Arama

Aristofanes

Güncelleme: 18 Aralık 2015 Gösterim: 4.994 Cevap: 2
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
21 Haziran 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Aristofanes
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar

Aristofanes (Aristophanes), İsa'dan Önce 456 - 386 yılları arasında yaşamış bir komedya yazarıdır.
Eski komedyanın en büyük yazarı olarak nitelendirilen Aristofanes, Aegina’da doğdu. Babasının adı Philippos'dur. Gençliğine dair kesinlik taşıyan bilgiler olmamakla birlikte günümüze ulaşamayan ilk oyunu "Bilgelerin Şöleni"nin İ.Ö. 427’de oynandığı bilinmektedir. Dolayısıyla, Aristofanes’in oyun yazarlığı döneminin, Perikles'in ölümünden (İ.Ö. 429) sonraki döneme tekabül ettiği söylenebilir. Yazar, Atina demokrasisinin en parlak dönemine yetişmiştir.
Perikles'in ölümünden sonra başa geçenlerin çıkarcı ve ikiyüzlü davranışları, Aristofanes'in komedyalarında sık sık yerilir. Özellikle Peloponnes Savaşları esnasında savaş çığırtkanlığı yapan kişiler, Aristofanes'in "Barış Üçlemesi" diye adlandırılan komedya eserlerinde alaya alınırlar. Bu üçleme yazarın "Lysistrata" veya "Kadınlar Savaşı"(İ.Ö. 411), "Barış"(İ.Ö. 421),
"Kömürcüler"(İ.Ö. 425) adlı oyunlarından oluşmaktadır.
Aristofanes geleneklere bağlı ve her yeniliğe tepki gösteren bir yazardı. Düşüncelerinde tutucuydu. Edebiyatta ve sanatta yapılan yenilikleri pek beğenmezdi. Ona göre en iyi tragedya yazarı Aiskhylos’tur. Oysa her yönüyle yeni olan Euripides’i tutmaz, komedyalarında onunla alay ederdi. Yazarın tutumu Sophistlere ve doğal olarak Sokrates’e karşı da aynıydı; çünkü Aristofanes’in gözünde bunlar tehlikeli ihtilalcilerdi, gelenekleri yıkan, töreleri saymayan düşünürlerdi. Tüm bunlara rağmen, İ.Ö. 411'de yazdığı "Lysistrata" oyununda gerçekleşeceğini umduğu barışı tesis etme görevini kadınlara verir. Bu durum, kadınların yurttaş bile sayılmadıkları Atina toplumu açısından önemli bir adımdır.
Aristofanes’in günümüze ulaşmayan ikinci oyunu ise "Babilonyalılar"dır(İ.Ö. 426). Bu oyun Atina’nın iç ve dış politikasını taşlayan bir eserdir. Oyun, Dionysos şenliklerinde ve 3 kez de
Lenaia bayramında oynanmıştır.
Aristofanes, yapıtlarını koronun ve mimin önemini koruduğu dramatik dönemin sonlarında vermiştir. Koroya yer vermeyen son oyunu da ("Plutos") kısa süren ve İ.Ö. dördüncü yüzyıldan önce yerini Yeni Komedya’ya bırakan Orta Komedya’nın günümüze kalan tek örneği olarak bilinir.
Aristofanes’in yapıtlarının günümüzde de önemini koruması, diyaloglarındaki yaratıcılığa, genellikle yerinde ve ölçülü kullanılan yergi öğesine bağlanabilir. Özellikle Euripides’i alaya aldığı parodilerinin parlaklığının ve koro şarkılarının canlılığının yanı sıra barış, kadın-erkek ilişkileri, iktidara yergi gibi evrensel temaları ele alması, yapıtlarının geçerliliğini sağlayan diğer niteliklerdir. Her şeyden çok kadın ile erkek arasındaki aşk temasını işler. Oyunlarında para ve saygıdeğerlilik mutlu son için yeterli şartlardır.


Yazarın Günümüze Ulaşan Oyunları
Günümüze ulaşan on bir metnin ilki "Akharnialılar"(İ.Ö. 425), yazarın sergilenen üçüncü oyunuydu. Bu eser Atina ve Sparta arasında yaşanan Peloponnesos Savaşlarını ele alıyordu. Aristofanes bu eserinde oldukça kaba fırça vuruşlarıyla Kleon’u alaya alıyordu. Bu oyun bir yıl sonra oynanan "Atlılar"ın (İ.Ö. 424) bir önsözü niteliğindeydi.
İ.Ö 423’te oynanan "Bulutlar" tragedya ve komedya eserlerinin yer aldığı yarışmada ancak üçüncülük aldı. Aristofanes bu eseri kendisi de başarısız bulduğundan oyunu tekrar ele aldı. Bu komedyada saldırılar Sokrates’e ve eğitim üzerine yöneltilmişti. Oyunun sonu oldukça yıkıcı oldu. Sokrates, tutuklanmasının ve ölüme mahkum edilmesinin en önemli etkenlerinden biri olarak bu komedyayı gösterdi.

"Eşek Arıları" (İ.Ö. 422) ise parayla tutulmuş ve yargı verme yetkisi olan jürileri keskin bir dille eleştiriyordu. Jüri üyeleri kocaman iğneleri olan eşek arılarına benzetilmişti. Oyundaki budala ihtiyarın adı Philokleon'dur (yani Kleon dostu), onu değiştirmeye çalışan oğlunu adı ise Bdelykleon'dur (yani Kleon düşmanı). Aristofanes bu eserinde, Kleon’a zenginlerin malına el koymasında yardım ediyorlar diye jüri üyelerini yeriyordu.
"Barış" (İ.Ö. 421) yarışmada ikinci ödülü aldı. Bu eser Atina’nın Sparta ile savaşa son vermesini ve anlaşma yapılması gerektiğini savunan bir eserdi.
İ.Ö. 414 yılında oynanan ve Aristofanes’in en sevilen oyunlarından biri olan "Kuşlar", Kleon’dan sonra başa geçen Alkibiades’i konu alıyordu. Bu oyunda savaş bitkini iki Atinalı yurttaş, cennetle yeryüzü arasında, gökyüzünde bir kent kurarlar. Tanrılardan egemenliği çalıp kuşları evrenin efendileri yaparlar. Kuşlar, kaba şakaları en az olan oyunudur.
Bundan sonra Aristophanes’in savaşa karşı yazılmış ve çağımızda müzikali bile yapılmış Lysistrata’sı (İ.Ö 411) gelir. Atina halkı tarafından çok sevilen ve ertesi yıl yine tekrarlanan Lysistrata savaşa son vermeyi zorunlu kılmak için erkeklerine aşk grevi yapan Atinalı ve Spartalı kadınların isteklerinde nasıl başarıya ulaştıklarını gösterir.
Lysistrata’nın ikinci kez oynandığı ertesi yıl (İ.Ö. 410) Euripides’e yeni bir saldırıyı getiren "Thesmophoria Şenliğini Kutlayan Kadınlar", Euripides’in "Helene" adlı oyununa bir parodi olarak yazılmış eğlenceli ve hafif bir eserdi. Ancak yazarın Euripides’e daha büyük bir saldırısı "Kurbağalar" (İ.Ö. 405) ile geldi.

İ.Ö. 393’te oynandığı sanılan "Kadınlar Halk Meclisinde" yazarın ilk oyunlarından çok farklıydı. Atina demokrasisi gerilemeye başladığından siyasal taşlamaya girmek zorlaşmıştı; çünkü baskı başlamıştı. Aristofanes bu eserinde kadın haklarını alaya aldı.
Günümüze gelen on bir oyun metninden sonuncusu "Plutos"tur (İ.Ö. 388). İyice gerileyen Atina devletinde eleştiri yok olduğundan, yazar bu oyununda ancak kinaye sanatına sığınabilmişti. Bu oyunda parabasis, yani koronun doğrudan doğruya halkla konuşup yazarın düşüncelerini dile getirip yöneticileri suçladığı bölüm, yoktu. Böylece eski komedya dönemi sona erdi ve yerini orta komedyaya bıraktı.
Aristofanes, ayrıca, Platon'un "Şölen" adlı eserinde bir karakter olarak karşımıza çıkar. Bu eserde Platon, aşkın kökeninin komik ve söylencesel açıklamalarını belirtir.


Aristofanes'in Türkçeye Çevrilmiş Eserleri
  • Aristofanes, Kadınların Savaşı - Lysistrata, çev. Azra Erhat, Sabahattin Eyüboğlu, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1966
  • Aristofanes, Kuşlar, çev. Azra Erhat, Sabahattin Eyüboğlu, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1966
  • Aristofanes, Eşek Arıları - Yargıçlar, çev. Sabahattin Eyüboğlu, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1966
  • Aristofanes, Bulutlar, çev. Ali Süha Delilbaşı, Mf.V., Ankara, 1957
  • Aristofanes, Barış, çev. Azra Erhat, M.E.B., Ankara, 1966
  • Aristofanes, Kurbağalar, çev. Nevzat Hatko, M.E.B., Ankara, 1946
  • Aristofanes, Eşekarıları, Lysistrata, Kuşlar, Kömürcüler, Barış, çev. Azra Erhat, Sabahattin Eyüboğlu, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul, 2006

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 18 Aralık 2015 20:41 Sebep: Kırık resim linki kaldırıldı.
Biyografi Konusu: Aristofanes nereli hayatı kimdir.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
14 Mayıs 2011       Mesaj #2
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Aristophanes
Sponsorlu Bağlantılar

(Aristofanes okunur)
(İ.Ö. 445 ?, Atina - İ.Ö. 395?, Atina)
Yunanlı komedi yazarı.

Yaşamı üzerine fazla bilgi yoktur. Atina'nın Marathon ve Salamis'te Persleri yendiği yükseliş döneminde doğdu, oyunlarının çoğunu, bu döneme son veren Pelopones Savaşları sırasında (431-404) kaleme aldı. Gerek Pelopones Savaşı'na, gerek savaşın başlatılmasında başlıca suçlu saydığı yoz, akıncı ve sömürgeci Atina demokrasisine karşı çıktı. Adları bilinen kırk dört oyunundan yalnızca on biri elimize geçmiştir. Tüm oyunlarında, arka plânda Pelopones Savaşı'nın bulunduğu güncel olayları konu almıştır.

Metni bilinen en eski komedisi "Akharnes" (425), büyük bir barış övgüsüdür. "İrini" (Barış, 421) adlı oyunu yine onun derin barış özlemini dile getirir: Oyunun bir bağcı olan kahramanı, Barış Tanrıçası İrini'yi kurtarmak için gökyüzüne çıkar ve Savaş Tanrısı Polemos'un bir çukura kapattığı İrini'yi halkın yardımıyla kurtararak yeryüzüne iner. "Lisistrata" (411) adlı komedisiyle Aristophanes yurttaşlarını bir kez daha barışa çağırır: Oyuna adını veren kadın kahraman Lisistrata, erkeklerin savaşını sona erdirmek için Ispartalı ve Atinalı kadınlara kocalarına karşı cinsel greve gitmeyi önerir. Birleşen kadınlar sonunda erkekleri barış yapmaya zorlarlar. "Hippis"de (Atlılar, 424), Perikles'in ölümünden sonra iktidarı ele geçiren ve aşırı savaş yanlısı biri olan Kleon'u kıyasıya eleştirir ve alaya alır.

En önemli komedisi sayılan "Ornithes" (Kuşlar, 414), Atina halkının daha iyi bir dünya özlemini dile getirir. Yaşadıkları dünyadan hoşnut olmayan iki Atinalı, kuşlar arasında "Bulutgugukkuşukenti"ni kurarlar. Dava açmaya çok meraklı Atina halkını ve yargı organlarını gülünç duruma düşüren "Sphekes"in (Eşekarıları, 422) en iyi sahnelerinden birinde, ölüm cezası isteğiyle yargılanan bir köpek, mahkemeye yavrularını getirerek yargıçların kalbini yumuşatmaya çalışır. "Eklesiazuse" (Kadınlar Meclisi, 392) adlı komedide, kadınlar devletin yönetimini ellerine alır ve bir tür toplumcu düzenin sözcülüğünü yaparlar. Son oyunu "Plutos"taysa (Zenginlik), Aristophanes, kör zenginlik tanrısının yeniden görmesini ve toplumsal zenginlikleri hakça dağıtmasını sağlar. Aiskhylos, Sophokles ve Euripides'le birlikte klasik

Yunan tiyatrosunun dört büyük ustalarından biri olarak kabul edilen Aristophanes, aynı zamanda komedi türünün ilk büyük yazarıdır. Bir komedi şairi olduğu kadar bir öğretmendir de. Oyunlarıyla, Atina halkını siyasal ve kültürel yaşamlarındaki belirli aksaklıkları düzeltmeleri için etkilemek amacını gütmüştür. Yapıtları, dilinin zenginliği, güldürü ögelerinin çarpıcılığı ve keskin alaycılığıyla dikkati çeker. Gününün olay ve kişilerini canlandıran komedilerinin bugün de oynanabilmesi, geçerliliğini çağımızda da koruyan toplumsal sorunlara değinmiş ve ışık tutmuş olmasındandır.

MsXLabs & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
18 Aralık 2015       Mesaj #3
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Aristofanes

Ad:  Aristofanes.jpg
Gösterim: 298
Boyut:  63.7 KB