Opera sanatcilari Biyografileri - Opera sanatcilari hakkında
Carl Ebert - (doğum. 20 Şubat 1887, Berlin - ö. 14 Mayıs 1980 - California) - Alman tiyatro yönetmeni ve oyuncusu, opera yönetmeni, eğitmen.
1909 - 1914 yılları arasında oyunsuluk yaptığı Max Reinhardt'ın Tiyatro Sanatı Okulu'ndan mezun olan sanatçı, ilk olarak Alman Ulusal Tiyatrosu'nda rol alarak sanat hayatına başladı. Berlin ve Frankfurt'ta kendi çabalarıyla oluşturduğu sanat okullarında yönetmen ve oyuncu olarak görev yapan Ebert, bir süre sonra operaya geçerek, Berlin Şehir Operası'nda birçok esere imza attı. Arjantin'e giderek, ülkenin en önemli sanat kurumu olan Teatro Colon`da görev yaptı.
Hitler rejimi ile Almanya'yı terk eden Ebert, Atatürk'ün isteği üzerine 1936 yılında Cumhurbaşkanlığı Filarmoni Orkestrası'nın konuğu olarak Türkiye'ye geldi. Ankara'da Devlet Konservatuvarı ve Devlet Tiyatrosu'nun kuruluşuna çok büyük emek ve katkılar sağlamış, 1936 - 1947 yılları arasında Devlet Tiyatrosu'nun ilk yönetmenlerinden biri olmuştur.
1948-1954 yıllarında Los Angeles'ta tiyatro öğretmenliği yapan Ebert; 1954'ten sonra ölene kadar Berlin Devlet Operası'nın da yönetmenliğini yaptı.
Ertuğrul İlgin - (doğum. 1914, ö. 1993 - İstanbul) - Tiyatro, sinema ve opera oyuncusu, yönetmen.
Devlet Tiyatrosu ve Devlet Konservatuvarı'nın Türkiye'deki kurucularından Profesör Carl Ebert'in ilk öğrencisi ve asistanı olan Ertuğrul İlgin, Galatasaray Lisesi öğrencisiyken, Devlet Konservatuvarı'nın öğrenci arayan ilanına, ailesinin karşı çıkmasına rağmen başvurmuş, Fransız Papyon ilkokulunda okuyup dil bilmenin verdiği avantajla, Ebert ve diğer öğrenciler arasında çevirmenlik yaparak iletişimi sağlamıştır. İlk dersler 1 Kasım 1936'da başlar. Böylece Karl Ebert, anlattığı dersleri sanatçı İlgin'in sınıfa (İlk öğrencilerinden bilinenler; Melek Ökte - Gün, Muazzez Lutas - Kurtoğlu, Nermin Sarova, Ertuğrul İlgin, Esat Tolga, Mahir Canova, Nüzhet Şenbay, Salih Canar) aktarmasıyla, Türkiye'de ilk konservatuvar sanatçılarının (1941) yetişmesine büyük katkı sağlayan Ertuğrul İlgin'e, dünya tiyatro oyuncularının tüm geleneklerini öğreterek onu asistanı yapar. İlgin, konservatuvarın ilk mezunlarından biri olmuştur. Eğitimleri sonrası, Muazzez Lutas - Kurtoğlu, sanatçının ilk eşi olmuştur.
Emekliliğinden sonra uzun süre yurtdışında yönetmenlik yapan sanatçı, 1990 yılında, 76 yaşındayken Devlet Tiyatrosu tarafından tekrar göreve çağrılır ve Moliere'in Cimri'sinde Harpagon'u, Damdaki Kemancı'da çok önemli bir rolü üstlenerek başarıyla oynamıştır.
Sanatçı, aynı zamanda Türk tiyatro ve opera tarihi için iyi bir çevirmen olmuştur: Romeo-Juliet. Çevirisi: Ertuğrul İlgin. İstanbul: İnkilab Kitabevi, 1939.
1987 yılından 1990'a kadar dokuz sinema filminde rol alan sanatçı, Madam Butterfly ve La Boheme gibi temsilleri, savaş yıllarında (1943) , tüm İzmir'de karartma uygulanırken, özel izinle Fuar'da ışıklandırılmış ortamda başarıyla sahneye koymuştur.
Rol aldığı bazı oyun ve opera eserleriJulius Caesar, 1942
Bizim Şehir, 1944
Kibarlık Budalası, 1944
Sihirli Kurbağa, 1945
Lokantacı Kadın, 1946
Köşe Başı, 1947
Şamdancı, 1948
Paydos, 1948
Onikinci Gece, 1948
İki Efendinin Uşağı, 1958
Kral Lear, 1958
Hırsız, 1958
Onikinci Gece, 1958
Kral Oidipus, 1958
Kibarlık Budalası, 1960
Don Juan, 1963
FilmografisiAfacan Ateş Parçası - 1990
Kalbe Düşen Nur- 1990
Ayaşlı ve Kiracıları - 1989
Can Şenliği - 1989
A Ay - 1988
Türk Vakıf Medeniyeti - 1988
Bir Tren Yolculuğu - 1988
Dönemeç - 1988
Ateşten Günler - 1987

Leyla Gencer, (doğum. 10 Ekim 1928, İstanbul) . Opera sanatçısı.
Dünya opera tarihinin en büyük sopranolarından birisidir. Polonezkoyun'de doğup, Minakovski Ailesi'nin (annesi tarafindan) kızıdır. İstanbul İtalyan Lisesi'ni bitirdi ve İstanbul Konservatuvarı'nda eıitimini aldı. Konservatuarda İtalyan soprano Giannia Arangi-Lombardi ve yine İtalyan sanatçı Apollo Granforte ile çalıştı. 1950'de Devlet Tiyatroları Ankara Operası'nda "Cavallerina Rusticana" ile sanat yaşamına başladı.
Batı ülkelerinde "La Diva Turca", "La Gencer", "La Regina" olarak ün yapan; Milano, Roma, Napoli, Venedik, Viyana, Paris, San Francisco, Köln, Buenos Aires, Londra, Rio de Janerio, Bilbao, Chicago'da sanatını dinleten; Lucia'nın, Norma'nın, Lady Macbeth'in, Queen Elizabeth'in, Filoria Tosca'nın, Lucrezia'nın, Madame Butterfly'ın, Alceste'nin, Aida'nın, Violetta'nın, Leonora'nın "Leyla la Turca"sı soprano Leyla Gencer, hem seçkin opera sahnelerinde hem resitallerinde hayranlık uyandırmış sanatçıların başında gelir. Onun opera repertuarı 23 bestecinin 72 yapıtını kapsamıştır.
1954 yılında Napoli'deki ünlü San Carlo Tiyatrosu'nda "Madame Butterfly" ile başlayan uluslararası platformdaki opera serüveni, 1957 yılında Milano'daki La Scala'da kazandığı başarıyla doğruğa çıkmıştır. 1958 yılında La Scala'da "Assassinio nella Cattetrale" operasının dünya prömiyerinde yine sahnede Gencer'in adı vardır ve o günden sonra dünyanın hemen bütün ünlü sahnelerinde "La Regina" olarak alkışlanan Gencer, 1980 yılında operayı bıraktığı güne kadar dorukta kalmıştır.
Leyla Gencer adına basılan para -
Günümüzde As. Li. Co. 'nun genel sanat yönetmeni olan, uluslararası yarışmalarda seçiciler kurulu üyelikleri yapan, festivallere, seminer ve konferanslara katılan Leyla Gencer, İstanbul'da kendi adını taşıyan "Uluslararası Şan Yarışması"nın kurucusudur.
Leyla Gencer, 1988 yılında "Devlet Sanatçısı" unvanlarıyla onurlandırıldı.
2004 yılında darphane tarafından 1000 yılın Türkleri özel koleksiyonunda adına 15 YTL değerinde gümüş para basıldı.
Diskografi
Bellini: Norma / 1966, de Fabritiis, Gencer, Cossotto, et al
Bellini: Norma / 1965, Gavazzeni, Gencer, Simionato, et al
Bellini: Beatrice di Tenda1964 / Gui, Gencer, Zanasi, et al
Bellini: I Puritani 1961 / Quadri, Gencer, Raimondi, et al
Pacini: "Saffo" 1967 / Gencer, Del Bianco, Mattiucci
Cherubini: Medea 1968/ Gencer, Bottion, et al
Mayr: Medea in Corinto 1976/ Ferro, Gencer, Johns
Gluck: "Alceste" 1967/ Gui, Gencer, Picchi
Chopin: Polish Songs; Liszt / Leyla Gencer, Nikita Magaloff
Donizetti: Anna Bolena 1958/ Gavazzeni, Gencer, Simionato, et al
Donizetti: Anna Bolena 1965/ Gavazzeni, Gencer, Cava, et al
Donizetti: Caterina Cornaro 1972 / Cillario, Gencer, Aragall
Donizetti: Les Martyrs / 1975 Camozzo, Gencer, Bruson, et al
Donizetti: Les Martyrs / 1978 Gelmetti, Gencer, Bruson, et al
Donizetti: Lucrezia Borgia / 1970 Gracis, Gencer, Raimondi et al.
Donizetti: Lucrezia Borgia / 1966 Franci, Gencer, Aragall, Petri et al.
Donizetti: Maria Stuarda / 1967 Molinari-Pradelli, Gencer, Verret, Tagliavini et al.
Donizetti: Messa di Requiem / Gavazzeni, Teatro La Fenice
Donizetti: Roberto Devereux 1964 / Gencer, Cappuccilli, et al.
Donizetti: "Belisario" 1969 / Gavazzeni, Gencer, Taddei et al.
Mozart: Don Giovanni 1960/ Molinari-Pradelli, Gencer, Petri, Bruscantini, Stich-Randall et al
Mozart: Don Giovanni 1962/ Solti, Gencer, Jurinac, Freni
Ponchielli: La Gioconda 1971 / de Fabritiis, Gencer, Raimondi
Zandonai: "Francesca da Rimini" 1961 / Capuana, Gencer, Cioni et al.
Rossini: Elisabetta, Regina d'Inghilterra 1971/ Sanzogno, Gencer, Grilli
Verdi: I due Foscari" 1957/ Serafin, Gencer, Guelfi
Verdi: Battaglia di Legnano 1959/ Gencer, Limarilli
Verdi: "Rigoletto" 1961/ Quadri, Gencer, McNeil, Raimondi
Verdi: Gerusalemme 1963/ Gavazzeni, Gencer, Aragall, Guelfi
Verdi: I Vespri Siciliani 1965/ Gavazzeni, Gencer, et al
Verdi: Macbeth 1960/ Gui, Gencer, Taddei, Picchi et al.
Verdi: Macbeth 1968/ Gavazzeni, Gencer, Guelfi, Corradi, et al
Verdi: "Attila" 1972/ Silipigni, Gencer, Hines
Verdi: "Ernani" 1972/ Gavazzeni, Gencer, Bergonzi
Verdi: Simon Boccanegra 1961/ Gavazzeni, Gobbi, Gencer
Verdi: "Trovatore" 1957/Previtali, Gencer, Del Monaco, Barbieri, Bastianini
Verdi: "Un ballo in maschera 1961/ Gencer, Bergonzi
Verdi: "Aida" 1956/ Capuana, Gencer, Bergonzi, Cossotto
Verdi: "La Forza del Destino" 1957/ Serafin, Gencer, Di Stefano
Verdi: "La Forza del Destino" 1965/ Molinari Pradelli, Gencer, Bergonzi
Biyografisi ve Ropörtaj İngilizce
Adına basılan paranın özellikleri
Leyla Gencer (1928 - .... )
Dünyanın önde gelen sopranolarından Leyla Gencer 10 Ekim 1928'de İstanbul'da doğdu. İstanbul Belediye Konservatuarı'nda başladığı şan eğitimine İtalyan soprano Giannina Arangi-Lombardi ve Apollo Granforte ile devam etti.
1950 yılında Ankara Devlet Operası sahnesinde Mascagni'nin Cavalleria Rusticana eserinde Santuzza rolünü yorumlayana dek Ankara Devlet Opera ve Balesi Korosu'nda görev aldı. Birkaç yıl içerisinde tanınan bir opera sanatçısı olan Gencer, bir çok önemli devlet etkinliğine soprano olarak davet edildi.
Leyla Gencer'in İtalyan sahnelerine adım atması Napoli San Carlo Tiyatrosu'nda yine Santuzza rolü ile oldu.
Bir yıl sonra Madame Butterfly ve Yevgeni Onegin operalarını seslendirmek için tekrar Napoli'ye döndü. 26 Ocak 1957'de La Scala Tiyatrosu'nda ilk kez sahneye çıkarak Poulenc'in Les Dialogues des Carmelites operasının dünya prömiyerinde Lidoine rolünü yorumladı.
Şubat 1957'de, Milano Duomo Katedrali'nde düzenlenen Toscanini'yi anma törenlerinde, şef Victor De Sebata yönetimindeki La Scala Tiyatrosu koro ve orkestrası eşliğinde, Verdi'nin Requiem'inin final bölümünü yorumlayan Gencer, yine 1957 Temmuz'unda, La Scala Tiyatrosu'nun Köln turnesinde La Forza Del Destino operasında başrolü seslendirdi.
Ünlü soprano 1957 ile 1980 seneleri arasında La Scala Tiyatrosu'nda, Verdi'nin Don Carlos, La Forza Del Destino, Aida, Macbeth, Simon Boccanegra, I Vespri Siciliani; Bellini'nin Norma; Donizetti'nin Poliuto ve Lucrezia Borgia; Mozart'ın Idomeneo; Monteverdi'nin L'Incoronazione di Poppea; Gluck'un Alceste; Tchaikovsky'nin Maça Kızı; Britten'in Albert Herring ve Pizzetti'nin L'Assassinio nella Cattedrale eserinin 1958 yılı dünya prömiyeri de dahil olmak üzere bir çok başrol yorumladı.
Kısa sürede ulusararası bir kariyere kavuşan Gencer; Gui, Serafin, Gavazzeni ve Muti gibi büyük İtalyan şeflerle çalıştı. Donizetti'nin unutulmuş operalarını başarılı bir şekilde yorumlayarak "Donizetti Rönesansı"nın gelişmesine büyük katkıda bulundu.
Leyla Gencer'in geniş repertuarı, Monteverdi, Gluck ve Mozart'ın eserlerinden neo-klasik döneme; Cherubini, Spontini, Mayr ve romantik dönemden Puccini, Prokofiev, Britten, Poulenc, Menotti ve Rocca gibi sanatçıların eserlerine; lirik sopranodan dramatik koloratüre uzanan bir yelpazede 72 rolü kapsar.
Paris'te La Scala sanatçılarından Nikita Magaloff ile beraber yorumladığı Chopin'in lirik besteleri, La Scala sahnesindeki Liszt-Bartok yorumu ve 1982'deki Venedik karnavalında La Fenice Tiyatrosu'nda seslendirdiği ve Türkleri konu alan operalardan alınan bölümlerden oluşan konser programı, sanatçının araştırmacı ve titiz tavrını yansıtır.
1985 yılında Venedik La Fenice Tiyatrosu'nda Francesco Gnecco'nun La Prova di un'Opera Seria isimli eseriyle opera sahnelerine veda eden Leyla Gencer, 1992 yılına dek konser ve resitallerine devam etti.
1982'den itibaren, seminer ve yorum kurslarıyla kendini genç opera sanatçılarına adayan sanatçı, 1983-88 yılları arasında As.Li.Co. di Milano'nun didaktik-sanatsal yönetmenliğini üstlendi, 1997-98 yılları arasında ise şef Riccardo Muti tarafından La Scala korosunun genç sanatçılar okulunda yöneticiliğe atandı. Halen La Scala Tiyatrosu'nda opera sanatçıları için kurulan akademinin sanat yönetmenliğini yapan Gencer, opera yorumu üzerine dersler vermeye devam ediyor.
En önemli opera sahnelerinde bir çok başrol yorumlayan Leyla Gencer, "20. yüzyılın son divası" olarak kabul ediliyor. Opera dünyasında bulunduğu yeri, yalnızca repertuarının çeşitliliğiyle değil, canlandırdığı karakterlere kattığı dramatik nüanslarla da sağlamlaştıran Gencer, araştırmacı kişiliği ve iyi bir eğitimci olmanın verdiği sorumlulukla romantik dönemin unutulmuş bir çok eserini tekrar günışığına çıkartmıştır.
Leyla Gencer adına 2004 yılında Darphane tarafından basılan para
Ref:okimdir.com