Arama

Havalimanı

Güncelleme: 21 Aralık 2015 Gösterim: 6.845 Cevap: 1
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
25 Ekim 2008       Mesaj #1
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın
HAVALİMANI yolcu ya da kargo uçaklarının kalkış ve inişlerini yaptığı alandır. Hemen hemen bütün önemli ve büyük kentlerde bir havalimanı bulunur.
Havalimanlarının üç önemli görevi vardır. Öncelikle, hava taşıtlarının kalkış ve inişlerini düzenli olarak ve güvenli bir biçimde yapabil­melerini kolaylaştırır, ikincisi, yolcu, posta ve kargo trafiğinin düzgün ve hızlı akışını sağlar. Üçüncü olarak, havalimanlarında uçakların uçuşa hazır olup olmadığı denetlenir. Havali­manlarında uçaklar için hangarlar, bakım ve onarım atölyeleri, yakıt ve gerekli başka depolar bulunur.
Sponsorlu Bağlantılar
Hava yolculuğunun öteki bütün taşımacılık biçimlerine göre üstünlüklerinden biri de hızdır. Ne yazık ki, uçakların çoğu, motor tasarımındaki tüm gelişmelere karşın hâlâ çok gürültülüdür. Kalkış ve iniş için büyük alanlar gerektirir ve havalimanlarının çoğu kentlere uzak yapıldığından kente gidiş gelişler olduk­ça zaman alır.
1939'a kadar çimen alanlara inebilen uçak­lar, günümüzde iniş ve kalkışları için beton ya da asfalt kaplı sert pistler gerektirecek kadar ağırlaşmıştır.
Uçaklar normal olarak rüzgâra karşı iner ve kalkar. Bu nedenle eski havalimanlarında pist sistemi çok yönlü olarak yapılırdı. Uçakların rüzgâra karşı inip kalkmalarını sağlamak için üç pist üçgen biçiminde yerleştirilirdi. Havali­manlarının bazılarında ise iki pist bulunurdu. Çağdaş havalimanlarında yörede genellikle esen rüzgâr temel alınarak yapılmış bir ana pist vardır, çünkü rüzgâr günümüzün büyük ve güçlü uçaklarını fazla etkileyemez.

Hava Trafik Denetimi

Havalimanları yakınında uçan uçaklar, yük­sek ve hemen göze çarpan bir yapı olan kontrol kulesinden yönlendirilir. Hava trafik denetimi pilotlara, uçakların havada çarpış­masını önleyecek ve yere güvenle inmelerini sağlayacak komutlar verir. Hava trafiğinin çabuk ve düzenli yürümesini sağlar. Pilotlara uçuşu güvenli ve yetkin biçimde yürütmeleri için doğru ve gerekli bilgileri aktarır. Ola­ğanüstü durumlarda güvenlik servislerini uya­rır.
ABD gibi hava trafiği yoğun olan ülkelerde karmaşık bir havayolu ağı ve bu yollar üzerin­de hava trafik denetim merkezleri vardır. Bu yollar başka ülkelerin havayollarıyla bağlantı-landırılarak daha da karmaşık bir dünya havayolu ağı oluşturulmuştur. Geçmişte, uçaklar yerde bulunan belirli noktalar ile Güneş, Ay ve yıldızların durumuna göre uçarlardı. Hafif uçaklar hâlâ "gözle" yönlen­dirilmektedir, ama büyük uçaklar artık radyo, radar ve bilgisayar yardımıyla seyreder. Bazı elektronik yardımcı gereçler uzun menziller­de (3.000 kilometrenin üstünde) kullanılabi­lirken bazıları ise yalnızca kısa menzillerde, uçakların alana ulaşmasında ve güvenli biçim­de inmesinde yardımcı olur.
En eski seyir yardımcılarından biri, bütün doğrultularda yayın yapan biykınlardır. Biykın, bir uçağı yönlendirmek için ışık, elektrik sinyali ya da başka uyanlar yayan bir istas­yondur. Biykın bütün yönlere orta dalga radyo sinyalleri gönderir. Bu dalgalar istasyonun üzerinde uçan uçaklara ulaşır. Günümüzde bütün dünyada en çok kullanılan seyir yar­dımcıları arasında çok yüksek frekanslı radyo yayını yapan VOR biykınları vardır. Çok gü­venilir aygıtlar olan VOR'lar doğrudan oto­matik pilota bağlanarak uçağın rotasında git­mesini sağlayabilir. VOR, uzaklık ölçme aygıtları ile birlikte kullanıldığında, hemen he­men eksiksiz bir seyir yardımcısıdır.
İniş için aletli iniş sistemi kullanılır. Bu sistem iniş pistindeki işaret biykınları ile birlikte kullanılan iki vericiden oluşur. Bu aygıtlar uçağın pistten ayrılmamasını ve alça­lırken hızını istenen oranda düşürmesini sağ­lar. Hava trafik denetimi uçağı radarda izler ve radyo aracılığıyla pilotla konuşur. İnişler çoğunlukla pilot denetiminde yapılır, ama bazı modern uçaklar sisli, yağmurlu ve karlı havalarda elektronik gereçlerin yardımıyla "kör" iniş de yapabilir. Otomatik pilotlu uçuşlarda pilot uçağın rotasını izlemek ve düzeltmek için bilgisayar kullanır; olup biteni ekranda "hareketli bir harita"da görür. Bu sistem, radyobiykına gerek duymadan uçağı otomatik olarak doğru uçuş rotasında tutar. Günümüzde mikrodalga iniş sistemi, otoma­tik pilotlu iniş sistemlerinin yerini almak üze­re geliştirilmiştir. Seyir uyduları da uçakların denetiminde giderek daha fazla rol almakta­dır
Kontrol kulesi, uçağa iniş ya da kalkış izni vermeden önce pistin ve havalimanı çevresin­deki hava koridorunun boş olmasını sağla­maktan sorumludur. İki havalimanı arasında uçan uçaklarla hava trafik denetim merkezle­ri ilgilenir. Çeşitli havalimanları ve merkezler arasındaki bağlantı telefon ve başka iletişim araçlarıyla sağlanır.

Havalimanlarının Büyümesi

Hava taşımacılığı yaygınlaştıkça havalimanla­rı da büyüdü. Yolcu sayısındaki artışla birlik­te havalimanlarına yeni terminal tesisleri, ek uçuşlar için de yeni pistler yapıldı. Büyük havalimanları için yapılan modern tasarımla­rın çoğunda bir ya da paralel iki pist ve bu pistlere, alandaki uçakların bir yerden bir yere gidebilmesini sağlayan beton yollarla bağlanmış terminal binaları sistemi vardır. İkinci bir pistin eklenmesi havalimanının da­ha yoğun bir hava trafiğini kaldırabilmesini kolaylaştırır. Pistlerden biri uçakların inişi, öbürü de kalkışı için kullanılır. ABD'dekiChicago O'Hare Havalimanı gibi çok büyük ve işlek havalimanlarında iniş için iki, kalkış için iki paralel pist bulunur. Böylece alana aynı anda gelen iki uçağın sıra beklemeksizin inmesi sağlanır.



Dünyada havalimanları farklı kurum ve kuruluşlarca işletilmekle birlikte, hemen he­men tümünde devlet denetimi vardır. Havali­manlarının yapımı ve işletilmesi her ülkede belli standartlara bağlanmıştır. Havalimanla­rına ilişkin uluslararası standartlar ise Uluslar­arası Sivil Havacılık Örgütü tarafından belir­lenir. Türkiye'de havalimanlarının işletilmesi ve hava trafik hizmetlerinin yönetimi Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlü-ğü'nce yürütülür.
En işlek havalimanları kalabalık kentlerin çevresinde kurulmuştur. ABD'de New York kentine üç havalimanı hizmet verir. Dünya­daki en yoğun hava trafiğinin Chicago'daki O'Hare Havalimanı'nda bulunduğu söylen­mektedir. Dünyanın en büyük havalimanı Kanada'nın Montreal kentindeki Mirabel'dir. Meksiko Uluslararası Havalimanı da Latin Amerika'nın en işlek havalimanlarındandır. Avrupa'nın önde gelen havalimanları arasın­da Londra'daki Heathrovv Havalimanı'nın yanı sıra, Paris'te Orly ve Charles de Gaulle, Batı Berlin'de Tegel, Roma'da Fiumicino, Ams-terdam yakınında Schippol, Kopenhag'da Kastrup ve Moskova'da Şeremeteyevo havali­manları sayılabilir. Japonya'da Tokyo yakı­nındaki Hameda ve Osaka uluslararası havali­manları da Uzakdoğu'nun en işlek havaliman-larıdır.
Bugün Türkiye'de askeri havalimanlarının yanı sıra 20'nin üzerinde sivil havalimanı vardır. Bunlardan başlıcaları olan İstanbul'da Atatürk (Yeşilköy), Ankara'da Esenboğa, İzmir'de Menderes havalimanları ile Adana, Antalya ve Dalaman'daki havalimanları ulus­lararası uçuşlara açıktır.

Msxlabs & TemelBritannica

Son düzenleyen Safi; 21 Aralık 2015 22:47
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....
Mavi Peri - avatarı
Mavi Peri
Ziyaretçi
10 Haziran 2012       Mesaj #2
Mavi Peri - avatarı
Ziyaretçi
Havalimanı

Sponsorlu Bağlantılar
Yük ve yolcu ulaşımında kullanılan uçakların iniş ve kalkışlarının yapıldığı alan; havaalanı. Havalimanı, havaalanıyla aynı anlama gelmekle birlikte ondan daha geniş kapsamlı bir kuruluşu anlatır. Örneğin havaalanı dışında, kent merkezindeki terminal binası da havalimanı kapsamındadır. Bir havalimanı kimi zaman birden fazla havaalanını içerebilir. Havalimanı ve bağlı işletme servislerinin başlıca iki görevi vardır: Uçaklar havadayken uçuşlarını kolaylaştırmak, meydana yaklaşmalarını yönetmek ve gerektiğinde inişine yardım etmek; uçaklar yerdeyken korunma, tamir ve bakımlarını sağlamak, yolcu ve yüklere ilişkin hizmetleri yürütmek. Bir havalimanı dört ana parçaya ayrılır: a) Hava trafiğini yöneten yerel servis, b) pistler ve uçak park yerleri, c) yolcular ve yüklere ilişkin hizmetler ve hava garı, d) uçak koruma, bakım ve tamir bölgesi. Gelişen teknolojiyle birlikte havalimanlarının donanımları da her geçen gün ilerleme göstermektedir. Havalimanlarında ayrıca yangın vb. çeşitli tehlikelere karşı önlem almakla yükümlü istasyonlar ve servisler de bulunmalıdır. Havalimanları kişilerin ya da kamu kuruluşlarının malı olmasına göre devlet ya da özel havalimanları diye adlandırılırlar. Her ikisi de ancak bir kararnameyle sınıfı belirlendikten sonra trafiğe açılabilir. Havalimanları çevresinde bulunan yerleşim bölgeleri ve iş alanlarının, ortaya çıkabilecek tehlikeli durumlardan korunabilmeleri amacıyla yükseklikleri sınırlanır. Yine bu nedenle havalimanları genellikle kent dışı alanlarda kurulmaktadır. Havalimanları dört sınıfa ayrılır. "A sınıfı", uzun sefer yapan her cins uçağın iniş-kalkışına elverişlidir. Pisti 2.100-3.000 m. uzunluğunda ve uçak tekerleğinin 45 tonluk basıncına dayanabilecek niteliktedir. En az 13.500 m2'lik uçak park sahası vardır. Örnekler: Orly, Cezayir, Atatürk, Esenboğa havalimanları. Bu sınıfa giren limanların nitelikleri günümüz uçak teknolojisindeki gelişmelere uygun olarak yükselmektedir. "B sınıfı", özel malzemeyle yapılan uçaklar dışında A sınıfı uçaklar tarafından kullanılabilir. Pisti 1.500-2.000 m. uzunluğunda ve tekerleğin 20 tonluk basıncına dayanabilecek niteliktedir. Park alanı 6.500 m2'dir. Örnekler: Nice, Çiğli (İzmir), Adana, Erzurum havalimanları. "C sınıfı" havalimanının pisti 800-1.500 m. uzunluğunda ve tekerleğin 9 tonluk basıncına dayanabilecek niteliktedir. Kısa mesafeler arasında çalışan uçaklar tarafından kullanılabilir. Park alanı 2.800 m2'dir. Örnekler: Biarritz, Bursa, Antalya, Kayseri havalimanları. "D sınıfı" havalimanları okul ve turizm hizmetlerinde kullanılırlar. Pisti 600-800 m. uzunluğunda ve tekerleğin 2.5 tonluk basıncına dayanabilecek niteliktedir. Dünyanın başlıca havalimanları arasında Türkiye'de Atatürk, Batı Avrupa'da Londra, Paris, Amsterdam, Zürih, Roma, Brüksel, Frankfurt, Cenevre; Kuzey Amerika'da Miami, New York, Montreal, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Vancouver sayılabilir.

MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi