki farka (ses farkına) derece denir.
Türk Müziğinde perdelerin nota isimlerinin yanı sıra özel isimleri de vardır. Örneğin LA sesi Dügah olarak bilinir, RE sesi Neva , KABA RE ise Yegah olarak adlandırılır.

GÜÇLÜ PERDE: Türk müziğinde makamların dizilerinde dörtlü ve beşlilerin birleştiği ses güçlü perde veya güçlü ses denmektedir.

DİZİ TÜRLERİ: Nota veya derecelerin porte üzerinde diziliş şeklidir. Üç ayrı türü vardır. Bunlar :
A) DİATONİK TÜR
B) ANORMONİK TÜR
C) KROMATİK TÜR ' dür.

POLİFONİK: Çok sesli müziğe verilen isimdir.

AKOR: Birden fazla sesin aynı anda çıkarılmasına denir.
Son düzenleyen Safi; 2 Aralık 2016 17:55
SİLENTİUM EST AURUM
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
2 Aralık 2016       Mesaj #6
Safi - avatarı
SMD MiSiM

Temel Müzik İşaretleri


Porte (dizek)


Birbirine paralel be ş yatay çizgi ve dört eşit aralıktan olu şan nota yazmak için kullanılan şekle denir..Şekil 1.2
Ad:  1.JPG
Gösterim: 13498
Boyut:  18.2 KB

Aynı zamanda porte çizgileri dışına da nota yazılmaktadik Ek çizgi dediğimiz çizgiler kullanılik Enstrüman veya vokalin sesinin ince veya kalınlıkına göre porte çizgisinin altma ve üstüne ek çizgiler eklenir. Şekil .1.3.
Ad:  2.JPG
Gösterim: 11941
Boyut:  19.8 KB

Nota ve Değerleri


Dizekteki sesleri ve bu seslerin süre uzunluklarını belirtmeye yarayan işaretlere nota denir. Bütün sesleri tanımlayan yedi nota vardı. Bu notaları şekilleriyle tanınz. Birlik notadan almış dörtlük nota sürelerine kadar notalar vardir. Şekil 1.4.
Ad:  3.JPG
Gösterim: 20378
Boyut:  23.8 KB

Do Re Mi Fa Sol La Si Türkçede kullanımı
C D E F G A B İngilizlerin kullanımı
C D E F G A H Almanların kullanımı
Porte (dizek) üzerinde notaların yeri ve nota isimleri; Şekil 1.5’ deki gibidir. Notalar porte çizgisinin s ırayla üzerine ve arasına yazılır
Ad:  4.JPG
Gösterim: 15778
Boyut:  23.4 KB

Süresi en uzun olan birlik notadı ve dört vuruştur. Birlik nota her seferinde süresi ve vuruş sayısı ikiye bölünerekten diğer değerleri oluşturur. Bu notalar süre olarak kendi isimlerini alırlar. Örnek;2’lik nota 2 vuruştur, yani tınlama süresi 2 birim kadardı. Sayısal olarak da 2/4 bütünün yarısıdır(Birlik nota).Birlik notadan iki tane ikilik, dört tane dörtlük, sekiz tane sekizlik elde edilir diyebiliriz. Tersten de gidersek sekiz tane sekizlik nota bir tane birliğe denktir. Şekil 1.6
Ad:  5.JPG
Gösterim: 6050
Boyut:  53.1 KB

Sesiz (es-susmalar) Notalar


Müzikte sessiz süreler susma ile gösterilir ve i şaretlenir. Türkçede “susma”,”susku” ve “es” gibi benzer kelimelerle de belirtilir. Sesli notalar gibi sessiz notalarda da yedi susma i şareti vardır.

Sessiz (es) notalarda isminden de anlaşıldığı gibi müzik partisinde işaretlerin olduğu yerde ses kesilir(susuturulur). Bu işaretlerin dizek üzerinde gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil: 1.7.
Ad:  7.JPG
Gösterim: 6532
Boyut:  24.3 KB

Anahtarlar


Müzikte üç tür anahtar vardır.Bunlar “Sol anahtarı”, ”Fa anahtarı”, “Do anahtarıo” dır.

Sol Anahtarı:


Dizeğin ikinci çizgisinden çizmeye başlan ılır ve beşlan ilan ses “sol” sesidir. Gitar, flüt, bağ lama ve keman notaları bu anahtarda yazılır. Şekil.1.8.
Ad:  8.JPG
Gösterim: 5420
Boyut:  14.0 KB

Fa Anahtarı:


Fa anahtarı, alt oktavlardakikalın dizek içine yerleştirebilmek için kullanılıı. Dördüncü çizginin dışında üçüncü çizgiden başlayan “Fa anahtarı” bulunmaktadır. Piyano, basgitar, kontrubas notaları bu anahtarda yazılır.Şekil.1.9.
Ad:  9.JPG
Gösterim: 5032
Boyut:  13.9 KB

Do Anahtarı:


Do anahtarı, genelikle orta seslerin yazılışında kullanılıı. Dört çeşit do anahtarı bulunmaktadır. Şu anda bir tanesinin yerini bilmek kafidir ,diğerlerini siz araştınnız. Şekil.1.10.
Ad:  10.JPG
Gösterim: 4148
Boyut:  13.3 KB

Süre Uzunluğunda Yardımcı İşaretler


Nokta:


Yanına konduğu notayı yan değeri kadar uzatır. Aşağıda noktalı notaların süre uzunluklan görülmektedir. Şekil. 1.11
Ad:  11.JPG
Gösterim: 5886
Boyut:  25.2 KB

Çift Nokta:


Bir nota veya susma işaretinin yanında iki nokta olduğu zaman birinci nokta değerinin yarısı, ikinci nokta ise noktanın süre değerinin yarısı kadar önüne geldiği noktanın süresini aaltır. Şekil. 1.12
Ad:  12.JPG
Gösterim: 4044
Boyut:  14.2 KB

Üçleme:


Doğal bölünümlü ikişerli olan bir nota değerinin, geçici olarak üç eşit parçaya bölünmesine üçleme denir. Üçleme notaların altına ya da üstüne üç yaz ılm Şekil .1.13.
Ad:  13.JPG
Gösterim: 9179
Boyut:  39.3 KB

Legato (Bağlı):


Notaların birbirine bağlanarak, seslendirilmesine legeto denir. Birinci nota çalınır, iki notaya bağlanın. Telli çalgılarda birinci nota mızrapla, diğer notalar parmakla seslendirilir. Şekil. 1.14 te olduğu gibi.
Ad:  14.JPG
Gösterim: 4026
Boyut:  17.1 KB

Durgu (Puandorg)


Üzerlerine geldiği notayı genellikle normal uzunluklar inin iki katı uzatır. Ancak, müziksel nedenlerden dolayı yorumcuya bağlıdıı. İstenilen sürede seslendirilir. Genelde son notanı üzerinde buunur. Şek.1.15.
Ad:  15.JPG
Gösterim: 4003
Boyut:  13.8 KB

Tekrar İşareti:


Bir müzik eserinin herhangi bir bölmünde melodi tekrarı için kullanılır. Şek. 1.16.
Ad:  16.JPG
Gösterim: 4161
Boyut:  17.4 KB

Dolap:


Tekrar edilen bölümün ikincikez seslendirdişinde “1”yazan ölçüler atlanır ve “2’’ yazan ölçüden çalınır. Şek. 1.17.
Ad:  17.JPG
Gösterim: 4073
Boyut:  22.0 KB

Da Capo(D.C):


Da capo,tekrar işaretinin yanında bulunuyorsa en başa dönülür ve eserin sonuna kadar tekrar edilmeden seslendirilir. Şek.1.18.
Ad:  18.JPG
Gösterim: 4081
Boyut:  27.8 KB

Senyo:


Tekrar işaretine ikinci kez rastlandığında, aynı işaretin ilk bulunduğu ölçüye dönülür ve bu ölçüden başlayarak “son” anlamına gelen “fine” kelimesinin olduğu yere kadar seslendirilir. Şek.1.19.
Ad:  19.JPG
Gösterim: 4180
Boyut:  20.4 KB

İfadelendirme İşaretleri


Staccato:


Notaların sıçratılarak seslendirilmesine denir. Diğer bir anlamda kesik kesik de diyebiliriz. Staccato, notanı altına ya da üstüne bir nokta ile yazılarak gösterilir. Şek. 1.20. 
Ad:  20.JPG
Gösterim: 4033
Boyut:  20.6 KB

Çarpma:


Asıl sese gidilmeden öce çok kısa bir süre başka sese çarpıp asıl sese dönmedir. Bu şekilde asıl ses vurgulanmış olur. Şek .1.2
Ad:  21.JPG
Gösterim: 4028
Boyut:  24.6 KB

Tril:


Asıl ses ile komşu sesin birbiri ardına oldukça hızlı ve uzunca süren seslendirilmesidir. Şek .1.22
Ad:  22.JPG
Gösterim: 3988
Boyut:  16.6 KB

Tremolo:


Bir sesin komşu ses ile değil, komşunun yanındaki ses ile birbiri ardı sıra olabildiğince hızlı seslendirilmesiyle elde edilen bir süslemedir. Şek. 1.23.
Ad:  23.JPG
Gösterim: 4136
Boyut:  23.3 KB

Ses Değiştirici (altere) İşaretler


Bu işaretler önüne geldiği notayı inceltir (tiz), kalınlaştım (pes) ya da eski doğal haline getirir. Ses değiştirici işaretleri iki ana grupta toplayabiliriz. Şek.1.24.
Ad:  24.JPG
Gösterim: 4108
Boyut:  22.3 KB

Evrensel Müzikte Değiştirici (Altere) İşretler.


Batı müziğinde her ses arasında yarım ton farkı vardır. Dolayaıyla bir sesi yarım ses inceltmek ve yarım ses kalınlaştırmak için notadan önce bu işaretlerden konulur.

Diyez ( # ) :


Önüne konulduğu notayı yarım ses inceltir. Şek.1.25.
Ad:  25.JPG
Gösterim: 4105
Boyut:  18.2 KB

Bemol ( b):


Önüne geldiği notayı yarım ses kalılaştırır (pes).Şek.1.26.
Ad:  26.JPG
Gösterim: 3884
Boyut:  10.5 KB

Natural (doğal):


Ölçü içerisine arıza almış veya ton olarak arızalı parçalarda kullanıldığında nota eski sesine-tonunagelir. Şek.1.27.
Ad:  27.JPG
Gösterim: 3888
Boyut:  9.9 KB

Türk Müziğinde Değiştirici İşaretler


Türk müziğinde notalar arası uzaklık batı müziğine nazaran daha azdı. Batı müziğinde yanm perde dediğimiz ses, türk müziğinde on ikiye kadar bölünmektedirBu bölümlerin her birine “KOMA” adı verilir. En küçük ses aralığı anlamına gelmektedir.Batı müziğinde yarım aralık veya yanm perde bir komadır. Şek.1.28
Ad:  28.JPG
Gösterim: 8525
Boyut:  51.2 KB
Yukarda da görüldüğü gibi Türk müziğinde 4 komalık bakiye, 5 komalık küçük münecenneb, 8 komal ık büyük mücenneb, 9 komalık tanini, 12 veya 13-14 komalık artık ikili aralıklıklan (en küçük ses uzaklığı) bulunmaktadır. Bu seslerdeki farklılıkları
duyabilmek için çok müzik dinlemek ve müzik dağarcığına hakim olmak gerekir.Çünkü ses aralıkları çok yakı ve kulağa benzeş gelebilir.İleriki konularda, Türk musikisi makamlarında, daha net olarak bu aralıkları görebiliriz.
SİLENTİUM EST AURUM
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
2 Aralık 2016       Mesaj #7
Safi - avatarı
SMD MiSiM

ARALIK VE TERİMLER


Müzikte Aralık Kavramı, Çeşitleri ve Diziler
Müzik bir bilim dalı olduğu için yazılan bestelenen her şey belirli kalıplar ve kurallar içersinde yapılmaktadır. Bütünüyle duygu olarak baksak da matematikle iç içe girmiştir. İlk konularda değindiğimiz gibi müzik duyguların dışş vurumuydu ve anlamlı olması için de belirli kurallarla o duyguları anlamlı şekle dönüştürmek gerekir. Bu kalıplardan (dizilerden) başlangıç olarak majör ve minör kalıplarını göreceksiniz.

Müzikte Aralıklar ve Çeşitleri


İki ses arasındaki yükseklik farkına denir. Bir ses dizisindeki notaların (sesler) her biri Roma rakamıyla derecelendirilir. I-II-III-IV-V-VI-VII olarak gösterilir. Aralık, kalın ses ile ince ses aras rndaki derecelerin sayısı ile ölçülür.
Aralıklar ezgisel ve armonik olmak üzere iki ayrılm
İki sesin bir biri ardrna duyulmasına ezgisel, aynı anda duyulmasına ise armonik aralık denir. Şimdi aralıı çeşitlerini inceliyelim.

Küçük İkili:


İki nota arasındaki fark yarım ses aralığındadır. Birbirine bitişik iki sesten oluşur. arada başka ses yoktur. Örnek; mi- fa ,si-do,do-re bemol vb.
Ad:  1.JPG
Gösterim: 4003
Boyut:  15.7 KB

Büyük İkili:


İki nota arasında bir tam ses aralığı bulunur.iki yarım aralığın birleşmesinden meydanagelir.Örnek; do-re , la-si vb.
Ad:  2.JPG
Gösterim: 3985
Boyut:  14.4 KB

Küçük Üçlü:


Bir tam ve bir yarım aralığın birleşmesinden meydana gelir. Örnek; mi-sol.
Ad:  3.JPG
Gösterim: 4023
Boyut:  15.0 KB

Büyük üçlü:


İki tam aralığın birleşmesinden meydana gelir.Örnek: do-mi
Ad:  4.JPG
Gösterim: 3867
Boyut:  14.4 KB

Tam Dörtlü:


İki tam ve bir yar im aralığın birleşmesinden meydana gelir.Ömek; do-fa , mi-la.
Ad:  5.JPG
Gösterim: 3909
Boyut:  15.6 KB

Eksik Dörtlü:


Bir tam ve iki yarım aralığın birleşmesinmden oluşur. Örnek; re- sol bemol.
Ad:  6.JPG
Gösterim: 3869
Boyut:  15.1 KB

Artık Dörtlü:

Ad:  7.JPG
Gösterim: 3905
Boyut:  14.9 KB
Üç tam aralığın birleşmesinden meydana gelir.

Müzikte Diziler.


Dizi; Latince merdiven anlam ma gelen “scala” sözcüğünden gelmektedir. Sekiz sesin ardı ardına sıralanmasına dizi denir. Örnek; Do1 den Do2 ye kadar olan seslere “Do”dizisi denir.
Klasik batı müziğinde temel dizi “Diyatonik” dizidir. Şek.2,8’de olduğu gibi. Avrupa’ya özgü bu dizilerin temeli Yunanlıların kulandığı dizilere kadar uzanır(daha eski dönemlerde diyebiliriz. Ör: Frigyen dizisi frigyalılar döneminde kullanılmıştır.) Bunlar;

Doryen


Ad:  8.JPG
Gösterim: 3932
Boyut:  13.5 KB

Lidyen:


Ad:  9.JPG
Gösterim: 3911
Boyut:  16.4 KB

Frigyen:


Ad:  10.JPG
Gösterim: 3886
Boyut:  16.0 KB

Miksoliden:


Ad:  11.JPG
Gösterim: 3855
Boyut:  16.1 KB

Majör Dizisi(gamı):


İki tam bir yarım, üç tam bir yarım (TTYTTTY) aralıklardan meydana gelen diziye majör dizi denir. Bir diziyi majör yapan özellik 1.derece ve III.derece aralığının büyük üçlü olmasıdır.Major dizilerde do majör dediğimiz C olarak gösterilir.
Ad:  12.JPG
Gösterim: 3952
Boyut:  17.1 KB
Bütün majör gamlar bu formülle elde edilir. Eğer, tam ses olmama durumu varsa bemol ve diyez işareti koyarak iki ses arasındaki uzaklığı bu formüle uyarlarız.

Minör Dizisi (gamı)


Bir majör dizinin VI.derece sesi üzerine oluşturulan yeni dizi minör dizidir.Bir diziyi minör yapan özellik I.derece ve III.derece aras inin küçük üçlü olmasıdır.Örneğin;Do majör’ün altmcı sesine bakarsak yani VI .derecesi La ‘dır.La sesi üzerine kurulan yeni dizi (gam) La minör dizisidir.Uluslararası gösterimi Am dir.
Ad:  13.JPG
Gösterim: 3885
Boyut:  17.8 KB

Temel Müzik Terimleri


Müzikte çeşitliliği sağlayan da bu işaretlerdir. Bu işaretleri de iki ana grupba ay ırabiliriz.

Hız (hareket) Terimleri


Haraket, bir müzik eserinin hangi yavaşlıkta veya hangi hızlılıkta çalınacağını belirtir. En yavaş en hızlı birçok hız terimi vardı ı Bu terimlerin çoğu İtalyancadan gelmedir ve müzik parçasının -notasıın-dizeğinin sol üstüne yazılır. Aşağıda görüldüğü üzere ismi ve hızın anlamı verilmiştir.
Ad:  14.JPG
Gösterim: 7875
Boyut:  42.9 KB
Ad:  15.JPG
Gösterim: 4264
Boyut:  30.9 KB

Nüans (ayırtı) Terimleri


Bir müzik eserinin yorumlanması sırasında, seslere uygulanan kuvvet yada hafiflik derecelerine nüans denir. Bunlar gürlük terimlerini oluşturur. Terimler İtalyancadır. Terimler nota üzerinde kısaltmalar şeklinde kullanılır. Başlıca nüans terimleri aşağıdadır.
Ad:  16.JPG
Gösterim: 6188
Boyut:  55.6 KB
Bu terimlerin Nota üzerindeki kullanımı aşağıdaki gibidir .
Ad:  17.JPG
Gösterim: 4476
Boyut:  45.6 KB
SİLENTİUM EST AURUM
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
2 Aralık 2016       Mesaj #8
Safi - avatarı
SMD MiSiM

RİTİM VE OLÇU (USÜL)


Diğer konularda ritimi vurgulamıştık. Müziği var eden üç temel öge; ritim, melodi ve armoniydi. Ritim kalıplan (ölçüleri) Batı ve Türk müziğinde değişiklik göstermektedir. Türk müziğinde yetmiş iki adet usul vardır. Batı müziğinde ise buna nazaran azdir. Ölçüler aynı zamanda karmaşıktır. Ör: 7/16, 13/8 gibi
Bu faaliyette ritimin, ölçünün ve vuruş şekillerinin nasıl olduğunu öğreneceksiniz. Basit ölçü ve vuruşları yapabileceksiniz. Batı ve türk müziğinde kullanılan vuruş şekilleri ve ölçüler hakkında bilgi edineceksiniz. Bu bilgi dahilinde dinlediğiniz müziklerde ritmik ş ekillerin ne olduğu hakında sezgisel bilgi ve basit ölçülerin el hareketlerini (vuruş) yapabilme becerisi kazanacaksınız.

Ritim Duygusu


Ritim, zamanm belli bir süre içinde eşit veya değişik uzunluktaki parçacıklara bölünmesiydi. Bu bilgiyi önceki vurgulamamızdan biliyoruz.
Müziğin matmatiksel (sayisal) olarak parçalara bölünmesi de diyebiliriz. Bu ritmik yapılar yaşan ilan coğrafyanın etkileşimlerine göre farklılık göstermektedir. Örne ğin, Türk müziğinde bozlak, İç Anadoluda var olmuş bir ritmik yapıdır. Mzurka Polonya halk dansıdıı ve ritmik yap ısı farklıdır. Flemnco ve halk müziği ritimlerinden de birçok örnekler verebiliriz. Ritim duygusunu ilerletmek için çok çeşitli müzikleri dikatle dinlemek gerekir. Bir süre sonra belleğimizda müziksel hafıza oluşacaktı.

Ölçü (usul) ve Vuruş


Ölçü:


Bir müzik eserinin süre olarak birbirine eşit parçacıklara bölünmesine ölçü denir. Ölçü eşit zaman kümeleridir ve müzik yazısında birbiriden ölçü çizgileri ile ayrılır. Şek.3.1’deki gibi dizekleri dik kesen çizgidir.
Ad:  1.JPG
Gösterim: 4825
Boyut:  14.4 KB

Rakam:


Bir müzik eserinin ölçüsü, anahtardan hemen sonra sayısal olarak yazılır. Rakamlar üst üste yazılır. Üsteki rakam ölçüyü oluşturan zaman birim değerlerinin sayısını gösterir. Alattaki rakam ise bu değerlerin niteliğini belirtir. Ör:3/4 rakamları üç adet dörtlük notadan bir ölçüyü tanımlar.
Ad:  2.JPG
Gösterim: 4871
Boyut:  16.2 KB

Vuruş:


Ölçü vurma, zamanın sırasını ve notanın değeri kadar tınlama süresini el hareketleri ile belirtmektir. Enstrüman çalışmalarmda ayak hareketleri ile ölçü
vuruşlarını da yapabilirz.
Ad:  3.JPG
Gösterim: 5019
Boyut:  12.2 KB

Batı Müziğinde Ölçü ve Vuruş Kavramı


Batı müziğinde ölçü ve vuruş kavramı klasik müziğe ayarlanmaktadır.

Ölçü Çeşitleri


Basit Ölçüler:


Bir zamanı meydana getiren değerlerin tümü birlik, dörtlük ya da sekizlik benzeri ikişerli değer işaretine denk düşerse, bu çeşit zamanlardan kurulu ölçülere basit ölçüler senir. Basit ölçüler üçe ayrılır. İki zamanlı, üçlü zamanlı ve dörtlü zamanlı. Sırasıyla Şek.3.4’te göründüğ ü gibidir.
Ad:  4.JPG
Gösterim: 4866
Boyut:  38.2 KB

Bileşik Ölçü:


Bir zamanı oluşturan değerlerin hepsi, noktalı birlik, noktalı ilkilik, noktalı dörtlük ya da noktalı sekizlik gibi bir noktalı değer işaretine denk ise bu ölçüler bileşiktir. Şek.3.5.
Ad:  5.JPG
Gösterim: 3795
Boyut:  14.6 KB

Aksak Ölçüler:


Bir ölçü hem ikili zamanı hemde üç zamaı içeriyorsa bu ölçü aksak ölçüdür. Aksak ölçüler de üçe ayrılır. İki zamanlı, üçlü zamanlıve dörtlü zamanlı. Sırasıyla aşağıdaki gibidir. Şek.3.6.
Ad:  6.JPG
Gösterim: 4212
Boyut:  32.1 KB

Vuruş çeşitleri


Vuruş, verilen zamanı elle parçalara bölmektir. Mümkün olduğunca el haraketleri kesin ve sınırlı olmalıdır. El haraketleri aşağı yukarı ve sağa sola pozisyonlarda yapılır. Vuruşları temel olarak altı başlıkta toplayabiliriz.

İki zamanlı ölçünün vurulması:


Birinci zaman aşağı ikinci zaman yukan yapılır.
Ad:  7.JPG
Gösterim: 4610
Boyut:  8.2 KB

Üç zamanlı ölçünün vurulması:


Birinci zaman aşağı, ikinci zaman sağa yukarı, üçüncü zaman sola yukarı yapılır.
Ad:  8.JPG
Gösterim: 4574
Boyut:  9.0 KB

Dört zamanlı ölçünün vurulması:


Birinci zaman aşağı, ikinci zaman sola yukarı. üçüncü zaman sağa, dördüncü zaman yukarı sola yapılır.
Ad:  9.JPG
Gösterim: 4664
Boyut:  9.4 KB

Beş zamanlı ölçünün vurulması:


Ad:  10.JPG
Gösterim: 3684
Boyut:  10.3 KB

Yedi zamanlı ölçünün vurulması:


Ad:  11.JPG
Gösterim: 3681
Boyut:  11.6 KB

Dokuz zamanlı ölçünün vurulması:


Ad:  12.JPG
Gösterim: 3719
Boyut:  13.6 KB

Türk Müziğinde Usül (Ölçü ) ve Vuruş


Batı müziğinde usul ve vuruşun birçoğu türk müziğinde de geçerlidir. Burada sadece Türk müziğinde geçerli olanları açıklıyacağız.

Usül (Ölçü )


Eşit sayıda değişik vuruşlardan meydana gelmiş ritim kalıplandır. Türk müziğinde usüller el haraketiyle belirtilir. Diğer bir anlamda tempo tutulur ve bu haraketler eserin sonuna kadar disiplin içersinde devam eder.
Türk müziğinde usuller şu kelimelerle ifade edilir. Sağ el sağ dize kuvvetli, sol elde sol dize zayi! zamanl ı vurularak ifade edilir.
DÜM-TEK-TEKE-TEKA-TEKKA- TAHEK
  • DÜM: Kuvvetli zaman demektir. Sağ elle sağ diz üzerine vurularak ifade edilir.
  • TEK: Hafif zaman demektir. Sol elle sol diz üzerine vurmakla ifade edilir
  • TEKE: Birbirine eşit kısa zaman. Sağ el sağ dize, sol elde sol dize eşit zamanda bir biri ardrna vurulmasıdır.
  • TEKA: Bir uzun ve bir kısa zaman. Sağ ve sol ellerin, sağ ve sol dizlere vurulmasıyla icra ( ifade) edilir.
  • TAHEK: Sağ ve sol ellerin birlikte havaya kaldırılıp dizler üzerine vurulmasıyla icra edilir.

Usül (Ölçü ) Çeşitleri


Açıklamalarını yapacağımız on beş zamanlıya kadar olan usüllere küçük usül, on beş zamanlıdan yukarı olan usüllere büyük usül adı verilir. Basit, birle şik ve aksak ritimler olarak da sıralayabiliriz. Aşağıda küçük (basit, birleşik. aksak) ve büyük usüllerden verilecektir. Diğer usuller ileriki öğrenme faliyetlerinde verilecektir. Aynı zamanda sizde araştırınız.

NIM SOFYAN:


(Basit usül) iki zamanlıdır. 2/4 ‘lük ölçüsündedir. Bu usûlde oyun havalan, türküler ve marşlar yazılmıştır. Vuruluşu:
Ad:  13.JPG
Gösterim: 3697
Boyut:  12.6 KB

SEMAİ:


Üç zamanlıdır. % ‘lük değerindedir. Bu usülde oyun havaları ve şarkılar yazılmıştır. Vuruluşu:
Ad:  14.JPG
Gösterim: 3679
Boyut:  11.9 KB

SOFYAN:


Dört zamanlıdır. 4/8 likve 2/4 lük değerlerde vurulur. vuruluşu.
Ad:  15.JPG
Gösterim: 3694
Boyut:  15.0 KB

TÜRK AKSAĞI:


Beş zamanlıdır. 5/8’ lik ve 5/4’ lük değerdedir. Vuruluşu:
Ad:  16.JPG
Gösterim: 8725
Boyut:  15.4 KB
kaynak: megep
SİLENTİUM EST AURUM

Benzer Konular

20 Kasım 2012 / betül Cevaplanmış
2 Aralık 2016 / helga Cevaplanmış
2 Kasım 2017 / Misafir Cevaplanmış
13 Aralık 2012 / Misafir Soru-Cevap
2 Aralık 2016 / LüTFen CevAP Cevaplanmış