Üye Ol
Giriş
Hoş geldiniz
Misafir
Son ziyaretiniz:
13:47, 1 Dakika Önce
MsXLabs Üye Girişi
Beni hatırla
Şifremi unuttum?
Giriş Yap
Ana Sayfa
Forumlar
Soru-Cevap
Tüm Sorular
Cevaplanmışlar
Yeni Soru Sor
Günlükler
Son Mesajlar
Kısayollar
Üye Listesi
Üye Arama
Üye Albümleri
Bugünün Mesajları
Forum BB Kodları
Your browser can not hear *giggles*...
Your browser can not hear *giggles*...
Sayfaya Git...
Cumartesi, 06 Aralık 2025 - 13:48
Arama
MaviKaranlık Forum
Orhan Gencebay
-
Tek Mesaj #2
Sedef 21
Ziyaretçi
2 Haziran 2007
Mesaj
#2
Ziyaretçi
Orhan Gencebay
Orhan Gencebay TRT radyosundan ayrıldıktan sonra İstanbul´a yerleşti. Kabiliyetli bir saz elemanı olarak göz doldurdu ve bir çok plakda saz bölümünü icra etti. Tabi ki bunun ile yetinmedi. Kendisini sürekli yeniledi ve sürekli söz beste çalışmalarında bulundu. Uzun süre o zamanın ünlü sanatçısı Ahmet Sezgin ile birlikte çalıştı, hatta Sezgin onun bir çok bestesini seslendirdi. Örnek olarak Sevemedim Kara Gözlüm (1969), Derya da Bir Salım Yok (1969), Bir Görüşte Aşık Oldum (1968), Her Günüm Gamlı Geçer (1968) söylenebilir.
Bu çalışmalarının yanı sıra kendisi gibi yeniliklerin peşinde olan gençlerle A.Nail Bayşu nun evinde buluştu. Bu gençler arasında Arif Sağ, Özer Şenay, Vedat Yıldırım Bora, Mine Koşan, Azize Gencebay vardı. Orhan Gencebay, Arif Sağ, Özer Şenay ve Şeref Önaldı'yla o zamana kadar bağlamada duyulmamış sesleri arama gayretine girdi. Değişik dönemlerde Erkin Koray, Moğollar, Cem Karaca ve Okay Temiz gibi isimlerle fikir alışverişlerinde bulundu.
O dönemlerde türk müziği polifonik (çok seslilik) değildi, değişik kültürlerden alınıp entegre edilmiş eserler bulunmuyordu. Daha çok türk halk müziğine yakın eserler vardı. Bir rivayete göre bir gün Erkin Koray ile Gencebay bir araya gelir, değişik denemelerde bulunurlar. Bu denemeler sonucunda elektronik bağlama ortaya çıkar. Bu buluş polifonik müziğin başlangıcı olur. Arabesk müzik olarak bilinen, Gencebay tarafından serbest çalışmalar olarak tanımlanan müzik tarzı doğmuştu.
İlk yankı uyandıran çalışması 1968 yılında Topkapı plakda yayınlandı. Derdim Dünyadan Büyük adlı eserde ilk defa elektro bağlama kullandı, fakat beklenen patlamayı yapamadı. 1969 yılında İstanbul plağa geçip daha önce Mine Koşan'ın seslendirmiş olduğu kendi bestesi olan Başa Gelen Cekilirmiş adlı plağı yayınlandı (İstanbul Plak no 9131). Bu plak ismini duyurmaya başlamıştı. Esas patlamayı ise 1970 yılına Beni de Allah Yarattı/ Sevenler Mesut Olmaz ile yaptı (İstanbul Plak 9150). Bu plakda düzenleme adına bir çok yenilikler yapılmıştı. Bilhassa Benide Allah Yarattı parçasının ritmleri çok hızlı, kulağa hoş geliyordu. Bu patlamadan sonra
Gencebay bulduğu tarzda yoluna devam etti. En cok begenilen eserleri arasında Bir Teselli Ver (1971, İstanbul Plak No. 9175) ile Kaderimin Oyunu (1971 Istanbul Plak No 9192) vardı. Müzik dergilerinde Gencebay'ın her yayınladığı plak listebaşı oluyordu. Her esere farklı bir şeyler katıyor, yenilikler arıyordu. Bu yenilikler halk tarafından cok benimsendi. 1974 yılında Uğrunda Bir Ölmek Kaldı (Kervan Plak no 74b) eserinde ilk defa hint çalgısı olan sitarı kullandı. Yine o yıllarda hint tarzı vurgulu enstrümanlar kullandı. 1976 yılında Seni Buldum Ya adlı eserinde (Kervan Plak LP 24) ilk defa ispanyol motifleri kullandı.
Orhan Gencebay´ı değerlı kılan bu çalışmalar, Türkiye'de bu konuda ilkleri gercekleştiriyordu. Daha önce kimsenin cesaret edemediği kulvarlara girdi, ayrıca eserlerinin büyük bölümünün sözlerini, müziklerini ve düzenlemelerini kendisi yaptı ki bu da çok büyük sabır ve performans ister.
BEĞEN
Paylaş
Paylaş
Cevapla
Kapat
Saat: 13:48
Hoş Geldiniz Ziyaretçi
Ücretsiz
üye olarak sohbete ve
forumlarımıza katılabilirsiniz.
Üye olmak için lütfen
tıklayınız
.
Son Mesajlar
Yenile
Yükleniyor...