Arama

Kişisel yeteneği belirlemek hakkında bilgi verir misiniz?

Güncelleme: 27 Şubat 2012 Gösterim: 2.120 Cevap: 4
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
15 Nisan 2011       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
KENDİ YETENEĞİNİ NASIL BULURSUN ? HERKEZİN YETENEĞİ YARMIDIR?
Gece Prensesi - avatarı
Gece Prensesi
Ziyaretçi
15 Nisan 2011       Mesaj #2
Gece Prensesi - avatarı
Ziyaretçi
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Çocuk gelişimi yönünden en önemli dönem ilk 6 yıldır. İlk 6 yıllık dönemde, gelişim diğer dönemlere oranla daha yoğundur. Hayat boyu insanı etkileyecek kişisel algılama, kavrama becerileri, davranışsal tutum ve beceriler yanında ince motor (elde ve parmaklarda bulunan küçük kasların çalışması) ve kaba motor (vücuttaki büyük kas gruplarının uyumlu bir şekilde çalışması) becerilerinin gelişimi de bu dönemde oluşur.
Çocuklar, doğduklarında genlerinde bulunan yeteneklerle dünyaya gelirler. Sahip oldukları bu yetenekler işlenmeyi bekleyen cevherler gibidir ve yeteneklerin bir çoğu dört yaşına gelmeden kayıp olup gider. Çocuklarımızda bulunan bu cevherleri çoğu zaman gözden kaçırır, fark etmeden kaybolup gitmesine seyirci kalabiliriz. İlk 6 yıldaki süreçte aileler ve eğitimciler, çoğu zaman çocukların yeteneklerine ışık tutacak yaratıcılıklarını bilinsizce bastırır veya farkına varamayabilirler. Böylece, ilk yıllarda çocukta bulunabilecek yaratıcılık, desteklenmediğinde yok olup gidecek, yetenekler konusunda ip uçlarına bir daha ulaşılamayacaktır.
Sponsorlu Bağlantılar
Çocuklarınızın yeteneklerini geliştirme konusunda bilinçli ebeveyn ve eğitimciler tarafından yapılması gereken en önemli şey önce çocukta var olan yaratıcılık potansiyelini gözlemleyerek baskın karakterdeki yeteneği açığa çıkartmak, böylece çocukta mevcut olan yeteneği yakalama ve geliştirme fırsatını değerlendirmek olmalıdır.
Anne Baba ve Eğitimciler Olarak Yapılması Gerekenler
İlk 6 yaş döneminde, anne, babalar ve eğitimciler farkında olmadan, çocuğun gösterdiği yaratıcı davranışlara karşı duyarsız kalmakta veya gereksiz, saçma, aptalca gibi yakıştırmalarla yaratıcılığı bastırma hatasına düşmektedirler. Bu dönemdeki gözlemin önemini anlatmak için var olan yaratıcılık yeteneğinin hiçbir zeka testi ile ölçülmesinin mümkün olmadığını da bilmek ve yaratıcılığı destekleyerek geliştirmek adına aşağıdaki konulara önem vermek gerekmektedir:
*Merak uyandırmak
*Esnek olmak
*Kendini anlamasına yardımcı olmak
*Sorulara karşı duyarlı olmak
*Yaratıcılığı ödüllendirmek
*Aşırı korumacı davranışlardan kaçınmak
*Cinsiyet ayrımcılığı yapmamak

Merak Uyandırmak:
Çocuklar, etraflarında olup bitenler hakkında sorular sormaya meraklıdır ve bazen yetişkinler tarafından saçma olarak nitelendirilen sorular da sorabilir, ellerine aldıkları objeleri sallamak, içine bakmak, kıvırmak, ısırmak, parçalarını birbirinden ayırmak gibi davranışlarda bulunabilirler. Tüm bunların amacı bu objeyi her yönüyle öğrenmektir. Bu dönemde, anne, babalar ya da eğitimciler tarafından bu davranışlarına, bastırıcı şekilde karşılık görürlerse veya sorularına doyurucu cevaplar almazlarsa tatmin olmazlar.
Bu döneme katkıda bulunmak için çocuğun, yaratıcı yonünü destekleyen, onda merak uyandıracak çalışmalar bilinçli şekilde yapılmalıdır. Bu dönemde, çocukla mümkün olduğu kadar kaliteli zaman geçirmeli, örneğin birlikte geziler yapmalı, tren, vapur gibi çeşitli taşıtlarla deneyimleri artırılmalı, müze ve hayvanat bahçe gezileri yapılmalıdır. Çocuğun çevresinde merakını uyandıracacak ne kadar çok uyaran olursa çocuk o kadar çok soru soracak ve öğrenecektir. Genellikle, olaylar arasındaki farklar ve çelişkilere karşı duyarlıdırlar, gözlerinden hiç bir şey kaçmaz ve beyinleri 0-6 yaşlarda her şeyi en ince ayrıntısına kadar kayıt etme özelliği taşır.
Esnek Olmak:
Yaratıcı çocuk, oyun oynarken oyun içinde oyun üretir, kendine, arkadaşlarına roller verir, benzetmeler yapar ve rolleri yönetir. Bazen ısrarlı şekilde günlerce aynı role bürünür. Ana baba olarak bu tür davranışlarda esnek davranmak bazen onun benimsediği rollerde yer almak ve oyunlarında birlikte oynamak ve onun hevesini artırmak gerekir.
Kendini Anlamasına Yardım Etmek:
Yaratıcı çocuk kendini çok iyi motive eder. Devamlı yönlendirilmekten sıkılır. Oynadığı oyunlarda mutlaka kendine özgü bir rolü vardır. İlginç fikirler geliştirir ve bu fikirlerini geliştirmek için sizden uygun olmayabilecek isteklerde bulunur. Hatta karşı tepkilerde bulunur ve kimi zaman hırçınlaşır. Bu tür davranışları karşısında anne babalar için uygun bir lisan kullanmak maharet ister. Bu dönemde onu anlamaya çalışarak kendini anlaması sürecine katkıda bulunmak gerekir.
Sorularına Duyarlı Olmak:
Yaratıcı çocuk her şeyi öğrenme isteği ile çok soru sorar. Bazen ana, babayı bunaltabilecek olsalar da sorulara sabırla cevaplar vermelidir. Bu dönemde, çocuklar sorularına baştan savmak için verilen cevaplarla atlatıldıklarının farkına varırlar. Onları can kulağı ile dinlemek ve önemsemek, sorularına, onların anlayacağı şekilde hatta durumu canlandırarak, oyunlarla açıklamak çok etkili olacaktır.
Yaratıcılığı Ödüllendirmek:
Yaratıcı çocuğun içinde, parlamaya hazır bir ışık her zaman bulunur. Bu ışığı yanlış tutumlar sonucunda söndürmemek gerekir. Anne, baba ve eğitimciler çocuğun bu engin hayal dünyasında gezinmesine, bu ışığı yakmasına olanak sağlamalı ve özgürce hayal ettiği dünyada gezinmesine destek olmalıdırlar. Desteklenen yaratıcı çocukların, açığa çıkartılan yetenekleri sayesinde insanlık için ne buluşlar yapabileceğini kim bilebilir… Bu dönemde, çocuklarınızı ödüllendirmekten çekinmeyiniz. Ödül çocuğu heveslendirir. Çocuk hangi alanda kendini rahat hissediyor ve hangi alanda yaratıcı fikir üretiyorsa, baskın yeteneği o alanda kendini gösterecektir. Ödüllendirilen çocuklarınızın motivasyonu da artmış olacaktır.
Aşırı Korumacı Davranışlardan Kaçınmak:
Başarı ve öğrenme, uygulamalar sonucunda ortaya çıkar. Bırakın uygulasın denesin, öğrensin ve başarsın… Anne babalar, çocuklarının incinmelerinden korkarak onlara aşırı korumacı davranır ve bu davranışlarla yaratıcılığı yok edebilirler. Onlara her zaman tedbir alınması şartıyla denemeleri için şans verilmelidir.
Cinsiyet Ayrımcılığı Yapmamak:
Sıkça yapılan yanlışlardan biri de cinsiyet konusundaki ayrımcılıktır. Buna göre renk ayrımı en sık görülen ayrımcılık örneğidir. Toplumumuzda, bazı renklerin kız rengi bazılarının erkek rengi olduğu; çok gülmenin kızlara ve ağlamanın erkeklere yakıştırılması gibi aslında doğal olan davranışlarla ilgili yanlış bazı görüşler yaygındır. Bu çeşit yönlendirmelerin yapılmaması yanında bazı agresif davranışların da ne kız ne de erkek çocuklar için uygun olmadığını vurgulamak gerekmektedir.
Yaratıcı Çocuğa Nasıl Davranmalı?
Yaratıcı çocuk yenilikçidir ve aklına gelen her türlü fikri denemek ister. Özgür bir ruh hali vardır ve davranışlarına kısıtlama koyarken dikkatli olmak, baskıcı tarzda davranmamak gereklidir. Yapılmaması gereken davranışların çocukla paylaşılması ve bu paylaşım sırasında mutlaka nedenleri de anlatarak davranış biçimine birlikte karar vermek daha uygun olacaktır.
Yaratıcı çocuğun otorite yolu ile öğrenmeye karşı çıkan bir yapısı vardır. Yaşıtları arasında hemen fark edilir. Özgür davranır ve kurallara karşı gelmeye yatkın bir tavır sergiler. Bu çocuklar oyun oynamayı çok sever. Oyun, yaratıcı çocuklar için kişiliğini sergilediği ve kendini gerçekleştirdiği bir ortamdır. Oyun içinde üstlendiği rollere kendini kaptırır ve bazen üstlendiği rolün ismini kendi ismi gibi kullanır. Örneğin: Kendisi için “Ben kaptanım, ben süpermenim’ diyebilir. Bu zamanlarda anne baba olarak çocuğun oynadığı oyunlar içinde roller almak onu mutlu edecek ve heveslendirecektir.
Yaratıcı çocuk zekidir. Problemlere farklı çozüm yolları bulmak zekanın ölçüsüdür ve oyun sırasında çocuğu gözlemlemek çocuğun yetenekleri hakında birçok ipucu elde etmemizi sağlayacaktır.
Yaratıcı çocuk, nesneleri, olayları her zaman farklı düşünerek yorumlar. Bu sırada onun yorumlarına onaylamak ve onaylamamak amacıyla, olur veya olmaz diye sınırlar koymamak ve özgür düşünmesine imkan tanımak doğru olacaktır. Bilim de deneyler sonucunda ortaya çıkar. Anne ve baba da çocuğun denemeler yapabilmesi için fırsatlar yaratmalı, daima sorumluluk ve risk alması yönünde destek vermelidir. Aynı zamanda davranışlarının sonuçlarına katlanabilmesi, çocuğa mücadele gücü kazandırması, devamlılık, kararlılık gibi davranışlar sergilemesi yönünde destek vermek açısından da yararlı olacaktır.
Nasıl Gözlemlemeli ?
Çocukların oyun oynarken gözlemlenmeleri onlar hakkında bilgi edinmemiz yonünde çok yararlı olur. Düzgün ve sistematik olarak tutulacak bu bilgiler çocuğun yetenekleri ve davranış tarzı hakkında yön verici olacaktır.
Bu amaçla, öncelikle bir gözlem dosyasında (basit bir defter de olabilir) gözlem günü, saatini de belirtip, kendisi ile ilgili ipucu olabilecek önemli bilgileri kaydederek takip etmemiz uygun bir yol olacaktır. Örneğin, üç aylık periyodlar halinde toplanan bu bilgileri, eğitimci veya öğretmenleri ile paylaşabiliriz. Böylece çocuğun yaratıcılığının en çok hangi konularda olduğunu sadece kendimiz için değil, okuldaki başarısına katkı amacıyla da kullanabilmiş ve doğru yönlendirilmesi konusunda eğitimcilerin de işini kolaylaştırmış oluruz.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
biruni - avatarı
biruni
VIP Önce Sağlık
15 Nisan 2011       Mesaj #3
biruni - avatarı
VIP Önce Sağlık
anna baba mühendis. çocuğunda mühendis olmasını istiyolar, hatta çocuğa baskı yapıyorlar mühendis ol diye.

çocuk bir gün bir ödev icâbı robörtaj yapıyor. anaaaaa, bakıyo gazetecilik tam bana göre.
üni sınavına sayısal az cevaplıyor, ikinci tercih gazeteciliği "bilerek" kazanıyor.
Düşüncene katılmam şart değil, düşünceni anlatman için savaşırım...
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
27 Şubat 2012       Mesaj #4
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
arkadaşalar keşke yeteneğini bulmak isteyene bir kaç tane versem
mesela yeteneklerimden bazıları;
-lisanslı hentbolcu
- basketbolcu
- voleybolcu
- tiyatro yıldızı
- konser veriorum
- yarışmalara katılıorum
- çok cabuk ezberliyorum (SİZ BİR 5 SAYFALIK BİR ŞİİR İ 1-2 GÜNDE EZBERLERKEN BEN YARIM GÜNDE EZBERLİYORUM)
- ekoloji hakkında bildiğim fazlanın fazlası bilgilerim var.
- türkçem düzgün.
-gitar çalıorum.
- piyano çalıyorum.
-paten kayabiliyorum.
üzgünüm derslerle aram çok iyi sbs ler 499- 489 falan gerçekten bir çok şey daha var yazsam bitmez. Keşke size bir kaçını verebilsem.
Gamex Luisian - avatarı
Gamex Luisian
Ziyaretçi
27 Şubat 2012       Mesaj #5
Gamex Luisian - avatarı
Ziyaretçi
Kişiler her yeteneğe sahip olamazlar.Belli haraketleri yapamazlar.Bu nedenle yaptıkları haraketler nadir bulunur.Örneğin; paten kaymak, resim çizmek, basketbol veya futbol oynamak gibi.Bu sebeple bu işler çok sevilir ve övülür.

Benzer Konular

20 Ekim 2011 / Misafir Cevaplanmış
24 Mayıs 2011 / Misafir Cevaplanmış
21 Aralık 2014 / Misafir Soru-Cevap
3 Ağustos 2007 / desinator Ekonomi