Arama

Zıhar Nedir?

Güncelleme: 6 Aralık 2018 Gösterim: 1.117 Cevap: 1
Bachata - avatarı
Bachata
Ziyaretçi
6 Haziran 2013       Mesaj #1
Bachata - avatarı
Ziyaretçi

Zıhar

Ad:  zıhar.JPG
Gösterim: 68
Boyut:  15.1 KB

Sözlükte "iki elbise birbirine uyup, birini diğeri üzerine giymek, yardım etmek" anlamlarına gelen zıhâr, ıstılahta erkeğin eşine, onu kendisine haram kılmak maksadıyla "sen bana anamın sırtı gibisin" demesidir.
Sponsorlu Bağlantılar

Zıhâr cahiliye döneminde erkeklerin eşlerini boşamak için kullandıkları bir usuldü. Ancak İslâm dini, bu sözü asıl manasına çevirerek, yeniden bir düzenleme yapmıştır. Buna göre; bir kimsenin eşini, annesi, kız kardeşi, halası, teyzesi gibi kendisiyle evlenmesi ebedî yasak olan bir kimsenin, sırtı, karnı, baldırı gibi bakılması haram olan bir uzvuna benzetmesi zıhârdır.

Zıhâr yapan kimsenin keffâret ödemeden eşiyle cinsî münasebette bulunması, ona dokunması ve öpmesi helâl değildir. Zıhârın keffâreti, imkân dahilinde ise zıhârda bulunan kişinin köle azâd etmesi, bunu bulamaması halinde 60 gün peşpeşe oruç tutması, buna da güç yetiremez ise 60 fakiri doyurmasıdır (Mücâdele 58/3-4). Keffâret olarak tutulacak oruç günlerinin arasında Ramazan günlerinin, Ramazan Bayramının birinci ve Kurban Bayramının dört gününün bulunmaması gerekir.
MsXLabs & Dini Kavramlar Sözlüğü

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 6 Aralık 2018 22:51
X-Sözlük Konusu: ne demek anlamı tanımı.
Efulim - avatarı
Efulim
VIP VIP Üye
1 Temmuz 2014       Mesaj #2
Efulim - avatarı
VIP VIP Üye

Zıhar nedir, ne anlama gelmektedir?

MsXLabs.org

Sponsorlu Bağlantılar
Zıhar kelime anlamı iki nesne arasında ilişki kurmak, eşitlemek ve birbirine bağlamak demektir. Zihar islami ıstılahta ise, kocanın eşini boşamak maksadı ile "sen bana annemin sırtı gibisin" demesidir.

Bundan kasıt, erkeğe ebediyen evlenmesi haram olan anne, teyze gibi bir akrabaya benzetmesi ile eşini kendisine haram kılmak istemesidir. Peygamber Efendimizin nübüvvet ile görevlendirilmeden önce Mekke'de ki müşrik arapların eşlerini boşama yöntemlerinden birisiydi. Bu yolla bir adam eşini boşasa artık ebediyyen kendisine haram sayar ve onunla bir daha evlenme imkanı kalmazdı. Peygamber Efendimiz döneminde de bu adetlerini devam ettiriyorlardı.

Peygamber Efendimize sahabelerden Evs bin Samit'in hanımı Havle gelerek kocası hakkında şikayette bulundu. Havle kocasının kendisine zıhar yaptığını fakat sonradan pişman olduğunu söyleyerek durumları hakkında hüküm vermesini istedi. Boşanmaları durumnda çocuklarının akıbetinden ve kendisinin sahipsiz kalacağından şikayetlenerek tekrar nikahlanmak istedi. Peygamber Efendimiz zıharı o zamana kadar boşanmanın bir şekli olarak biliyor ve kocasına geri dönemeyeceğini söylüyordu. Havle bir kaç kere ısrar ettiysede Peygamberimiz mümkün olmadığını söyledi. Havle üzgün ve çaresiz Cenabı Allah'a şöyle dua etti "Allah’ım yalnızlığımın şiddetini sana arzediyorum. Küçük yavrularım var, Evs’e bıraksam zayi olacaklar, yanıma alsam aç kalacaklar." Havle daha oradan ayrılmadan Cenabı Allah Mücadele suresinin 1 ile 4. ayetlerini gönderdi.

Bismillahirrahmanirrahim

1- Allah, kocası hakkında seninle tartışan ve Allah’a şikayette bulunan kadının sözünü işitmiştir. Allah, sizin sürdürdüğünüz konuşmayı (zaten) işitmekteydi. Şüphesiz Allah hakkıyla işitendir, hakkıyla bilendir.

2- İçinizden kadınlarına zıhar yapanlar bilsinler ki, o kadınlar onların anaları değildir. Onların anaları ancak, kendilerini doğuran kadınlardır. Şüphesiz onlar (zıhar yaparlarken) hoş karşılanmayan ve yalan bir söz söylüyorlar. Şüphesiz Allah çok affedicidir, çok bağışlayıcıdır.

3- Kadınlarından zıhar yaparak ayrılıp sonra da söylediklerinden dönecek olanlar, eşleriyle birbirlerine dokunmadan önce, bir köle azat etmelidirler. İşte bu hüküm ile size öğüt veriliyor. Allah, yaptıklarınızdan hakkıyla haberdardır.

4- Kim (köle azat etme imkanı) bulamazsa, eşine dokunmadan önce ard arda iki ay oruç tutmalıdır. Kimin de buna gücü yetmezse altmış fakiri doyurmalıdır. Bunlar, Allah’a ve Resulüne hakkıyla iman edesiniz, diyedir. İşte bunlar Allah’ın sınırlarıdır. Kafirler için elem dolu bir azap vardır.
Nazil olan bu ayetler ile cahiliyeden kalma zıhar adeti son bulmuş oldu. Boşanmanın hükmü talak ile sınırlı kaldı. Havle'de kocasına kefaretten sonra geri döndü. Peygamber Efendimiz de hakkında bilgi sahibi olmadığı bir konuda hüküm vermeden önce Cenabı Allah'ın emri ilahisini beklemeye karar verdi. Ayeti kerimelerde görüldüğü gibi yinede zıhar yapan kişinin işlediği cürümden ötürü köle azat etmek, oruç tutmak yada yoksul doyurmak gibi kefaretleri yerine getirmesi gerekmektedir. Bu kefareti ödemeden eşi ile cima etmesi haramdır. Bu ceza da nikah müessesesinin ehemmiyetini belirtmekte ve boş sözler ile kirletilmemesi gerektiğini göstermektedir.
Son düzenleyen Safi; 6 Aralık 2018 22:52
Sen sadece aynasin...