Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı lütfen hayatınızı meti gibi yazın
OTOBİYOGRAFİ Otobiyografi bir kimsenin şimdiki ve geçmiş yaşamını yazılı olarak anlatmasıdır. Genellikle kişi yaşam öyküsünü anlatırken kendince önemli gördüğü özelliklerini ve bu özelliklerine karşı tutumunu,bunların oluşmasında rol oynayan geçmiş olaylara ve kişilere verdiği önemi yansıtır. Yaşam öyküsü kısaca anlatıldığı zamanlar birey kendisi için en önemli olan olayları dile getirir. Bu anda bireyi inceleyen kişiye onun değerleri,beklentileri,gereksinimleri ve çatışmaları hakkında ip uçları verir.
Otobiyografi,kişinin kendini nasıl gördüğünü anlamaya imkan veren tekniklerin başında gelir. Ayrıca kişinin halen gözlenen özelliklerinin geçmiş olaylardan kaynaklandığı sayıltısı otobiyografinin temelini oluşturur.
Otobiyografi iki şekilde yazdırılabilir. Birincisi serbest yazımdır. Bu türde,bireye kendini bildiği andan itibaren yaşamını kısaca yazması istenebilir. Burada olayları,konuları seçme ve sıraya koyma işi tamamıyla otobiyografisini yazacak olan kişiye bırakılmıştır. İkinci tür;konuya bağlı olarak yazdırılan otobiyografilerdir. Bu türde bireyi inceleyen kişi onun sözünü etmesini istediği konuları verir. Ve yaşam öyküsünün bu konular çerçevesinde yazılmasını isteyebilir. Böyle bir otobiyografide bulunabilecek konu başlıkları şunlar olabilir.
ü
Doğum tarihi ve yeri
ü
Aile (anne babanın sağ olup olmadığı,kardeşler,ailenin ekonomik ve kültür düzeyi)
ü
Okul yılları (önceki yıllara ilişkin ilginç anılar)
ü
Okul saatleri dışında ve yaz tatillerinde zamanı değerlendirme biçimi
ü
Hali hazır başarı,sevilenler ve sevilmeyenler,bunları etkileyen olaylar,bu konuda aile ve okuldan beklenenler.
ü
Gelecekten beklentiler,gelecekte düşünülen okul ve meslekler Böyle bir yazım çerçevesi vermekteki amaç kendini anlatmada deneyimi ve yeteneği aynı olan öğrencileri hemen her konuda bir şeyler yazmaya özendirmektir. Yapılan araştırmalar serbest otobiyografilerin aile ilişkileri alanında,konuya bağlı otobiyografilerin ise eğitim alanında daha çok problem ifade ettiğini ortaya koymuştur. OTOBİYOGRAFİ YAZDIRMADA GÖZ ÖNÜNE ALINACAK HUSUSLAR Otobiyografi tekniğinden bir fayda bekleniyorsa şu hususların dikkate alınması gerekir. 1.Öğrenci için eldeki bilgilere bir şeyler katacağına inanıldığı ve bu yolla elde edilecek bilgilere gerçekten ihtiyaç olduğu zaman otobiyografi yazdırılmalıdır. Öğrencilere her yıl otobiyografi yazdırmak kuru ve geçersiz bilgi yığını elde etmekten başka bir işe yaramaz. Eğer bir yıl içinde öğrencide bazı değişiklikler bekleniyorsa örneğin okula uyumunda,ilgilerinde fark olacağı düşünülüyorsa o zaman ilgilenilen konu ile ilgili bir otobiyografi yazdırılabilir. 2. Otobiyografi yazdırılmadan önce öğrencilere olumlu bir tutum gösterilmeli,sonuçların gizli tutulacağı yolunda güvence verilmelidir. Ayrıca ne maksatla otobiyografi yazdırılacağı ve yazılanların hangi durumlarda kullanılacağı açıklanmalı. Böylece öğrencilerle amaç birliği sağlanmalıdır. Bu yolla zengin ve doğru bilgiler elde edilebilir. 3. Öğrencinin otobiyografi yolu ile kendini anlatması için her şeyden önce boşalma,derdini dökme ihtiyacını duyması ve karşısındakine güvenmesi gerekir. Bu otobiyografinin değerlendirilmesinden sonra kendisine bir yardım sağlanacağından emin olması ile mümkündür. Bu yardım genellikle otobiyografi yazdırılması sırasında vade dilen yardımdır. Otobiyografi yazdırılırken ne gibi bir yardım sağlanacağı vade dilmiş ise o yardım mutlaka sağlanmalıdır. OTOBİYOGRAFİNİN YORUMLANMASI
Otobiyografiler uygulaması ne kadar kolay ise yorumlanması da o derece güç bir değerlendirme aracıdır. Bir otobiyografinin incelenmesinde genellikle aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir.
1-
Otobiyografinin uzunluğu:Yazının uzun oluşu kişinin kendini anlatmaya istekli olduğunun bir işaretidir. Tabi otobiyografinin yazımı için verilen zaman da yazının uzunluğunu etkileyen önemli bir faktördür. Otobiyografi yazımı için verilen belirli sürede bazı kimseler diğerlerinden daha uzun yazmışlarsa bu onların yaşantılarını başkaları ile paylaşmaya istekli olduklarının bir işareti sayılabilir. Ancak uzun yazılan bir otobiyografinin her zaman doğruyu yansıttığı söylenemez. Otobiyografi yazımı için verilebilecek en uygun süre bir ders saatidir. Kısa bir zaman biriminde kendini anlatma durumunda 0lan bireyler ilk akıllarına geleni yazarlar. İlk akla gelenler ise bireyi en çok meşgul eden problemler ya da kendine ilişkin en çok dikkatini çeken hususlardır. Kısa zamanda otobiyografi yazan birey yazdıklarını sansürden geçirme imkanı bulamayacağından daha büyük olasılıkla gerçeği anlatmış olacaktır.
2-Yazının Düzeni: Öğrencinin çeşitli konuları hangi sıra içinde ele aldığı onun bu konulara verdiği önemi yansıtır. Bu hususta konunun serbest bırakıldığı otobiyografiler daha önemlidir. Belirli bir konuya bağlı olarak yazılan otobiyografiler de ise kişinin çeşitli konu alanlarında kendini anlatma derecesinin farklı olup olmadığı incelenmelidir. Diğerlerinden daha fazla bilgi verilen alan kişinin üzerinde konuşmak,düşüncelerini paylaşmak istediği bir alan olabildiği gibi kişinin rahatça başkalarına açabileceği,kendini rahatsız etmeyen ve saklamak gereği duymadığı bir alan da olabilir. Bu nedenle üzerinde hiç durulmayan ya da uzun uzun anlatılan özellikleri ya da olayları dikkatle incelemekte yarar vardır.
3-Yazının Genel Havası: Yazı genellikle nasıl bir duygusal durumu yansıtmaktadır? Öğrenci halinden memnun mudur? Karamsar mıdır? Ya da kendisine ve çevresine karşı öfkeli midir? İnsanlardan bahsederken seçtiği sözcükler nelerdir? 4. Anlatım Düzeyi: Öğrencilerin anlatım düzeyi yaşına,zekasına ve görmüş olduğu eğitimin düzeyine göre değişir. Burada dikkat edilmesi gereken husus kişinin otobiyografiyi ne derece ciddiye aldığıdır. Olayları özenle sıraya koyan,bunları uygun sözcüklerle açıklamaya çalışan bir kimsenin duygu ve düşüncelerini doğru olarak iletmeye çalıştığına ve bunu istediğine hükmedebiliriz. Eğer bir kimse sadece olgulardan bahsediyor,duygularını açıklamıyorsa bu onun ya kendini anlatmaya ihtiyaç duymadığını ya da ihtiyaç olmasına rağmen güvenmediği için açılmadığını gösterir. Bu husus üzerinde durulması gerekir. 5-Yazıdaki eksiklikler: Öğrenci ailesinden bahsederken ana ya da babası hakkında hiçbir şey yazmamışsa ya da ana babasının ayrı yaşadığına hiç değinmemişse bu durumun kendisini çok rahatsız eden yanları olduğu düşünülebilir. Bir otobiyografide öğrencinin her şeyi aynı uzunlukta yazması beklenemez. Fakat hayatında önemli olduğu bilinen olayları anlatmış olması üzerinde durulması gereken bir husustur. 6-Yazının Tutarlılığı: Öğrencinin yazdıkları arasında ne ölçüde bir tutarlılık olduğu da araştırılması gereken hususlardan bir tanesidir. Bu tutarsızlıklar çoğu kere bilinç dışıdır. Bu şekildeki yazılar bireyin iç çatışmalarının olduğunu anlamada önemli ip uçları verebilir. Öğrenci otobiyografilerinin tam bir analizi ve yorumu için kısa ve kolay bir yol gösterilemez. Yorumlayabilmek için zamana,ayrıntılara,öğrenci hakkında bazı ön bilgilere gereksinim vardır.
kaynak