Cevap Yaz Yazdır
Güncelleme: 12 Temmuz 2018  Gösterim: 66.145  Cevap: 3

Dingil Nedir?

MaRCeLLCaT
25 Aralık 2007 10:03       Mesaj #1
MaRCeLLCaT - avatarı
Ziyaretçi

DİNGİL

Alıntıdaki Ek 66825

1. Tekerlek, çark, silindir vb. şeylerin ortasından geçen mil: Arabanın dingili kırıldı.
2. Bir taşıtın altına enine yerleştirilen ve uçlarında taşıtın tekerleklerini taşıyan parça (ya da parçalar bütünü); bu parça taşıta, genellikle askı donanımıyla bağlanır.
Sponsorlu Bağlantılar

—Dy. Dingil aralığı, bir demiryolu taşıtında dingil takımının uç dingil eteenleri arasında ölçülen uzunluğu. ll Rijit dingil aralığı, bir taşıtta, dingilleri her koşulda birbirine koşut olan dingil takımının toplam uzunluğu.

—Oto.
  • Dingil aralığı, aynı dingile bağlı iki tekerleğin orta düzlemlerinin zeminle arakesitleri arasında ölçülen uzaklık. (Eşanl. ÖNİZ GENİŞLİĞİ.)
  • Dingil borusu, bükülmez dingilli kamyonların ya da her türlü arazide çalışan taşıtların arka köprüsünde, diferansiyelin her iki yanında yer alan ve tekerlek millerini (aks) içeren geniş ağızlı parçalardan her biri.
  • Değişmez dingil aralığı, bir dingile bağlı iki tekerleğin zemine değme noktaları arasındaki uzaklık, yayların sapması ne olursa olsun, sabit kalacak biçimde askı donanımı konumu.
  • Parçalı ya da eklemli dingil, dingilin iki ya da tek bir eklem çevresinde salınım yapmasını sağlayan, bağımsız tekerlekli arka askı donanımının özel biçimi.
Kaynak: Büyük Larousse

Son düzenleyen Safi; 12 Temmuz 2018 01:53

we come one
6 Ocak 2008 05:18       Mesaj #2
we come one - avatarı
Ziyaretçi
Aks : Akslar dönen makine elemanlarını taşıma amacıyla kullanılan parçalardır. Sadece eğilmeye zorlanırlar.
Ad:  dingil.gif
Gösterim: 71
Boyut:  58.1 KB

Sponsorlu Bağlantılar
Son düzenleyen Safi; 5 Haziran 2018 03:27
12 Temmuz 2018 01:46       Mesaj #3
Safi - avatarı
SMD MiSiM
DİNGİL
—ANSİKL. Dy. Lokomotif, vagon ve demiryolu taşıtlarında tekerlekler dingil uçlarına sıkıca geçirilip kamalanır ve dingille birlikte dönerler. Dingil düz ya da dirsekli olabilir. Dirsekli dingiller bir ya da birkaç devindirici biyel ucunda krank mili işlevi görür ve özellikle kimi buharlı lokomotiflerde silindirler kazanın altına, şasinin boylamaları arasına yerleştirildiğinde kullanılır. Dingil, yol boyunca rulman kutularının etkisiyle iki tekerleğin uygun konumu korumasını, ayrıca çekme açıklığında ve koşut iki düzlem içinde kalmasını sağlar Demiryolu dingillerin yapımı, işlenmesi ve takılması özen gerektiren işlemlerdir.
Dingil ve iki tekerlekten oluşan bütüne komple dingil (günlük dilde yalnız dingil), çıplak dingile ise aks-dıngil adı verilir.

—Oto. Dingilin birçok işlevi vardır: şasinin »ekerlekler üzerine oturmasını sağlar; devindirici tekerleklerin kumanda organlarını ve direksiyon çubuk takımını taşır; ayrıca tekerlekler arasındaki açıklığı sabit tutar.

Klasik ön dingil, makaslarla şasiye bağlanan çift T kesitli dövme çelikten bir çubuktu; tekerlekler bu çubuğun iki ucuna, bir pime eklemle bağlı bir aksla takılıyordu. Bu düzenleme ağır taşıtlarda, kamyonlarda ve otobüslerde hâlâ kullanılır. Dingil aks pimi birçok organı, özellikle tekerlek frenini ve direksiyon parçalarını taşır.
"Bağımsız ön tekerlekli” ya da "bağımsız dört tekerlekli" arabalarda dingil işlevini, şasiyi tekerleklere bağlayan sabit ya da eklemli organlar sağlar. Bu organlara ön takım ve arka takım adı verilir.

Arka tekerlekleri devindirici olan arabalarda ya da ağır yük taşıtlarında arka dingile arka köprü denir.
Parçalı ya da eklemli dingiller, bağımsız tekerlekli bir taşıtın enine dengesi üzerindeki yalpa etkisini belirlemek için yapılan araştırmalar sonucunda doğmuştur. Yalpa, asılı kütlenin ağırlık merkezine uygulanan enine bir kuvvetin etkisinden kaynaklanır. Yalpa açısı, askı donanımı yaylarının esnekliği ile eğme momentinin çarpımıyla doğru orantılı ve asılı kütlenin ağırlık merkezi ile taşıtın orta düzlemi arasındaki uzaklığın karesinin iki katıyla ters orantılıdır Devrilme momenti ise asılı kütlenin ağırlık merkezini askı donanımı yaylarını içeren düzlemden ayıran uzaklık ile enine kuvvetin çarpımına eşittir Yalpa açısının değerini azaltmak için, yaylar birbirinden maksimum uzaklıkta tutulur; bu da olabildiğince geniş bir dingil aralığı seçmek demektir; yayların esnekliği yoltutumuyla uyuştuğu ölçüde yumuşar ve yalpa ekseninin ağırlık merkezine uzaklığı minimum düzeyde olması gerekir.

Bükülmez bir dingil, askı donanımı yaylarının yarı uzaklığında ve bunların ortalama düzlemi düzeyinde yer alan bir yalpa merke zi oluşturur. Bağımsız tekerlekli bir dingilde ise tekerlekler, biçim değiştirebilen koşutkenar türünde bağlantılarla taşıtın düşey bakışım eksenine koşut kalmaya zorlanır; böylece yalpa merkezinin zemine değin alçaldığı görülür. Tek noktadan eklemli ve parçalı arka dingillerden oldukça uzun bir süre yararlanıldıktan sonra, genel eğilim iki noktadan eklemli düzeneklerin ya da denetimli biçim değiştirme gösteren tekparça dingil kullanımı yönündedir (ön tekerlekleri devindirici olan taşıtların durumu).
Kaynak: Büyük Larousse
12 Temmuz 2018 01:54       Mesaj #4
Safi - avatarı
SMD MiSiM
dingil
isim

1 . Tekerleklerin merkezinden geçen ve taşıtın altına enlemesine yerleştirilmiş mil, eksen, aks:
"Öyleleri görülür ki arabanın dingilleri üzerine oturtulmuş büyük kafesler sanırsınız."- R. N. Güntekin.
2 . sıfat, argo Aptal, salak.
3 . sıfat, argo Kaba saba.
Hızlı Cevap
Mesaj:




paneli aç