Arama

Frederico Garcia Lorca

Güncelleme: 18 Aralık 2015 Gösterim: 7.481 Cevap: 7
KisukE UraharA - avatarı
KisukE UraharA
VIP !..............!
27 Ocak 2007       Mesaj #1
KisukE UraharA - avatarı
VIP !..............!
Biyografisi (1898- 1936)

Sponsorlu Bağlantılar
İspanyol şair ve oyun yazarı. Ölüm üzerine şiirleri ve Bodas de sangre (1933; Kanlı Düğün, 1966), Yerma (Yerma, 1962) ve La casa de Bernarda Alba (1939; Bernarda Albanın Evi, 1965) oyun üçlemesi ile tanınır. İspanya İç Savaşı'nın başlamasından kısa bir süre sonra, Milliyetçiler tarafından kurşuna dizilmiştir. Babası çiftçi, annesi öğretmendi. İlk piyano derslerini oğlunun müzik yeteneğini fark eden annesinden aldı. Ailesi Granada'ya taşınınca orada bir Cizvit okuluna girdi. Sonra da babasının isteği üzerine Granada Üniversitesi'nde hukuk okudu. Ama çok geçmeden edebiyat, resim ve müzik ile uğraşmak üzere hukuku bıraktı. Usta bir besteci ve yetkin bir yorumcu olan Lorca, arkadaşları arasında "müzikçi" olarak tanınıyordu. 1918'de Kastilya gezisinden esinlenerek yazdığı Imperesiones y paisajes'i (İzlenimler ve Manzaralar) yayımlaması herkesi şaşırttı. Bu düzyazı yapıt Lorca'nın yakında "yazar" olarak da tanınabileceğini gösteriyordu. 1919'da Madrid Üniversitesi'nde sanatta yeniliklere açık gençlerin bir araya geldiği Residencia de Estudiantes adlı öğrenci yurduna yerleşti. Başkentin kültür merkezi durumundaki bu büyük üniversitede ressam Salvador Dali, sinema yönetmeni Luis Bunuel ve şair Rafael Alberti gibi kendi kuşağından sanatçılarla arkadaşlık kurdu. Şair Juan Ramon Jimenez gibi kendinden daha yaşlı ünlülerle de gene orada tanıştı. Residencia'daki ilk iki yılı içinde Lorca'nın şiirleri İspanya'daki bütün edebiyat çevrelerine yayıldı. Oysa yapıtlarından hemen hiçbiri yayımlamamıştır. "Şiir okunmak içindir; kitaba girdi mi ölür" , diyordu. Bu, yüzden şiirlerini ve oyunlarını Residencia'da ve Madrid'in başka yerlerinde ortaçağ trubadurları gibi kendisi okuyordu. Lorca'nın yazarlık yaşamı boyunca yapıtlarının çoğu yayımlanmadan çok önce kulaktan kulağa yayıldı. Bir yandan deneysel şiirler yazan Lorca, bir yandan da El maleficio de la mariposa (Kelebeğin Nazarı Değdi) adlı ilk oyunu üzerine çalışıyordu. Şiirleri sonradan Libro de poemas (1921; Şiirler Kitabı), Primeras canciones (1936; İlk Şarkılar) ve Canciones (1927; Şarkılar) adlarıyla yayımlandı. 1920'de Madrid'deki Eslava Tiyatrosu'nda sahneye konan oyunu ise ilk geceden sonra gösterimden kaldırıldı. Lorca dehasının en yatkın olduğu alanı, 1922'de Granada'daki Fiesta de Cante Jondo halk müziği şenliğinde, ünlü besteci Manuel de Falla ile birlikte giriştiği ortak çalışmalarda buldu. Müzik ve şiir alanındaki eğilimleriyle ruhsal dürtülerini halk ve Çingene müziği geleneklerinde ortaya koyabiliyordu. 1922'de yazdığı Poema del cante jondo (1931; Cante Jondo Şiiri) ve 1924-27 arasında yazdığı Romancero gitano (1928; Çingene Türküleri, 1969) adlı yapıtları bu çözülüşü dile getiriyordu. Çingene Türküleri'nde yer alan 18 şiirde, geleneksel bir edebi biçim olan İspanyol baladının eski büyüsünü çarpıcı yeni imgelerle birleştirdi. Lorca bu arada bir yandan da oyun yazıyordu. Bu alandaki ilk başarısını 1927'de Barselona'da Salvador Dali'nin dekorlarıyla sahnelenen Mariana Pineda'nın şiirsel ve romantik manzum oyunuyla elde etti. Desenleri de ilk kez aynı yıl, aynı kentte sergilendi. 1928'de Çingene Türküleri'nin yayımlanması Lorca'ya uluslar arası bir ün kazandırdıysa da mutluluk getirmedi. Kendi deyişiyle "Çingene severliği"nin efsaneleşmesinden duyduğu rahatsızlık ve "yaşamımın en acılı dönemlerinden biri" olarak nitelendirdiği duygusal bir bunalımın verdiği acıyla 1929-30 yıllarında ABD ve Küba'da biraz huzur ve yeni bir esin kaynağı aramaya çıktı. Ölümünden sonra 1940'ta yayımlanan Poeta en Nueva York (Ozan New York'ta) şiiri de bu geziden doğdu. Şiirinde makineleşmiş bir uygarlıkta, yaşamın içinde ölümü görmenin dehşetini, çarpıcı bir biçimde bir araya getirilmiş katı, ürpertici imgelerle aktardı. 1931'de Lorca İspanya'ya geri dönmüş ve sonradan Divan del Tamarit (1936; Tamarit Divanı) adıyla basılacak olan şiirlerinin yanında yeni oyunlar yazmaya başlamıştı. Çocukluğundan beri kuklalara duyduğu tutku dolu hayranlığı dile getirebilmek için Los titeres de cachiporra (Kuklalar Tiyatrosu) ve Retabillo de Don Cristobal (Don Cristobal'ın Kukla Oyunu) adlı iki kukla oyunu yazdı. Ama bunlardan bile Lorca'nın hüznünden izler vardı. İspanya'da Cumhuriyet kurulduktan sonra Lorca kendini tümüyle tiyatroya verebildi. Bu dönemde La Barraca adlı bir öğrenci topluluğu Milli Eğitim Bakanlığı'nın parasal desteğiyle 1932'den 1935'e değin klasik tiyatro başyapıtlarını, eğitimsiz işçi ve köylülere tanıttı. Topluluğun kurucusu, yönlendiricisi, yöneticisi ve müzikçisi olan Lorca, Lope de Vega, Calderon de la Barca ve Cervantes'den oyunlar sahneye koyarak tiyatroda büyük deneyim kazandı. Lorca'nın halk oyunları üçlemesinin ilk oyunu olarak 1933'te sahnelenen Kanlı Düğün bu çalışmaların sonucunda ortaya çıktı. Oyunun teması bir gazete haberinden alınmıştı: Düğün günü gelin, gizlice sevdiği adamla birlikte kaçıyor, sonunda iki erkek birbirini öldürüyordu. Lorca'nın oyununda kişiler kaderin kurbanıdır; başka türlü davranmak ellerinden gelmez. İlkel tutkular ile uygarlığın amansız namus anlayışı arasındaki çatışmanın tuzağına düşmüşlerdir ve çatışma ölümle sonuçlanacaktır. 1934'te Lorca boğa güreşçisi bir arkadaşının yaralanıp ölmesi üzerine Llanto por Ignacio Sanchez Mejias şiirini yazdı. Lorca'nın en iyi şiiri, modern İspanyol edebiyatının en yetkin ağıtı ve hatta bütün edebiyatlardaki en başarılı ağıtlardan biri olan bu şiir, sürekli yinelenerek yankılanan, akıldan kolay kolay çıkmayacak, hüzün dolu "A las cinco de la tarde" (Akşamüstü saat beşte) nakaratı ile sürer. Aynı yıl Lorca'nın halk oyunları üçlemesinin ikincisi ve Kanlı Düğün ile birlikte, 20. yüzyılın az sayıdaki başarılı şiirsel trajedilerinden biri olan Yerma sahnelendi. Yerma'da çocuğu olmadığı için çaresizlik içinde kısır kocasını öldüren bir kadının çektiklerini konu alan Lorca, Haziran 1936'da bir akşam, arkadaşlarının evinde üçlemenin son oyunu Bernarda Alba'nın Evi'ni okudu. Hemen bütünü düzyazı biçiminde olan bu oyunda despot anneleri tarafından zorlu bir yas evinde tutulan, kin ve şehvet duygularıyla yanıp tutuşan dört kız kardeş anlatılıyordu. İç Savaş başlayınca Lorca Temmuz da Madrid'den ayrılarak Granada'ya gitti. Ama yapıtlarından hiç eksik olmayan şiddet ve acı ölüm onun da kaderinde vardı. Granada'da bir gece, Milliyetçiler tarafından yargılanmadan kurşuna dizildi.


Son düzenleyen Safi; 18 Aralık 2015 00:24 Sebep: Kırık resim linki kaldırıldı.
Biyografi Konusu: Frederico Garcia Lorca nereli hayatı kimdir.
Gerçekçi ol imkansızı iste...
KisukE UraharA - avatarı
KisukE UraharA
VIP !..............!
15 Mart 2007       Mesaj #2
KisukE UraharA - avatarı
VIP !..............!
Lorca, 1936'da Franco'nun adamları tarafından öldürüldü

Sponsorlu Bağlantılar

İspanyol şair Federico Garcia Lorca 1899 yılında dünyaya geldi.

1899 yılında, İspanya'nın Granada bölgesindeki Fuente Vaqueros kentinde doğan Federico Garcia Lorca, yüzyılının en büyük iki İspanyol şairinden biri olarak kabul edilir.

1928'de yazdığı 'Romancero Gitano' (Çingene Balada) ile ün kazanan Lorca, Salvador Dali ile birlikte İspanya'nın çağdaşlaşması için çalışan sanat adamlarından birisi olarak karşımıza çıkmaktadır.

Şiirde, politikada ve ahlak anlayışında modernliğin savunucusu olan Lorca, eşcinsel tercihi nedeniyle Katolik kilisesi ile arasının açılmasına neden olur.

1918'de, burjuva sınıfını, yeryüzünü şiirle doldurmuş olan İsa'yı katletmekle suçlayan Lorca, geçtiğimiz günlerde gelmiş geçmiş en başarılı edebiyat eseri seçilen Cervantes'in Don Kişot'u bir İsa figürü olarak ele alanlara katılır.

Şair kavramını acılar çekmesi gereken bir kimse ile özdeşleştiren Lorca, İsa'nın hem katledilişini kınar hem de kanının akması gerektiğini ifade eder.

'New York'ta Bir Şair' adlı eserinde Manhattan'ı, cesede doymayan bir mezbahaya benzeten Lorca, "hayvanların can çekişenler için öldürülüşünü" kaleme alarak kafasındaki batı anlayışına yönelik eleştirel yaklaşımlarını göz önüne serer.

Salvador Dali ile birlikte vücuduna saplanan oklar ile tasvir edilen Katolik ermişi Aziz Sebastian'ı Aziz Yansızlık olarak yapıtlarında tasvir ederler.

Apolitik bir sanatçı olarak nitelenen ve herhangi bir görüşle organik bağı bulunmayan Lorca, 'Yerma' ve 'Bernarda Alba'nın Evi' isimli oyunlarda ise Katolik kilisesi ve yükselen milliyetçilik akımlarına karşı olan tutumunu yansıtır.

Giyim kuşamında ve evinin dekorasyonunda ölüm ile özdeşleştirdiği beyaz rengi tercih eden şair, burjuva tarzı zevkler ve milliyetçilik ile çatışan çalışmalar yapmakta ve Franco'cuları masumiyeti katletmekle suçluyordu.

Şiirlerinin yanısıra yazdığı ve sahnelediği oyunlarla da ünlenen Lorca, eserlerinde hastalık hastası olmasını ve ölümü üzerine senaryolarını 'Kanlı Düğün', 'Yerma' ve şiirlerinde başarıyla yansıtmış, ölüm-yaşam, verimlilik-kısırlık gibi tezatlar arasında inişli çıkışlı bir çizgiyi başarı ile yakalamıştı.

19 ağustos 1936'da Franco'nun adamlarınca öldürülen Lorca, uluslararası camiada ve özellikle bir dönem yaşadığı Arjantin'de yoğun bir yas ve tepki ile alanında idolleşmiş olan saygın ve marjinal bir edebiyat adamı olarak hatırlanmakta.

Son düzenleyen Mira; 7 Haziran 2014 14:54 Sebep: Kırık resim linki kaldırıldı.
Gerçekçi ol imkansızı iste...
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
30 Ağustos 2009       Mesaj #3
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Umarsız Aşka Gazel

Gelmek istemiyor gece
Ne sen gelebiliyorsun o yüzden
Ne de ben gidebiliyorum.
Ama ben gideceğim.
Akrepten bir güneş şakağımı yesede.
Ama sen geleceksin.
Dilin tuzlu yağmurlarca yakılmış.

Gelmek istemiyor gün.
Ne sen gelebiliyorsun o yüzden.
Ne de ben gidebiliyorum.
Ama ben gideceğim.
Kurbağalara atarak ağzımda çiğnediğim karanfili.
Ama sen geleceksin.
Çamurlu lağımından karanlığın.

Gelmek istemiyor.
Ne gün,
Ne gece.
Ölebiliriz o yüzden.
Ben senin uğruna.
Sen de benim..

Garcia Lorca
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
30 Ağustos 2009       Mesaj #4
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Hoşçakalın

Ölürsem
açık bırakın balkonu.

Çocuk portakal yer.
(Balkonumdan görürüm onu.)

Orakçı ekin biçer.
(Balkonumdan duyarım onu.)

Ölürsem
açık bırakın balkonu!

Garcia Lorca
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
31 Ağustos 2009       Mesaj #5
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Garcia Lorca




Issızlık


Dinle çocuğum ıssızlığı.
Dalgalanan ıssızlığı,
Vadilerin kaydığı ıssızlığı,
Yankıların olduğu ıssızlığı,
Alınları toprağa eğilten ıssızlığı

Garcia Lorca
Son düzenleyen Safi; 18 Aralık 2015 00:24
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
31 Ağustos 2009       Mesaj #6
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Akşamleyin Saat Beşte

Saat beşte akşamleyin
Tam saat beşte akşamleyin
Ak çarşaflar getirdi çocuk
Saat beşte akşamleyin
Hazırdı bir sepet kireç
Saat beşte akşamleyin
Kalanı ölüm.Yalnız ölüm.
Saat beşte akşamleyin
Rüzgar savurdu pamukları
Saat beşte akşamleyin
Kristal,nikel serpti oksit.
Saat beşte akşamleyin
Kumru parsla savaşır şimdi
Saat beşte akşamleyin
Bir kalça,bir ıssız boynuz
Saat beşte akşamleyin
Sesler başladı,uğultular
Saat beşte akşamleyin
Duman,arsenik çanları
Saat beşte akşamleyin
Sessiz insanlar köşelerde
Saat beşte akşamleyin
Yalnız boğanın yüreği şendi
Saat beşte akşamleyin
Geliyor kan teri işte
Saat beşte akşamleyin
Tentürdiyot kokusu alanda
Saat beşte akşamleyin
Ölüm yaraya yumurtasını koydu
Saat beşte akşamleyin
Akşamleyin saat beşte
Tam saat beşte akşamleyin

Tekerlekli bir tabut yatağı
Saat beşte akşamleyin
Kemikler, flütler kulağında
Saat beşte akşamleyin
Boğa böğürdü alnına doğru
Saat beşte akşamleyin
Can çekişmeyle ışılar oda
Saat beşte akşamleyin
Kangren yaklaştı uzaktan
Saat beşte akşamleyin
Zambak bir boru yeşil kasığında
Saat beşte akşamleyin
Güneş gibi yanar yaraları
Saat beşte akşamleyin
Pencereleri kırıyor kalabalık
Saat beşte akşamleyin
Ah! Ne korkunç saat beşi akşamın!
Saat beşti bütün saatlerde!
Akşamın gölgelerinde saat beşti!


Garcia Lorca
Jumong - avatarı
Jumong
VIP VIP Üye
28 Mart 2011       Mesaj #7
Jumong - avatarı
VIP VIP Üye
Vikipedi, özgür ansiklopedi
200px Lorca 28191429
Eserleri

Şiir
  • Impresiones y paisajes (Impressions and Landscapes, 1918)
  • Poema del cante jondo (Poem of Deep Song, 1921)
  • Libro de poemas Book of Poem, 1921)
  • Oda a Salvador Dali (Ode to Salvador Dalí, 1926)
  • Canción de jinete (Songs, 1927)
  • Primer romancero gitano (Gypsy Ballads, 1928)
  • Poeta en Nueva York (A Poet in New York, )
  • Llanto por Ignacio Sánchez Mejías (Lament for Ignacio Sánchez Mejías, 1935)
  • Seis poemas gallegos (Six Galician poems, 1935)
  • Diván del Tamarit (The Diván of Tamarit, 1936)
  • Sonetos del amor oscuro (Sonnets of Dark Love, 1936)
  • Primeras canciones (First Songs, 1936)
Tiyatro
  • El maleficio de la mariposa (The Butterfly's Evil Spell, 1919-1920)
  • Los Títeres de Cachiporra (The Billy-Club Puppets, 1922-1925)
  • Mariana Pineda (1923-1925)
  • La zapatera prodigiosa (The Shoemaker's Prodigious Wife, 1926-1930)
  • Amor de Don Perlimplín con Belisa en su jardín (The Love of Don Perlimplín, 1928-1933)
  • El público (The Public, 1929-1930)
  • Así que pasen cinco años (When Five Years Pass, 1931)
  • Retablillo de Don Cristóbal (The Puppet Play of Don Cristóbal, 1931)
  • Bodas de Sangre (Blood Wedding, 1932) (Kanlı Düğün)
  • Yerma (1934)
  • Doña Rosita la soltera (Doña Rosita the Spinster, 1935)
  • Comedia sin título (Play Without a Title, 1935) (yarım)
  • La casa de Bernarda (The House of Bernarda Alba, 19 Haziran 1936)
Kısa Oyunlar
  • El paseo de Buster Keaton (Buster Keaton goes for a stroll, 1928)
  • La doncella, el marinero y el estudiante (The Maiden, The Sailor and The Student, 1928)
  • Quimera (Dream, 1928)
Senaryo
  • Viaje a la luna (Trip to the Moon, 1929)
Sinema ve televizyonda Lorca
  • 1. Los Abajo firmantes (With George Bush on My Mind) (2003) (Lorca'nın oyunundan sinemaya)
  • 2. Lorca, Santiago y seis poemas gallegos (1999) Kısa film (Şiirlerinden sinemaya)
  • 3. Yerma (1998) (oyundan sinemaya) İspanyol yapımı.
  • 4. Viaje a la luna (1998) (yazar) İspanyol yapımı kısa film.
  • 5. "Función de noche" (La zapatera prodigiosa) (1 episode, 1996) TV episode (oyundan TV'ye)
  • 6. Zapatera prodigiosa, La (1995) (TV) (oyundan sinemaya)
  • 7. Bernarda Albas Haus (1994) (TV) (play "The House of Bernarda Alba")
  • 8. Barraca. Lorca sobre los caminos de España, La (1994) (TV) (plays)
  • 9. Blind Grace (1993) (opening poem "Christmas on the Hudson") ABD yapımı
  • 10. The House of Bernarda Alba (1991) (TV) (oyundan sinemaya)
  • 11. Rukmavati Ki Haveli (Rukvamati's Mansion) (1991) (oyundan sinemaya)
  • 12. Casa de Bernarda Alba, La (1987) (oyundan sinemaya)
  • 13. Yerma (1985) (oyundan sinemaya)
  • 14. "Proceso a Mariana Pineda" (1984) TV mini-serisi (oyundan sinemaya)
  • 15. Balcón abierto, El (1984) (writer)
  • 16. Dona Rozita (1984) (TV) (oyundan sinemaya)
  • 17. "Estudio 1" (1. bölüm, 1983) - Mariana Pineda (1983) TV episode (oyundan sinemaya)
  • 18. Casa de Bernarda Alba, La (1982) (oyundan sinemaya)
  • 19. Debi Tskvdiadshi (La Casa de Bernarda Alba) (1982) (SSCB TV) (oyundan TV'ye)
  • 20. Bodas de Sangre (1981) (oyundan sinemaya)
  • 21. Yerma (1978) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 22. "Play for Today" (1. bölüm, 1976) - The House of Bernarda Alba (1976) dizi bölümü (oyundan TV'ye)
  • 23. Noces de sang (1976) (oyundan sinemaya)
  • 24. Casa de Bernarda Alba, La (1974) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 25. "Zenés TV színház" (Bodas de Sangre) (1 episode, 1974)- Vérnász (1974) dizi bölümü
  • 26. Yerma (1974) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 27. Frøken Rosita - Blomsternes sprog (1970) (Danimarka TV) (oyundan TV'ye)
  • 28. Don Christobal of de klucht met de knuppel (1969) (TV) (oyundan sinemaya)
  • 29. Frøken Rosita (1969) (TV) (oyundan sinemaya)
  • 30. Zorongo (Recordando a García Lorca) (1969) (şiir)
  • 31. Don Christobal og Rosita (1967) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 32. Don Perlimplins kærlighed til Belisa (1966) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 33. Yerma (1966) (TV) (writer)
  • 34. Yerma (1965) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 35. Mariana Pineda (1965) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 36. Blodsbröllop (1965) (TV) (yazar)
  • 37. Doña Rosita, la soltera (1965) (oyundan TV'ye)
  • 38. Bernardas hus (1964) (TV) (Oyun "La Casa de Bernarda Alba")
  • 39. Huis van Bernarda Alba, Het (1963) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 40. Nozze di sangue (1963) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 41. Mariana Pineda (1963) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 42. Yerma (1963) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 43. Cogida y la muerte, La (1963) (şiir "Llanto por la muerte...")
  • 44. Thamar en Amnon (1962) (şiir "Thamar y Amnón")
  • 45. Jerma (1961) (TV) (yazar)
  • 46. Fröken Rosita (1960) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 47. "Play of the Week" (1 episode, 1960) - The House of Bernarda Alba (1960) dizi bölümü (oyundan TV'ye)
  • 48. "ITV Play of the Week" (1 episode, 1960)- The House of Bernarda Alba (1960) dizi bölümü *(oyundan TV'ye)
  • 49. Treurzang voor Ignacio Sanchez Mejias (1960) (TV) (poem)
  • 50. House of Bernarda Alba (1960) (TV) (oyundan sinemaya)
  • 51. Huis van Bernarda Alba, Het (1959) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 52. "Armchair Theatre" (1 bölüm, 1958) - The House of Bernarda Alba (1960) dizi bölümü (oyundan TV'ye)
  • 53. Bernarda Albas Haus (1957) (TV) (oyundan TV'ye)
  • 54. Eto nachinalos tak...(It Began This Way) (1956) (yazar) (as S. Garbuzov)
  • 55. Bodas de sangre (1938) (oyundan sinemaya)
  • 56. A Federico García Lorca (1937) (şiirler "La casada infiel" ve "Prendimiento de Antoñito el Camborio")
🌘 🚀
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
13 Ağustos 2011       Mesaj #8
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Federico García Lorca


Doğum: 1898, Fuentevaqueros/Granada
Ölüm: 1936, Viznar/Granada
İspanyol şair ve oyun yazarı.

Babası çiftçi, annesi öğretmendi. Granada ve Madrid'de felsefe, edebiyat ve hukuk öğrenimi yaptı. 1919'da Madrid'e yerleşti. Dali, de Falla, Alberti, Guillén gibi sanatçı ve yazarlarla dost oldu. 1929-1930 yıllarında New York ve Küba'ya gitti. İspanya'ya döndükten sonra "La Barraca" adlı gezici tiyatro topluluğunu kurdu. Taşra kentlerinde İspanyol klasiklerini sahneledi. 1933-1934 yıllarını Arjantin'de geçirdi. 1936 yazında iç savaş sırasında, bilinmeyen biri tarafından siyasal ya da kişisel nedenlerle öldürüldü. Ölümü hâlâ tam olarak aydınlatılamamıştır. Çağdaş İspanyol edebiyatının en önemli temsilcilerinden biri olan Garcia Lorca, İspanyol İç Savaşı'ndan önce, İspanyol şiirini son bir doruk noktasına vardıran "1927 kuşağı" yazarlarındandır. Başlangıçta belirgin bir biçimde Rubén Dario ve J.R. Jiménez'in etkisi altındaydı. Ama daha 1927'de yayımladığı "Cancinoes" (Türküler) ile her türlü örnekten uzaklaşarak büyük müzikalitesi ve anlatım gücü olan şiirler yazdı.

"Romancero Gitano" (Çingene Romansları, 1928) adlı yapıtı, çağdaş İspanyol şiirinin klasik yapıtları arasına girdi. Anayurdu olan Endülüs'ün kültür ve folklorundan etkilendi. Bir boğa güreşçisinin ölümünü konu alan "Llanto por İgnacio Sanchez Mejias" (İgnacio Sanchez Mejias İçin Ağıt, 1935) adlı şiir kitabıyla başyapıtlarından birini yarattı. Çocuklar için çok güzel şiir ve öyküler kaleme aldı. Yazdığı oyunlarla da İspanyol tiyatrosunu yenileyerek İspanya'nın en önemli oyun yazarlarından biri oldu. Şiirlerinde olduğu gibi, oyunlarında da insanın yazgısıyla tutkuları arasındaki çatışmaya yer verdi.

Başlıca oyunları:

  • "Bodas de Sangre" (Kanlı Düğün, 1933),
  • "Yerma" (1935),
  • "La Casa de Bernarda Alba" (Bernarda Alba'nın Evi, 1936).

MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi



Benzer Konular

17 Kasım 2015 / KisukE UraharA Sinema ww
11 Mart 2009 / Sivoy Spor ww
5 Kasım 2012 / TiglonBoYs Taslak Konular
10 Aralık 2013 / Jumong Sinema ww
27 Eylül 2015 / Safi Edebiyat ww