Arama

Tepkisel koşullanma ve edimsel koşullanma nedir?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 24 Haziran 2010 Gösterim: 19.766 Cevap: 7
ZiyaretçiMeltem - avatarı
ZiyaretçiMeltem
Ziyaretçi
26 Kasım 2008       Mesaj #1
ZiyaretçiMeltem - avatarı
Ziyaretçi
toplumsal değerleri tepkisel koşullanma ve edimsel koşullanma modellerinden hangisiyle ve nasıl öğreniyoruz?
EN İYİ CEVABI Keten Prenses verdi
Edimsel Koşullanma

Sponsorlu Bağlantılar
Skinner en çok programlı öğretimin kurucusu olarak bilinmektedir. Skinner’in öğrendiği öğrenme yolu “operant (edimsel) koşullanma”dır.
operant şartlanma,
• Organizmanın göstermiş olduğu bir davranış pekiştirilmesi yoluyla tekrar gösterilme ihtimalinin artırılmasıdır.
• Edimsel koşullanma, bir davranış parçacığının kendi doğurduğu sonuçlara bağlı olarak değişikliğe uğraması sürecidir.
• Operant şartlanma pekiştirmeye dayanmaktadır.

1. Operant şartlanma da davranış determinist açıdan ve deneysel olarak analiz edilmektedir.
2. iç güdüsel ve refleksi davranışları tamamen inceleme alanı dışında bırakmamakla beraber daha çok edimsel veya araç-davranışlar (instrumental behavior) üzerinde durmaktadır.
3. Skinner teorisinin klasik U-T psikologlarından ayrı yönü davranışı “tepkisel davranış” ve Edimsel davranış” diye ikiye ayrılmasıdır. Burada tepkisel davranış uyarıcıların meydana getirdiği davranışlar, edimsel davranışlar ise organizmanın kendiliğinden ortaya koyduğu davranışlardır. Klasik U-T psikologlarına göre “uyarıcı yoksa tepki de yoktur” kuralı geçerli iken, Skinner öğrenmeyi uyarıcıdan değil organizmanın tepkilerinde başlatmış ve U-T formülünü ters çevirerek T-U şekline dönüştürmüştür.
Tepkisel Davranış: Bu tür davranışlar bir uyarıcı tarafından oluşturulur. Klasik koşullamadaki koşulsuz tepki, koşulsuz uyarıcı tarafından meydana getirildiği için tepkisel davranışa bir örnektir.
Edimsel Davranış: Bilinen bir uyarıcı tarafından oluşturulmaz; organizma tarafından ortaya konur. Edimsel davranış kendi ortaya çıkar ve sonuçları tarafından kontrol edilir.
Örnek: Yürüme. Çocuğun yeni yeni ayağa kalktığını gören çevresindeki yetişkinler genellikle sevinç çığlıkları atar, onu alkışlar. Çevresindekilerin bu ilgisi çocuğu mutlu eder ve çocuk aynı eğilimi tekrar etme eğilimi gösterir.
Tepkisel Koşullanma: Bu tür koşullama, Pavlov’un klasik koşullaması ile aynıdır. Yeni uyarıcıların tepki uyandırma gücünü kazandırması işlemine tepkisel koşullanma adı verilir.
Edimsel koşullanma : edimlerin yaratılması, davranıştan önce gelen uyandırıcı uyarıcılar yoluyla değil, davranışı izleyen pekiştirici uyarıcılar yoluyla sağlanır. Edimsel koşullanmada önemli olan nokta; davranış ve onun sonuçlarıdır. Diğer bir deyişle, bu koşullamada tepki önemlidir. Tepki doğru olduğu takdirde pekiştirici uyarıcı verilmektedir.

Edimsel Koşullama Süreci
a. Yoksunluk (Deprivation)
b. Beslenme Mekanizması (MagazineTraining) Eğitimi
c. Manivelaya Basma (Lever Pressing)

Pekiştireçler
Pekiştireç, bir edimin ileride tekrar edilme ihtimalini artıran herhangi bir uyarıcı olarak tanımlanabilir
Olumlu Pekiştireçler
Olumsuz Pekiştireçler
Birincil Pekişitreçler
İkincil Pekiştireçler
Sosyal Pekiştireçler
Öğretmenler ve sınıf arkadaşlarıyla yapılan toplumsal etkileşim ve iletişimin, öğrencilerin çoğunda güçlü pekiştirme etkisi göstermektedir. Bu pekiştirme uygulandığında öğretmen bu ödülün neden verildiğini öğrenciye söylemesi uygundur.Örneğin, öğretmen, törenlerde sırasında istenildiği biçimde durmayan öğrencisi, uygun davranışı gösterdiğinde “sırada duruş biçimini çok beğendim” diyerek sosyal pekiştireci uygulayabilir.
Etkinlikle Pekiştirme: Etkinlikler de aynı sosyal pekiştireçlerde olduğu gibi güçlü pekiştirme biçimleridir. Öğrencinin hoşlanarak katıldığı her etkinlik, öğrencinin yapmaktan çok da fazla hoşlanmadığı ya da istemediği bir etkinliği pekiştirmek için kullanılabilir. Buna Preamack ilkesi denir.
Maddi Pekiştireçler: Oyuncak, sertifika, aileye yollanan küçük notlar, okul malzemeleri, öğrencilerde pekiştirme yapmak için kullanılabilir maddi pekiştireçlerdir. Bununla birlikte bu pekiştireçler ancak, sosyal ve etkinlik pekiştireçlerinin gücünü yitirmeye başladığı zamanlarda onları güçlendirmek için kullanılmalıdır.
Yiyecekle pekiştirme: Yiyeceğin pekiştirme için kullanılması sadece yukarıda açıklanan pekiştireçler etkisiz kaldığında dikkate alınmalıdır. Maddi pekiştireçlere benzer sınırlılıkları vardır. Eğer kullanılacaksa mutlaka sosyal bir pekiştirme ile olmasına dikkat edilmelidir.
Pekiştireç yerine Sembollerin Kullanılması: Sembol uygulanmasında, öğrenci uygun olan davranışı gösterdiğinde pekiştireç yerine onu simgeleyen bir sembolün verilmesi biçiminde uygulanır. Bu uygulama, bir grup öğrenci ya da tüm sınıfa rahatlıkla uygulanabilir. Öğrenciler, sembolleri toplarlar, (yıldız, marka, sayı, pul gibi) ve onları belirlenmiş olan sayıya ulaştıklarında karşılıkları olan...

Keten Prenses - avatarı
Keten Prenses
Kayıtlı Üye
26 Kasım 2008       Mesaj #2
Keten Prenses - avatarı
Kayıtlı Üye
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Edimsel Koşullanma

Sponsorlu Bağlantılar
Skinner en çok programlı öğretimin kurucusu olarak bilinmektedir. Skinner’in öğrendiği öğrenme yolu “operant (edimsel) koşullanma”dır.
operant şartlanma,
• Organizmanın göstermiş olduğu bir davranış pekiştirilmesi yoluyla tekrar gösterilme ihtimalinin artırılmasıdır.
• Edimsel koşullanma, bir davranış parçacığının kendi doğurduğu sonuçlara bağlı olarak değişikliğe uğraması sürecidir.
• Operant şartlanma pekiştirmeye dayanmaktadır.

1. Operant şartlanma da davranış determinist açıdan ve deneysel olarak analiz edilmektedir.
2. iç güdüsel ve refleksi davranışları tamamen inceleme alanı dışında bırakmamakla beraber daha çok edimsel veya araç-davranışlar (instrumental behavior) üzerinde durmaktadır.
3. Skinner teorisinin klasik U-T psikologlarından ayrı yönü davranışı “tepkisel davranış” ve Edimsel davranış” diye ikiye ayrılmasıdır. Burada tepkisel davranış uyarıcıların meydana getirdiği davranışlar, edimsel davranışlar ise organizmanın kendiliğinden ortaya koyduğu davranışlardır. Klasik U-T psikologlarına göre “uyarıcı yoksa tepki de yoktur” kuralı geçerli iken, Skinner öğrenmeyi uyarıcıdan değil organizmanın tepkilerinde başlatmış ve U-T formülünü ters çevirerek T-U şekline dönüştürmüştür.
Tepkisel Davranış: Bu tür davranışlar bir uyarıcı tarafından oluşturulur. Klasik koşullamadaki koşulsuz tepki, koşulsuz uyarıcı tarafından meydana getirildiği için tepkisel davranışa bir örnektir.
Edimsel Davranış: Bilinen bir uyarıcı tarafından oluşturulmaz; organizma tarafından ortaya konur. Edimsel davranış kendi ortaya çıkar ve sonuçları tarafından kontrol edilir.
Örnek: Yürüme. Çocuğun yeni yeni ayağa kalktığını gören çevresindeki yetişkinler genellikle sevinç çığlıkları atar, onu alkışlar. Çevresindekilerin bu ilgisi çocuğu mutlu eder ve çocuk aynı eğilimi tekrar etme eğilimi gösterir.
Tepkisel Koşullanma: Bu tür koşullama, Pavlov’un klasik koşullaması ile aynıdır. Yeni uyarıcıların tepki uyandırma gücünü kazandırması işlemine tepkisel koşullanma adı verilir.
Edimsel koşullanma : edimlerin yaratılması, davranıştan önce gelen uyandırıcı uyarıcılar yoluyla değil, davranışı izleyen pekiştirici uyarıcılar yoluyla sağlanır. Edimsel koşullanmada önemli olan nokta; davranış ve onun sonuçlarıdır. Diğer bir deyişle, bu koşullamada tepki önemlidir. Tepki doğru olduğu takdirde pekiştirici uyarıcı verilmektedir.

Edimsel Koşullama Süreci
a. Yoksunluk (Deprivation)
b. Beslenme Mekanizması (MagazineTraining) Eğitimi
c. Manivelaya Basma (Lever Pressing)

Pekiştireçler
Pekiştireç, bir edimin ileride tekrar edilme ihtimalini artıran herhangi bir uyarıcı olarak tanımlanabilir
Olumlu Pekiştireçler
Olumsuz Pekiştireçler
Birincil Pekişitreçler
İkincil Pekiştireçler
Sosyal Pekiştireçler
Öğretmenler ve sınıf arkadaşlarıyla yapılan toplumsal etkileşim ve iletişimin, öğrencilerin çoğunda güçlü pekiştirme etkisi göstermektedir. Bu pekiştirme uygulandığında öğretmen bu ödülün neden verildiğini öğrenciye söylemesi uygundur.Örneğin, öğretmen, törenlerde sırasında istenildiği biçimde durmayan öğrencisi, uygun davranışı gösterdiğinde “sırada duruş biçimini çok beğendim” diyerek sosyal pekiştireci uygulayabilir.
Etkinlikle Pekiştirme: Etkinlikler de aynı sosyal pekiştireçlerde olduğu gibi güçlü pekiştirme biçimleridir. Öğrencinin hoşlanarak katıldığı her etkinlik, öğrencinin yapmaktan çok da fazla hoşlanmadığı ya da istemediği bir etkinliği pekiştirmek için kullanılabilir. Buna Preamack ilkesi denir.
Maddi Pekiştireçler: Oyuncak, sertifika, aileye yollanan küçük notlar, okul malzemeleri, öğrencilerde pekiştirme yapmak için kullanılabilir maddi pekiştireçlerdir. Bununla birlikte bu pekiştireçler ancak, sosyal ve etkinlik pekiştireçlerinin gücünü yitirmeye başladığı zamanlarda onları güçlendirmek için kullanılmalıdır.
Yiyecekle pekiştirme: Yiyeceğin pekiştirme için kullanılması sadece yukarıda açıklanan pekiştireçler etkisiz kaldığında dikkate alınmalıdır. Maddi pekiştireçlere benzer sınırlılıkları vardır. Eğer kullanılacaksa mutlaka sosyal bir pekiştirme ile olmasına dikkat edilmelidir.
Pekiştireç yerine Sembollerin Kullanılması: Sembol uygulanmasında, öğrenci uygun olan davranışı gösterdiğinde pekiştireç yerine onu simgeleyen bir sembolün verilmesi biçiminde uygulanır. Bu uygulama, bir grup öğrenci ya da tüm sınıfa rahatlıkla uygulanabilir. Öğrenciler, sembolleri toplarlar, (yıldız, marka, sayı, pul gibi) ve onları belirlenmiş olan sayıya ulaştıklarında karşılıkları olan...

Quo vadis?
ZiyaretçiMeltem - avatarı
ZiyaretçiMeltem
Ziyaretçi
26 Kasım 2008       Mesaj #3
ZiyaretçiMeltem - avatarı
Ziyaretçi
şu durumda toplumsal davranışları edimsel kosullanmayla mı öğreniriz diyebiliriz?
Keten Prenses - avatarı
Keten Prenses
Kayıtlı Üye
26 Kasım 2008       Mesaj #4
Keten Prenses - avatarı
Kayıtlı Üye
hayır. edimsel davranış daha çok dürtü yada organik davranışlar benim anladığım kadarıylla. tepkisel davranış ise. tepkkilere göre şekil alan,dış etkenlere göre değişen davranışlar..
yani tepkisel davranışlarla öğreniriz
Quo vadis?
cagoo - avatarı
cagoo
Ziyaretçi
14 Ocak 2009       Mesaj #5
cagoo - avatarı
Ziyaretçi
EDİMSEL KOŞULLANMA NEDİR? ACİL YARDIM ....
Nisyan-ı Bâtın - avatarı
Nisyan-ı Bâtın
Ziyaretçi
14 Ocak 2009       Mesaj #6
Nisyan-ı Bâtın - avatarı
Ziyaretçi
Edimsel Davranış:

Kollarını havada serbestçe hareket ettiren bebek, beşiğinde asılı olan nesnelere dokunduğunda,nesneler sallanır ve ses çıkar.Asılı nesnelere dokunan bebek, çevresiyle işlevsel bir ilişkide bulunmaya başlar.Yani, edimsel davranışta bulunur.Asılı nesnelerin sallanması ve çıkan sesler,bebeğin eliyle asılı duran nesnelere dokunmasının sonucudur. Bebeğin gözlenmesi sürdürüldüğünde, beşikte asılı nesnelerin varlığında, bebeğin kollarını sağa sola sallamalarında artışlar gözlenir. Bebeğin,asılı nesnelerin varlığında göstermiş olduğu el kol hareketleri,edim ya da edimsel davranış olarak isimlendirilir.Belli uyaranların varlığında oluşan ve sonuçları olan davranışlara,edimsel davranış denilmektedir.

Edimsel davranış çizgili kas,yani istemli kas kontroluyla ilgilidir.Problem çözme , konuşma,yürüme, yemek yeme, birine vurma,ağlama ve konuşma gibi davranışlar edimsel davranış örnekleridir.Edimsel davranış,davranışın önceki oluşumunun sonuçlarıyla ya da etkileriyle tekra olma olasılığı olan herhangi bir davranıştır.Edimsel davranış dinamiktir ve çevreye olan etkisine bağlı olarak sürekli değişiklik göstermektedir.Kısaca edim tepkinin fiziksel şeklini ve topoğrafyasını betimini ve kontrol değişkenleriyle olan ilişkilerini tanımlamaktadır.

Edimsel davranışı kontrol eden uyaran olayları,edimi anında izleyenlerdir.Yani,bebeğin nesnelere dokunacak şekilde el ve kollarını hareket ettirmesini anında izleyen uyaranlar, nesnelerin sallanması ve ses çıkarmalarıdır.İzleyen uyaran,otomatik olarak edime yol açmaz.Ancak,bir kez edimsel davranış oluştuktan sonra, edimsel davranışın tekrar oluşması,davranışın sonuçlarına,izleyen olaylara bağlıdır.Ayrıca edisel davranışın sonuçları sadece edimin değil, bir dizi edimsel davranış öncesi koşullarınıda tanımlama işlevini görür.Örnekte, nesnelerin bebeğin dokunacağı mesafede asılı olması bebeğin nesnelere değecek şekilde oluşan el kol hareketlerinin tekrar oluşma sıklığı,el kol hareketlerinin sonuçları olan çıkan ses ve sallanmaların etkisine bağlıdır.Edimsel davranışın ileride olma olasılığını, sonuçların yada izleyen olayların etkilerini belirlemektedir.

Kaynak: Sınıfta Davranış Yönetimi Prof. Dr. Mehmet ÖZYÜREK Sayfa:41
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
13 Ocak 2010       Mesaj #7
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
tepkisel koşullanmayı açıklayacak biri var mı?
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
24 Haziran 2010       Mesaj #8
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
bebek elini ataşten niye çeker? ateş elini yaktığı için. o halde ateş olmasaydı elini de çekmesine gerek kalmazdı. demekki bebeğin davranışı tepkiseldir. bebeği önce alkışlasak sonra elini ateşe değidirsek ve bunu bir süre tekrar ettirsek, bir süre sonra bebek alkışlandığını duyar duymaz elini çekecektir.alkış, ateş gibi bir koşulsuz uyarıcıya verilen tepki, şimdi alkış gibi nötr bir uyarıcıya verilmeye başlanmıştır. yani öğrenme gerçekleşmiştir.

Benzer Konular

25 Haziran 2010 / LaSalle X-Sözlük
6 Ağustos 2015 / Safi X-Sözlük