Arama

E-Ticaret

Güncelleme: 7 Mart 2012 Gösterim: 6.407 Cevap: 7
virtuecat - avatarı
virtuecat
Ziyaretçi
21 Ekim 2006       Mesaj #1
virtuecat - avatarı
Ziyaretçi
TANIMI VE TEMEL ARAÇLARI

Sponsorlu Bağlantılar
Elektronik ticaret, mal ve hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin bilgisayar ağları üzerinden yapılmasıdır. Elektronik ticaret, ticari işlemlerden biri veya tamamının elektronik ortamda gerçekleştirilmesi yoluyla reklam ve pazar araştırması, sipariş ve ödeme ile teslim olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır.

İnternetin hızla yaygınlaşması, elektronik ticareti, ticari işlemlerin yürütülmesinde yeni ve çok etkin bir araç haline getirmiştir. Elektronik ticaret, tüm dünyada ticaretin serbestleştirilmesi eğilimi ile birlikte, son on yılda yaşanan ve bilgi iletişimini kolaylaştıran teknolojik gelişmelerin bir ürünü olarak ortaya çıkmıştır.

Elektronik ticaretin araçlarını, birbirleriyle ticaret yapanların ticari işlemlerini kolaylaştıran her türlü teknolojik ürünler (telefon, faks, televizyon, bilgisayar, elektronik ödeme ve para transfer sistemleri, elektronik veri değişimi sistemleri (Electronic Data Interchange-EDI), internet) olarak düşünebiliriz.

EDI, ticaret yapan iki kuruluş arasında, insan faktörü olmaksızın bilgisayar ağları aracılığı ile belge ve bilgi değişimini sağlayan bir sistem olarak elektronik ticaretin önemli bir aracıdır.
Elektronik ticaret açısından en etkin araç olarak kabul edilen yeni internet teknolojileri ise ses, görüntü ve yazılı metni aynı anda, daha hızlı ve güvenli bir şekilde ilettiğinden, internet üzerinden yapılan bu işlemlerin maliyeti diğer araçlara oranla hayli düşüktür.

Geçmişte bir ölçüye kadar kapalı bilgisayar ağları üzerinden gerçekleştirilen elektronik ticaret uygulamaları, güvenli olmakla birlikte maliyeti oldukça yüksek sistemlerdir. Günümüzde, açık bilgisayar ağı olan internet, elektronik ticaret için çok daha uygun bir altyapıdır. İnternet aracılığıyla, artık kapalı yapıdan açık yapıya geçerek küreselleşen ağların getireceği avantajlardan yararlanılmaktadır. Bu da, özellikle KOBİ'lerin (Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin) dünya ticaretinde daha fazla yer almalarına imkan sağlamaktadır.

Elektronik ticaret, özellikle KOBİ'ler için çok uygun bir ticaret şeklidir. Elektronik ticaret, ürün seçeneklerinin artmasını, ürünlerin kalitesinin yükselmesini ve daha hızlı bir şekilde ödenerek teslim alınmasını sağlamaktadır.
Potansiyel tüketicilerin dünyanın her yanında pazara arz edilen ürünler hakkında bilgi sahibi olmalarına ve yeni üreticilerin dünya pazarlarına girmelerine imkan vermektedir. Daha düşük fiyatlı ve kaliteli ürünlerin pazara girmesi üreticiler arasında rekabetin artmasına ve tüm ticari işlemlerin maliyetinin düşmesine neden olmaktadır.

Elektronik ticaret, üretici ve tüketicileri, özellikle KOBİ'leri geleneksel ticaret engelleri olan pazara uzaklık, bilgi eksikliği ve talebe uygun üretim yapılamayışı gibi dezavantajlardan kurtarabildiği ölçüde yararlı olacaktır. Ancak, elektronik ticaret ülkelerin tüm ticari sorunlarını (örneğin ulusal tedarik zincirindeki halkaları) çözemez. Elektronik ticaret konusunda yeterli bilgi ve deneyime sahip olmayan ülkeler ilk aşamada interneti sadece reklam veya pazar araştırması amacıyla kullanabilirler.

e-TİCARET KOORDİNASYONUNUN TARİHÇESİ ...
"Elektronik Ticaret Ağının" tesis edilmesi ve ülkemizde elektronik ticaretin yaygınlaştırılması amacıyla, Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu'nun (BTYK) 25 Ağustos 1997 tarihli toplantısında, bir çalışma grubunun oluşturulması kararlaştırılmış ve yapılacak çalışmalarda koordinatörlük görevi Dış Ticaret Müsteşarlığı'na, sekreterya görevi de TÜBİTAK'na verilmiştir.
Bu Karar uyarınca, Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın başkanlığında ilgili kuruluşların katılımıyla oluşturulan Elektronik Ticaret Koordinasyon Kurulu'nun (ETKK) ilk toplantısı 16 Şubat 1998 tarihinde yapılmış ve ETKK bünyesinde hukuk, teknik ve finans çalışma grupları oluşturulmuştur.
BTYK'nın 2 Haziran 1998 tarihli toplantısına anılan çalışma gruplarının hazırladığı finans, teknik ve hukuk raporları sunulmuştur. Bu raporlara ilişkin alınan kararlarda ülkemizde elektronik ticaretin geliştirilmesine ilişkin devletin uzun vadeli dört temel görevi belirlenmiştir.
1. Gerekli teknik ve idari alt yapının kurulmasını sağlamak,
2. Hukuki yapıyı oluşturmak,
3. Elektronik ticareti özendirecek önlemleri almak,
4. Ulusal politika ve uygulamaların uluslararası politikalar ve uygulamalarla uyumunu sağlamak.

BTYK'nın aynı tarihli toplantısında, Türkiye'de elektronik ticaretin yaygınlaştırılması ile ilgili düzenlemeler tamamlanıncaya kadar ETKK'nun görevini sürdürmesine ve kendi önerileri doğrultusunda bir eylem planı hazırlayarak uygulamayı izlemesi, sonuçları değerlendirmesi, uygulamada ortaya çıkacak sorunları çözmeye yönelik yeni öneriler geliştirerek bunları ilgili kuruluşların ve BTYK'nun görüşüne sunmaya devam etmesine karar verilmiştir.
Bunun üzerine elektronik ticaret hukuksal alt yapısının teşkilinde uygulamadaki aksaklıkların tespiti amacıyla eylem planından önce bir örnek uygulama planının gerçekleştirilmesi öngörülmüş, Elektronik Ticaret Koordinasyon Kurulu toplantısı 26 Nisan 2000 tarihinde Müsteşarlığımız koordinatörlüğünde gerçekleştirilmiştir.
Toplantıda, iç ticaret örnek uygulaması ve hukuk çalışma gruplarının 1 Temmuz 2000 tarihine kadar, dış ticaret örnek uygulama çalışma grubunun ise 1 Eylül tarihine kadar yürütülen çalışmalar ve geleceğe dönük önerileri içeren birer sonuç belgesi hazırlaması kararlaştırılmıştır. Hukuk ve iç ticaret örnek uygulama çalışma gruplarının sonuç belgeleri hazırlanmıştır.

Bu çalışmaları yürütmek üzere 2000 yılı başında Müsteşarlığımız bünyesinde bir "Elektronik Ticaret Genel Koordinatörlüğü" oluşturulmuştur. E-ticaretle ilgili etkin çalışmalar yapmak üzere, Genel Müdürlük temsilcilerinden oluşan E-ticaret Komisyonu teşkil edilmiş, böylece Müsteşarlık içi eşgüdüm sağlanmıştır.
Başbakanlığın 19.03.1998 tarih ve B.02.0.PPG.0.12.320-04993 (1998/13) sayılı genelgesi ile; kamu bilgisayar ağları konusunda yapılan faaliyetlerin değerlendirilmesi, koordinasyonu, izlenmesi ve finansmanı konusunda karşılaşılan darboğazların aşılması amacıyla Başbakanlık Müsteşarının başkanlığında bazı bakanlık ve kuruluş müsteşarlarından oluşan T.C. Başbakanlık Kamu-Net Üst Kurulu ve Kamu-Net Teknik Kurulu kurulmuştur.
e-Türkiye Çalışmaları, Başbakanlığın koordinasyonunda ve Kamu-Net Üst Kurulu ve Kamu-Net Teknik Kurulu toplantılarının ardından 30.07.2001 tarihli geniş katılımlı toplantısı ile başlatılmıştır. e-Türkiye kapsamında on üç ayrı çalışma grubu yer almakta olup, Müsteşarlığımız bünyesinde oluşturulan Elektronik Ticaret Genel Koordinatörlüğü 2001 yılı Ekim ayından itibaren e-Türkiye kapsamındaki on üç çalışma grubundan biri olan e-Ticaret Çalışma Grubu olarak ve bünyesinde kurduğu 8 Uygulama Grubu ile e-ticaret konusundaki koordinasyonunu sürdürmüştür. Bu kapsamda, e-Ticaret Çalışma Grubu 2002 yılı içerisinde, eAvrupa+ Eylem Planı, e-Türkiye Girişimi I. Ara Raporu ve e-Türkiye Girişimi Eylem Planı çalışmalarına katılmıştır.

2003/12 Sayılı Başbakanlık Genelgesi’nde belirtilen e-Dönüşüm Türkiye çalışmalarının 2003 yılı Mart ayından itibaren DPT Bilgi Toplumu Dairesi tarafından başlatılmasıyla gözlenen gelişmeler kapsamında, e-Ticaret Çalışma Grubu da kendi çalışmalarını yeniden gözden geçirmiş ve e-Ticaret Uygulama Gruplarının yeniden şekillenmesi zarureti doğmuştur. Bu çerçevede, 9 Nisan 2003 tarihinde Dış Ticaret Müsteşarlığınca koordine edilen e-Ticaret Çalışma Grubu ile DPT Bilgi Toplumu Dairesi Başkanının da katıldığı bir toplantıda, e-ticaret uygulama grup koordinatörlerinin görüşleri almıştır. Anılan toplantı sonucunda, KOBİ’ler ve Diğer İşletmeler (koordinatör kuruluş: KOSGEB), Dış Ticarette e-Belge (koordinatör kuruluş: Gümrük Müsterşarlığı) ile e-Finansal Hizmetler (koordinatör kuruluş: Bankalar Birliği) olmak üzere 3 adet uygulama grubu ile çalışmaların sürdürülmesi ve bu süreç içerisinde uygulama gruplarının e-Ticaret Çalışma Grubu içerisinde proje ağırlıklı olarak çalışmalarına devam etmesi, ihtiyaç halinde yeni yapılanmaya uygun biçimde isim, oluşum ve görev tanımlarının değiştirilmesi hususlarında mutabık kalınmıştır.

e-Dönüşüm Türkiye çalışmaları içerisinde Haziran 2003 tarihinde Kısa Dönem Eylem Planı (KDEP) hazırlanmıştır. 2003-2004 dönemi eylemleri kapsayan KDEP içerisinde, e-Ticaret bölümü (bkz. KDEP Eylem No: 68-73) Eylemleri ile Hukuki Altyapı bölümünde yer alan 24 ve 25 No’lu Eylemler e-Ticaret Çalışma Grubu tarafından hazırlanmıştır. Bunlardan “Şirket Sicil Kayıt Sisteminin oluşturulması” (sorumlu kuruluş; Sanayi ve Ticaret Bakanlığı), “Ortak e-Ticaret bilgi havuzunun oluşturulması” (sorumlu kuruluş; Dış Ticaret Müsteşarlığı) ve “Dış Ticarette kullanılan bilgi ve belgelerin elektronik ortamda paylaşılması” (sorumlu kuruluş; Gümrük Müsteşarlığı) eylemleri birer uygulama projesi kapsamında yer almıştır.
KDEP, 4 Aralık 2003 tarih ve 25306 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 2003/48 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile de yürürlüğe girmiştir.




Hi-LaL - avatarı
Hi-LaL
Ziyaretçi
28 Ekim 2006       Mesaj #2
Hi-LaL - avatarı
Ziyaretçi
e- Ticaret sektöründe reklamın yeri ....

Sponsorlu Bağlantılar
Arastirmalar gostermistir ki, firma karliligini artirmanin en etkili
yontemi tanitim ve yeni musterilere ulasmaktan gecer. Bu amacla
kullanilan klasik yontemlerden bazilari, televizyon, radyo, ve gazete
reklamlaridir. Suphesiz ki bu kanallarin kullanimi, kucuk ve orta boy
isletmeler icin cok masraflidir. Ayrica, bu kanallar genelde yerel
pazarlara odaklanmistir.

Dunya uzerinde Internet'in gelisimi, kucuk ve orta boy isletmeler icin
yepyeni ve ekonomik bir tanitim aracinin dogmasina sebep oldu. Internet
reklamciligi adi verilen bu yeni olusum sayesinde artik sizin firmaniz
da global bir musteri kitlesine ulasabilir.


Amerika pazari, Turk firmalari icin belki de ulasilmasi en zor
pazarlardan birisidir. Uzun suredir Amerikan marketi ve pazarlama
konularinda uzmanlasmis kadrosuyla servis sunan Turkish-North American
Business Alliance <http://www.tnaba.com/> (TNABA), firmaniza simdi bu
imkani sinirli bir sure icin ucretsiz sunmaktadir. Firmanizin bu pazarda
hak ettigi yeri almasi ve taninmasi icin bu firsattan yararlanmakta
gecikmeyin. Amerika capindaki 40'dan fazla Turk-Amerikan derneginin web
siteleriyle( *) direk baglantili olan TNABA portali sayesinde, 40,000'den
fazla musteriye aninda ulasabilirsiniz. Sececeginiz pazarlama planina
gore, yine bu web sitelerinde firmanizin tanitim yazisi yayinlanabilir.

Sinirli bir sure devam edecek olan bu kampanyamiz ve TNABA hakkinda daha
fazla bilgiye Turkish-North American Business Alliance (TNABA) <http://www.tnaba.com/> adresinden
ulasabilirsiniz.

Birlikte calistigimiz 250'dan fazla firmanin arasinda sizin de firmanizi
gormekten ve ortak basarilara imza atmaktan mutluluk duyariz.

Saygilarimizla,

The Turkish-North American Business Alliance (TNABA)
California - New York - Connecticut - Washington - Maryland - Texas
============ ========= ========= ========= ========= ========= ==

Msn Star TNABA Portalina bagli baslica Turk-Amerikan derneklerinin listesi:

* Anadolu Club of New York City New York, New York
* ASA, Azerbaijan Society of America New Jersey
* ATADC, American-Turkish Association of Washington, DC Washington, DC
* ATA-Houston, American-Turkish Association of Houston Houston, Texas
* ATA-IN, American-Turkish Association of Indiana Indianapolis, Indiana
* ATAMD, Maryland American-Turkish Association Baltimore, Maryland
* ATA-NC, American-Turkish Association of North Carolina Raleigh, North
Carolina
* ATASC, Association of Turkish-Americans of Southern California
Southern California
* ATASC-SD, American-Turkish Association of Southern California, San
Diego San Diego, California
* ATBS, American Turkish Business Society Southern California
* ATKB, Turkish Women's League of America, Inc. New York, New York
* FTAA, Federation of Turkish American Associations New York, New York
* ISCEC, Istanbul Sports, Culture and Education Center New Jersey
* ITSS, Intercollegiate Turkish Students Society New York, New York
* IUMEZUSA, Istanbul University Alumni Association New York, New York
* LATAA, Los Angeles Turkish-American Association Los Angeles,
California
* MTC, Montreal Turkish Center Montreal, Canada
* OCTAA, Orange County Turkish-American Association Orange County,
California
* SNETACA, Southern New England Turkish-American Association Connecticut
* TAA-AZ, Turkish-American Association of Arizona Phoenix, Arizona
* TAAC, Turkish-American Association of California San Francisco,
California
* TAACO, Turkish-American Association of Central Ohio Columbus, Ohio
* TAAM, Turkish-American Association of Minnesota Minneapolis, Minnesota
* TAA-SA, Turkish-American Association of San Antonio San Antonio, Texas
* TAA-KC, Turkish-American Association of Kansas City Kansas City,
Missouri
* TABC-US, Turkish-American Business Connection Silicon Valley, CA
* TACAF, Turkish-American Cultural Association of Florida Brandon,
Florida
* TACAGA, Turkish-American Cultural Association of Georgia Atlanta,
Georgia
* TACAM, Turkish-American Cultural Association of Michigan Wixom,
Michigan
* TACAOnline, Turkish-American Cultural Alliance Chicago, Illinois
* TACASTL, Turkish-American Cultural Alliance, St. Louis St. Louis,
Missouri
* TACSCO, Turkish-American Cultural Society of Colorado Denver, Colorado
* TAFAH, Turkish-American Friendship Association of Hawaii Honolulu,
Hawaii
* TASNO, Turkish-American Society of Northeastern Ohio Cleveland, Ohio
* TCCS, Vancouver Turkish-Canadian Cultural Society British Columbia,
Canada
* TSOR, Turkish Society of Rochester Rochester, New York
* TURANT, Turkish American Association of Northern Texas Dallas, Texas
* TURKISTAN American Association Parsippany, New Jersey
* TURQUEBEC, Turkish Quebec Cultural and Friendship Association
Montreal, Quebec, Canada
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
11 Ocak 2007       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
E-Ticaret’te Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar

WEB SİTESİ:
· Sık Sorulan Sorular bölümü geliştirilmeli ve her sayfadan buraya link vermelidir.
· SatıcıElektronik Ticaret Bilgi Merkezi kurmalıdır.(Elektronik Ticaret ile ilgili genel bilgiler ve haberler)
· Satıcı, ürün destek bilgisi için her sayfaya ya da bilgi merkezine link vermelidir.
· Satıcı tanıtıcı bilgiler, ticari isim, adres ve kontak telefon, email ve faks bilgileri, 3.parti ve ortaklıklarıyla ilgili bilgiler Alıcıya verilmelidir. (Satıcı ile ilgili bilgiler Alıcı güvenini arttırır).
· Alıcı, Satıcının kimlik bilgilerine her yerden ulaşabilmelidir.
· Alıcıya, yaptığı alışverişin hangi hukuka tabi olduğu anlatılmalıdır.
· Satıcı,satılan mal veya sunulan hizmetle ilgili tüm sınırlamalarını (Ülke dışına satış yapmıyoruz vb.), Alıcıların kişisel bilgilerini girmeden ya da ürün, servis seçimi yapmadan önce görmelerini sağlamalıdır.
· Satışı yapılan tüm mal ve hizmetlerin detaylı açıklaması site üzerinde verilmelidir.
· Sitede arama fonksiyonu olmalıdır. (Alıcının aradığı bilgiye bir an önce ulaşması gerekir.)
· Satıcı,sitenin anasayfasına ya da her sayfaya arama icon’u koymalıdır.
· Satıcı, Alıcıya sık sorulan sorular (FAQ) servisi, Müşteri hizmetlerine bağlı bir telefon numarası, şikayet ve sorularını bildirebilecekleri bir e-mail adresi sunmalıdır.
· Her sayfada Müşteri hizmetlerine bağlı bir link olmalıdır.
· Satıcı, Alıcının soru ve şikayetlerini inceleyip geribildirim yapmalıdır.
· Satıcı, Alıcıya soru ve şikayetlerinin üzerinde çalışıldığına ve kendilerine en geç 1 iş günü içerisinde geri bildirimde (e-posta, faks vb.) bulunulacağını belirten bir e-posta göndermeli ve söz verilen sürede Alıcıya geri dönmelidir.

SİPARİŞ
· Alıcı, siparişini tamamlamadan önce ürün stok bilgisini görebilmelidir.
· Ürünün, internet üzerinden satışının yapıldığı bir ikon’la belirtilmelidir.(Site’deki tüm ürünler satılmıyor olabilir yada stoklarda kalmamış olabilir)
· Satıcı, toplu satış ya da indirim yaptığı ürünleri belirtmelidir (Alıcınin reklamda gördüğü her ürünü alabilmesi önemlidir.)
· Satıcı, maksimum talep miktarını Alıcıya belirtmelidir.
· Alıcı, son onay tıklamasını yapmadan önce tüm fatura bilgilerini görebilmelidir.
· Satıcı, satış politikasını, kabul ettiği ödeme tiplerini ya da kendisiyle ilişkisi olmayan 3.parti bilgilerini bildirmelidir. Stoklarda olmayan bir sipariş tedarik edildikten sonra Alıcıya bildirilmelidir.
· Satıcı, mevcut ürün miktarını, teslimat süresi ya da olabilecek tahmini gecikmeleri Alıcıya bildirmelidir.
· Satıcı, mal ile birlikte, Alıcınin problem yada soruları için ne yapması gerektiğini, paranın kartından ne zaman çekileceğini, mal izlemek için tek bir sipariş numarası kullanıldığını, iptal, iade ve geri ödeme politikalarını Alıcıya bildirmelidir.
· Satıcı, siparişin alındığını ve işleme konulduğunu e-mail, faks ya da web sayfa mesajı ile Alıcıya bildirmelidir
· Satıcı, Alıcıdan tüm fatura bilgilerini sorgulamalıdır.
· Alıcı, siparişi ile ilgili son durumu web based bir raporla görmeli, siparişini takip edebilmelidir.
· Satıcı, Alıcıya geçmişe yönelik alışverişlerini görüntüleyebilme imkanı sunmalıdır.
· Ürünün tedarik edilemediği de Alıcıya bildirilmelidir.
· Satıcı, Alıcıya şirket içi politikalarındaki değişimleri bildirmelidir.

ÖDEME
· Alıcınin ödeyeceği toplam fiyat, olabildiğince erken (istenen tüm ürün bilgileri, miktarı, maliyeti, tahmini taşıma ve diğer olası maliyetler) gösterilmelidir. Bilinmezler en azda tutulmalıdır.
· Satıcı, Alıcıya ödeme kolaylıkları sunmalıdır (Kredi Kartı, EFT/Havale vb.).
· Satıcı, parayı ne zaman tahsil edeceğini, son işlem sayfasında belirtmelidir.
· Satıcı tarafından işlem esnasında kabul edilen para birim veya birimleri açıkça belirtilmelidir.
· Alıcıdan işlem esnasında CVV/CVC2 numaraları da istenmelidir.
· Alıcıya işlem ile ilgili dökümleri mutlaka saklaması gerektiği belirtilmelidir.
· Alcıcı tarafından saklanacak belge aşağıda bilgiler olmalıdır:
q Kart numarası
q İşlem için verilen özel bir numara (sipariş numarası)
q Web sayfasına ilişkin adres bilgisi
q Alıcıya işlem belgesinin şahsi kayıtlarında kullanmak üzere dökümünü alması ve mutlaka saklaması yönünde hatırlatıcı ibare
q Müşterinin ad ve soyad bilgileri
q İşlem tarihi
q İşlem tutarı
q İşlem yapıldığı para birimi
q İşlem için alınan provizyon numarası
q İşyeri bilgileri
q Alınan mal veya hizmetle ilişkin açıklayıcı bilgiler
q Mal veya hizmetin geri gönderimi veya iptali ile ilgili açıklayıcı bilgiler
q Yapılan işlemin türü (satış veya iade)
TESLİMAT
· Satıcı, ürün teslim tarihini Alıcıya önceden bildirmelidir.
· Satıcı, sipariş veya varsa başka teslimat bilgilerini, toplam ödeme tutarını, teslimatın nereye yapılacağını, beklenen teslimat tarihini ve teslimatın neyle, hangi Taşıyıcı ile yapılacağını Alıcıya bildirmelidir.
· Satıcı, siparişin gönderimi esnasında kredi kartı numarası ve adres bilgilerinin paket üzerine yapıştırmamalıdır.
· Satıcı, satın alınan malı teslimat sırasında oluşabilecek hasarlara karşı sigortalamalıdır.
· Satıcı, sipariş edilen malın yola çıktığını ve ne kadar zamanda Alıcıya ulaşacağını bildirmelidir.
· Satıcı, Alıcıya malın yola çıktığını bildirirken, malın adedini, nereden yüklendiğini, neyle gönderildiğini (taşıyıcı şirket adı), bir sorun yaşanırsa nasıl bir yol izleneceğini, sipariş numarasını (iade, ve iptal edilen siparişler için) bildirmelidir.
· Satıcı, Alıcıya malın yola çıktığını e-mail, faks veya web sayfasından bildirerek haber vermelidir.
· Satıcı, Alıcıya malın kendisine hangi yolla ulaştırılmasını seçme hakkı vermelidir (acil ulaşması gereken veya hediyelik bir ürün siparişi ayrıştırılmalıdır.)
· Satıcı, malı sipariş eden Alıcıya, malın teslimatının nerede, ne zaman ve kime yapıldığını geri bildirmelidir.
· Satıcı, Alıcının karşılaması dahilinde ekstra teslimat olanakları sunmalıdır.

GARANTİ
· Her ürün için garanti koşulları yazılmalıdır.
· Garantinin süresi, hangi koşulları kapsadığı, hangi koşulları kapsamadığı, garantinin yüklenicisi ve nereye, nasıl başvurulması gerektiği yazılmalıdır.
· Alıcı, garanti hizmetinden kolaylıkla yararlanabilmelidir.
· Alıcıya,ürünün satış sonrası destek ve servis hizmetleri anlatılmalıdır.
· Alıcıya, verilecekdesteğin açıklanması ve sağlanan destek tiplerinin bildirilmesi gereklidir. Alıcınin desteği nasıl ve kimden alacağı, destek süresi ve maliyeti belirtilmelidir.
· Satıcı sorunu çözemediği takdirde Alıcıyla Üretici arasında irtibat kurma imkanı sağlamalıdır.

İADELER
· Satıcı, iade edilen mallar konusunda uygulanacak prosedürü Alıcıya önceden bildirmelidir.
· Malın iade edilme şartları, siparişten ne kadar süre sonra iade edilebileceği, taşıma masrafları ve diğer masrafları kimin karşılayacağı önceden Alıcıya bildirilmelidir.
· Alıcı, şahsi bilgilerini girmeden ve malı sipariş etmeden önce iade şartlarını ve geri ödeme politikasının bulunduğu sayfayı görebilmelidir.
· Satıcı, iade şartlarında son iade tarihini de belirtmelidir.
· Satıcı, Alıcıya, iade edilen bir malın, geri ödemesini ne kadar zamanda yapacağını, paranın ne kadarını geri ödeyeceğini ve bir sorun olursa Alıcının ne yapması gerektiğini bildirmelidir.
· Teslimat tarihi gecikmiş olan siparişler için Satıcı, Alıcıya siparişi iptal hakkı vermelidir.

GİZLİLİK
· Satıcı, Standart Gizlilik Politikası kullanmalıdır. Hangi Alıcı bilgileri, ne amaçla toplanıyor ve nerede kullanılılıyor anlatılmalıdır. Alıcının, kişisel bilgi kullanımı sınırlandırmalarının nasıl yapılacağı anlatılmalıdır.
· Satıcı, gizlilik politikalarını her sayfada bildirmelidir.
· Satıcı, dış dünyaya hangi Alıcı bilgilerini vereceğini, Alıcıya sormalıdır (bu ilk işlem olmalıdır). Alıcılar, seçimlerini yapar yapmaz aktive edilmeli ve zaman içinde seçimlerini değiştirebilmelidirler.
· Satıcı, Alıcı bilgilerinin, üçüncü şahıslara dağıtılmayacağını duyurmalıdır.
· Satıcı, ödeme ve finansal bilgilerinin, alıcı kimlik ve ödeme bilgilerinin, tüm işlemlerle ilgili Alıcı tarafından sağlanan tüm bilgilerin, Alıcı ve Satıcı arasındaki tüm detayların güvenliğini sağlamalıdır.
· Satıcı, Alıcı e-mail’lerinin güvenli bir şekilde gönderilmesini sağlamalıdır. Alıcı talepleri şifreli gönderilmelidir.
· Satıcı, neleri güvenli yaptığını ve bu güvenliği sağlamak için hangi teknolojileri kullandığını Alıcılara anlatmalıdır. Ödeme sayfasında güvenliği sağlayan firmanın ve ödeme altyapısını sağlayan Banka’nın logosu yer almalıdır.

GÜVENLİK
· Ödeme kısmında 3D SET 1.0 protocol, 3D SSL gibi kart bilgilerini şifreleyebilen güvenli ticaret modellerinin ve yeni teknolojilerin kullanılması ( VISA tarafından 01 Mart 2001 tarihinden itibaren zorunlu tutulacaktır)
· Satıcının Server’ın yerleştirilecek olan firewall’lar yardımı ile kart datasına dışarıdan izinsiz ulaşım engellenmelidir.
· Satıcı tarafından kredi kartları ile verilen siparişlerdeki ve onaylanan işlemlerdeki bilgilerin ve işlem loglarının tutulması, hem doğabilecek anlaşmazlıklarda ve mahkeme kararlarında yardımcı olması, hem de sürekli alışveriş yapan kartsahipleri hakkında çok etkili bir database oluşturulması açısından çok yararlı olacaktır
· Satıcı sahte veya sorun yaşanmış işlemlere ilişkin bilgilerin mutlaka bir dosya içerisinde saklanmalıdır. Bu hususta özellikle özerk bir kuruluş vasıtası ile sahtekarlığa yönelik database saklanarak işletilebilir ve bu kuruluşa üye sanal mağazalar tarafından kullanılabilir.
· Kredi kartları ile yapılan herhangi bir dolandırıcılık durumunda konuyu sektördeki diğer sanal mağazalarla, banka ve polis ile paylaşılmalıdır.
· Satıcı isterse mal veya hizmetin teslimi esnasında kredi kartının ibrazının istenmesini ve bilgilerin önceden düzenlenmiş fatura üzerine nüfus cüzdanı seri numarası bilgileri ile birlikte not edilmesi ve müşteri imzasının alınmasını istiyorum.
E-Ticaret’te Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar

WEB SİTESİ:
· Sık Sorulan Sorular bölümü geliştirilmeli ve her sayfadan buraya link vermelidir.
· SatıcıElektronik Ticaret Bilgi Merkezi kurmalıdır.(Elektronik Ticaret ile ilgili genel bilgiler ve haberler)
· Satıcı, ürün destek bilgisi için her sayfaya ya da bilgi merkezine link vermelidir.
· Satıcı tanıtıcı bilgiler, ticari isim, adres ve kontak telefon, email ve faks bilgileri, 3.parti ve ortaklıklarıyla ilgili bilgiler Alıcıya verilmelidir. (Satıcı ile ilgili bilgiler Alıcı güvenini arttırır).
· Alıcı, Satıcının kimlik bilgilerine her yerden ulaşabilmelidir.
· Alıcıya, yaptığı alışverişin hangi hukuka tabi olduğu anlatılmalıdır.
· Satıcı,satılan mal veya sunulan hizmetle ilgili tüm sınırlamalarını (Ülke dışına satış yapmıyoruz vb.), Alıcıların kişisel bilgilerini girmeden ya da ürün, servis seçimi yapmadan önce görmelerini sağlamalıdır.
· Satışı yapılan tüm mal ve hizmetlerin detaylı açıklaması site üzerinde verilmelidir.
· Sitede arama fonksiyonu olmalıdır. (Alıcının aradığı bilgiye bir an önce ulaşması gerekir.)
· Satıcı,sitenin anasayfasına ya da her sayfaya arama icon’u koymalıdır.
· Satıcı, Alıcıya sık sorulan sorular (FAQ) servisi, Müşteri hizmetlerine bağlı bir telefon numarası, şikayet ve sorularını bildirebilecekleri bir e-mail adresi sunmalıdır.
· Her sayfada Müşteri hizmetlerine bağlı bir link olmalıdır.
· Satıcı, Alıcının soru ve şikayetlerini inceleyip geribildirim yapmalıdır.
· Satıcı, Alıcıya soru ve şikayetlerinin üzerinde çalışıldığına ve kendilerine en geç 1 iş günü içerisinde geri bildirimde (e-posta, faks vb.) bulunulacağını belirten bir e-posta göndermeli ve söz verilen sürede Alıcıya geri dönmelidir.

SİPARİŞ
· Alıcı, siparişini tamamlamadan önce ürün stok bilgisini görebilmelidir.
· Ürünün, internet üzerinden satışının yapıldığı bir ikon’la belirtilmelidir.(Site’deki tüm ürünler satılmıyor olabilir yada stoklarda kalmamış olabilir)
· Satıcı, toplu satış ya da indirim yaptığı ürünleri belirtmelidir (Alıcınin reklamda gördüğü her ürünü alabilmesi önemlidir.)
· Satıcı, maksimum talep miktarını Alıcıya belirtmelidir.
· Alıcı, son onay tıklamasını yapmadan önce tüm fatura bilgilerini görebilmelidir.
· Satıcı, satış politikasını, kabul ettiği ödeme tiplerini ya da kendisiyle ilişkisi olmayan 3.parti bilgilerini bildirmelidir. Stoklarda olmayan bir sipariş tedarik edildikten sonra Alıcıya bildirilmelidir.
· Satıcı, mevcut ürün miktarını, teslimat süresi ya da olabilecek tahmini gecikmeleri Alıcıya bildirmelidir.
· Satıcı, mal ile birlikte, Alıcınin problem yada soruları için ne yapması gerektiğini, paranın kartından ne zaman çekileceğini, mal izlemek için tek bir sipariş numarası kullanıldığını, iptal, iade ve geri ödeme politikalarını Alıcıya bildirmelidir.
· Satıcı, siparişin alındığını ve işleme konulduğunu e-mail, faks ya da web sayfa mesajı ile Alıcıya bildirmelidir
· Satıcı, Alıcıdan tüm fatura bilgilerini sorgulamalıdır.
· Alıcı, siparişi ile ilgili son durumu web based bir raporla görmeli, siparişini takip edebilmelidir.
· Satıcı, Alıcıya geçmişe yönelik alışverişlerini görüntüleyebilme imkanı sunmalıdır.
· Ürünün tedarik edilemediği de Alıcıya bildirilmelidir.
· Satıcı, Alıcıya şirket içi politikalarındaki değişimleri bildirmelidir.

ÖDEME
· Alıcınin ödeyeceği toplam fiyat, olabildiğince erken (istenen tüm ürün bilgileri, miktarı, maliyeti, tahmini taşıma ve diğer olası maliyetler) gösterilmelidir. Bilinmezler en azda tutulmalıdır.
· Satıcı, Alıcıya ödeme kolaylıkları sunmalıdır (Kredi Kartı, EFT/Havale vb.).
· Satıcı, parayı ne zaman tahsil edeceğini, son işlem sayfasında belirtmelidir.
· Satıcı tarafından işlem esnasında kabul edilen para birim veya birimleri açıkça belirtilmelidir.
· Alıcıdan işlem esnasında CVV/CVC2 numaraları da istenmelidir.
· Alıcıya işlem ile ilgili dökümleri mutlaka saklaması gerektiği belirtilmelidir.
· Alcıcı tarafından saklanacak belge aşağıda bilgiler olmalıdır:
q Kart numarası
q İşlem için verilen özel bir numara (sipariş numarası)
q Web sayfasına ilişkin adres bilgisi
q Alıcıya işlem belgesinin şahsi kayıtlarında kullanmak üzere dökümünü alması ve mutlaka saklaması yönünde hatırlatıcı ibare
q Müşterinin ad ve soyad bilgileri
q İşlem tarihi
q İşlem tutarı
q İşlem yapıldığı para birimi
q İşlem için alınan provizyon numarası
q İşyeri bilgileri
q Alınan mal veya hizmetle ilişkin açıklayıcı bilgiler
q Mal veya hizmetin geri gönderimi veya iptali ile ilgili açıklayıcı bilgiler
q Yapılan işlemin türü (satış veya iade)
TESLİMAT
· Satıcı, ürün teslim tarihini Alıcıya önceden bildirmelidir.
· Satıcı, sipariş veya varsa başka teslimat bilgilerini, toplam ödeme tutarını, teslimatın nereye yapılacağını, beklenen teslimat tarihini ve teslimatın neyle, hangi Taşıyıcı ile yapılacağını Alıcıya bildirmelidir.
· Satıcı, siparişin gönderimi esnasında kredi kartı numarası ve adres bilgilerinin paket üzerine yapıştırmamalıdır.
· Satıcı, satın alınan malı teslimat sırasında oluşabilecek hasarlara karşı sigortalamalıdır.
· Satıcı, sipariş edilen malın yola çıktığını ve ne kadar zamanda Alıcıya ulaşacağını bildirmelidir.
· Satıcı, Alıcıya malın yola çıktığını bildirirken, malın adedini, nereden yüklendiğini, neyle gönderildiğini (taşıyıcı şirket adı), bir sorun yaşanırsa nasıl bir yol izleneceğini, sipariş numarasını (iade, ve iptal edilen siparişler için) bildirmelidir.
· Satıcı, Alıcıya malın yola çıktığını e-mail, faks veya web sayfasından bildirerek haber vermelidir.
· Satıcı, Alıcıya malın kendisine hangi yolla ulaştırılmasını seçme hakkı vermelidir (acil ulaşması gereken veya hediyelik bir ürün siparişi ayrıştırılmalıdır.)
· Satıcı, malı sipariş eden Alıcıya, malın teslimatının nerede, ne zaman ve kime yapıldığını geri bildirmelidir.
· Satıcı, Alıcının karşılaması dahilinde ekstra teslimat olanakları sunmalıdır.

GARANTİ
· Her ürün için garanti koşulları yazılmalıdır.
· Garantinin süresi, hangi koşulları kapsadığı, hangi koşulları kapsamadığı, garantinin yüklenicisi ve nereye, nasıl başvurulması gerektiği yazılmalıdır.
· Alıcı, garanti hizmetinden kolaylıkla yararlanabilmelidir.
· Alıcıya,ürünün satış sonrası destek ve servis hizmetleri anlatılmalıdır.
· Alıcıya, verilecekdesteğin açıklanması ve sağlanan destek tiplerinin bildirilmesi gereklidir. Alıcınin desteği nasıl ve kimden alacağı, destek süresi ve maliyeti belirtilmelidir.
· Satıcı sorunu çözemediği takdirde Alıcıyla Üretici arasında irtibat kurma imkanı sağlamalıdır.

İADELER
· Satıcı, iade edilen mallar konusunda uygulanacak prosedürü Alıcıya önceden bildirmelidir.
· Malın iade edilme şartları, siparişten ne kadar süre sonra iade edilebileceği, taşıma masrafları ve diğer masrafları kimin karşılayacağı önceden Alıcıya bildirilmelidir.
· Alıcı, şahsi bilgilerini girmeden ve malı sipariş etmeden önce iade şartlarını ve geri ödeme politikasının bulunduğu sayfayı görebilmelidir.
· Satıcı, iade şartlarında son iade tarihini de belirtmelidir.
· Satıcı, Alıcıya, iade edilen bir malın, geri ödemesini ne kadar zamanda yapacağını, paranın ne kadarını geri ödeyeceğini ve bir sorun olursa Alıcının ne yapması gerektiğini bildirmelidir.
· Teslimat tarihi gecikmiş olan siparişler için Satıcı, Alıcıya siparişi iptal hakkı vermelidir.

GİZLİLİK
· Satıcı, Standart Gizlilik Politikası kullanmalıdır. Hangi Alıcı bilgileri, ne amaçla toplanıyor ve nerede kullanılılıyor anlatılmalıdır. Alıcının, kişisel bilgi kullanımı sınırlandırmalarının nasıl yapılacağı anlatılmalıdır.
· Satıcı, gizlilik politikalarını her sayfada bildirmelidir.
· Satıcı, dış dünyaya hangi Alıcı bilgilerini vereceğini, Alıcıya sormalıdır (bu ilk işlem olmalıdır). Alıcılar, seçimlerini yapar yapmaz aktive edilmeli ve zaman içinde seçimlerini değiştirebilmelidirler.
· Satıcı, Alıcı bilgilerinin, üçüncü şahıslara dağıtılmayacağını duyurmalıdır.
· Satıcı, ödeme ve finansal bilgilerinin, alıcı kimlik ve ödeme bilgilerinin, tüm işlemlerle ilgili Alıcı tarafından sağlanan tüm bilgilerin, Alıcı ve Satıcı arasındaki tüm detayların güvenliğini sağlamalıdır.
· Satıcı, Alıcı e-mail’lerinin güvenli bir şekilde gönderilmesini sağlamalıdır. Alıcı talepleri şifreli gönderilmelidir.
· Satıcı, neleri güvenli yaptığını ve bu güvenliği sağlamak için hangi teknolojileri kullandığını Alıcılara anlatmalıdır. Ödeme sayfasında güvenliği sağlayan firmanın ve ödeme altyapısını sağlayan Banka’nın logosu yer almalıdır.

GÜVENLİK
· Ödeme kısmında 3D SET 1.0 protocol, 3D SSL gibi kart bilgilerini şifreleyebilen güvenli ticaret modellerinin ve yeni teknolojilerin kullanılması ( VISA tarafından 01 Mart 2001 tarihinden itibaren zorunlu tutulacaktır)
· Satıcının Server’ın yerleştirilecek olan firewall’lar yardımı ile kart datasına dışarıdan izinsiz ulaşım engellenmelidir.
· Satıcı tarafından kredi kartları ile verilen siparişlerdeki ve onaylanan işlemlerdeki bilgilerin ve işlem loglarının tutulması, hem doğabilecek anlaşmazlıklarda ve mahkeme kararlarında yardımcı olması, hem de sürekli alışveriş yapan kartsahipleri hakkında çok etkili bir database oluşturulması açısından çok yararlı olacaktır
· Satıcı sahte veya sorun yaşanmış işlemlere ilişkin bilgilerin mutlaka bir dosya içerisinde saklanmalıdır. Bu hususta özellikle özerk bir kuruluş vasıtası ile sahtekarlığa yönelik database saklanarak işletilebilir ve bu kuruluşa üye sanal mağazalar tarafından kullanılabilir.
· Kredi kartları ile yapılan herhangi bir dolandırıcılık durumunda konuyu sektördeki diğer sanal mağazalarla, banka ve polis ile paylaşılmalıdır.
· Satıcı isterse mal veya hizmetin teslimi esnasında kredi kartının ibrazının istenmesini ve bilgilerin önceden düzenlenmiş fatura üzerine nüfus cüzdanı seri numarası bilgileri ile birlikte not edilmesi ve müşteri imzasının alınmasını istiyorum.
MaKaLeLe - avatarı
MaKaLeLe
Ziyaretçi
6 Şubat 2007       Mesaj #4
MaKaLeLe - avatarı
Ziyaretçi
e-Ticaret Nedir?
hizmetler1E-Ticaret için verilebilecek tek bir tanım yoktur.
Bazı görüşlere göre, e-ticaret (E-Commerce), her türlü malın ve servisin bilgisayar teknolojisi, elektronik iletişim kanalları ve ilgili teknolojiler (akıllı kart-smart card-, elektronik fon transferi -EFT-, POS terminalleri, faks gibi) kullanarak satılması ve satın alınmasını kapsayan bir kavramdır. Başka bir görüşe göre ise e-ticaret, ödeme işleminin internet üzerinden yapıldığı alış-satışları içermektedir.
E-Ticaret yoluyla oluşan ekonomi de, dijital ekonomi, elektronik ekonomi (e-ekonomi) olarak tanımlanmaktadır.
Elektronik iletişim teknolojileri ticari hayatta aslında uzun yıllardır (1980'lerden beri) kullanılmaktadır. Ama, internetin e-ticaret için kullanılması çok yenidir (1997'lerden beri). Zaten internet asıl gelişimini (patlamasını) ticari kullanımı artmaya başladıktan sonra yaşamaya başlamıştır. Sonuçta, internet'in yaygınlaşması ile birlikte, web ve e-posta uygulamalarının e-ticaretin doğal mekanı haline haline geldiğini söyleyebiliriz.
İnternetin ticari ürünleri satmada kullanımı, ilk başta "belki olabilir" türünden ve süslü web sayfalarından oluşan birtakım denemelerden ibaretti. Ancak, Amazon.com, Dixons, Yahoo gibi örneklerin 1-2 yıl içerisinde, sadece internet üzerinden sattıkları servislerle birer büyük şirket şekline gelmeleri, birden bu denemeleri ve hayalleri gerçeğe dönüştürüverdi. İnternet üzerinde dönen ekonomi her geçen gün artmaktadır. Hatta, 1999 yılında Amerikan Ticaret Bakanlığı'nın yaptığı bir araştırmada (http://www.ecommerce.gov) internet ekonomisinin (ucuz girdi ve iş gücü, az maliyet vb sebebiyle) enflasyon oranının azaltılmasında rol oynadığı saptanmıştır.

OECD, Avrupa Topluluğu, ABD gibi ekonomiler, internet üzerinden yapılan elektronik ticaretin globalleşmesi ve sağlıklı bir yapıda gelişmesi konusunda 1990'lı yılların sonlarından beri stratejik toplantılar yapmakta ve ortak eylem planları geliştirmeye çalışmaktadırlar. Bu çalışmalarda,
kullanıcılar ve müşterilerin elektronik ticarete güvenlerinin artması (kişisel bilgilerin güvenliği, güvenli kredi kartı kullanımı, müşteri haklarının korunması vb),geleneksel ticari faaliyetlerin yapılabilmesi için geliştirilmiş/düzenlenmiş yasa ve kuralların elektronik ticari pazara da hitap eder hale gelmesi,
elektronik ticaret için oluşturulan bilgi/iletişim altyapısının geliştirilmesi,
elektronik ticaretten alınacak verimin arttırılması gibi unsurlar göz önünde tutulmakta ve bu konularda hükümet politikalarına yön verecek kararlar alınmaktadır.

2010 yılına kadar, Avrupa Topluluğu bünyesinde, e-ticaret ile ilgili konularda 20 milyon yeni iş olanağı yaratılacağı tahmin edilmektedir (EU Summit, Mart 2000, Lizbon, Portekiz).

Bu ve benzeri örnekler ve açıklamalara baktığımızda, globalleşen dünyada e-ticaretin ne kadar önemli olduğunu görmekteyiz.
Ülkemizde de, 1998'den sonra, bazı büyük alışveriş merkezleri internet üzerinde satış mağazaları açmışlar, ayrıca kurumlara ve bireysel girişimcilere elektronik dükkan (e-dükkan) kiralayan servis sağlayıcılar ortaya çıkmaya başlamıştır. Basın ve bankacılık alanlarında, konularında öncü niteliği olan bazı kuruluşlar, e-ticaret alanında da yatırımlarını (2000'lerin başlarında) hızlandırmışlardır.
MaKaLeLe - avatarı
MaKaLeLe
Ziyaretçi
9 Şubat 2007       Mesaj #5
MaKaLeLe - avatarı
Ziyaretçi
Elektronik Ticaret Nedir?
Gelişen ve değişen dünyada teknolojik yenilikler ve bu yeniliklerin iş yapma biçimleri üzerindeki etkisi sürekli bir biçimde hayatımızın hemen tüm alanlarına girmekte, bu da hayatımızı, iş yaşamımızı ve ticari faaliyetlerimizi kolaylaştırmakta, hızlandırmakta ve daha rahat hale getirmektedir. Bu gelişmelere paralel olarak özel sektörün, kamu kurum ve kuruluşlarının, sivil toplum örgütlerinin ve toplumun diğer birimlerinin değişime ayak uydurma zorunluluğu, rekabet, daha iyi ve hızlı hizmet, daha düşük maliyet, daha güvenli işlemler ve rahatlık açılarından önem arz etmektedir.

E-ticareti kısaca ‘ticaretin kolaylaştırılması’ olarak tanımlamak mümkündür. Ticaretle ile ilgili bütün işlemlerin, üretimden pazarlamaya, satıştan reklama, tedarikten sevkıyata, ödemeden satış sonrası hizmetlere kadar sanal ortamda yapılabilen bütün iş süreçlerinin elektronik ortamda yapılması, böylece interaktif bir şekilde hız, maliyet düşüşü ve dolayısıyla rekabet avantajı sağlanabilmesi imkanını teknolojinin yardımıyla elde etme ve daha etkin ve verimli ticaret yapılabilmesi olarak açıklanabilir. E-ticaret, elektronik işin bir parçası olup, ticarette devrimi nitelemektedir.

Elektronik Ticaretin Araçları Nelerdir?
Ticari faaliyetlerimizde kullandığımız ve ticaretimizi kolaylaştıran her türlü vasıta e-ticaretin araçları olarak sayılabilir. Bunlar;
Øİnternet
ØBilgisayar
ØTelefon
ØFax
ØElektronik ödeme ve para transfer sistemleri
ØEDI (Electronic Data Interchange-Elektronik Veri Değişimi)
ØMultimedya Teknolojisi

Elektronik Ticaretin Türleri Nelerdir?
Ticareti diğer anlamıyla alım satım işlemlerinin gerçekleştirilmesi olarak tanımlarsak, elektronik ticaret temel olarak iki şekilde gerçekleştirilmektedir. Bunlar; firmadan firmaya (B2B), firmadan tüketiciye (B2C) olan e-ticaret türleridir. Bununla beraber, elektronik iş olarak daha geniş bir perspektiften olaya bakarsak bunun içerisine kamu kurum ve kuruluşları, bireyler, yurtdışındaki bireyler, kurumlar ve firmaları da dahil etmek gerekmektedir. Çünkü elektronik işlemler; firmalar ile firmalar arasında, firmalar ile tüketiciler arasında, firmalar ile kamu kurum ve kuruluşları arasında, firmalar ile yabancı bireyler, firmalar ve kuruluşlar arasındaki bir ilişkiyi ifade etmektedir. Yine aynı şekilde, kamu kurum ve kuruluşlarının kendi aralarındaki, firmalarla olan ilişkilerinde, vatandaşlarla olan ilişkilerinde ve yabancılarla olan ilişkilerinde elektronik işlemler yapılmaktadır. Bunu bireyler açısından ve/veya yabancı kurumlar, kuruluşlar, firmalar ve bireyler açılarından da düşündüğümüzde yine aynı sonuçlara varmak mümkündür.

Elektronik İşlemlerde Etkileşim

Devlet
Firma
Tüketici/Birey/Vatandaş
Devlet (Kamu kurum ve kuruluşları)
G2G
G2B
G2C
Firma
B2G
B2B
B2C
Tüketici/Birey/Vatandaş
C2G
C2B
C2C
Burada, G: Government (Kamu kurum ve kuruluşları), B:Business (firma), C:Consumer (Tüketici/Birey/Vatandaş)’leri temsil etmektedir. G2G gibi kısaltmalar ise government to government (Kamu kurum ve kuruluşlarının kendi aralarındaki işlemleri ifade etmektedir.

Elektronik İş Uygulamaları Nelerdir?
En bilinen e-iş uygulamaları ise şunlardır;
ØMüşteri ilişkileri yönetimi (CRM Customer Relationship Management)
ØTedarik zinciri yönetimi (SCM Supply Chain Management)
ØKurumsal kaynak planlama (ERP Enterprise Resource Planning)
ØE-ticaret
ØE-bankacılık
ØBilgi yönetimi
ØUzaktan eğitim

Elektronik Ticaret ve Bilgi Toplumu ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmalar Nelerdir?
Ülkemizin bilgi toplumu olabilmesi için yıllar itibariyle çok çeşitli çalışmalar yapılmıştır. Bunlar;

Ø4 Ekim 1983’de Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu’nun kurulması

ØDünya Bankasının 1993 yılındaki Türkiye, Bilişim ve Ekonomik Modernizasyon çalışması,

Ø25 Ağustos 1997 tarihinde Elektronik Ticaret Koordinasyon Kurulu (ETKK) kurulmuş, daha sonra faaliyetlerini 1998 yılında kurulan E-ticaret Kurulu’na (ETİK) devretmiştir,

Ø19 Mart 1998 tarihinde KAMU-NET Üst Kurulu ve KAMU-NET Teknik Kurulu kurulmuştur,
ØUlaştırma Bakanlığı-TÜBİTAK 1999 yılında TUENA Türkiye Ulusal Enformasyon Altyapısı Anaplanı çalışması,

Ø23-24 Mart 2000 tarihlerinde Lisbon’da eAvrupa girişimi, Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkeler eAvrupa eylem planını kabul ederek, Avrupa’nın gelecek on yılda ‘dünyadaki en rekabetçi ve dinamik bilgi tabanlı ekonomisi’ haline gelmesi hedefini koymultur.
Şubat 2001 tarihinde ise Avrupa Komisyonu, AB’ye üye ülkelere de bu eylem planının oluşturulmasında katkıda bulunmaları için davette bulunmuş ve eylem planı eAvrupa+ adını almıştır, bu çerçevede Kasım 2001 tarihinde Türkiye’de e- Türkiye Girişimi’ni başlatmıştır,

ØMayıs 2002 yılında Türkiye Bilişim Şurası yapılmıştır,

ØTÜBITAK, Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu’nun kendisine verdiği görev çerçevesinde 2002 yılında Vizyon 2023 Teknoloji Öngörüsü çalışmasını başlatmıştır,

Ø58. Hükümet tarafından hazırlanan Acil Eylem Planı'nda e-Dönüşüm Türkiye Projesi'ne yer verilmiş, söz konusu projenin koordinasyonu, izlenmesi, değerlendirilmesi ve yönlendirilmesi ile ilgili olarak DPT Müsteşarlığı görevlendirilmiştir.

Bu görevin yerine getirilmesi amacıyla DPT bünyesinde Bilgi Toplumu Dairesi Başkanlığı kurulmuştur. Ayrıca, 27 Şubat 2003 tarihinde yayımlanan 2003/12 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile e-Dönüşüm Türkiye Projesi'nin amaçları, kurumsal yapısı ve uygulama esasları belirlenmiştir,

Øe-Türkiye Girişimi kapsamında oluşturulan çalışma grupları koordinatörleriyle 28 Nisan 2003 tarihinden itibaren yapılan çalışmalar, Kısa Dönem Eylem Planı'nın (KDEP) hazırlanması ile neticelenmiştir,

Ø4 Aralık 2003 tarih ve 2003/48 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile e-Dönüşüm Türkiye Projesi'nin hayata geçirilmesi amacıyla, Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı başkanlığında, Sanayi ve Ticaret Bakanı, Ulaştırma Bakanı, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarı ve Başbakan Baş müşavirinden oluşan e-Dönüşüm Türkiye İcra Kurulu kurulmuştur,

Elektronik Ticaret Çerçevesinde İGEME Faaliyetleri Nelerdir?
Dünyada özellikle Amerika, Batı Avrupa ülkeleri teknolojik gelişme ve e-ticaret alanlarındaki öncü rollerini devam ettirmekle beraber, Türkiye gibi gelişme yolundaki ülkelerde bu değişimin gerisinde kalmamak için büyük uğraş vermektedirler.

İGEME ülkemizde e-ticaret, e-iş anlamında yapılan çalışmalara katılım sağlamaktadır. Haziran 2001 tarihinde yeniden başlayan çalışmalarla eAvrupa+ eylem planı çerçevesinde eTürkiye çalışmaları başlatılmış ve oluşturulan çalışma gurupları büyük bir özveri ve dayanışma içerisinde çalışmalarına devam etmiştir. Çalışma gruplarının e-ticaret çalışma grubu içerisinde yer alan İGEME e-ticarette bilgilendirme ve bilinç oluşturmanın çok büyük bir önem taşıdığını ve bunun, gerçekleştirilmesi gereken en önemli aşamalardan birisi olduğuna inanmaktadır. Bu çerçevede İGEME, e-ticaret konusunu organize ettiği eğitim programlarına dahil etmekte ve bunu devam ettirmeyi planlamaktadır. Toplumun ve özellikle firmaların iş süreçlerinin kolaylaştırılması ve onların teknolojiye geçişlerinin daha fazla gecikmemesi için bu tür bilgilendirme ortamlarının her platformda tekrarlanması büyük önem arz etmektedir.

Birleşmiş Milletler (UNCTAD) tarafından başlatılan Ticaret Noktaları programı İGEME bünyesinde faaliyet gösteren Ankara Ticaret Noktası, programın temel amacı çerçevesinde KOBİ’lerin uluslararası ticarete katılımlarının artırılması, bunu yaparken de bilgi ve iletişim teknolojilerini daha fazla ve etkin kullanmaları ve bu süreçte TN’lerin ticareti kolaylaştırma, ticari bilgiye ulaşma ve uluslararası bilgi ağı olması gereklerini yerine getirmeye çalışmaktadır.

Elektronik ticaret açısından Ticaret Noktaları çok önemli fırsatlar sunmaktadır. ETO (Elektronik Ticari Fırsatlar) ile uluslararası ticaret imkanı, interaktif olarak mal veya hizmet alım-satımı yapılabilir, dünyanın herhangi bir noktasındaki KOBİ’lerle ticaret imkanına kavuşulabilir. Firmalarımız Ankara Ticaret Noktası üzerinden dünyaya açılarak uluslararası pazarlardaki yerini alabilir.

İGEME’nin e-ticaret alanında yürüttüğü bir diğer uygulama ‘Dış Talepler’ hizmetidir. 'Dış Talepler' yurtiçinde ve yurtdışında bulunan firmaların, ihtiyaçları doğrultusunda dış ticaret yapabilecekleri ticaret ortakları bulabilmelerine yardımcı olmak amacıyla kullanıma açılmış bir hizmettir. Bu hizmetten yararlanmak isteyen firmalarımız web sitemiz üzerinden sisteme dahil olabilmektedir.

Firmalarımızın sahip oldukları web sitelerinin aracılığıyla dünyaya tanıtılması amacıyla oluşturulan ‘KOBİ Web Siteleri’ de İGEME web sitesi üzerinden sunulan önemli bir ticareti kolaylaştırma işlemi olarak hizmet vermektedir. Firmaların kendi web sitelerini İGEME web sitesi üzerinden tanıtımı mümkün olmakta ve ilgili oldukları sektörlerde yerli veya yabancı yeni iş ortaklıkları, e-ticaret imkanları sağlayabilecekleri bir ortam yakalayabilmektedirler.

İGEME sanal ortamda abonelik sistemi esasına dayalı olarak, yurtdışı temsilcilikler, ticaret müşavirlikleri, ticaret ve sanayi odaları, yurtiçi ve yurtdışı firmalardan gelen talepler ve işbirliği tekliflerini ‘Dış Ticaret Bülteni’ ile duyurmaktadır.

İGEME ihracatçılarımızın ticari bilgi ihtiyaçlarını en kısa sürede ve tek noktadan karşılamayı amaçlayan Ticari Bilgi ve Rehberlik Hizmetleri Birimi (TBRH)’ni kurmuştur. TBRH biriminde, özel uzmanlık gerektiren konular için sektör uzmanlarına yönlendirme yapılırken, İGEME kaynakları ile sağlanamayan veya Merkezin faaliyet alanına girmeyen bilgi ve doküman talepleri ilgili kurum ve kuruluşlara yönlendirme yapılarak REHBERLİK hizmeti verilmektedir. Firmalarımız her türlü ticari bilgi taleblerini Ticari Bilgi ve Rehberlik Hizmetleri linkteki form aracılığıyla Merkezimize ulaştırabilirler.

Son düzenleyen _Yağmur_; 8 Mart 2012 10:38 Sebep: Sayfa düzeni
WaRrioR - avatarı
WaRrioR
VIP VIP Üye
15 Ağustos 2007       Mesaj #7
WaRrioR - avatarı
VIP VIP Üye
E-Ticaret için verilebilecek tek bir tanım yoktur.
Bazı görüşlere göre, e-ticaret (E-Commerce), her türlü malın ve servisin bilgisayar teknolojisi, elektronik iletişim kanalları ve ilgili teknolojiler (akıllı kart-smart card-, elektronik fon transferi -EFT-, POS terminalleri, faks gibi) kullanarak satılması ve satın alınmasını kapsayan bir kavramdır. Başka bir görüşe göre ise e-ticaret, ödeme işleminin internet üzerinden yapıldığı alış-satışları içermektedir.
E-Ticaret yoluyla oluşan ekonomi de, dijital ekonomi, elektronik ekonomi (e-ekonomi) olarak tanımlanmaktadır.
Elektronik iletişim teknolojileri ticari hayatta aslında uzun yıllardır (1980'lerden beri) kullanılmaktadır. Ama, internetin e-ticaret için kullanılması çok yenidir (1997'lerden beri). Zaten internet asıl gelişimini (patlamasını) ticari kullanımı artmaya başladıktan sonra yaşamaya başlamıştır. Sonuçta, internet'in yaygınlaşması ile birlikte, web ve e-posta uygulamalarının e-ticaretin doğal mekanı haline haline geldiğini söyleyebiliriz.
İnternetin ticari ürünleri satmada kullanımı, ilk başta "belki olabilir" türünden ve süslü web sayfalarından oluşan birtakım denemelerden ibaretti. Ancak, Amazon.com, Dixons, Yahoo gibi örneklerin 1-2 yıl içerisinde, sadece internet üzerinden sattıkları servislerle birer büyük şirket şekline gelmeleri, birden bu denemeleri ve hayalleri gerçeğe dönüştürüverdi. İnternet üzerinde dönen ekonomi her geçen gün artmaktadır. Hatta, 1999 yılında Amerikan Ticaret Bakanlığı'nın yaptığı bir araştırmada (http://www.ecommerce.gov) internet ekonomisinin (ucuz girdi ve iş gücü, az maliyet vb sebebiyle) enflasyon oranının azaltılmasında rol oynadığı saptanmıştır.OECD, Avrupa Topluluğu, ABD gibi ekonomiler, internet üzerinden yapılan elektronik ticaretin globalleşmesi ve sağlıklı bir yapıda gelişmesi konusunda 1990'lı yılların sonlarından beri stratejik toplantılar yapmakta ve ortak eylem planları geliştirmeye çalışmaktadırlar. Bu çalışmalarda,
kullanıcılar ve müşterilerin elektronik ticarete güvenlerinin artması (kişisel bilgilerin güvenliği, güvenli kredi kartı kullanımı, müşteri haklarının korunması vb),geleneksel ticari faaliyetlerin yapılabilmesi için geliştirilmiş/düzenlenmiş yasa ve kuralların elektronik ticari pazara da hitap eder hale gelmesi,
elektronik ticaret için oluşturulan bilgi/iletişim altyapısının geliştirilmesi,
elektronik ticaretten alınacak verimin arttırılması gibi unsurlar göz önünde tutulmakta ve bu konularda hükümet politikalarına yön verecek kararlar alınmaktadır.

2010 yılına kadar, Avrupa Topluluğu bünyesinde, e-ticaret ile ilgili konularda 20 milyon yeni iş olanağı yaratılacağı tahmin edilmektedir (EU Summit, Mart 2000, Lizbon, Portekiz).

Bu ve benzeri örnekler ve açıklamalara baktığımızda, globalleşen dünyada e-ticaretin ne kadar önemli olduğunu görmekteyiz.
Ülkemizde de, 1998'den sonra, bazı büyük alışveriş merkezleri internet üzerinde satış mağazaları açmışlar, ayrıca kurumlara ve bireysel girişimcilere elektronik dükkan (e-dükkan) kiralayan servis sağlayıcılar ortaya çıkmaya başlamıştır. Basın ve bankacılık alanlarında, konularında öncü niteliği olan bazı kuruluşlar, e-ticaret alanında da yatırımlarını (2000'lerin başlarında) hızlandırmışlardır.
Esqi qulağı qesiqlerden qim qaldı
düşünür - avatarı
düşünür
Ziyaretçi
7 Mart 2012       Mesaj #8
düşünür - avatarı
Ziyaretçi
E-Ticaret Nedir? Faydaları Nelerdir?

E-Ticaret: İnternet ortamında insanların belirli sistemler üzerinde gerçek ve ya sanal ürünleri para karşılığında satın alması işlemidir. Kısaca tanımayalacak olursak e-ticarete, ticaretin elektronik versiyonu diyebiliriz.

ecommerce 540x361

Bu tanımın dünyaca kabul görmüş kurumlar tarafından daha resmi şekilde olanı ise şöyledir;
OECD (İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı)
Sayısallaştırılmış yazılı metin, ses ve görüntünün işlenmesi ve iletilmesine dayanan kişileri ve kurumları ilgilendiren tüm ticari işlemlerdir.
OECD, e-ticaret sürecini ise şu şekilde tanımlamıştır;
  • Ticaret öncesi firmaların elektronik ortamda bilgilenmesi ve araştırma yürütmesi,
  • Firmaların elektronik ortamda buluşması,
  • Ödeme sürecinin yerine getirilmesi,
  • Taahhüdün yerine getirilmesi, mal veya hizmetin müşteriye teslimi, Satış sonrası bakım, destek, vb. hizmetlerin temin edilmesi.
E-Ticaret aracılığıyla ne satılabilir ?

Aslında böyle bir sınıflandırma söz konusu olamaz. İnternet ortamı bilindiği gibi sonsuz bir deryadır. Her cinsten, ırktan, huydan insanın bulunduğu internet ortamında neyin satılıp satılamayacağını kestirmek çok zor. Bu konuda asıl iş sizin pazarlama becerinize kalıyor. Pazarlama tekniğiniz sayesinde internetten hemen hemen herşeyin satışını yapmak mümkün.

keyboard cc1 540x405

E-Ticaret yapabilmeniz için gerekenler


E-Ticaret ticaretin elektronik versiyonu olduğuna göre ticarette olduğu gibi bazı araçlara ihtiyacımız olacak. Bu araçlar ise;
  • Tabiki ilk olarak internet bağlantısı olan bir bilgisayar ihtiyacınız bulunmakta. Sonuçta işimiz e-ticaret.
  • E-Ticareti gerçekleştireceğiniz bir elektronik sisteme de ihtiyacınız var.
  • E-Ticarette ödeme alabileceğiniz elektronik para transfer sistemleride gerekli. Ayrıca banka hesaplarıda olmazsa olmaz.
  • Ve en önemlisi iyi bir pazarlama stratejisi!
E-Ticaretin türleri

E-Ticaret ticaret tarafları bakımından dörde ayrılır.
  1. Şirketler Arası (B2B- Business To Business) Elektronik Ticaret
  2. Şirket-Tüketici Arası Elektronik Ticaret
  3. Şirket-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret
  4. Tüketici-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret
1 ve 4 şıklarda belirtmiş olduğumuz türler, ticaret hacmi nedeniyle diğer türlerden daha çok gelişmiştir.
E-Ticaret kimleri etkiler?

Satıcıdan çıkan ürünün alıcıya ulaşmaşına kadar birçok kişinin elinden geçen ürün, e-ticarette alıcı ve satıcının kazancı gibi başka insanlara da kazanç getirmekte.
  • Üretici : Satılan ürünün üretimini yapan şirket , dolaylı yoldan e-ticaretten gelir sağlıyor.
  • Bankalar : EFT/HAVALE gibi para aktarım işlemlerden aldıkları komisyonla e-ticarretten gelir sağlayan kurumlar.
  • Sigorta Şirketleri : Gönderilen ürünün sigortalayarak e-ticaret yelpazesinden para kazanan bir başka kurum ise sigorta şirketleri.
  • Nakliye/Kargo : Ürünün alıcıya ulaşmasında rol oynayan kargo şirketleride e-ticaretten gelir elde ediyor.
  • Yazılım firmaları : E-Ticaret yapılması için yazılım üreten firmalarda bu sektörden ekmek yiyor.
  • Devlet : Ticaretten doğan vergi kapsamıyla devlette gelir elde etmiş oluyor.
E-Ticaret – Ticaret kıyaslaması

E-Ticaretle klasik ticaretin arasındaki en büyük fark hız. Elektronik ortamda saniyeler içinde gerçekleşen işlemler, reel hayatta haftalar alabilyor. Örnekle açıklayacak olursak;
Bir iş makinesi alacak olan firma internetten ve klasik ticaret yöntemiyle alışveriş yapacak olsun. Klasik ticarette;
Firma x şirketinden katalog isteyecek. Katalogda belirlediği ürün için şirketten fiyat isteyecek. Sonra diğer firmalardan katalog ve fiyat isteyerek ilk firmayla karşılaştıracak. Ardından belirlediği bir firmaya form aracılığıyla sipariş verecek. Siparişi alan firma stoklarını kontrol edecek, sevkiyat hakkında form aracılığıyla bilgi gönderecek. Ardından fatura ve irsaliye kesimi için yine form gönderimine başvuracak.
E-Ticaret

Web siteleri yardımıyla ürünü seçen şirket, diğer firmaların web sitelerinden fiyatları karşılaştıracak ve satın alacağı ürüne karar verecek. Ardından seçtiği firmadan sipariş geçecek ve tedarikçi firma elektronik sistem üzerinden belirli olan stoğunu görecek ve siparişe yanıt verecek. Ardından elektronik ödeme sayesinden saniyeler içinde gerçekleşen alışverişin ardında nakliyata verilecek ve müşteri mail yardımıyla bilgilerindirilecek.

c ecommerce 540x360

E-Ticaretin yararları
  • Firmanın internet üzerinden müşterilerine bilgi sunabileceği 7/24 açık bir şubesi oluşur.
  • Elektronik ortamda saniyeler içinde veriler aktarıldığından zamandan tasarruf gerçekleşir.
  • Müşteri için daha fazla ürün seçeneği sunulması için imkan doğar.
  • Telefon , fax ücretlerinden tasarruf edilerek , maddi yük azaltılabilir.
  • Müşteri açısından internet ortamında birden fazla alışveriş yapabileceği ortam olduğundan rekabet nedeniyle düşük fiyata ürün alabilir.
  • Stok , maliyet bilgileri elektronik ortamda olduğu için tedarikçi firma stok yapmak durumunda kalmaz ve stoğunda ne kadar ürünü olduğunu ve bu ürünlerden kaç tane sattığını bilir.
  • Tedarikçinin büyük bir ofise ihtiyac duymadan internet üzerinden sanal alışveriş merkezini oluşturmasına olanak sağlar.
  • İnternet gibi global bir ortamda kolay kolay dalgalanma olmayacağı için enflasyon nedeniyle zarar oluşmaz.
Bu yararları alıcı ve satıcı olarak sınıflandıracak olursak; müşteri tarafından yararları
  • Evden çıkmadan hızlı bir şekilde alışveriş yapmasını sağlar.
  • Ürün fiyatı araştırmasında oluşacak ulaşım masrafı ortadan kalkar.
  • Daha fazla ürün çeşiti görerek seçme imkanı bulur.
  • İhtiyaclarına uygun ürünü bulmak daha kolaydır.
  • Ürün hakkında ürünü kullananlar tarafından yapılan yorumlar sayesinde ürün hakkında daha net bilgilere sahip olur.
Satıcı tarafından yararları
  • Ürünlerini satabileceği yeni bir kanal oluşturur.
  • Ürünleri hakkındaki bilgileri detaylı olarak sunabileceği bir platforma sahip olur.
  • Stogunda ürün bulundurmayarak talebe göre satış yapabilir.
  • Telefon,fax gibi maddi israf oluşturan iletişim yollardan kurtulayarak, iletişime harcadığı para yönünden kara geçer.
  • Her an yeni müşteri bulma imkanı yüksektir.
  • Reklam masraflarını azaltarak daha fazla müşteriye sahip olabilir.
Son düzenleyen _Yağmur_; 8 Mart 2012 10:27 Sebep: Sayfa düzeni

Benzer Konular

21 Kasım 2007 / KENCISii Hukuk
12 Ekim 2016 / Misafir Cevaplanmış
14 Ocak 2012 / Misafir Cevaplanmış
13 Haziran 2013 / CrasHofCinneT Arşive Kaldırılan Konular