SEZGİSEL sıf. Sezgiyle ilişkili, sezgiden kaynaklanan şey için kullanılır: Sezgisel tur bilgi.
—Fels. Sezgisel bilgi ya da bilim, Spirıoza' ya göre, düşünülen şey ile düşünen şey arasındaki tam uygunluk.
—ANSİKL. Fels. Sezgisel bilgi Spinoza'nın üç türe ayırdığı bilginin en yüksek derecesidir. Sezgisel bilgi, Tanrı'nın bazı yüklemlerinin biçimsel özünün upuygun fikrinden, şeylerin özünün upuygun bilgisine doğru ilerler" (Etika, 2, 40, scolie 2). Ruh, şeyleri, Tanrı'nın özü gereği var olan şeyler olarak kavrar: "Ruhumuz kendini ve cismi bir tür sonsuzluğa sahip şeyler olarak gördüğü ölçüde, zorunlu olarak Tanrı'nın bilgisine sahip olur ve Tanrı'da var olduğunu bilir ve kendini Tanrı'yla birlikte kavrar" (Etika, 5, 30, scolie). Demek oluyor ki ruh, bir anlamda, sezgisel bilginin sebebidir: “Işık, kendi bilgisini kendisinde taşır" (Etika, 2, 43, scolie). Gerçekte sezgisel bilgi, bu bilgiye götüren düşünce çabasının ve zihin egzersizin sonucu olmaktan çok başlangıcıdır: bu bilgiye ulaştığımızda, onun bizde en baştan beri var olduğunu görürüz. Zamana bağlı dil bunu ifadeye uygun değildir Ruhun"âdeta sonsuzdan beri varolmaya ve şeyleri kavramaya başladığı'hı söyleriz; oysa aslında, ruhun sonsuzdan beri bir ışıkla aydınlandığını, ama bu ışığı sonradan bilmeye başladığını söylememiz gerekirdi. Eğer birinci tür bilgiden üçüncü tür bilgiye doğru bir gelişme ve ilerleme varsa bu, zihin gücünün giderek hayalgücüne dayanan bilgiye özgü atalete hükmedebilecek duruma gelmesindendir. "Ruh. yalnız açık ve seçik fikirlere sahip bir ruh olarak değil, bulanık fikirlere sahip bir ruh olarak da varlığını korumaya çalışır" (Etika, 3, 9). Bu "sürecin" sonunda ruh, daha yüksek bir yetkinliğe ulaşır; bu yetkinliğin bilinci tanrısal mutluluktur: "Bir kimse bu tür bilgide ne kadar yükselirse kendini ve Tanrı'yı o kadar iyi bilir, yani o kadar yetkin ve mutlu olur (Etika, 5, 31. scolie).
Sponsorlu Bağlantılar
—ANSİKL. Fels. Sezgisel bilgi Spinoza'nın üç türe ayırdığı bilginin en yüksek derecesidir. Sezgisel bilgi, Tanrı'nın bazı yüklemlerinin biçimsel özünün upuygun fikrinden, şeylerin özünün upuygun bilgisine doğru ilerler" (Etika, 2, 40, scolie 2). Ruh, şeyleri, Tanrı'nın özü gereği var olan şeyler olarak kavrar: "Ruhumuz kendini ve cismi bir tür sonsuzluğa sahip şeyler olarak gördüğü ölçüde, zorunlu olarak Tanrı'nın bilgisine sahip olur ve Tanrı'da var olduğunu bilir ve kendini Tanrı'yla birlikte kavrar" (Etika, 5, 30, scolie). Demek oluyor ki ruh, bir anlamda, sezgisel bilginin sebebidir: “Işık, kendi bilgisini kendisinde taşır" (Etika, 2, 43, scolie). Gerçekte sezgisel bilgi, bu bilgiye götüren düşünce çabasının ve zihin egzersizin sonucu olmaktan çok başlangıcıdır: bu bilgiye ulaştığımızda, onun bizde en baştan beri var olduğunu görürüz. Zamana bağlı dil bunu ifadeye uygun değildir Ruhun"âdeta sonsuzdan beri varolmaya ve şeyleri kavramaya başladığı'hı söyleriz; oysa aslında, ruhun sonsuzdan beri bir ışıkla aydınlandığını, ama bu ışığı sonradan bilmeye başladığını söylememiz gerekirdi. Eğer birinci tür bilgiden üçüncü tür bilgiye doğru bir gelişme ve ilerleme varsa bu, zihin gücünün giderek hayalgücüne dayanan bilgiye özgü atalete hükmedebilecek duruma gelmesindendir. "Ruh. yalnız açık ve seçik fikirlere sahip bir ruh olarak değil, bulanık fikirlere sahip bir ruh olarak da varlığını korumaya çalışır" (Etika, 3, 9). Bu "sürecin" sonunda ruh, daha yüksek bir yetkinliğe ulaşır; bu yetkinliğin bilinci tanrısal mutluluktur: "Bir kimse bu tür bilgide ne kadar yükselirse kendini ve Tanrı'yı o kadar iyi bilir, yani o kadar yetkin ve mutlu olur (Etika, 5, 31. scolie).
Kaynak: Büyük Larousse
X-Sözlük Konusu: ne demek anlamı tanımı.

Sezgisel Nedir?
