Arama

Jant Nedir?

Güncelleme: 11 Şubat 2016 Gösterim: 1.923 Cevap: 2
BiRuMuT - avatarı
BiRuMuT
Ziyaretçi
5 Ekim 2009       Mesaj #1
BiRuMuT - avatarı
Ziyaretçi
Jant

Sponsorlu Bağlantılar
Taşıtlarda, lastiklerin takıldığı tekerleğin çember biçimindeki bölümü
X-Sözlük Konusu: ne demek anlamı tanımı.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
16 Aralık 2015       Mesaj #2
Safi - avatarı
SMD MiSiM
JANT a. (fr. jante).
1. Bir taşıt tekerleğinin, bir volanın, bir makaranın çevresindeki çembersel bölüm. (Bk. ansikl. böl.)
Sponsorlu Bağlantılar
2. Motorlu bir taşıtın lastiksiz tekerleği.

— Oto. Jant flanşı, eskiden, jant üzerindeki dış lastik yastığını ya da topuğunu tutan, kanca biçiminde kıvrılmış jant bölümü. (Günümüzde jantlar, jantın çıkmasını hemen hemen olanaksızlaştıran özel biçimli bir kenar ve bir taban içerir.) || Jant gücü, sürükleyici tekerleklerde toplanan güç. (Transmisyon sırasında ortaya çıkan sürtünme kayıpları yüzünden, bu güç motor gücünden daha zayıftır.) || Jant verimi, jant gücüyle motor gücü arasındaki oran.

—ANSİKL. Otomobillerde kullanılan modern jantlar, tekerlek göbeğine bağlanmış ve lastiğin janttan çıkmasını önlemek için kenarları kıvrılmış çelik bir çemberden oluşur. Lastiğin sökülebilmesi için jantın ortası oyuktur. Çukur tabanlı jant, motosikletlerde de kullanılır. Bu janta, tekerlek tellerinin geçmesi için delikler açılmıştır ve kauçuk bir bant ya da bez bir fitil iç lastiğin, tekerlek tellerinin başlarına değmesini önler. Hafif alaşımdan dökülmüş jantlar, özel ve spor arabalarda olduğu gibi her silindir hacmindeki motosikletlerde de kullanılır. Bisikletlerde bugün en çok kullanılan jant türü, her bisiklet modelinde rastlanan krom kaplı, çelik janttır. Gezi, lüks ve yarış bisikletleri hafif alaşımdan (duralümin) jantlarla donatılır.

Kaynak: Büyük Larousse

Teknikyaz - avatarı
Teknikyaz
Ziyaretçi
11 Şubat 2016       Mesaj #3
Teknikyaz - avatarı
Ziyaretçi
Jant, aracın yola temasını ve hareketini sağlayan emniyet parçasıdır. Araçların aks sistemine bağlanır. Üzerine kauçuk malzemeden üretilen lastik takılır. Yola temas eden asıl parça jant üzerine geçme yapılan lastiktir. Lastiğe aks üzerindeki dönme hareketini ileten janttır. Araç içerisinde insan faktörü bulunmasından ve jantta meydana gelebilecek olası kırılma gibi durumların insan hayatını etkilediğinden dolayı önemli bir emniyet parçasıdır. Jantlar takılacak lastik tipine ve kullanılan araç tipine göre çeşitlere ayrılır.

Lastik Tipine Göre Jantlar


Tubeless( İç Lastiksiz) Jant: Bu janta sadece dış lastik takılır. İç lastik kullanmaya gerek yoktur. Lastik şişirildikçe jantla lastiğin birbirine yapışması sonucu hava kaçması engellenir.

İç Lastikli Jant (Tube Type Jant): Jant üzerine iç lastiğin zarar görmesini engelleyici kolon takılır Kolon üzerine içine iç lastik geçirilmiş şekilde dış lastik yerleştirilir. Bu jantların bazı bölümleri bulunabilir. Bunlar; segman, göbek, çemberdir. Bazı jantlarda segman ve çember yerine kombine çember bulunur.

Göbeksiz Jant (İspit Jant): Bu jantlar hem iç lastikli hem de iç lastiksiz olarak kullanılabilir. Daha çok ağır işlerde iç lastikli jantlar kullanılmaktadır. Forklift lastiği gibi bazı jantlarda dolgu lastik kullanılmaktadır.



Kullanılacak Araç Tipine Göre Jantlar

Binek Araç(Otomobil) Jantları

Ticari Jantlar

Zirai ve Endüstriyel Jantlar (Traktör vb.)

Kamyon ve Otobüs Jantları

Ağır Vasıta Jantları (Greyder gibi.)

Özel Ekipman Jantları (Biçerdöver, Tank vb.)

Jantlar ana olarak iki kısımdan oluşur. Kampanaya bağlanan disk kısmı ve diskin üzerine geçen lastiği tutan kasnak kısmıdır. Diskler kasnaklara kaynak ve cıvata ile birleştirilir. Genelde cıvatalı birleştirmeler zirai araçlarda kullanılır. Jantlar kasnak şekline genişliğine ve çapına göre ebatlandırılır. Örnek olarak W10x20 jant dendiğinde;

W - kasnakta tek kıvrım olduğunu,

10 - inç sistemine göre jantın çapını (1 inç=25,4mm)

20 – inç sistemine göre jantın kasnak genişliğini belirtir.

Jantlar kullanılan malzemeye göre, çelik jant ve alüminyum jant olarak ikiye ayrılır. Alüminyum jantlar, alüminyuma belirli elementler katılarak döküm yöntemiyle üretilir ve son şekli talaşlı imalatla verilir. Çelik Jantlar ise sıcak haddelenmiş sac ürünü soğuk şekillendirme ile üretimi söz konusudur. Ayrıca birleştirmelerde kaynak ve cıvatalı birleştirme kullanılır. Çelik jantlar alüminyum janta göre daha dayanıklıdır diyebiliriz. Çünkü çelik jant darbe anında yamulur. Alüminyum jantta da kırılma olabilir. Ancak alüminyum jantta da döküm yöntemi olduğundan dolayı desen ve görsel olarak daha fazla alternatifli üretim yapılabilir. Tercih kullanıcıya kalmaktadır.

Benzer Konular

10 Eylül 2011 / Misafir Soru-Cevap
10 Nisan 2015 / KisukE UraharA Mimarlık