Arama

Meslek Nedir? - Tek Mesaj #9

Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
5 Kasım 2018       Mesaj #9
Safi - avatarı
SMD MiSiM

mesleki eğitim


kişilere sanayi ve hizmet sektörlerinde meslek edindirmeye yönelik eğitim.

Resmî eğitim çerçevesi içinde meslek okullarında, teknik liselerde ya da işbaşı eğitim programlarında verilir. Bunların dışında herhangi bir program izlenilmeksizin gerekli becerinin iş sırasında edinilmesi de mesleki eğitim kapsamında görülebilir.

Okullarda mesleki eğitimin verilmesi görece yeni bir gelişmedir. 19. yüzyıla değin bu tür eğitim, diploma gerektiren meslekler dışında çıraklık yoluyla verilir ve toplumsal statü açısından “bir beyefendi için zorunluluk” sayılan klasik öğretim müfredatından aşağı görülürdü. 19. yüzyılda ise sanayileşme, çeşitli Avrupa ülkelerinde, özellikle de Almanya’da ilk ve orta dereceli okullarda mesleki eğitime başlanmasına yol açtı. Bununla birlikte mesleki eğitime 20. yüzyıl başlarına değin karşı çıkılan İngiltere’de,

lI. Dünya Savaşı öncesinde yalnızca yerel yönetimler birkaç meslek okulu ve iki yıllık eğitim veren teknik okullar açtı. 19. yüzyılın sonuna değin ABD’de devlet okullarında verilen mesleki eğitim el becerisi kazandırmak ve zanaat edindirmekten öteye geçmedi; 1917’de de devlet okullarına mesleki eğitim ile sanayi, tarım ve ev üretimi dersleri için federal yardım sağlandı. II. Dünya Savaşı’ndan sonra bilgisayar bilimi, elektronik ve tıp hizmetleri gibi görece yeni alanlarda eğitilmiş yardımcı personele duyulan gereksinme, ortaöğrenim sonrasında geleneksel üniversite öğrenimi yerine kısa dönemli uzmanlık eğitimine ağırlık verilmesine yol açtı.

Mesleki eğitimde gene II. Dünya Savaşı’ndan sonra Avrupa’da görülen önemli bir gelişme de yeniden eğitim programları oldu. Başlangıçta, askeri personelin sivil yaşama dönüşünü sağlamayı, işsizliği azaltmayı ve savaşın bazı işkollarında yarattığı işgücü açığını kapatmayı amaçlayan bu tür programlar tam istihdama ulaşıldıktan sonra da belirli işkollarındaki kritik işgücü açığını kapatmak için uygulandı. Gerileyen ya da ithal mallarıyla rekabet edemeyen sanayi kollarındaki yapısal işsizlik sorununa da kısmi bir çözüm olarak önerildi. Ama devlet destekli yeniden eğitim programlarının maliyeti, uygulanıp uygulanmaması konusunda farklı görüşlere yol açtı.

Osmanlı Devleti’nde mesleki ve teknik okullar 19. yüzyılın ortalarına değin askeri kurumlarla sınırlıydı. Tanzimat’tan sonra geleneksel zanaatlar yanında yeni gelişen sanayi dallarının gereksinimini karşılamak için de sanayi okulları açıldı ama, bunlar yetersiz kaldı. Mesleki ve teknik eğitim konusunda belki de en önemli gelişmeyi 1863-70 arasında Midhat Paşa’nm öncülüğünde açılan ıslahhaneler oluşturdu.

Islah-ı Sanayi Komisyonu’nun kurulmasında etkili olan bu sivil teknik okullar kısa sürede sanayi mekteplerine dönüştürüldü. II. Meşrutiyet döneminde de genellikle yerel yönetimlerin ve özel kuruluşların gözetiminde meslek okullan ortaya çıktı.

Cumhuriyet’in ilk yıllarında genel eğitim çerçevesi içinde sürdürülen mesleki ve teknik eğitim çalışmaları 1933’ten sonra Milli Eğitim Bakanlığı’nda kurulan Mesleki ve Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü aracılığıyla yürütüldü. 1934’te Mesleki Tedrisatın inkişafı Planı hazırlandı. 1935’ten sonra da mesleki ve teknik okullann giderlerini devlet üstlendi.

1941’de kurulan Mesleki ve Teknik Öğretim Müsteşarlığının başına getirilen Rüştü Uzel bu alandaki çalışmalarıyla ünlendi. 1930’lann ortalarında ayrıca köylerde eğitime öncülük edecek ve yararlı meslek sahiplerini yetiştirecek uygulamalar olarak düşünülen köy eğitmi ve Köy Enstitüleri denemelerine girişildi. Günümüzde Türkiye’de mesleki eğitim, çıraklık ve meslek liseleri aracılığıyla sürdürülmektedir.
kaynak: Ana Britannica
SİLENTİUM EST AURUM