Arama

Fiyatlandırma nedir?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 21 Haziran 2012 Gösterim: 21.670 Cevap: 3
KKLL - avatarı
KKLL
Ziyaretçi
6 Ocak 2009       Mesaj #1
KKLL - avatarı
Ziyaretçi
FİYATLANDIRMA HAKKINDA BİLGİ VEREBİLİR MİSİNİZ?
EN İYİ CEVABI Keten Prenses verdi
Fiyatlandırma Modelinin Seçimi Her işletmenin mevcut bir Pazarlama Politikası bulunmaktadır. Belirlenecek fiyat bu politikayı bozmayacak ve destekleyecek tarzda olmalıdır. Gereğinden agresif veya işletmenin ana amacından uzak fiyatlandırmalar da ek maliyetler taşır. Ancak yinede her ürün için pek çok özel bulunmaktadır. Bu özeller mutlaka fiyata yansıtılacaktır.
Ürünün talebinin fiyata duyarsız olduğu, tatminkar efektif talebin bulunduğu, düşük rekabet koşulları içinde ve bu koşulların kısa bir sürede değişemeyeceği pazarlara yüksek fiyat politikası ile girer. Buna
Pazarın Kaymağını Alma denir. Böylece işletme kısa bir sürede yatırımlarını geri almak ve kara geçmek imkanına kavuşur. Bu koşullardaki pazarlar genellikle yeni gelişen veya imtiyazlı üretici pazarlarıdır. Yüksek fiyat politikası ile pazara girmenin bir faydası da tam rekabet koşullarına yaklaştıkça fiyatı düşürerek pazarı korumanın daha kolay olmasıdır. Fiyatı düşük belirlenen bir ürünün pazarda fiyatını arttırması çok zor ve yüksek marka yatırımı isteyen bir durumdur. Ayrıca firma belirli durumlarda tüketiciye kalite imajını vermek için yüksek fiyat politikası uygulayabilir.
Sponsorlu Bağlantılar
Ürünün talebi fiyata duyarlı, tam rekabet piyasasında pek çok rakibin olduğu, marka ve ürün giriş çıkışlarının çok kolay ve sık gerçekleştiği bir pazara düşük fiyat politikası güdebilir.
Buna Pazara Nüfuz Etme denir. İşletme bu politikası ile çok kısa sürede piyasada belirli bir yere gelmeyi hedefler. Ayrıca yeni rakipler pazara girmeden yer tutar. Bu politikanın en önemli faydası uzun vadede düzenli kar elde edilmesi ve maliyet düşüşüne neden olmasıdır.
İşletme bazen sıfır kar ile veya çok düşük kar marjları ile piyasaya girebilir. Bunun nedeni portföydeki diğer ürünleri desteklemek ve pazara girişini kolaylaştırmaktır. Ayrıca raf önyüzünü arttırarak rakiplere karşı daha güçlü bir görüntü sergilemek ister.Bu tip çalışmalar genellikle rekabetin çok yoğun olduğu ve özel günlerde daha çok rağbet görür. Bazı ürünler birbirini tamamlayıcı ürünlerdir. Bu nedenle yüksek kar getiren bir mal düşük kar getiren tamamlayıcısı ile farklı fiyat politikaları ile ancak aynı pazarda satılabilir.
İşletme yüksek hacimli satışlara ulaşabilmek ve kendini fonlayabilmek için pazara farklı miktar fiyat kombinasyonları ile veya peşin - vadeli fiyat farklılıkları ile girebilir. Yine ürünlerin sezonluk fiyatları sezon dışı fiyatları olabilir. Bu tip fiyatlandırmalar genellikle toptan veya dar satış kanallarında rağbet görür. Ayrıca bölgesel fiyatlandırma farklılıklarına üretim yeri ve satış yeri farkına göre fiyatlandırmalara gidebilir.
Her işletmenin tercih ettiği belirli fiyatlandırma modelleri bulunmaktadır. Bu modelleme sektöre ve işletme geleneklerine göre değişebilmektedir. Aşağıda en sık baş vurulan fiyatlandırma modelleri sıralanmıştır.

Maliyete Göre Fiyatlandırma

En kolay hesaplanabilen ve en yaygın fiyatlandırma modelidir. Yukarıdan aşağıya veya aşağıdan yukarıya sabit bir kar marjı koyarak farklı hesap edilebilir. Örneğin;

Toplam Maliyet + (Toplam Maliyet * % Kar Marjı) = fiyat
1.000.000 + (1.000.000 * % 25 ) = 1.250.000 TL veya,
Toplam Maliyet / (1-Kar Marjı) = fiyat
1.000.000 / (1- % 25 ) = 1.333.333 TL olarak hesaplanır.

Yatırımın Geri Dönüşüne Göre Fiyatlandırma

İşletmenin yeni ürettiği bir ürüne yaptığı toplam masrafların planlanan bir süreçte geri gelmesi esasına göre fiyatlandırmadır. Bu fiyatlandırma modelinin başarısı için satış talep tahminlerinin çok gerçekçi olması gerekmektedir. Ancak başarılı bir çalışmada doğrudan maliyete göre fiyatlandırmadan daha sağlıklı sonuç vermektedir. İşletme belirli bir dönemde örneğin 6 ay içinde toplam 500 milyar yatırım giderlerinin geri dönmesini istiyor ve bunu 50.000 birim ürün ile yapabileceğini tahmin ediyor ise fiyatlandırma;

(Yatırım Tutarı * Geri Ödeme oranı) / Satış miktarı = Fiyat
(500.000.000.000 * %20)/50.000 = 200.000 TL olarak belirlemelidir.
Bu yöntemin handikabı başa baş satış noktasının doğru hesap edilebilmesidir. Bunun yolu ise işletmenin sabit ve değişken maliyetlerini bilmesidir. Örneğin 4 milyar sabit gideri ve birim başına 100.000 TL. değişken gideri olan bir işletmede.
Sabit giderler / ( Fiyat – Değişken Giderler) = Başa baş noktası
4.000.000.000 / (200.000 – 100.000 ) = 40.000 birimde kar noktasına ulaşabilmektedir.

Talebe Göre Fiyatlandırma

Bu yöntemde talebin yoğunluğuna göre fiyatlandırma yapılmaktadır. Talep fazla ise fiyat yükselir, talep düşer ise fiyat düşer. Bu fiyatlandırmanın başarısı için çeşitli fiyat düzeylerinde talep belirlenmelidir. İşletme karını azamileştirmek için Marjinal gelir ve Marjinal maliyeti birbirin eşit kılan fiyat düzeyine ulaşmaya çalışır. Bu hesaplamalar için gereli önemli parametreler kolay ulaşılır bilgiler olmadığı için toplam talep fonksiyonu ve toplam maliyet fonksiyonunu çıkarmak oldukça güçtür. Yüksek katma değerli, lüks tüketim ürünleri ve büyük tutarların söz konusu olduğu marka gücünün ve imajın ön plana çıktığı (otomotiv, elektronik, beyaz eşya, konut vs.) ürün gruplarında tercih edilen bir fiyatlandırma yöntemidir.

Pazara Göre Fiyatlandırma

En basit ve en etkili fiyatlandırma yöntemidir. İşletmenin rakiplerinin oturduğu fiyat düzeyine göre kendi konumunu belirleyerek fiyat kararını verir. Böylece asgari dahi olsa pazardan belirli bir pay alacağını bilir. Pazarın fiyat yapısına göre verim analizine ve geriye dönük maliyet iyileştirmelerine gidebilir. Pazara göre fiyatlandırma daha çok satılan mallar arasında ciddi kalite farklılıklarının bulunmadığı, yoğun rekabetin yaşandığı yaygın perakende hizmeti verilen ürünlerde çokça kullanılmaktadır.

İşletmeler farklı fiyatlandırma modellerini aynı anda kullanarak hem saha gerçekliğinden kopmadan hem de kar planlaması yaparak fiyatlarını oluşturabilirler. Sağlıklı bir fiyatlandırma ancak işletme içi ve dışı mikro ve makro dengeler göz önünde bulundurularak sağlanabilir.
Keten Prenses - avatarı
Keten Prenses
Kayıtlı Üye
6 Ocak 2009       Mesaj #2
Keten Prenses - avatarı
Kayıtlı Üye
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Fiyatlandırma Modelinin Seçimi Her işletmenin mevcut bir Pazarlama Politikası bulunmaktadır. Belirlenecek fiyat bu politikayı bozmayacak ve destekleyecek tarzda olmalıdır. Gereğinden agresif veya işletmenin ana amacından uzak fiyatlandırmalar da ek maliyetler taşır. Ancak yinede her ürün için pek çok özel bulunmaktadır. Bu özeller mutlaka fiyata yansıtılacaktır.
Ürünün talebinin fiyata duyarsız olduğu, tatminkar efektif talebin bulunduğu, düşük rekabet koşulları içinde ve bu koşulların kısa bir sürede değişemeyeceği pazarlara yüksek fiyat politikası ile girer. Buna
Pazarın Kaymağını Alma denir. Böylece işletme kısa bir sürede yatırımlarını geri almak ve kara geçmek imkanına kavuşur. Bu koşullardaki pazarlar genellikle yeni gelişen veya imtiyazlı üretici pazarlarıdır. Yüksek fiyat politikası ile pazara girmenin bir faydası da tam rekabet koşullarına yaklaştıkça fiyatı düşürerek pazarı korumanın daha kolay olmasıdır. Fiyatı düşük belirlenen bir ürünün pazarda fiyatını arttırması çok zor ve yüksek marka yatırımı isteyen bir durumdur. Ayrıca firma belirli durumlarda tüketiciye kalite imajını vermek için yüksek fiyat politikası uygulayabilir.
Sponsorlu Bağlantılar
Ürünün talebi fiyata duyarlı, tam rekabet piyasasında pek çok rakibin olduğu, marka ve ürün giriş çıkışlarının çok kolay ve sık gerçekleştiği bir pazara düşük fiyat politikası güdebilir.
Buna Pazara Nüfuz Etme denir. İşletme bu politikası ile çok kısa sürede piyasada belirli bir yere gelmeyi hedefler. Ayrıca yeni rakipler pazara girmeden yer tutar. Bu politikanın en önemli faydası uzun vadede düzenli kar elde edilmesi ve maliyet düşüşüne neden olmasıdır.
İşletme bazen sıfır kar ile veya çok düşük kar marjları ile piyasaya girebilir. Bunun nedeni portföydeki diğer ürünleri desteklemek ve pazara girişini kolaylaştırmaktır. Ayrıca raf önyüzünü arttırarak rakiplere karşı daha güçlü bir görüntü sergilemek ister.Bu tip çalışmalar genellikle rekabetin çok yoğun olduğu ve özel günlerde daha çok rağbet görür. Bazı ürünler birbirini tamamlayıcı ürünlerdir. Bu nedenle yüksek kar getiren bir mal düşük kar getiren tamamlayıcısı ile farklı fiyat politikaları ile ancak aynı pazarda satılabilir.
İşletme yüksek hacimli satışlara ulaşabilmek ve kendini fonlayabilmek için pazara farklı miktar fiyat kombinasyonları ile veya peşin - vadeli fiyat farklılıkları ile girebilir. Yine ürünlerin sezonluk fiyatları sezon dışı fiyatları olabilir. Bu tip fiyatlandırmalar genellikle toptan veya dar satış kanallarında rağbet görür. Ayrıca bölgesel fiyatlandırma farklılıklarına üretim yeri ve satış yeri farkına göre fiyatlandırmalara gidebilir.
Her işletmenin tercih ettiği belirli fiyatlandırma modelleri bulunmaktadır. Bu modelleme sektöre ve işletme geleneklerine göre değişebilmektedir. Aşağıda en sık baş vurulan fiyatlandırma modelleri sıralanmıştır.

Maliyete Göre Fiyatlandırma

En kolay hesaplanabilen ve en yaygın fiyatlandırma modelidir. Yukarıdan aşağıya veya aşağıdan yukarıya sabit bir kar marjı koyarak farklı hesap edilebilir. Örneğin;

Toplam Maliyet + (Toplam Maliyet * % Kar Marjı) = fiyat
1.000.000 + (1.000.000 * % 25 ) = 1.250.000 TL veya,
Toplam Maliyet / (1-Kar Marjı) = fiyat
1.000.000 / (1- % 25 ) = 1.333.333 TL olarak hesaplanır.

Yatırımın Geri Dönüşüne Göre Fiyatlandırma

İşletmenin yeni ürettiği bir ürüne yaptığı toplam masrafların planlanan bir süreçte geri gelmesi esasına göre fiyatlandırmadır. Bu fiyatlandırma modelinin başarısı için satış talep tahminlerinin çok gerçekçi olması gerekmektedir. Ancak başarılı bir çalışmada doğrudan maliyete göre fiyatlandırmadan daha sağlıklı sonuç vermektedir. İşletme belirli bir dönemde örneğin 6 ay içinde toplam 500 milyar yatırım giderlerinin geri dönmesini istiyor ve bunu 50.000 birim ürün ile yapabileceğini tahmin ediyor ise fiyatlandırma;

(Yatırım Tutarı * Geri Ödeme oranı) / Satış miktarı = Fiyat
(500.000.000.000 * %20)/50.000 = 200.000 TL olarak belirlemelidir.
Bu yöntemin handikabı başa baş satış noktasının doğru hesap edilebilmesidir. Bunun yolu ise işletmenin sabit ve değişken maliyetlerini bilmesidir. Örneğin 4 milyar sabit gideri ve birim başına 100.000 TL. değişken gideri olan bir işletmede.
Sabit giderler / ( Fiyat – Değişken Giderler) = Başa baş noktası
4.000.000.000 / (200.000 – 100.000 ) = 40.000 birimde kar noktasına ulaşabilmektedir.

Talebe Göre Fiyatlandırma

Bu yöntemde talebin yoğunluğuna göre fiyatlandırma yapılmaktadır. Talep fazla ise fiyat yükselir, talep düşer ise fiyat düşer. Bu fiyatlandırmanın başarısı için çeşitli fiyat düzeylerinde talep belirlenmelidir. İşletme karını azamileştirmek için Marjinal gelir ve Marjinal maliyeti birbirin eşit kılan fiyat düzeyine ulaşmaya çalışır. Bu hesaplamalar için gereli önemli parametreler kolay ulaşılır bilgiler olmadığı için toplam talep fonksiyonu ve toplam maliyet fonksiyonunu çıkarmak oldukça güçtür. Yüksek katma değerli, lüks tüketim ürünleri ve büyük tutarların söz konusu olduğu marka gücünün ve imajın ön plana çıktığı (otomotiv, elektronik, beyaz eşya, konut vs.) ürün gruplarında tercih edilen bir fiyatlandırma yöntemidir.

Pazara Göre Fiyatlandırma

En basit ve en etkili fiyatlandırma yöntemidir. İşletmenin rakiplerinin oturduğu fiyat düzeyine göre kendi konumunu belirleyerek fiyat kararını verir. Böylece asgari dahi olsa pazardan belirli bir pay alacağını bilir. Pazarın fiyat yapısına göre verim analizine ve geriye dönük maliyet iyileştirmelerine gidebilir. Pazara göre fiyatlandırma daha çok satılan mallar arasında ciddi kalite farklılıklarının bulunmadığı, yoğun rekabetin yaşandığı yaygın perakende hizmeti verilen ürünlerde çokça kullanılmaktadır.

İşletmeler farklı fiyatlandırma modellerini aynı anda kullanarak hem saha gerçekliğinden kopmadan hem de kar planlaması yaparak fiyatlarını oluşturabilirler. Sağlıklı bir fiyatlandırma ancak işletme içi ve dışı mikro ve makro dengeler göz önünde bulundurularak sağlanabilir.
Quo vadis?
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
2 Ocak 2010       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
kar marji nasil hesaplanir
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
21 Haziran 2012       Mesaj #4
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
ALYL % 15 ORAN PSYL
0,75 0.63 1,50

kar marjı nasıl hesaplanır

teşekkürler