Arama

Civata Nedir?

Güncelleme: 15 Kasım 2015 Gösterim: 3.185 Cevap: 1
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
21 Aralık 2012       Mesaj #1
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın
BAĞLAMA VE HAREKET CIVATALARI

Sponsorlu Bağlantılar
Genel Kavramlar

Cıvatalar teknikte bağlama ve hareket elemanları olarak en çok kullanılan, geniş kapsamlı olarak standartlaştırılmış makine elemanlarıdır. Bağlama ve hareket cıvataları fonksiyon bakımından farklı olmakla beraber gerek konstrüksiyon ve gerekse teori bakımından aynı esasları paylaşırlar. Çok çeşitli tiplerde imal edilen bağlama cıvataları çözülebilen bir bağlantı elemanı olup gerek bağlanan parçalarda ve gerekse cıvatanın kendisinde bir hasar, bozulma olmadan istenildiği kadar sökülüp tekrar takılabilir. Cıvata sistemleri;
  • Dolu bir silindir üzerine bir profilin helisel bir hareketle (döndürme+öteleme) sarılması ile meydana gelen cıvata
  • İçi boş bir silindirin iç çevre yüzeyine, aynı profilin aynı helisel hareketle sarılmasından meydana gelen somun
olmak üzere iki elemandan meydana gelmektedir. Cıvata ve somunlarda yüzeylere sarılan profillere vida profili denir. Birbiriyle eş çalışan cıvata ve somunlarda vida profillerinin adımı (hatvesi) ve diğer bütün özellikleri tamamen aynı olmak zorundadır.

Ad:  civata 5.jpg
Gösterim: 1916
Boyut:  55.6 KB
Şekil-1.1 Cıvata somun bağlantıları

Cıvataların bağlama elemanı olarak kullanılması halinde somun ayrı bir parça olabilir Şekil-1.1a veyabağlanacak parçalardan birisi somun olarak kullanılabilir Şekil-1.1b.Çok sık çözülmesi gereken sistemlerde, bir tarafı doğrudan doğruya bağlanacak parçalardan birine vidalanan ve somunla birlikte kullanılan saplama adı verilen elemanlar kullanılabilir Şekil-1.1c.Hareket cıvatalarının kullanılmasında iki durum sözkonusudur;
  • Somun sabit tutularak cıvata döndürülmek suretiyle, cıvatanın kendi ekseni doğrultusunda hareket etmesi sağlanır.
  • Cıvatanın eksenel hareketi önlenerek döndürülmek suretiyle, dönme hareketi önlenen somunun cıvata ekseni doğrultusunda hareket etmesi sağlanır.
Cıvatalar bağlama ve hareket elemanı olarak kullanılmalarının yanı sıra;
  • Ön gerilme temini gereken gergi mekanizmalarında gergi cıvatası,
  • Yağ deliklerinde kapama elemanı (kör tapa),
  • Aşınma ve boşluk ayarı gereken yerlerde ayar cıvatası,
  • Mikrometre gibi ölçü aletlerinde çok küçük uzunlukların ölçülmesinde ölçme elemanı,
  • Vidalı pres, mengene ve kriko gibi mekanizmalarda küçük çevre kuvvetleri ile büyük eksenel kuvvetler elde etmekte,
  • Farklı eğimdeki vidalar ile en küçük uzunluktaki sıkıştırmanın elde edilmesi için sıkıştırma cıvatası
olarakta kullanılabilir.

Vidaların Özellikleri
Teorik Esaslar ve Sınıflandırma

Teorik olarak bir helisi Şekil-1.2a; çap (d), hatve (h) ve helis açısıAd:  civata 1.jpg
Gösterim: 605
Boyut:  866 Byte olmak üzere üç faktör tayin eder. Bir helis eğrisi açıldığı zaman bir dik üçgen elde edilir Şekil-1.2b. Dik üçgenin h yüksekliğine helis adımı (vida hatvesi) denir. Üçgenin tabanı silindirin çevre uzunluğuAd:  civata 2.jpg
Gösterim: 593
Boyut:  978 Byte ’ye eşittir. Buna göre dik üçgenden helis açısı veya eğimi;Ad:  civata 3.jpg
Gösterim: 680
Boyut:  2.0 KB ifadesinden bulunur. Vida profilinin her noktası eğim açısı farklı olan helislerle çizilmektedir. Cıvataların hesabında vidanın helis açısı olarak vida ortalama çapına Ad:  civata 4.jpg
Gösterim: 578
Boyut:  921 Byte karşılık gelen helis açısı alınır. Kinematik bakımından hatve, cıvatanın tam bir dönüşüne karşılık gelen eksenel yöndeki ilerlemedir.

Ad:  civata.jpg
Gösterim: 856
Boyut:  10.9 KB
Şekil-1.2 Helis ve helisin açınımı

Vidaların sınıflandırılması profil, helis yönü ve ağız sayısı bakımından yapılır.

Profil bakımından
Cıvata veya somunun elde edilmesinde helisel hareketle silindir üzerine veya delik yüzeyine sarılan profillerin şekline uygun olarak Şekil-1.3de gösterildiği gibi vidalara; üçgen vida, trapez vida, yuvarlak vida, testere vida ve kare vida isimleri verilir. Bu vidalardan sadece kare vida standart değildir. Şekilden de görüldüğü gibi vida profillerini karakterize eden bir Ad:  civata 6.jpg
Gösterim: 621
Boyut:  919 Byte tepe açısı vardır. Üçgen profilli vidalar metrik ve Whitworth vida olmak üzere iki gruba ayrılır. Metrik vidalarda profil eşkenar üçgen olup tepe açısı Ad:  civata 9.jpg
Gösterim: 684
Boyut:  1.5 KB, Whitworth vidalarda profil ikizkenar üçgen olup tepe açısı Ad:  civata 10.jpg
Gösterim: 647
Boyut:  1.5 KB’dir. Trapez ve testere profilli vidalarda Ad:  civata 11.jpg
Gösterim: 641
Boyut:  1.5 KB,kare vida da ise Ad:  civata 12.jpg
Gösterim: 553
Boyut:  1.3 KB’dir.

Ad:  civata 7.jpg
Gösterim: 1036
Boyut:  32.3 KB
Şekil-1.3 Vida profilleri




Helis yönü bakımından
Diş profillerinin silindir üzerine sarılma yönüne göre vida sağ veya sol vida olabilir. Eğer bir cıvata somuna tesbit edilirken saat ibresi yönünde döndürülüyorsa vida sağ helis, saat ibresinin tersi yönünde döndürülüyorsa sol helistir
Ağız sayısı bakımından
Vidalar tek veya çok ağızlı olabilir. Eğer cıvata tesbit edilirken bir devirde hatve kadar eksenel ilerleme varsa cıvata tek ağızlı, eğer ilerleme daha fazla ise cıvata çok ağızlıdır. Bu durumda bir hatvede birden fazla profil vardır. Eğer tek ağızlı vidanın hatvesi h ile gösterilirse, vida ağız sayısı Ad:  civata 13.jpg
Gösterim: 486
Boyut:  816 Byte olmak üzere çok ağızlı vidanın hatvesi Ad:  civata 8.jpg
Gösterim: 517
Boyut:  1.3 KBile ifade edilir.

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
X-Sözlük Konusu: ne demek anlamı tanımı.
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....
Teknikyaz - avatarı
Teknikyaz
Ziyaretçi
15 Kasım 2015       Mesaj #2
Teknikyaz - avatarı
Ziyaretçi
Cıvata, mekanik bir sistem gerektirmeden her yerde ve günlük hayatımızda kullandığımız mekanik parçalar ve elektronik cihazlarda kullanılmaktadır. İki parçayı birbirini birleştirmek için en kolay yoldur. İnsanların da sevdikleri kişilerle bağları keşke cıvatayla bağlansaydı. Gevşedikçe sıkı sıkıverirlerdi, birbirlerinden kopmazlardı hele cıvata bağlantılarında kullanılan titreşimlerden gevşemesine izin vermeyen Loctite ile sıkarlarsa ayrılmaları daha da biraz zor olurdu. Tabi ki bu zor bir olasılık bunun için sevdiklerimizle aramızdaki bağları her zaman güçlendirmeye devam edelim.

Sponsorlu Bağlantılar
Konumuza dönecek olursak cıvatanın tarihine bakıldığında Rusya'da 300 milyon yıllık olduğu öne sürülüyor. Rusya'nın Kalujsk bölgesinde yapılan arkeolojik çalışmalar sırasında, çıktığı ve doğrulandığı taktirde, insanoğlunun tarihini yeniden gözden geçirmesini gerektirecek bir bulgu elde edildiği ortaya çıkarmışlar. Keşfi yapan Rus arkeolog Dmıtrıya Kurkova keşif yaptığı o anı şöyle anlatıyor;
‘Çakmak taşı diye bilinen taşı bulduğumda çok eski olduğunu anladım. Fırçayla üstünü temizleyince bir yüzünde doğal olmayan bir çıkıntı fark ettim. Dikkatli bakınca cıvatayı gördüm. Hemen araştırmaya başladık. Yapılan testler bunun akıl almaz bir keşif olduğunu gösteriyor.’’
civata çizimi
Sonrada içeriğini incelemeye başlıyor inceleme sürecinde diğer Rus bilim adamları farklı görüşler dile getiriyorlar. Bazıları 300 milyon yıl önce ziyaret eden uzay gemilerinden düşmüş olabilir diyor diğer teoriler de de uzay çöplüğünden düştüğü ve gelecekten geri geldiği görüşündedirler.Rus arkeolog keşif ettiği cıvatayı incelerken demir moleküllerine rastlıyor ve yıl hesabında yanlışlık olmadığını kanaat getiriyor. yani cıvata 300 milyon yıllıktı.

Günümüzde kolaylık sağlayan cıvata 21. Yüzyılın getirdiği teknolojilerle imalatı yapılmakta... İmalatı birçok yolla yapılmaktadır bunlardan biride carbide adı verilen sert maden kalıplarıdır. Bu kalıplar çok iyi parlatılır ve ölçümleri çok hassas yapılır. Elde edilen bu kalıplar makinaya yerleştirilir. Bu yöntemde kullanılan makina ve kalıplarla çok yüksek üretim hızlarına ulaşmak mümkündür. Ancak kalıbın ve makinanın maliyeti çok yüksektir. Yöntemin ekonomik olması için çok yüksek miktarlarda üretim yapılması gerekmektedir. Diğer yolları ise tornada talaşlı imalat ile diş açmak,hazırlanan mil üzerine pafta ile diş açmak ve ovalama yöntemidir bu yöntem en avantajlı ürettim yollarından biridir bu yolla elde ettiğimiz cıvataların dayanımı, sertliği daha iyi, yüzey kalitesi daha yüksektir. Ayrıca torna işlemine göre çok büyük bir malzeme tasarrufu olur ki bu hem çevre açısından hem malzeme açısından hem de maddi açıdan büyük avantajlar sağlar. Ayrıca ovalama yöntemi talaşlı imalat yöntemlerine göre daha hızlı bir yöntem olduğundan seri imalat için en uygun yöntemdir.

Cıvata imalatın da en önemli aşamalardan biri olan kullanım koşulları göz önüne alınarak bazı işlemlerden geçirilmektir. Bunlar; Korozyona karşı istenilen kaplama kalınlığına göre kaplama banyolarında kaplaması yapılır. Kaplamadan sonra hidrojen gevrekliği alınır. Asitli banyoda, kimyasal bir işlem sonrası sertleşen çelik hidrojen yayar. Bu hidrojenin işlemden hemen sonra (yaklaşık 2 saat içinde) alınması gerekir. Aksi halde kırılganlık ortaya çıkar ve kullanıldığı alanlarda problem çıkartır. Hidrojen gevrekliğinin alınması için çelik bir fırın içinde 190-210 derece de yaklaşık 2 saat tutulması gerekir. Meşakkatli bir süreçten geçtikten sonra cıvatayı istediğimiz yerde kullanabiliriz artık.

Cıvatanın da vazgeçemediği arkadaşı olan somunu da unutmamamız gerekir. Bu sayımız da cıvatayı yer vermiştim belki diğer sayılarda somundan da bahsederim iki arkadaşı ayırmak olmaz.

Teknik Yazılar: Civata Nedir?