Arama

Cumhurbaşkanın veto yetkisi hakkında bilgi verebilir misiniz?

Güncelleme: 20 Nisan 2010 Gösterim: 5.969 Cevap: 1
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
20 Nisan 2010       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Cumhurbaşkanı herhangi bir kanun tasarısını iki kez veto edebilir mi?...Örnek veriyorum; bakanlar kurulu bır kanun tasarısı hazırladı ve cumhurbaşkanına gönderdi. Cumhurbaşkanı bunu birincide veto etti diyelim.Aradan 15 gün geçtikten sonra bakanlar kurulu tarafından gönderılen kanun tasarısı tekrar gonderıldı ama tasarıda en ufak bir değişiklik yapılmadı. Yani noktası virgülü bile degıstrılmedı. evet asıl sorum da bu .Cumhurbaskanı ılkınde veto ettıgı ancak uzerınde hıcbır değişiklik yapılmadan gonderılen aynı kanun tasarısını tekrardan VETO edebiliyor mu. Teşekkürler...
Sponsorlu Bağlantılar
fadedliver - avatarı
fadedliver
Ziyaretçi
20 Nisan 2010       Mesaj #2
fadedliver - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

Cumhurbaşkanı herhangi bir kanun tasarısını iki kez veto edebilir mi?...Örnek veriyorum; bakanlar kurulu bır kanun tasarısı hazırladı ve cumhurbaşkanına gönderdi. Cumhurbaşkanı bunu birincide veto etti diyelim.Aradan 15 gün geçtikten sonra bakanlar kurulu tarafından gönderılen kanun tasarısı tekrar gonderıldı ama tasarıda en ufak bir değişiklik yapılmadı. Yani noktası virgülü bile degıstrılmedı. evet asıl sorum da bu .Cumhurbaskanı ılkınde veto ettıgı ancak uzerınde hıcbır değişiklik yapılmadan gonderılen aynı kanun tasarısını tekrardan VETO edebiliyor mu. Teşekkürler...

Eğer Türkiye Büyük Millet Meclisi kendisine geri gönderilen Anayasa değişikliği kanununu üye tamsayısının üçte iki çoğunluğuyla aynen kabul edemezse, Anayasa değişikliği reddedilmiş sayılır (m.175/3’ün mefhumu muhalifinden). Burada Cumhurbaşkanının üçte iki oy çoğunluğuyla kabul edilmiş bir Anayasa değişikliği kanununu Meclise bir kez daha görüşülmek üzere geri göndermesi Cumhurbaşkanına verilmiş bir “zorlaştırıcı veto yetkisi” niteliğindedir. Yani Cumhurbaşkanı bu yetkisiyle Anayasa değişikliğini belli bir süre sadece geciktirmek ile kalmaz, aynı zamanda Anayasa değişikliğini engelleyebilir de. Zira, böyle bir durumda Meclisin Cumhurbaşkanının vetosunu kaldırabilmesi için daha yüksek oranda, yani üçte ikilik bir oy çokluğuna ihtiyacı vardır. Anayasa değişikliği lehinde Mecliste bu çoğunluğa ulaşan bir çoğunluk yoksa, Cumhurbaşkanı bir kez daha görüşülmek üzere geri gönderme yetkisini kullanarak, Anayasa değişikliğinin gerçekleşmesini engelleyebilir.
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar
Veto (Latince veto = yasaklıyorum) ya da olmazlama, kabul veya tasdik etmeme, reddetme. Genel olarak hukuk dilinde, yetkili kişi ve kurullarda bir kararın veya bir kanunun geri çevrilmesi anlamında kullanılır. İç hukukta olduğu gibi devletlerarası hukukta da kullanılır. Kabul veya tasdik etmeme, reddetme hakkına veto hakkı denir. Veto yetkisi kanunları bir kez daha geri gönderme yetkisine nazaran daha zayıf bir yetkidir. Mutlak veto yetkisinde devlet başkanının meclise iade ettiği kanunu meclis tekrar oy birliğiyle de kabul etse Devlet Başkanı o metni onaylamadıkça kanunlaşamaz. Birinci Meşrutiyet döneminde böyleydi. Gerçekleştirici vetoda ise Devlet Başkanının gönderdiği metnin kanunlaşabilmesi için meclisin 2/3 gibi nitelikli bir çoğunlukla kabul etmesi şarttır. İkinci Meşrutiyet döneminde ve bugün ABD'de bu usul geçerlidir.
Türkiye'de Cumhuriyet döneminden itibaren veto yetkisi yerine daha zayıf bir yetki olan, çıkan bir kanunu geri gönderme yetkisi Devlet Başkanına verilmiştir. İç hukukta memleketimizde uygulama Cumhurbaşkanının kanunları geri göndermesi şeklindedir. Anayasanın 89. maddesine göre; Cumhurbaşkanı TBMM'de kabul edilen kanunların yayınlanmasını uygun bulmazsa bir daha görüşülmek üzere gerekçeleriyle birlikte on beş gün içinde TBMM'ye geri gönderir. Bütçe kanunu bu hükme tabi değildir. TBMM'ye geri gönderilen kanun aynen kabul edilirse, Cumhurbaşkanınca bir daha veto edilmez, yayınlanır. Dünyadaki pekçok devletin anayasalarında Cumhurbaşkanı veya devlet başkanlarına veto hakkı tanınmıştır.
Devletlerarası hukukta ve diplomasi alanında vetonun uygulandığı en önemli yer Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyidir. Birleşmiş Milletler Anayasası'na göre, konseyden usul hakkındaki kararlar on beş üyenin dokuzunun kabul etmesiyle çıkabilir. Alınan kararları yedi üye veto ettiği zaman karar yürürlüğe girmez. Usul dışındaki kararlarda ise daimi üye olan ABD, Rusya, İngiltere, Fransa ve Çin'den biri karara olumsuz oy verirse veto etmiş sayılır. Bu veto hakkı Güvenlik Konseyinde birçok önemli kararın alınmasını engellemektedir. Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyince alınan kararları veto etmede Rusya başta gelmektedir. Kurulduğundan itibaren 30 sene içindeki görüşmelerde tespit edilen 134 vetonun 110 adedi Rusya'ya aittir. Veto yetkisine sahip olan ülkelerden ABD ve Rusya bu haklarını çoğu kez siyasi sebeplerle kullanmaktadır. Bu bakımdan Birleşmiş Milletler Teşkilatı fonksiyonunu tam olarak icra edememiş ve inandırıcılığını kaybetmiştir.

Benzer Konular

19 Aralık 2016 / bluee2 Cevaplanmış
16 Kasım 2009 / hbbm Soru-Cevap
22 Nisan 2016 / Misafir Soru-Cevap